Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Smalleste gulvhøjttaler, Vægt på design (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Så er der jo også disse her:

Var det ikke minimalistiske og smalle højtalere der skulle linkes til i denne tråd
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

djaan skrev:

MathiasFB skrev:
Jo små enheder kan GODT frembringe en god, ægte bas!

hmm... FEJL!

begrebet "hurtig bas" er i de fleste tilfælde en misforståelse. jeg har hørt en masse forskellige sa, og hver gang der er blevet spillet lidt højt og ejeren eller sælgeren står med et smil og siger: "fed bas fra de små enheder ikk?" sidder jeg og tænker over hvor meget de lider under af at være dikteret af design.

når der skrues op begynder de små enheder jo at danse løs, hvilket resulterer i en upræcis og halvkvalt bas. udover det er der jo ingen dybde. selvom sa opgiver 40 hz -3db er der ikke noget niveau og slagkraft i dybbassen og alt i alt giver det bare en helt vildt tam oplevelse. 

god, ægte bas kræver membran areal, og sådan er det. heller ikke SA har formået at ændre fysikkens love.

Lider under af at være dikteret af design? Det er nogle fine ord, men enhederne lider da ingen last på nogen måde. De spiller som de er bygget til, dermed tænker jeg på membranareal og kabinetvolumen.
Nu kaster SA ikke ligefrem rundt med dybe hz frekvensopgivelser på deres højttalere, og de små kompakthøjttalere SA har produceret, leverer en fin slagskraft, i form af et ganske glimrende punch i mellemtonen - størrelsen taget i betragning.

En tam oplevelse? Størrelsen, og specielt prisen taget i betragtning, er der på ingen måde tale om en tam oplevelse.

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 08 Marts 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

hifihuset.dk skrev:
MathiasFB skrev:
Hvis man spænder en masse effekt på en SA' højttaler, vil du formodentligt ikke kunne "se" at enheden vandrer. Dog flytter den stadig en masse luft, hvilket gør at den giver det kraftige punch. Som en del af SA's koncept, er det ægte bas, selvom du har opfattelsen af det modsatte

Nu kan vi ikke helt undgå at spore en væsentlig positivisme hos dig overfor SAs produkter. Har du nogen forbindelse til dem, sådan i det daglige?

Ad det med luft der flyttes; en 4" enhed flytter altså ikke lisså meget luft som en 5,5". Og SA har ikke "ægte" bas - som en intellektuel modpol til "uægte" bas fra andre - hvem har bildt dig sådan  noget ind?

Og en basenhed, uanset størrelse, måler man ikke i hurtighed. Det er noget vrøvl som har været oppe mange gange når talen falder på SA. Man kan slet ikke tale meningsfuldt om en hurtig bas. Da alle bastoner er langsomme ( få Hz) hvad skal den så være hurtig for? Er der argumentet med at stoppe og starte, så er det jo slet ikke SA der står for den afdeling, det er jo producenterne af enhederne der klarer den opgave. SA bruger ikke specielle enheder til deres HT ere, de køber da der hvor mange andre producenter køber; Peerless, Vifa, SS. Jeg ved så ikke om SA køber enheder fra de nævnte fabrikkers Kinaproduktion eller fra den danske produktion. Det ku jo være rart at vide i fht præcisisonen de enkelte enheder imellem. Der er jo sådan, at vælger man at bygge en HT med mange små baslignende enheder i, så skal de elektrisk/fysisk have næsten samme data, de skal være matchede, ellers lyder resultatet ikke godt. Er produktionen fra Kina, er tolerancerne pænt større end i DK, sådan er det bare. For priserne er jo ikke helt ens.
Så hvis SA har hurtig bas, så har de andre osse...

Og så må den slankeste højttaler være en Quad set fra siden

Den eneste forbindelse som jeg har til SA i det daglige er, at der dagligt bliver lyttet intensivt på et par af deres produkter

Ser man på flere af deres kompakthøjttalere, er der netop behov for en hurtig enhed, idet denne i flere tilfælde både skal være i stand til at gengive bas, men i høj grad også mellemtone. Ser på på W2K enheden's konstruktion, har den ingenting tilfælles med en almindelig bashøjttaler, bortset fra, at den er bygget ud fra det dynamiske princip (magnet, svingspole og membran). F.eks. magnetens "motor/system" er et patenteret.

Man kan ikke bare generalisere og sige, at SA får deres enheder produceret i henholdsvis Danmark eller Kina. Så vist jeg er orienteret gennemsøger Ole Witthøft markedet via hans(SA's) kontakter, ca. hvert 5. år for at finde en producent hvor pris og kvalitet er noget, SA kan stå ved. De har dermed ikke en fast leverandør. Mon ikke de vælger at bestille deres enheder, så deres data og specifikationer stemmer overens med det ønskede resultat

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se kobberkappen i Scanspeak diskanten er patenteret.Men jeg tror næsten det patent, er udløbet. Så skriver de noget med en dobbelt svingspole, men på billedet af denne, er der kun to ledninger ud.

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Jackie linolen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Er der nogen af jer der kender til disse:

http://www.tpradio.dk/tptube/produkter.asp?mode=vis&id=2 1

De må da passe ind i WAF/smal og diskret.

Til top Vis Jackie linolen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jackie linolen

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 08 Marts 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Kobberkappen til diskanten?

Du mener vel mellemtonen(W2k)

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 08 Marts 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

Kobberkappen til diskanten?

Du mener vel mellemtonen(W2k)

Det er også lige meget, da den har samme formål.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 08 Marts 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Jackie linolen skrev:

De går da direkte hen som en desigmæssig konkurrent til Beolab 6000

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 08 Marts 2008 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:
Jackie linolen skrev:

De går da direkte hen som en desigmæssig konkurrent til Beolab 6000

De anvender vist nok en scanspeak 9300 diskant, og gode peerlessenheder. Mærkeligt nok står der ikke noget om det på deres side.

http://www.hifi-musik.dk/?page=visartikel&id=110

MVH

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 08 Marts 2008 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Der er ikke meget information/data at hente, nej. Gad vide om de lyder bedre en Beolab 6000. Prisen er jo ikke alt for "god"

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:
djaan skrev:

MathiasFB skrev:
Jo små enheder kan GODT frembringe en god, ægte bas!

hmm... FEJL!

begrebet "hurtig bas" er i de fleste tilfælde en misforståelse. jeg har hørt en masse forskellige sa, og hver gang der er blevet spillet lidt højt og ejeren eller sælgeren står med et smil og siger: "fed bas fra de små enheder ikk?" sidder jeg og tænker over hvor meget de lider under af at være dikteret af design.

når der skrues op begynder de små enheder jo at danse løs, hvilket resulterer i en upræcis og halvkvalt bas. udover det er der jo ingen dybde. selvom sa opgiver 40 hz -3db er der ikke noget niveau og slagkraft i dybbassen og alt i alt giver det bare en helt vildt tam oplevelse. 

god, ægte bas kræver membran areal, og sådan er det. heller ikke SA har formået at ændre fysikkens love.

Lider under af at være dikteret af design? Det er nogle fine ord, men enhederne lider da ingen last på nogen måde. De spiller som de er bygget til, dermed tænker jeg på membranareal og kabinetvolumen. som netop er dikteret af at højtalerne skal være slanke og have så lavt baffel-areal som muligt
Nu kaster SA ikke ligefrem rundt med dybe hz frekvensopgivelser på deres højttalere,stort set alle deres gulvhøjtalere er opgivet til 40 hz-3db og de små kompakthøjttalere SA har produceret, leverer en fin slagskraft, i form af et ganske glimrende punch i mellemtonen - størrelsen taget i betragning. okay, fedt??

En tam oplevelse? Størrelsen, og specielt prisen taget i betragtning, er der på ingen måde tale om en tam oplevelse.

det handler selvfølgelig om personlige prefærencer, men hvad har du hørt ud over SA, og har du  lagt øre til et par højtalere med stort membran og baffel areal?? hvis ikke tror jeg du vil få revideret din opfattelse af bas

mvh anders

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 09 Marts 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg bl.a. et sæt Pioneer HPM-110 med 12" bas samt 4"mellemtone. Jeg har lagt øre til forholdsvist mange store enheder.

Definitionen af bas er forskellig.

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

hifihuset.dk skrev:
MathiasFB skrev:
Hvis man spænder en masse effekt på en SA' højttaler, vil du formodentligt ikke kunne "se" at enheden vandrer. Dog flytter den stadig en masse luft, hvilket gør at den giver det kraftige punch. Som en del af SA's koncept, er det ægte bas, selvom du har opfattelsen af det modsatte

Nu kan vi ikke helt undgå at spore en væsentlig positivisme hos dig overfor SAs produkter. Har du nogen forbindelse til dem, sådan i det daglige?

Ad det med luft der flyttes; en 4" enhed flytter altså ikke lisså meget luft som en 5,5". Og SA har ikke "ægte" bas - som en intellektuel modpol til "uægte" bas fra andre - hvem har bildt dig sådan  noget ind?

Og en basenhed, uanset størrelse, måler man ikke i hurtighed. Det er noget vrøvl som har været oppe mange gange når talen falder på SA. Man kan slet ikke tale meningsfuldt om en hurtig bas. Da alle bastoner er langsomme ( få Hz) hvad skal den så være hurtig for? Er der argumentet med at stoppe og starte, så er det jo slet ikke SA der står for den afdeling, det er jo producenterne af enhederne der klarer den opgave. SA bruger ikke specielle enheder til deres HT ere, de køber da der hvor mange andre producenter køber; Peerless, Vifa, SS. Jeg ved så ikke om SA køber enheder fra de nævnte fabrikkers Kinaproduktion eller fra den danske produktion. Det ku jo være rart at vide i fht præcisisonen de enkelte enheder imellem. Der er jo sådan, at vælger man at bygge en HT med mange små baslignende enheder i, så skal de elektrisk/fysisk have næsten samme data, de skal være matchede, ellers lyder resultatet ikke godt. Er produktionen fra Kina, er tolerancerne pænt større end i DK, sådan er det bare. For priserne er jo ikke helt ens.
Så hvis SA har hurtig bas, så har de andre osse...

Og så må den slankeste højttaler være en Quad set fra siden

Den eneste forbindelse som jeg har til SA i det daglige er, at der dagligt bliver lyttet intensivt på et par af deres produkter

Ser man på flere af deres kompakthøjttalere, er der netop behov for en hurtig enhed, idet denne i flere tilfælde både skal være i stand til at gengive bas, men i høj grad også mellemtone. Ser på på W2K enheden's konstruktion, har den ingenting tilfælles med en almindelig bashøjttaler, bortset fra, at den er bygget ud fra det dynamiske princip (magnet, svingspole og membran). F.eks. magnetens "motor/system" er et patenteret.

Man kan ikke bare generalisere og sige, at SA får deres enheder produceret i henholdsvis Danmark eller Kina. Så vist jeg er orienteret gennemsøger Ole Witthøft markedet via hans(SA's) kontakter, ca. hvert 5. år for at finde en producent hvor pris og kvalitet er noget, SA kan stå ved. De har dermed ikke en fast leverandør. Mon ikke de vælger at bestille deres enheder, så deres data og specifikationer stemmer overens med det ønskede resultat

W2K har alt til fælles med enhver anden almindelig dynamisk højttaler enhed. Der er mange patenterede manbraner på markedet, det er ikke noget særsyn at der er et patent.  

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

Nu har jeg bl.a. et sæt Pioneer HPM-110 med 12" bas samt 4"mellemtone. Jeg har lagt øre til forholdsvist mange store enheder.

Har et indtryk af at du blander rigtig bas og bas-lyd.. SA = bas lyd

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Det betyder intet, om basenheden er stor eller lille. Det, der betyder noget, er de mekaniske data og det samlede membranareal - og her er det, at de små enheder kommer til kort:

Mine 8" Scan-Speak basenheder har en egenresonans på 25Hz og et Qt på 0.4, VAS=72l. Det betyder at de i et 45l reflekskabinet kan tunes til at være 3-4dB nede ved 30Hz. Hvis jeg nu ville lave et smalt kabinet med 2-3 stk 5" enheder med det samme totale membranareal, ville det ikke kunne lade sig gøre - du kan simpelthen ikke få en 5" med så lav resonansfrekvens!

Så derfor støtter jeg "de store basser" til en vis grad. Jeg kunne til nød gå med til nogen Scan-Speak Revelator 15W eller 18W i dobbeltkombination - men de er vist for dyre til SA

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig kan SA spille bas. Men de spiller muligvis ikke dan bas i kan lide/kan mærke. Men det gør jo ikke at SA ikke kan spille bas.
Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Marius skrev:
MathiasFB skrev:

Har et indtryk af at du blander rigtig bas og bas-lyd.. SA = bas lyd

Hvad definerer du som rigtig bas??? Er det kun når det rumler så du kan mærke det?? For bas er jo mange ting. En stortromme lyder på en måde og en lille tromme lyder anderledes men det er begge bas de spiller, dog på hver sin måde..  Så måske er det dig der ikke kender forskel på rigtig bas og bas lyd.

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Folk der skriver om "ægte" bas.. Jeg vil meget gerne have at vide hvad de mener er "ægte" og "uægte" bas???

gurup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

S A 3070 er opgivet til 30 hz inden for 1,5 db, så der  arbejdes, og den går dybt, men det er jo ikke jordskælvshorn.  kun en stue venlig ht. -- der så mangler lidt dynamik og attack set i fohold til feks. ht. som har focus på dynamik feks. tannoy (kun eks.) GURUP
Til top Vis gurup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gurup

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

nemligja skrev:
[Hvad definerer du som rigtig bas??? Er det kun når det rumler så du kan mærke det?? For bas er jo mange ting. En stortromme lyder på en måde og en lille tromme lyder anderledes men det er begge bas de spiller, dog på hver sin måde..  Så måske er det dig der ikke kender forskel på rigtig bas og bas lyd.

Idet jeg går ud fra, at du med "lille tromme" mener lilletromme  vil jeg høfligst gøre opmærksom på at sådan en fætter ikke siger meget under 100Hz. Gå nu lidt ud, eller find en hos musikinstrumentforhandleren og slå på den

Jeg er enig med flere af de ovenstående i, at "hurtig" bas bare er en anden måde at sige "intet under 60Hz". Jeg har lige, pga. reparation, haft mine kontorht. med 4" bas stående i stuen i 1 måned. Hold op, hvor var der meget percussion, de pludselig lød rigtig markeret og spændstigt. Sådan LYDER det, når man filtrerer al lavfrekvent information fra.

Det er B&W´s gamle CM1 (ikke den nuværende CM1, slet ikke - de her har mineralfyldt plastkabinet i matrixfacon, 4" kevlar, 1" aludiskant, og over 80Hz er de det mest homogene og neutrale, jeg nogensinde har hørt, men det er en anden historie)

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes