Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Mentor HT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
larsen®
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har været nede og høre mentor 6 højtaler. De spiller sku rigtig godt, synes de er lidt lyse i tonen. Så hørte jeg mentor 8 og så var jeg solgt, de er de bedste højtaler jeg har hørt. Det var nede i sønderborg, de blev trukket af Lyngdorf forstærker.

Men jeg kan ikke rigtig finde nogel test på mentor 8kun mentor 6. Er det et godt køb i forhold til mentor 6 

Så er der noget som har hør de to og hvad siger i til dem.

Mvh

Til top Vis larsen®'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larsen®

larsen®
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2008 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Hvor meget forskel er der på mentor 6 eller 8 og Helicon 400mk1 eller 800mk1

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

larsen® skrev:

Jeg har været nede og høre mentor 6 højtaler. De spiller sku rigtig godt, synes de er lidt lyse i tonen. Så hørte jeg mentor 8 og så var jeg solgt, de er de bedste højtaler jeg har hørt. Det var nede i sønderborg, de blev trukket af Lyngdorf forstærker.

Men jeg kan ikke rigtig finde nogel test på mentor 8kun mentor 6. Er det et godt køb i forhold til mentor 6 

Så er der noget som har hør de to og hvad siger i til dem.

Mvh

Hvis du allerede har hørt dem, og bedst kan lide Mentor 8, hvad skal du så bruge andres meninger(tests) til?

abel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Hey

Mentor 6 og Mentor 8 er lydmessigt den samme højttaler - men Mentor 8 er lavet til størrer rum, så det er slet ikke sikkert at Mentor 8 vil være
bedst hjemme hos dig. Det kommer meget an på dit rums størrelse. Har du læst denne: http://www.hifi-musik.dk/?page=visanmeldelse&id=94

Ang. forskellen til Helicon, så er det ikke pengene værd - for det første kræver Helicon bedre udstyr bag (forstærkere til 10-15.000 og CD til det
samme) for at yde sit optimale, og derudover er der faktisk enkelte folk der har sammenlignet dem, der udpeger Mentor til vinder - Mentoren er jo
en betydelig nyere konstruktion.

Jeg har selv en stue på ca. 25-30 kvm, og valgte Mentor 6. 8'eren bliver for voldsom i sådan en stue....

larsen®
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2008 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Mit setup er Denon dvd-3910 og 3805 forstærker og lyngdorf 2175 til effekt. til at trække højttaler.

Har ikke prøvet at have mentor med hjemme i min stue. Hørte bare mentor 6 og 8 i Sønderborg. Der var Mentor 8 noget bedre i lyden synes jeg. Det er jo bare det er de er jo noget dyre. Så er de det vær.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke hørt Mentor 8, men det ville nok være synd at sige at Mentor 8's eneste force er at den er større. For selve størrelse frigør også muligheden for at give en dybere bas og mere dynamik. Desuden er den 3-vejs og alene det at mellemtonen ikke også skal gengive bas er normalt noget der tydeligt kan høres.

Men prøv begge hjemme, for det kan jo sagtens være Mentor 8 ER for stor.  Men jeg vil lige advare dig, du siger det også selv, Dali Mentor er ret lyse i lyden og det er Denon også! Lyngdorf hælder heller ikke til den mørke side, så alt i alt kan du ende med en bunke grej der bare ikke vil spille ordentligt sammen. Hvad hørte du egentlig Mentorene på?

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

larsen®
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2008 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Jeg har ikke hørt Mentor 8, men det ville nok være synd at sige at Mentor 8's eneste force er at den er større. For selve størrelse frigør også muligheden for at give en dybere bas og mere dynamik. Desuden er den 3-vejs og alene det at mellemtonen ikke også skal gengive bas er normalt noget der tydeligt kan høres.

Men prøv begge hjemme, for det kan jo sagtens være Mentor 8 ER for stor.  Men jeg vil lige advare dig, du siger det også selv, Dali Mentor er ret lyse i lyden og det er Denon også! Lyngdorf hælder heller ikke til den mørke side, så alt i alt kan du ende med en bunke grej der bare ikke vil spille ordentligt sammen. Hvad hørte du egentlig Mentorene på?

I sønderborg hørte jeg begge på lyngdorf forstærker og cd afspiller. Mentor 6 var noget mere lyse i lyden i forhold til mentor 8.  Og ja Mentor er en stor højttaler.

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hey Larsen

Må også tilslutte mig holdningen om at mentor er meget lys/høj/skarp i lydbilledet, min første tanke var faktisk " okay og folk er efter jbl for at have en hidsig diskant"

Jeg besluttede faktisk for at lade være med at købe dem, og leder stadig efter den rigtige afløser for mine gamle dali 450'er (med opgraderet diskant)

Så jeg hopper lige med på en lytter på din tråd her, kunne jo være der kom et forskalg eller to til gode alternativer

LN.

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

Scarecrow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hey

Som der er flere der har været inde på, så er der ikke den voldsomt store forskel på Mentor 6 og Mentor 8. Der er selvfølgelig en del mere bund på 8'eren, men mellemtone og diskant er mere eller mindre det samme.

Til gengæld kan jeg klart bedre lide Helicon end Mentor!! Og helst Helicon 300 eller 400. Mentor bliver alt for lys i klangen til min smag, og ser jeg en film skruer jeg hurtigt ned igen for lyden hvis det er Mentor, fremfor Helicon eller noget 800-serie. Men det er jo en smagssag!    (det sjove er, at B&W er blevet kritiseret meget for at have en meget lys diskant, men sys bestemt det er omvendt. Igen, bliver der tændt for noget film, bliver jeg ikke lyttetræt da diskanten ikke er så skrigende som ved Mentor, og lydbilledet i helheden er mere roligt - men igen, smagssag)

Til top Vis Scarecrow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scarecrow

abel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2008 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Mange forveksler Mentorens åbne diskant, med at den er skrigende - det er ikke noget man kan vurdere på en enkelt lytning. Her skal man have
højttaleren i nogle dage.

Jeg syntes selv den var alt for lys med mit Denon den føste uge, men prøver jeg i dag at skifte over til fx. en System Audio højttaler syntes jeg den
er meget mørk og indelukket. Mentoren er utrolig åben - men det er ikke det samme som at den er skrigende!

Jeg ville hvis jeg var dig låne et Mentor sæt med hjem i en uges tid og lytte til dem. Som du kan se har jeg selv Denon og Mentor sammen, og jeg
syntes ikke det er lyst.....detaljeret og åbent ja, men ikke skrigende!

Scarecrow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk lyttet en del til de Mentor :-)  Og er helt enig med dig i, at de er meget åbne, detaljerede og afslørende - de er det bare så meget så det er generende....i hvert fald for mig..! :-)
Dengang "Night at the Museum" udkom så jeg den på CM7 system med CMC center. Der sys jeg at lydbilledet var meget roligt, selvom der var sat NAD Master Series på og der var skruet godt op. Der kan ikke skrues op på samme måde for Mentor serien, for så gør det ondt i ørerne efter kort tid - men det er selvfølgelig bare min oplevelse af det.
Til gengæld A/B-testede jeg CM7 mod Mentor 6. Lidt unfair for Mentor'en er noget dyrere, men den var Klart mere åben, både med diskant og mellemtone. Alligevel ville jeg nok foretrække CM7, da den har den lyd jeg godt kan lide....

Til top Vis Scarecrow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scarecrow

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

larsen® skrev:

Jeg må også personligt tilslutte mig dem som synes, at Mentor'en er lys i klangen, hvilket jeg egentlig synes om både 6 og 8.

Diskanten er rigtig god, det er der ingen tvivl om, den spiller åbent og detaljeret og man får som lytter utroligt meget information ud af musikken. Tilgengæld bliver den lyse klang ofte for meget, når jeg har lyttet til dem ved et højere lyd niveau, specielt film.

Det bunder i jo i personlig smag, men hvis du synes at 8'eren er bedst, hvorfor så ikke vælge den? Så er det vel ligegyldigt hvad en test siger? Lyden er da i hvert fald ikke ringere end 6'eren.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

larsen® skrev:
Hvor meget forskel er der på mentor 6 eller 8 og Helicon 400mk1 eller 800mk1

Jeg har selv eget Helicon 400 MK1 og efterfølgende også testet dem mod en Mentor 6.

Mentor 6 spiller mere åbent/lyst i diskanten, er man vild med det, så vil nogen måske foretrække Mentor pga. det. Kabinettet på en 400 virker mere stabilt og kvaliteten er mere "lækker" på den optiske del. Bare én ting som frontstoffet på Mentor er træls, når man skruer op, så larmer det, og det sidder ikke specielt godt fast efter at have været af og på et par gange.

Mellemtonen er et skridt op på Helicon og selve lydbilledet virker større, og et af de vigtigste punkter i mine ører er, at lydbilledet generelt virker mere sammenhængende på en Helicon hele vejen fra bassen til diskant.

En Helicon 400 vil gerne have lidt plads og lufte ud på, men bass gengivelsen er tilgæld også rigtig god, væsentligt kraftigere og mere fyldig end i Mentor.

Jeg har ikke rigtig sammenlignet Helicon 800 mod Mentor 8. Men jeg kan sige, at Helicon 800 spiller mere lyst end Helicon 400, hvilket blandt andet var derfor jeg fravalgte den. Helicon 800 må dog alligevel siges, at være en bedre højttaler, som kan levere en langt mere roligt lydbillede end 400 og en gengivelse som opleves mere autoritær.

larsen®
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2008 kl. 06:47 | IP-adresse registreret  

Har bestilt mentor 8. Det er dem jeg synes lyder bedst. Efter jeg har hørt mentor 6 0g 8 sammen.

Og da prisen er den samme for 8 som 6

Så vil jeg heller have 8 til samme pris.

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2008 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

larsen® skrev:

Har bestilt mentor 8. Det er dem jeg synes lyder bedst. Efter jeg har hørt mentor 6 0g 8 sammen.

Og da prisen er den samme for 8 som 6

Så vil jeg heller have 8 til samme pris.

Kanon tillykke   Hvordan fik du scoret dig 8'eren til 6'eren pris? Du købte måske et demo sæt?

abel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2008 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Ja, tillykke med dem - og hvis du kan skaffe dem til samme pris, så er der jo heller ikke noget her at betænke sig ved.....

Husk med Mentoren at den kræver laaaaaang tilspilningstid før den lyder optimalt.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

abel skrev:
Hey

Mentor 6 og Mentor 8 er lydmessigt den samme højttaler - men Mentor 8 er lavet til størrer rum, så det er slet ikke sikkert at Mentor 8 vil være
bedst hjemme hos dig. Det kommer meget an på dit rums størrelse. Har du læst denne: http://www.hifi-musik.dk/?page=visanmeldelse&id=94

Ang. forskellen til Helicon, så er det ikke pengene værd - for det første kræver Helicon bedre udstyr bag (forstærkere til 10-15.000 og CD til det
samme) for at yde sit optimale, og derudover er der faktisk enkelte folk der har sammenlignet dem, der udpeger Mentor til vinder - Mentoren er jo
en betydelig nyere konstruktion.

Jeg har selv en stue på ca. 25-30 kvm, og valgte Mentor 6. 8'eren bliver for voldsom i sådan en stue....

Det var vist en fanboy udtalelse af rang den dér

Jeg synes Helicon (specielt i mkII trim) er en noget mere helstøbt højttaler end Mentor. Mentoren er notorisk slank i mellemtonen, hvilket betyder at specielt spinkle mandestemmer lyder lidt fesne. Her har helicon langt mere krop. Diskanten i Heliconsne er også mere blød, uden at miste opløsning. Endelig er Helicon generelt mere sammenhængende og en smule mere musikalsk hvis du spørger mig.

Desuden vil jeg bestemt også mene at Mentor kræver fornuftigt udstyr bag. Bevares, de spiller fornuftigt med noget low-mid-end til en 7-10k på forstærker siden, men de vokser med opgaven, og spiser gerne udstyr der er en del dyrere.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

abel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2008 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Jamen så vil jeg lade være med at spørge dig :-)

Jeg har haft både Helicon 400 og Mentor 6 til at stå i min stue i lang tid, og syntes der er lidt mere "drengerøv" og Mentoren - Helicon kan til tide
blive lidt for analytisk - specielt sammen med mit Denon som jo også høre til i den lidt billigere ende. Jeg vil ikke afvise at Helicon lyder bedre hos
dig, men ikke her.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

abel skrev:
Jamen så vil jeg lade være med at spørge dig :-)

Jeg har haft både Helicon 400 og Mentor 6 til at stå i min stue i lang tid, og syntes der er lidt mere "drengerøv" og Mentoren - Helicon kan til tide
blive lidt for analytisk - specielt sammen med mit Denon som jo også høre til i den lidt billigere ende. Jeg vil ikke afvise at Helicon lyder bedre hos
dig, men ikke her.

Jamen det er jo det herlige ved personlige preferencer Dem skal man også have, så længe man ikke begynder at betragte dem som fact.

Korrekt Mentor virker en smule mere "drengerøv". Jeg vil til gengæld ikke kalde Helicon decideret analytisk. Selv med Lyngdorf grej på synes jeg de spiller dejligt harmonisk og musikalsk.

Men dette er jo blot min mening

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

larsen®
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2008 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har en lyngdrof 2175 til at trække dem med. og denon 3910. så lyden bliver beder en den er nu.

Og Helicon 400 lyder måske bedre, den koster jo også 17000 kr stykket.  Det er Mentor 8  jeg synes at lyden passer til det jeg kan li. Jeg glæder mig som en lille dreng

Håber de kommer i dag, så skal jeg sku fyre den af

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum