Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Spørgsmål omkring indretning af rum. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ednob
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen.

Jeg har siddet og luret inde i forummet hvor folk viser billeder af deres stereo setup. Men noget slog mig, der er en tendens til skarpe kanter og larkerede trægulve, blanke vægge og persienner.

Jeg var af den overbevisning at hvis man ville have et nydelsesrum til stereo musik, så skulle man skrue op for bedstefar mentaliteten og installere gulvtæppe, gardiner, sætte planter i rummet, et par gode solide sofaer og gerne billeder eller vægtæpper på væggene.

Jeg vil jo mene at jo mere skrammel man har i rummet som IKKE reflekterer lydbølgerne, jo bedre, så man KUN oplever stereo billedet fra sine to højtalere foran sig.

Eller, er jeg helt galt på den :D?

På forhånd tak.

Til top Vis Ednob's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ednob

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Du har ganske enkelt ret i dine overbevisninger.

Jeg er selv en af dem som har et ret seriøst stereo setup (i hvert fald efter min egen mening), men desværre står det i min dagligstue og ikke et dedikeret lytterum.

Dette er årsagen til at der ikke er fyldt med ting som vil forbedre akkustikken, ganske simpelt fordi den også skal være til at holde ud at være i, når man ikke sidder og hører musik.
Jeg kan godt lide den enkle og til dels minimalistiske stil som nok afspejler sig på indretningen af min stue. Jeg er udemærket klar over at det på ingen måde at optimalt når stuen skal agere lytterum, men sådan er det nu engang. Man bliver trods alt nødt til at gå lidt på kompromis.

Jeg har dog, som jeg også har nævnt et par gange i min tråd, planer om at få smidt et tæppe under sofabordet og nogle billeder på væggene. Akustikken er dog overraskende godt, som rummet er nu, men det vil nok blive bedre når ovenstående ting er på plads.

Men ingen tvivl om at et dedikeret lytterum ville være på sin plads, men det er desværre ikke en mulighed når man kun bor i en to-værelses lejlighed på 51 kvm.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Ednob
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Tak for det hurtige svar Wildstyle.

Sjovt nok var netop dit setup, et af dem der vakte min opmærksomhed. Dog lagde jeg mærke til dit tæppe du havde hængt for vinduet, det er i det mindste en start ;D

Til top Vis Ednob's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ednob

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Næh, det er du såmænd ikke. Men mange har nok en partner der står for en stor del af indretningen

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Jeg er af den opfattelse at man skal skabe et rum der ikke er 100% absorberende... for at opnå en behagelig akustik er man nødt til at have en blanding af både diffuserende og absorberende overflader. Det der skaber porblemer er som regel de direkte reflekterende overflader.

Et must i mit rum er gulvtæppe! Det er den overflade der nok bidrager med flest førstkommende refleksioner - en anden bidrager til direkte-reflektioner er så bagvæggen.

Det jeg nu har gjort i min stue, er at montere absorbenter på bagvæggen bag anlægget, og diffusorer på bagvæggen bag lyttepositionen. Det virker overraskende godt. Konen er så tilgengæld ikke så hysterisk, så længe det bliver holdt i neutrale farver, og formationer der minder mere om kunst end studioindretning. I min tråd har jeg endnu ikke billeder af det nye akustik-"setup" - men det kommer snarest!
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes