Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 07:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Furious jt skrev:

Nu spørger jeg sikkert meget dumt, men det er jeg jo nød til for at få noget at vide og blive klogere

Hvad er en behringer og kan alle og enhver finde ud af at bruge den? 

Hvad koster den og hvor kan man få en?

skal man bruge andet sammen med den, eller skal man KUn bruge den ved kalibrering? 

Behringeren - FBQ2496 er en 20-spors parametrisk equalizer, der ændrer lydstyrken på de forskellige frekvenser. Den kan også fjerne feedback, hvis den fx er koblet mellem en guitar og en forstærker, men vi benytter her ikke denne funktion. Du kan få den for ca 1295,-.

Den har gjort underværker for responskurven i min kælder!

Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Techtor skrev:
Furious jt skrev:

Nu spørger jeg sikkert meget dumt, men det er jeg jo nød til for at få noget at vide og blive klogere

Hvad er en behringer og kan alle og enhver finde ud af at bruge den? 

Hvad koster den og hvor kan man få en?

skal man bruge andet sammen med den, eller skal man KUn bruge den ved kalibrering? 

Behringeren - FBQ2496 er en 20-spors parametrisk equalizer, der ændrer lydstyrken på de forskellige frekvenser. Den kan også fjerne feedback, hvis den fx er koblet mellem en guitar og en forstærker, men vi benytter her ikke denne funktion. Du kan få den for ca 1295,-.

Den har gjort underværker for responskurven i min kælder!

1000 tak!

Hvordan bruger man den så? kobler man den bare til subben eller recieveren og så måler og indstiller den ellers så godt den kan? Skal den så være tændt og sat til anlægget når man ser film?

Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2008 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Furious jt skrev:
1000 tak!

Hvordan bruger man den så? kobler man den bare til subben eller recieveren og så måler og indstiller den ellers så godt den kan? Skal den så være tændt og sat til anlægget når man ser film?

Du kobler den mellem receiveren og subwooferen. Den skal typisk være tændt når du benytter subwooferen. Du skal dog have nogle overgange - den har kun balanceret input og output. (PA-komponent, dette her..)

Den tuner du så til bedste evne. Har du en Radio Shack lydmåler og en computer, så kobler du computer lyd ud til receiver, radio shack til lyd ind på computer, samt computer til Behringer via MIDI-kabel. Og så kan du styre det hele og kalibrere fra computeren, hvis du installerer Room EQ Wizard.

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
Cerwin Vega!

ja, det var så det dårligste råd nogensinde, hold din cerwin vega snak for dig selv når det ikke er nødvendigt

MVH INTERFACELIFT

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

darkless skrev:
Hey Steffen

Jeg fik netop en SVS SB12-Plus i julegave af min kæreste (jeg havde også snakket en hel del om den). Hun styrer for vildt! Anyway, da jeg første gang fik tændt for dyret blev jeg slemt skuffet. Skulle det bulderværk være den præmie-sub, der er blevet skamrost på det groveste overalt på nettet?

For at gøre en lang historie kort, er der én ting du absolut skal have styr på. Du skal sørge for at dæmpe den frekvens, hvor dit rum "spiller med" (dvs hvor alt ryster/vibrerer og larmer ad h... til). Heldigvis har netop SVS SB12-Plus en parametrisk equalizer, der kan klare ærterne:

Trin 1: Anskaf en lydtryksmåler, fx standardmåleren fra Radio Shack.

Trin 2: Brænd en CD med bas-frekvenser, fx den gratis RealTraps test-cd.

Trin 3: Sæt din sub til et fornuftigt basniveau og juster rumkompensationen. I min stue med ca 50 kubikmeter luft anbefales "medium", da det giver den mest lineære basgengivelse.

Trin 4: Indstil dit anlæg til at levere 60 dB ved afspilning af "white noise" nummeret sidst på CDen (og ikke 70 dB som RealTraps foreslår).

Trin 5: Sæt dig ned og lyt til numrene 20-29, 30-39 og 40-49 Hz, mens du noterer lydtrykket ned for hver Hz (hver enkelt Hz spiller i 10 sekunder, så du har tid til at aflæse og notere). Ørepropper/høreværn kan kraftigt anbefales!

På et tidspunkt vil du opleve, at lydstyrken stiger markant. Jeg gik fra ca 70 dB ved 30 Hz til 94,4 dB ved 36 Hz, som i mit rum er den udskældte frekvens, hvor alt ryster. 94,4 dB er meget højt, hvorfor jeg kraftigt anbefaler at kalibrere anlægget til 60 dB og anvende ørepropper (mine ører begyndte at ringe som tegn på skade og holdt først op et stykke senere).

Trin 6: Nu hvor du ved hvor den famøse frekvens ligger, skruer du helt op for Q og level på din sub (de to knapper øverst til venstre). Herefter spiller du pasagen med den kraftige frekvens, mens du drejer på "freq" knappen på din sub (sidder til højre for de to andre knapper) indtil du har opnået maksimal dæmpning af frekvensen. Det kan godt tage et par forsøg at ramme det helt rigtige sted indenfor et 10 sekunders vindue.

Nu kan du så indstille gain og crossover frekvens på din sub, så det passer til anlægget og din personlige smag. Du vil opleve, at din sub ikke længere lyder som en typisk bulder-sub, men at det derimod lyder, som om bas-enhederne på dine højttalere pludselig spiller langt dybere og/eller kraftigere end førhen. Uden bulder.

Jeg kan ikke beskrive det med ord, men jeg har aldrig hørt noget lignende. Jeg køber aldrig nogensinde en sub, der ikke har en parametrisk equalizer indbygget. Aldrig! Der er simpelt hen ingen sammenligning i forhold til gængse subs uden equalizer. Jeg må konstatere, at alle de mennesker der gennem tiden har skamrost SVS SB12-Plus har haft ret i, at den er et absolut fund for pengene!

Er det ikke _markant_ nemmere at benytte Room EQ Wizard for at lave testtoner og måle lydniveau? Ser senere i tråden, at du nævner REW - har du forsøgt den derhjemme?
(Lad os ellers tale om det på vej til Kolding.. )

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv leget en del med REW der via MIDI konfigurerer en Behringer 1124 på baggrund af målinger lavet med en ECM8000 mikrofon. Det er vildt nemt, og man har virkelig en perfekt værktøjskasse til at tweake med.
Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

antonboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har en B&W 750 sub.. den har kun volume og frekvens at skruge på.. kan jeg godt bruge de numre og hvordan går man..

Vil en svs pb12 plus kunne spille fra min, hvorfor en vil i vælge

darkless skrev:
[QUOTE=Claus_DK]

Hvis du derimod hentyder til de tilfælde, hvor folk tager fx LFE udgangen og forbinder til en Y-splitter, der så forbindes til både L og R indgang på subben, så er det en helt anden snak. Den slags unoder kan ikke anbefales.

Jeg har tilsluttet min fra min reciever med sub udgang med et y-stik i subben.. hvad er der galt i det..

Til top Vis antonboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af antonboy

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Jeg ville vælge en PB12+ fremfor en B&W 750 til enhver tid. Har kun hørt B&W subs i hifiklubben og jeg har desværre ikke været imponeret, slet ikke prisen taget i betragtning. Desuden synes jeg de er meget dårlige til at sætte dem ordenligt op.

Du kan sagtens tilslutte en Behringer til din B&W 750, og der ville jeg nok starte fremfor at udskifte subben. Det vil kræve en lydmåler også.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

antonboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2006
Sendt: 15 Februar 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Hej ok... men hvordan skal den bruges og hvad går den? kan man ikke få noget som ikke fylder så meget?

Til top Vis antonboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af antonboy

Match
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2007
Sendt: 15 Februar 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Her kommer også et dumt spørgsmål ( jeg har ellers bakset med HiFi i mange år )
Jeg har et anlæg med udgangspunkt i et Rane AC 23 elektronisk delefilter. Forforstærkeren er en Abrahamsen, som jeg er meget glad for.

Til mellemtonen har jeg en ældre NAD eff., til diskanten en Technichs eff. og til bassen - en Coral 15L100 enhed bygget som subwoofer - har jeg en enkelt Vincent eff.

Anlægget spiller godt, men jeg har lyst til et forsøg: Nemlig at forbinde subwooferen til både højre og venstre kanal på NAD'en. Kan NAD'en og højttaleren holde til det ? Jeg tror ikke jeg tør eksperimentere, før jeg har hørt fra en af jer.
Til top Vis Match's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Match

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes