Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 13:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Mentor HT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
larsen®
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Henrik Abel Larsen det er flot setup du har.

Til top Vis larsen®'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larsen®

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

larsen® skrev:

Jeg har en lyngdrof 2175 til at trække dem med. og denon 3910. så lyden bliver beder en den er nu.

Og Helicon 400 lyder måske bedre, den koster jo også 17000 kr stykket.  Det er Mentor 8  jeg synes at lyden passer til det jeg kan li. Jeg glæder mig som en lille dreng

Håber de kommer i dag, så skal jeg sku fyre den af

Jamen så synes jeg da bare du skal glæde dig til de lander. Lyngdorf 2175 er et fint udgangspunkt, og den har jo fornuftigt mange muskler Husk som Abel også skriver at Mentor er lang tid om at åbne op, og skal have en del tilspilningstid. Mine Mentor 6 var således over 2 uger og ca 100 timer om at begynde at arte sig. Specielt bassen kan godt virke dump og entonigt inden de er tilspillede. Så no worries hvis de ikke lyder super ud af kassen

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

Two Chanel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Jeg har ikke hørt Mentor 8, men det ville nok være synd at sige at Mentor 8's eneste force er at den er større. For selve størrelse frigør også muligheden for at give en dybere bas og mere dynamik. Desuden er den 3-vejs og alene det at mellemtonen ikke også skal gengive bas er normalt noget der tydeligt kan høres.

Nu behøver men ikke nødvændigvis, at få mere mere dynamik, ved at man laver en større HT. Så det er ikke et agument, som kan bruges i samme sætning som dybere bas

Til top Vis Two Chanel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Two Chanel

abel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

floe skrev:

larsen® skrev:

Jeg har en lyngdrof 2175 til at trække dem med. og denon 3910. så lyden bliver beder en den er nu.

Og Helicon 400 lyder måske bedre, den koster jo også 17000 kr stykket.  Det er Mentor 8  jeg synes at lyden passer til det jeg kan li. Jeg
glæder mig som en lille dreng

Håber de kommer i dag, så skal jeg sku fyre den af

Jamen så synes jeg da bare du skal glæde dig til de lander. Lyngdorf 2175 er
et fint udgangspunkt, og den har jo fornuftigt mange muskler Husk som Abel også skriver at Mentor er lang tid om at åbne op, og skal have
en del tilspilningstid. Mine Mentor 6 var således over 2 uger og ca 100 timer om at begynde at arte sig. Specielt bassen kan godt virke dump og
entonigt inden de er tilspillede. Så no worries hvis de ikke lyder super ud af kassen

100 timer på 2 uger....så er der godt nok blevet spillet musik :-)
Ang. min Helicon reference, så var det en brugt model jeg havde lånt, som jeg faktisk kunne købe 4000,- billigere end mine Mentor, men valget
faldt alligevel på Mentor - så jeg har ikke valgt på grund af den lavere pris.

PS. larsen, hvis du bor tæt på Nørager, så kan man godt overtale dem til at man selv henter sine højttalere direkte på fabrikken - det gjorde jeg
med mine - men det var IKKE nemt at stoppe 2 stk. Mentor 6 ind i en Audi A4...så når du skal have 8'eren, så skal der en stor bil til :-)

abel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2008 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

larsen® skrev:

Takker, jeg er også glad for det - og Mentor 1 kan anbefales til Center, hvis du engang skal ud i noget surround....

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2008 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

abel skrev:
larsen® skrev:

Takker, jeg er også glad for det - og Mentor 1 kan anbefales til Center, hvis du engang skal ud i noget surround....

Spreder diskantmodulet ikke forkert, og altså lodret, når Mentor 1 ligger ned?

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Two Chanel skrev:
Mastervol skrev:

Jeg har ikke hørt Mentor 8, men det ville nok være synd at sige at Mentor 8's eneste force er at den er større. For selve størrelse frigør også muligheden for at give en dybere bas og mere dynamik. Desuden er den 3-vejs og alene det at mellemtonen ikke også skal gengive bas er normalt noget der tydeligt kan høres.

Nu behøver men ikke nødvændigvis, at få mere mere dynamik, ved at man laver en større HT. Så det er ikke et agument, som kan bruges i samme sætning som dybere bas

Nej, dybere bas og dynamik er ikke lig med hinanden, men det sker bare ofte at jeg oplever at det dynamiske headroom bliver noget større jo flere enheder og des større kabinet der kommer. Og at der kommer en seperat mellemtone bør immervæk gøre noget ved dynamikken i mellemtonen skulle man tro.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

abel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

floe skrev:

abel skrev:
larsen® skrev:

Spreder diskantmodulet
ikke forkert, og altså lodret, når Mentor 1 ligger ned?

Jo, den spreder den anden vej, men det er kun båndet - og det kan man ikke høre når den bruges som center. Man lytter jo ikke helt så
koncentreret når det er film :-)

Two Chanel
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
Two Chanel skrev:
Mastervol skrev:

Nej, dybere bas og dynamik er ikke lig med hinanden, men det sker bare ofte at jeg oplever at det dynamiske headroom bliver noget større jo flere enheder og des større kabinet der kommer. Og at der kommer en seperat mellemtone bør immervæk gøre noget ved dynamikken i mellemtonen skulle man tro.

Hvor mange seperate enheder der er, er heller ikke noget som kan give nogen "dynamik garanti" Det handler simpelthen om hvor godt en højttaler er kontrueret, og hvor godt elektronik du har i numsen på den

Jeg ved godt hvad du mener med headroom og den følese af pondus, som en stor højttaler kan lave. Men det har altså intet med dynamik at gøre (sådan rent bogstaveligt). Man kan snakke om mikro og makro dynamik måske. Men som udgangspunkt er dynamik forskellen på absolut stilhed, og et pistolskud. Altså den 100% kontrast til stilhed, leveret med lydens hastighed.

Til top Vis Two Chanel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Two Chanel

Scarecrow
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

floe skrev:

Mine Mentor 6 var således over 2 uger og ca 100 timer om at begynde at arte sig. Specielt bassen kan godt virke dump og entonigt inden de er tilspillede. Så no worries hvis de ikke lyder super ud af kassen

Det er måske (nok) forskelligt fra mærke til mærke, men B&W påstår, at en (deres?) højtaler er spillet til efter ca. 35 timer - resten er psykologisk

Til top Vis Scarecrow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scarecrow

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2008 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Two Chanel skrev:
Mastervol skrev:
Two Chanel skrev:
Mastervol skrev:

Hvor mange seperate enheder der er, er heller ikke noget som kan give nogen "dynamik garanti" Det handler simpelthen om hvor godt en højttaler er kontrueret, og hvor godt elektronik du har i numsen på den

Jeg ved godt hvad du mener med headroom og den følese af pondus, som en stor højttaler kan lave. Men det har altså intet med dynamik at gøre (sådan rent bogstaveligt). Man kan snakke om mikro og makro dynamik måske. Men som udgangspunkt er dynamik forskellen på absolut stilhed, og et pistolskud. Altså den 100% kontrast til stilhed, leveret med lydens hastighed.

Jeg er udemærket klar over hvad dynamik er.  Men en større højttaler kan altså give en større forskel mellem de laveste og højeste lyde IMHO. Naturligvis har grejet meget at sige, men en stor højttalere kan altså gengive pludselige og kraftige anslag mere ubesværet og hurtigere end en lille. Det er fysikken der kommer ind her og bassen er ikke det eneste en stor højttaler gavner.

Desuden giver de flere og større enheder også et overskud som kan høres ved kompliceret musik hvor der er bedre luft mellem instrumenter og giver det her dynamiske headroom hvor det ikke lyder anstrengt.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2008 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Scarecrow skrev:

floe skrev:

Mine Mentor 6 var således over 2 uger og ca 100 timer om at begynde at arte sig. Specielt bassen kan godt virke dump og entonigt inden de er tilspillede. Så no worries hvis de ikke lyder super ud af kassen

Det er måske (nok) forskelligt fra mærke til mærke, men B&W påstår, at en (deres?) højtaler er spillet til efter ca. 35 timer - resten er psykologisk

Der er ganske givet noget psykologisk indblandet, men jeg vil vove at påstå at der gik et godt stykke over 35 timer før bassen i mine Mentors begyndte at arte sig. Ud af kassen var højttaleren direkte kedelig i det nedre frekvensområde.

Scarecrow
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

floe skrev:

Der er ganske givet noget psykologisk indblandet, men jeg vil vove at påstå at der gik et godt stykke over 35 timer før bassen i mine Mentors begyndte at arte sig. Ud af kassen var højttaleren direkte kedelig i det nedre frekvensområde.

Okay, det kan jo være det er forskelligt fra mærke til mærke. Og der er helt sikkert forskel på, hvor stor højtaleren er! Har selv stander-højtalere, og der var ikke SÅ stor forskel, som der er ved en gulvhøjtaler. Basserne er nemlig, som du selv siger, lidt længere om at blive spillet til (i hvert fald min erfaring).

Til top Vis Scarecrow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scarecrow

larsen®
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2008 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Ja jeg håber da at min denon 3805 kan trække de mentor 8 ndtil jeg får min lyngdorf 2175.

Har kun hørt højttaler med lyngdorf forstærker, da det også er sådan en jeg vil bruge til at trække dem. Når jeg engang får den ,

I kan også se noget af mit anlæg, har dog ikke det hele tilbage. da jeg er ved at udskifte forstærker. skal nok vise nye foto når jeg er færdig. det ser lidt rodet ud

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15999&K W=larsen%AE

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

larsen® skrev:

Ja jeg håber da at min denon 3805 kan trække de mentor 8 ndtil jeg får min lyngdorf 2175.

Har kun hørt højttaler med lyngdorf forstærker, da det også er sådan en jeg vil bruge til at trække dem. Når jeg engang får den ,

I kan også se noget af mit anlæg, har dog ikke det hele tilbage. da jeg er ved at udskifte forstærker. skal nok vise nye foto når jeg er færdig. det ser lidt rodet ud

Tror ikke den har noget problem med at trække dem, Dali er jo ret letdrevne. Det er nok nærmere lydkvaliteten der er problemer med.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2008 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

larsen® skrev:

Lyngdorfen yder Dali'erne lige omkring 300W i de 6 Ohm som de byder den, så den skulle ikke have noget problem med at drive dine Mentors.

Men hvorfor har du udelukkende kigget på Lyngdorf? Der er masser af spændende forstærkere derude, og jeg synes da det er lidt synd at du snyder dig selv for at lytte på andre kompetente partnere til dine nye fine Mentors. Dermed ikke sagt at Lyngdorfen er et dårligt bud. Jeg synes blot at du bør lytte til lidt mere før du træffer dit endelige valg

larsen®
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2008 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Ja der er mange og spændende effekt.forstærker. Men det er Lyngdorf som jeg har brugt til at test med. Jeg kender ikke så mange andre mærker end de har i hifiklubben

Men er da altid klar på høre og se andre mærker. Men den skal bruge som effekt, da jeg stadig vil bruge min denon 3005 til for.forstærker.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2008 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Hvad er dit budget på forstærker siden?

larsen®
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Omkring 10000 kr

Boegedal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Hej Larsen...

Tillykke med dine Mentor 8, jeg håber du kan give dem plads nok.... personligt ville jeg nok vælge Dali Helicon 400, specielt nu, da de flere steder kan fås for 20-22k for et sæt... jeg har selv ejet et sæt Helicon 400, og var meget tilfreds med dem...

mvh. Jan

Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
Til top Vis Boegedal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boegedal

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum