| Forfatter |
|
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, er der nogen som kan fortælle mig hvad der menes med spoleeffekt. Har hørt og læst at det ikke er smart at spole et højttalerkabel op bag ved højttaleren. (Hvis det nu er for langt)
Nogen gode svar savnes
__________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
En spole er opbygget af viklinger af kabel og en spole virker som et delefilter (lavpas).
Så opstår der "spoleeffekt", så får man altså ikke fuldt signal/niveau igennem kablerne. Der bliver altså sorteret nogle af de høje frekvenser fra.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan opbevarer man bedst kablet, hvis spoleeffekt skal undgås?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan som udgangspunkt lave kablerne så korte som mulige.
Nogen vil argumentere for at kablerne skal være lige lange til venstre og højre højttaler. Kan ikke rigtigt gøre op med mig selv, hvad jeg selv skal mene om det. Kan godt se logikken i det, omvendt bevæger elektroner sig temmeligt hurtigt og et par meter ekstra til den ene side, er ikke meget for en elektron...
Måske kan lægge dem som en slange i zig-zag lignende placering. Fylder og er sjældent kønt.
Har selv anlægget stående til den ene side, og derfor et kabel, der er længere end det andet. Heldigvis har jeg en skænk stående, som jeg har kablet liggende under i zig-zag stilling. Har lavet højre og venstre lige lange - men det er lige så meget for at det er rarere at have to ens længder, hvis jeg flytter rundt.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
En spole er opbygget af viklinger af kabel og en spole virker som et delefilter (lavpas).
Så opstår der "spoleeffekt", så får man altså ikke fuldt signal/niveau igennem kablerne. Der bliver altså sorteret nogle af de høje frekvenser fra.
|
|
|
Jamen er det høbart for selv den mest trænede lytter eller menneskelige ører ? __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, lyder som en god idé med zig zag... Er nu ikke fordi jeg selv har problemer med det, men er rart med info - Man er trods alt lidt nysgerrig!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Music4life
Svært at sige. Teori og praksis er to forskellige ting.
Fra tidligere diskussioner var der flere der mente, det var tydeligt at høre.
Men det siger/skriver folk jo også om 1% sølv eller 2% sølv i et kabel - svært at vurdere, om det er reelt eller bare en indbildning.
Har tidligere været tale om at arrangere blindtests, men har ikke hørt om nogen blindtests, der reelt set er blevet til noget.
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@Music4life Svært at sige. Teori og praksis er to forskellige ting.
Fra tidligere diskussioner var der flere der mente, det var tydeligt at høre.
Men det siger/skriver folk jo også om 1% sølv eller 2% sølv i et kabel - svært at vurdere, om det er reelt eller bare en indbildning. Har tidligere været tale om at arrangere blindtests, men har ikke hørt om nogen blindtests, der reelt set er blevet til noget. |
|
|
Kan ikke høre forskel og tror det er indbildning.  __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
|
|
|
Men regner man på, forkaster man hurtigt tesen om at effekten overhovedet skulle være hørbar! __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke selv tilmelde mig teorien. Genfortæller kun hvad andre før har meldt ud om dette.
|
| Til top |
|
| |