Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 05:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL L?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Ligner det her ikke meget en HPM model?

Men det er åbenbart en pioneer s-910. er der nogen der ved om den minder om HPM'erne rent lydmæssigt, for den er vidst nogenlunde samme enheder?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Ja, det lader til at være HPM-900's efterfølgere. Kom vist på markedet i '82 og kostede 600$.

Hvordan har skumkanterne det? Skal de skiftes?

Bas og mellemtone-enheder er jo lavet af grafit af en art og er ret så skrøbelige så man skal være ret forsigtig. De kan forholdsvis nemt gå i stykker hvis man ikke passer på.

S-910 brochure.

Impedans: 6.3 ohm.
Frekvensområde: 30Hz - 50.000Hz.
Følsomhed: 92dB/1W/1m.
Delefrekvenser: 1300/5800Hz.
Mål: 67(h) x 39(b) x 37.1(d) cm.
Vægt: 23 kg pr stk.

Full frontal.

Close-up.

Diskanten er af beryllium - det var den ikke på HPM-900. Desuden er de 2 højttalere spejlede - det var HPM-900 heller ikke.

En AK tråd.

Endnu en AK tråd.

Du skal være ret ops på det med grafit-enhederne hvis de skal transporteres. Pludselige stød er nok ikke deres livret...

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2008 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Puha, jeg aner intet om alt det du nævner, om det er godt eller skidt. Men det lyder som en ok højtalere, men hva er de værd?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Du skriver at du er blevet tilbudt et sæt - har sælger ikke en pris i tankerne?

Du skal kigge efter om skumkanterne er OK. Ellers ligger der en udskrivning til rep. af disse. Og så skal der rodes med grafit-enhederne...

Seansmillers HPM-900 er da helt fine i ophængene.

Har du mulighed for selv at hente dem (se dem/høre dem)?

HPM-100 modellen havde vist gummi-kantophæng.

Mvh.

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Du skriver at du er blevet tilbudt et sæt - har sælger ikke en pris i tankerne?

Du skal kigge efter om skumkanterne er OK. Ellers ligger der en udskrivning til rep. af disse. Og så skal der rodes med grafit-enhederne...

Seansmillers HPM-900 er da helt fine i ophængene.

Har du mulighed for selv at hente dem (se dem/høre dem)?

HPM-100 modellen havde vist gummi-kantophæng.

Mvh.

Er de med skumkanter, det var dog træls. han vil have  1250 mener jeg han sagde. kunne forestille mig det måske var lidt i overkanten.

All Vintage

Billedeupload guide

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Der er vel ikke andet for end at tage ud og kigge på dem og lytte til dem?

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Jeg gider bare ikke køre så langt, hvis jeg kan finde en Hpm 100 som jeg ved lyder godt Men burde denne i princippet ikke være bedre?

All Vintage

Billedeupload guide

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Ja, det lader til at være HPM-900's efterfølgere. Kom vist på markedet i '82 og kostede 600$.

Hvordan har skumkanterne det? Skal de skiftes?

Bas og mellemtone-enheder er jo lavet af grafit af en art og er ret så skrøbelige så man skal være ret forsigtig. De kan forholdsvis nemt gå i stykker hvis man ikke passer på.

S-910 brochure.

Impedans: 6.3 ohm.
Frekvensområde: 30Hz - 50.000Hz.
Følsomhed: 92dB/1W/1m.
Delefrekvenser: 1300/5800Hz.
Mål: 67(h) x 39(b) x 37.1(d) cm.
Vægt: 23 kg pr stk.

Full frontal.

Close-up.

Diskanten er af beryllium - det var den ikke på HPM-900. Desuden er de 2 højttalere spejlede - det var HPM-900 heller ikke.

En AK tråd.

Endnu en AK tråd.

Du skal være ret ops på det med grafit-enhederne hvis de skal transporteres. Pludselige stød er nok ikke deres livret...

Mvh.

Jeg tænkte på, at diskanten er af berrylium, og enhederne er grafit, gør det nogen forskel i lyden? Hvorfor er det ikke sam på de gamle HPM'er, for at spare penge, eller forbåbenlig for at give bedre lyd   

All Vintage

Billedeupload guide

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

mirland skrev:
Jeg har haft dem du snakker om "4410 i valnød". Jeg har også haft L100 Century og begge lider efter min mening under to ting: JBL "mytologi" og rumle-lyd med en hidsig diskant der ikke har meget med hverken transparens eller neutralitet at gøre - men bare skriger. Jeg synes ikke at det er en særlig neutral højttaler og den ihvertfald ikke stram/tør, men snarere rumlende og virkelig vanskelig at placere. I starten var jeg meget "wow!" da jeg fik dem, men det er altså bare ikke et langtidsholdbart indtryk. Hvis det er en monitor du vil have, så skal du kigge på mærker som ATC eller PMC. Jeg har selv ATC og kan kun anbefale dem på det kraftigste. Men især ATC kræver noget saft. Meget saft rent faktisk.

Jeg kan ikke helt se en sammenligning mellem disse højttalere. Der skulle meget gerne være forskel - den ene koster 3500-5000 sættet og er 30 år gamle. Hvad ville du sammenligne L100 med - SCM40? Måske ikke helt fair. Er selv begejstret for ATC, men der er også en helt anden liga.

JBL er legetøj. Man skal lade være med at gøre dem til mere en de selv kan forsvare. 

Nåede du i øvrigt at høre dem på din nye forstærker?

Hermed et forsinket svar - har været syg i nogle dage. Jeg ved godt at der ikke prismæssigt er rimelighed i at sammenligne ATC og JBL men når udmeldingen var et ønske om neutrale/lineære højttalere i monitorkvalitet, så er der. Fordi hvis man tror at ved at købe en "vintage" JBL får en neutral monitor, så bliver man skuffet. Man får en halvfjerdserlyd - som kan være rigtig fin hvis det er hva man kan lide

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2008 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Martin_Kbh skrev:

mirland skrev:
Jeg har haft dem du snakker om "4410 i valnød". Jeg har også haft L100 Century og begge lider efter min mening under to ting: JBL "mytologi" og rumle-lyd med en hidsig diskant der ikke har meget med hverken transparens eller neutralitet at gøre - men bare skriger. Jeg synes ikke at det er en særlig neutral højttaler og den ihvertfald ikke stram/tør, men snarere rumlende og virkelig vanskelig at placere. I starten var jeg meget "wow!" da jeg fik dem, men det er altså bare ikke et langtidsholdbart indtryk. Hvis det er en monitor du vil have, så skal du kigge på mærker som ATC eller PMC. Jeg har selv ATC og kan kun anbefale dem på det kraftigste. Men især ATC kræver noget saft. Meget saft rent faktisk.

Jeg kan ikke helt se en sammenligning mellem disse højttalere. Der skulle meget gerne være forskel - den ene koster 3500-5000 sættet og er 30 år gamle. Hvad ville du sammenligne L100 med - SCM40? Måske ikke helt fair. Er selv begejstret for ATC, men der er også en helt anden liga.

JBL er legetøj. Man skal lade være med at gøre dem til mere en de selv kan forsvare. 

Nåede du i øvrigt at høre dem på din nye forstærker?

Hermed et forsinket svar - har været syg i nogle dage. Jeg ved godt at der ikke prismæssigt er rimelighed i at sammenligne ATC og JBL men når udmeldingen var et ønske om neutrale/lineære højttalere i monitorkvalitet, så er der. Fordi hvis man tror at ved at købe en "vintage" JBL får en neutral monitor, så bliver man skuffet. Man får en halvfjerdserlyd - som kan være rigtig fin hvis det er hva man kan lide

Bedre sent end aldrig;) Hehe, kan nu også godt lide 70'er lyd, men tror jeg vil prøve mig med det sæt pioneer s-910. Det lyder som om det er en glimrende højtalere, og hvis den mindder om HPM-900 er det jo ikke ehlt i skoven.

Men nu jeg er ved at sprøge om alt muligt i en ellers JBL tråd, er der så nogen der nogensinde har hørt denne? Pionner CT-855? Eller kan finde noget om den?

All Vintage

Billedeupload guide

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2008 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
Men nu jeg er ved at sprøge om alt muligt i en ellers JBL tråd, er der så nogen der nogensinde har hørt denne? Pionner CT-855? Eller kan finde noget om den?

"CT" plejer nu at være kassetteafspillere når det er Pioneer. Mener du måske "CS-..."?

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
LouBP skrev:

"CT" plejer nu at være kassetteafspillere når det er Pioneer. Mener du måske "CS-..."?

Sælger husker det i hovedet, da højtalerne er pakket væk, men det gør nu ikke så meget, har prøvet med både cs og alt muligt hva, nu tager jeg snart ud og høre disse S-910:-)

All Vintage

Billedeupload guide

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes