Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: SA sub 175 Vs Sub 200 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 December 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Der er sket en stor udvikling inde for sub. bas, og SA er openbart gået hel i stå, når det gælder udvikling af sub. bas, så for SA175 og SA500 er
udvikling løbe fra dem.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 December 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

jensen_one skrev:
Bassøe skrev:
abel skrev:
Bassøe skrev:

StarTrek skrev:
Skal det værre en sub. fra SA, for til samme penge kan man få sub. fra andre mærker der lyder beder end
SA´s sub. basser

SA er generelt bare et mærke hvor man tænker "Hvad pokker har de gang i?"

Min første tanke når jeg hører SA er altid "Hvor er bassen?"

SA er fint til stille baggrundsmusik men så heller ikke mere.

Nåh, nok SA bashing for idag.

Du ved jo angiveligt intet om musik efter sådan en udmelding :-)

Hvorfor ved jeg ikke noget om musik bare fordi jeg kommer med sådan en udmelding?

Det er nu et velkendt faktum at SA højttalere ikke ligefrem er specielt gode til bas og at de derfor i mange entusiasters øjne falder helt igennem da de derfor ikke kan reproducere det vigtige fundament i utrolig meget musik som bas nu engang er.

SA kan bare ikke spille bas, de går hverken særlig dybt eller kan spille særligt højt med den smule bas de nu engang har. En bas guitar, stortromme etc lyder på ingen måde reslistisk på en SA højttaler grundet de små mikro enheder de bruger og når man skruer bare lidt op går det helt galt da de små enheder hurtigt når maks output i bassen.

Det handler ikke så mege om hvad man selv synes, det er egentlig ret simpelt, tag WINisd og simuler nogen forskellige 4" eller 5" enheder og så kig grundigt på frekvensgangen, lydtrykket, XMAX og leg så med antallet af watt du smider i enhederne. Så vil du få et helt klart billede af at SA på ingen måde kan levere en rigtig realistisk og troværdig bas. Det er simpel fysik.

Hvad er en troværdig bas ifølge dig ?

Den hvor storetrommen er højest ? det lyder lidt sådan, og hvis man har det sådan, så er det ikke skal man ikke have SA, vil man derimod gerne have en bas der ikk buldre, og en lilletromme der lyder rigtigt, med hurtigt ansalg, skal man kunne høre at har en bas guitar har mere end en streng så er sagen jo en anden!

Du skal nok revurdere din opfattelse af fysisk, det er jo mængden af luft der bliver flyttet og ikke størrelsen på enhedderne, og man kan flytte luft med store enhedder der ikke bevæger sig så meget, eller men en eller flere små der bevæger sig mere.

Jeg mener næsten man kan sumere det op til at SA går efter kvaliteten i bassen og ikke kvanitieten.  (ja jeg har SA)

Modsat til mange andre herinde kan jeg godt acceptere at smag og behag er forskellig og der er masser, som har andre holdninger til bas og det er fint til mig, men man behøver da ikke kaste sten efter andre i det her tilfælde SA, bare fordi man ikke en enig eller ikke forstår produktet.

Der er mange andre gode højttaler end SA som lyder anderledes, og hvis det er dem man vil have, så synes jeg man skal købe dem, og lade andre købe hvad de vil.

Da jeg havde sub brugte jeg en Velodyne SMS-1 til at indstille den med og jeg gik efter en FLAD frekvensgang helt end til 20 hz og det var også det jeg fik efter jeg havde brugt noget til med SMS-1 eren. Så der var NØJAGTIGT det bas der skulle være, hverken mere eller mindre, så det med at jeg går efter den hvor stortrommen spiller højest holder ikke en meter. Kan oplyse at jeg hører meget Dream Theater og der kunne man TYDELIGT høre John Myungs formidable spil på bas guitaren så der var ingen grødet eller en-tonet bas her. Det samme med Rammstein hvor der også er en god bund med stortromme og en lækker detaljeret lyd fra bassen og der manglede heller intet.

Angående om at jeg skal revurdere min opfattelse af fysik så ved jeg ved gud ikke hvad du mener, det er nok snarere omvendt. Ja, små enheder med større slaglængde KAN godt gå dybere og spille højere end store enheder med lille slaglængde men når vi snakker om små 4" eller 5" enehder som SA bruger i deres højttalere så er det kort og godt fysisk umuligt at få en dyb bas ud af det og DET er simpel fysik, bortset fra hvis du vil gerne vil have en højttaler der ikke kan spille mere end 80-90 db maks, så kan du godt designe små 4" eller 5" enheder der kan gå dybt nok men så kan du ikke spille højere end til baggrunddsmusik niveau og glem alt om nogenlunde realistiske lydtryk. Du er åbenbart hoppet på SA's markedsføring og så er de fleste uden for pædagogisk rækkevidde når de først er kommet til det punkt.

Deres subwoofere er heller ikke meget bedre da de for det første i lukket konfiguration slet ikke har nok membranareal eller slaglængde til at gå dybt nok eller spille højt nok og i åben konfiguration lider de af et for lille kabinet oveni det manglende membran areal og for lille slaglængde. Rigtige subs har det aldrig været og bliver det heller aldrig, det er det der med de fysiske love igen som du åbenbart ikke har helt styr på.

Endnu engang vil jeg opfordre folk der ikke helt er med på det endnu  at simulere lidt forskellige enheder i et program som feks WInisd, så vil det hurtigt blive klart at SA når det kommet til stykket ikke kan holde hvad de lover og at du slet ikke får den bas som folk de tror de får.

Men selvfølgelig, hvis folk har det fint med at de aldrig hører stortrommen ordentligt i al dens magt og at de synes det er fint at en basguitar mangler fylde og energi så må de selv om det.

SA er bare ikke gode til bas og sådan er det bare. 

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

jensen_one skrev:
ManicMiner skrev:

Den vil neppe gå noget dybere med porten åben, men den vil nok kunne levere nogle flere db.

Det er noget vrøvl den vil gå dypere åben, 9-10 SE200 køre åbent, alene af den grund den bliver leveret sådan, og at det virker langt de fleste steder (har selv bestilt en)

Bassøe skrev:

abel skrev:
Målinger burde forbydes når det drejer sig om HiFi - det er min mening!

Lyt til dem, det er den eneste måde du finder ud af hvad de kan og hvor forskellene er.

Sludder og vrøvl, netop når det kommer til subwoofere er målinger yderst vigtige da en subwoofers opgave er at gå så dybt og spille højt i de nederste oktaver som muligt og det kan man altså lettest se om en sub gør ved at måle den. I tilfældet SA 200 måler den så dårligt at den reelt ikke burde kaldes for en subwoofer.

Hvis man vil have rigtig afgrundsdyb og kraftig bas så skal der målinger til hvis man vil være sikker på at få en sub der kan det.

Målinger til subs? !a tak!

Du skriver at man ikke nogen ikke kan vurdere om en sub er dybt, Er det så ikke bedre at det lyder som om den spiller dybt og godt end at den lyder forkert  men iføælge dataerne spillet meget dybt?

Problemet med målinger er at man kan påvirke dem meget og underbygge det man mener om subben, den måling der linkes til er foretaget på en lukket kasse, hvis man nu havde målt på den åben så havde man jo fået et andet restultat.

Her er et link til en test af subben hvor de også skriver at der er meget forskel på åben og lukket.

http://www.system-audio.com/_da-DK/Content/Data/press/Norsk/ Sa%20Sub%20Electro%20200%20DVD%20&%20Hjemmekino%20Norsk% 20april.pdf

Jeg har på baggrund af testen skaffet mig adgang til hele bladet, og subben bliver årets sub i norge det år, mener det er 2006

I åbnet tilstand vil den opføre sig anderledes men du skal ikke regne med den helt store åbenbaring af den grund. Konstruktions mæssigt er den SA sub langt bagefter udviklingen på sub området og konstruktionen ligner noget man så for 5 år siden og det skal siges at der er sket uhyggeligt meget på sub området de sidste 5 år.

Den test er fra 2004 og bare på de 3 år er der virkelig sket meget, hvis man idag tog den SA sub op mod de bedste til samme pris fra de andre mærker på markedet ville den blive lammetæsket.

Hvorfor de har valgt til til årets sub i 2004(testen er tra det år)skal jeg ikke kunne svare på, ikke mig der har valgt den.

detoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 December 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hva for en sub skal man så kigge efter??? nogen der er at fortrække?

Bare den ikke er alt for stor, i forhold til Sa'en, gider ikke have en stor m.....f..... stående, men vil gerne have en der kan spille vores nye stue op.

mange snakker om svs, pb osv nogen links til tests og forhandlere?? Det er faktisk lige meget med farven/finish, da de sikkert snart bliver omlakeret i hvid højglans alle vores højttalere..

Aurum Cantus Volla
Aurum Cantus V4C
Dali Helicon S600
Dali Euphonia RS3
Dali Silver Wave 2
Tara Labs
Til top Vis detoch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af detoch

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 December 2007 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 15 December 2007 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Prøv at lån en Velodyne sub. bas hjem af Jensen (er en meget flik mand) http://www.vassagohifi.com/,
de er ikke sælig stor, og mene at de i det ny år også kan fås i hvid højglans

http://www.vassagohifi.com/products/velodyne/

En Velodyne SPL1200R, ville jeg nok givet et lyt http://
www.vassagohifi.com/products/velodyne/spl1200r.html

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Sendt: 15 December 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

I det prisleje så SB12 som er forslået tidligere....www.lsound.no....gogo order du vil ikke fortryde det. Piano gloss finish 6400 kr leveret!

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 December 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Eller endnu bedre, køb 2 SB12. Fordelene ved to subs kontra en er mange, og pga at fragten er ca den samme for en som for to, plus at man får 5% rabat så ender 2 stks op med at koste 11800kr, eller 5900kr pr stk.

mmma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007
Sendt: 15 December 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Hvad med en Sunfire subwoofer, de er fylder ingen ting http://www.highsound.dk/list.php/type/5/
Til top Vis mmma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mmma

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

mmma skrev:
Hvad med en Sunfire subwoofer, de er fylder ingen ting http://www.highsound.dk/list.php/type/5/

De er bare dyrere end alle de andre alternativer men hvis man har pengene så er det nok nogen af de voldsomste subwoofere i den størrelse som der overhovedet kan fåes.

Problemet er bare at hvis man kan leve med en noget større sub kan man få endnu højere ydelse til den halve pris hos andre mærker, det så et spørgsmål om hvad man prioritere højest, ud af pris, ydelse og størrelse.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 December 2007 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Den nye HR-S serien fra Sunfire kan leveres i højglans hvid, og på papiret ser den god ud. Desværre så måles ikke subwooferydelse i watt, så der er ingen garanti for spesifikationene fører til at den yder godt.

Den eneste målingen er findes af en Sunfire sub er den her

http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=msg&th=22062&a mp;start=0&rid=14&SQ=1178450584

af True EQ. Jeg hadde forventet mig noget mere lydtryk fra den, og dens frekvensgang er heller ikke spesielt heldig med tanke på musik. Men det behøver ikke at betyde at HR-S er en dårlig sub.

Men sammenligner du True EQ med SB12 og SPL1000R kan man se at der ikke er så voldsomt meget ydelse for pengene

http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests/5769- svs-sb12-plus.html

http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=msg&th=20048&a mp;start=0&rid=14&SQ=1161245607

Bare for sjov kan du også her se hva en stor subwoofer kan sammenlignet med de små

http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=msg&th=22952&a mp;start=0&rid=0&SQ=0

Sammenligner du den med feks SB12 så leverer den ved 20hz er lydtryk der tilsvarer det fra 10stk SB12

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

PB13 er også ultra nice - get it

Hvordan er det lige fomlen går mht db og lydtryk osv?

en sub fx 100 db - 2 af samme i samme lokation = 103db?

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

PB13 er også ultra nice - get it

Hvordan er det lige fomlen går mht db og lydtryk osv?

en sub fx 100 db - 2 af samme i samme lokation = 103db?

Man siger normalt 3-6 db ekstra hvis man har en sub magen til i samme lokation eller tæt på samme lokation.

Mener faktisk der er en test et eller andet sted på nettet hvor de har målt på det og der gav det præcis 6 db ekstra da de tilføjede en sub magen til. Tror det var ovre på avtalk.co.uk eller så var det hometheatershack, kan ikke lige huske det.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 December 2007 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

6db er en fordobling, og er hvad du vil opnå med to identiske subs i samme lokation.

Formelen vil jeg ikke bekymre mit airhead med, men du kan finde en db kalkulator her

http://www.sengpielaudio.com/calculator-db.htm

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Den eneste målingen er findes af en Sunfire sub er den her

http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=msg&th=22062&a mp;a mp;start=0&rid=14&SQ=1178450584

af True EQ. Jeg hadde forventet mig noget mere lydtryk fra den, og dens frekvensgang er heller ikke spesielt heldig med tanke på musik. Men det behøver ikke at betyde at HR-S er en dårlig sub.

Der er også den her : http://www.hometheaterhifi.com/volume_12_3/sunfire-eq-signat ure-subwoofer-8-2005.html

Men stadigvæk ikke en super sub til pengene, dog går 12" dybere men den falder så også kraftigt under 20 hz og lur mig om den i den dybeste bas ikke også må opgive ævret når der skrues højt op ligesom på 10" udgaven.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

6 db ok men det er i samme lokation så. Har lidt en plan om 2 subs i mit kommende hus (færdig maj næste år) men primære grund er egentlig bas fordeling så jeg måske kan slippe for dips.

Hørte sunfire true sub EQ 10"(mener det var 10eren) på hifi messe i kbh har for nylig og jeg var ikke imponeret. Specielt ikke prisen taget i betragtning.

2 stks PB13 ultra leveret i piano sort 24.700kr! Det må kunne ryste huset

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 December 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Du finder målingen af 1 vs 2 subs over på avtalk, om jeg ikke husker fejl så var det CHT10R de brugte som eksempel

True subbene er lidt skuffende, 2.35" med stroke, 2700w og et passivt element burde kunne resultere i noget mere. Sammenlignet med SPL1000R er det kun i mellem 30-25hz at den kan levere et højere lydtryk, det topper sig med 4db ekstra ved 25hz, det er nok det passive elemetet der fører til det. Sammenligner man den med SB12 så har den kun 2db ekstra ved 25hz

Ikke at jeg vil gå så langt som at kalle den for en dårlig sub, og uden nogle fornuftige data på den nye HR-S serien er det svært at sige noget fornuftig om den. Jeg opdaget dog at det kun er den lille 8" der kan leveres i hvid.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 December 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

6 db ok men det er i samme lokation så. Har lidt en plan om 2 subs i mit kommende hus (færdig maj næste år) men primære grund er egentlig bas fordeling så jeg måske kan slippe for dips.

Hørte sunfire true sub EQ 10"(mener det var 10eren) på hifi messe i kbh har for nylig og jeg var ikke imponeret. Specielt ikke prisen taget i betragtning.

2 stks PB13 ultra leveret i piano sort 24.700kr! Det må kunne ryste huset

Du kan også komme tæt på 6db selv om subbene ikke står samme sted, men der hvor det er størst muligheder for at opnå 6db ekstra er om de står samme sted. Skal de stå to forskellige steder er trindløs fasejustering et must.

2 Ultra er min drøm, men jeg bor i lejlighed og ville aldrig komme i nærheden af at udnytte SPL potensialet, så når jeg har begrænset med midler kan jeg ikke retferdigøre at bruge så mange penger på subs.

Jeg vurderer dog at sælge mine 2 SB12 og ene PB12 for at købe en Ultra. Jeg foretrækker helt enkelt lyden af store subs også til musik. Så myten om at lukkede subs er bedst til musik gælder i det minste ikke her hos mig  Jeg savner helt enkelt det *ompfh* som PB12'ern kan levere i nummer med ekstremt dyb bas som feks Norah Jones- Turn Me On der stortrommen stikker ned til 20hz

Mit problem er at jeg har næsten ingen roomgain, så frekvenskurven i den dybeste bassen er den ca samme som man ser i en GP måling. Så enten skal jeg bytte rum, eller så skal jeg bytte sub.

*En halvtime senere*

Jeg har nu flyttet begge SB12ene til højre side hvor jeg har mest roomgain i den dybe bassen, og der kom lyden som jeg kan lide! Det er fremdeles ikke så godt som den ene PB12'ern alene, men godt nok!  Oh, SB12ene er så gode til at holde følge med basgangen i Røyksopp - Poor Leno samtidig som de får med sig de små ultradybe basfragmentene som kommer i de stille partiene( de kan kun føles ) . Jeg undres nogle ganger over om de der lytter til musik uden at ha noget der kan reprodusere den dybeste basen ved hva de går glip af

Tror dette tegner til at blive en musiklytte aften

DanRiisLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2005
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

detoch skrev:

Går og tænker lidt på at skifte min 175'er ud med en 200'er, men hva er det store forskel? er der en større bas i en 200 og er området den dækker større..?

Kunne godt tænke mig lidt mere "hård" & "kontant" bas.

Mht SA sub'ene..

Min kære lillebror er ansat hos SA, så jeg har haft mulighed for at både se, og høre, samt eje rigtig mange af deres modeller igennem årene.

SA 200 har jeg også haft (er ved at anskaffe mig en igen - fortrød bitterligt at jeg solgte den).

Jeg kan ikke genkende problemet med at den ikke skulle kunne spille dybt! Den spiller ultradybt efter min mening i min bolig, og er den eneste sub i den prisklasse jeg har ejet som både kunne spille alm musik, og surround stort set lige godt uden det hele druknede i bulder.

Glem målingerne, og lyt til dem istedet. For flere år siden havde jeg en sub fra Dansk Audio Tekning med en 12" bas i et sekskantet kabinet (mener den Amadeus sub). Den spiller rigtig godt, men SA 200 tævede denne sub så det næsten var pinligt - på trods af at den er 1/3 af størrelsen.

Ifølge min bror er SA 175 til mindre rum, mens SA 200 er til store stuer - bliver de brugt til de rette formål vil de nok spille stort set lige dybt. De er iøvrigt helt ens på nær basserne.

Ønsker man mere bas end SA 200 kan leverer, var det jo også en mulighed at købe 2 stks SA 175. Det koster næsten det samme, og i min verden vil 2 8" basser a' 2x380w spille krafigere end 1 stk 10" bas.

Kender man til SA lydpolitik ved man også at de hellere ofre lidt dybe i bassen til fordel for præcision og hurtighed i bassen.

Skulle det have nogen interesse, er jeg sikker på at min bror gerne vejleder dig i om det bedst kan betale sig at udskifte din SA175 til en SA200, eller om anskaffe sig 2 stks SA 175.

Mvh Dan

Til top Vis DanRiisLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanRiisLarsen

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 05 Januar 2008 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

Kender god SA lydpolitik og det er rigtig at de hellere ofre lidt dybe i bassen til fordel for præcision og hurtighed i bassen, kan god værre et det ikke
har den store betydning i en sub. bas, men det har det med SA højtaler, har selv haft en SA 1280 Mk II, og lige meget hvad jeg gjor, kunne jeg ikke
få en brugbar bas ud af dem, har hørt div. SA modller på div. messer og med samme reslutat, plus at når man spille højt på dem så lyde de presse.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes