Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 14:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer til ca. 125 kbm. rum? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mureren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2008 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke rigtigt nogen bestemt af dem i sigte, og det var derfor jeg slrev til lsound for at høre deres råd. Jeg synes desværre bare at jeg fik et "jo større jo bedre"-svar, og det er jeg lidt træt af. Havde jeg haft mulighed for det, ville jeg gerne have prøvet både SB12, PB12-NSD og PB12-Plus for at teste lidt, men når tingene skal komme fra Norge er det jo ikke nemt, så man sidder lidt og kigger på det æstetiske (big isn't always beautiful!) og lidt på tegnebogen

Har DU et råd ang, valget, nu hvor du har set tegningen af stuen? (husk man ikke kan se at der er loft til kip!)

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Februar 2008 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Bliver en mega fed stue :)

Taget i betragtning den stil du gerne vil have i stuen, som jeg forstår det altså, samt forløbig valg af højtalere, så tror jeg at en SB12 er passende. Det er sandt at big is better når det gælder subs. Samtidig forstår jeg godt at man måske ikke lige vil have en PB12+ stående. Jeg har selv en og den ER stor :) but beautiful!

Jeg er fristet til at anbefale dig 2 subs til den stue, og stille dem på hver side af TVet men ved ikke om det skæmmer udseendet lidt for meget? Ellers alternativt helt ude i siderne foran?

Det er også en mulighed at have dem bagved, evt i et hver hjørne bagtil, men så skal du dele ved 80hz eller under for ikke at kunne lokalisere lyden.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Februar 2008 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

mureren skrev:

Jeg har ikke rigtigt nogen bestemt af dem i sigte, og det var derfor jeg slrev til lsound for at høre deres råd. Jeg synes desværre bare at jeg fik et "jo større jo bedre"-svar, og det er jeg lidt træt af.

Jeg synes ikke man skal kritisere dem for voldsomt for at sige sandheden, selv om den er ilde hørt... Et stort rum kræver noget membran-areal, sådan er dét bare... Om du så kan finde dig i den "mindst ringe" løsning i en given størrelse, det er så naturligvis et individuelt valg - jeg vil sige det sådan, at vælger du en D3 til sådan et rum, så er det ikke subwooferen der bliver problemet. Du vil ikke være i nærheden af at kunne spille sådan et rum op med dén højttaler. Det er isoleret set en udmærket højttaler, sammenlignet med andre helt smalle højttalere med tilsvarende størrelse enheder, så gør den det fortrinligt - men den duer IKKE til dit størrelse rum. Det er ikke bare et spørgsmål om frekvensgang. GS10 som du selv nævner, er et langt bedre alternativ, som jeg rent faktisk har hørt fungere fornuftigt i et rum af nogenlunde tilsvarende størrelse. Den kan spille væsentligt højere end D3, og "fylder" mere. Uanset hvilken størrelse sub du vælger, bør du gå efter sådan en højttaler frem for D3'erne.

Hvad du end gør, så sørg iøvrigt for at få masser af power bag ved højttalerne. Du kommer til at bruge nogle watt, for at spille et så stort rum op, og hvis du presser en for lille forstærker meget, vil risikoen for at futte højttalerne af inden du når at synes det er højt, være ret overhængende.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 01 Februar 2008 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

mureren skrev:

Citér:

He he... jo men bassen skal jo komme fra dine front højttalere.

Øhh, what?

Der er sgu' ikke meget bas i de fronter jeg påtænker at købe (og som der er plads til ved siden af tv'et), og her skulle subben da gerne komme til hjælp!

Det er tit ret misforstået hvad begrebet "bas" egentlig dækker over. Dét vi definerer som "bas", er i realiteten noget der ligner fra 200 Hz og ned. Den dybeste bas føler vi mere end vi hører, og den er derfor ikke særligt retningsbestemt*. Hvis du står på et diskotek og får et ordentligt bas-drøn i mellemgulvet, så sker der næppe en dyt under 60 Hz. Det samme gælder det meste andet PA-lyd, og når du hører en elektrisk bas cykle derudaf, så er der også sjældent meget egentlig dybbas i dét. Det er absolut ikke sådan at der kun bliver flyttet luft af betydning under 80 Hz, enhederne skal så sandelig også kunne skubbe rundt med luften i området fra 80-200 Hz, og højere. Det er derfor at D3'erne, som kan være ganske fine i et lille rum, bare ikke duer i et så stort rum, og det er meget få højttalere af GS10's størrelse der vil være et brugbart alternativ. Der er en GRUND til at små højttalere og små subwoofere ikke anbefales til store rum, hvis dét kunne bringes til at fungere optimalt, så ville der jo ikke være nogen grund til at have store højttalere på markedet overhovedet.

*Det betyder ikke at man kan placere subwooferen hvor man vil - det er ikke sikkert du kan høre dybbassen, men for det første spiller subben meget forskelligt alt efter hvor den står, for det andet ruller subben sjældent hurtigt nok af til at den _udelukkende_ spiller dybbas. Én teori er også at forvrængningen subben leverer, ligger ved en langt højere og meget merer hørbar frekvens, så jo mere forvrængning (f.eks. hvis din sub er for lille...), jo sværere er det at integrere lyden med fronterne.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Februar 2008 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

mureren skrev:

Jeg har ikke rigtigt nogen bestemt af dem i sigte, og det var derfor jeg slrev til lsound for at høre deres råd. Jeg synes desværre bare at jeg fik et "jo større jo bedre"-svar, og det er jeg lidt træt af. Havde jeg haft mulighed for det, ville jeg gerne have prøvet både SB12, PB12-NSD og PB12-Plus for at teste lidt, men når tingene skal komme fra Norge er det jo ikke nemt, så man sidder lidt og kigger på det æstetiske (big isn't always beautiful!) og lidt på tegnebogen

Har DU et råd ang, valget, nu hvor du har set tegningen af stuen? (husk man ikke kan se at der er loft til kip!)

Rel de laver nok de bedste subs uden EQ.

Men rigtig nok som otte skriver en Sub skal ikke afløse en god front højttaler, men hvis man ikke har plades så har man den ikke.

Jeg ville købe to subs og stille dem i hvert hjørne.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

mureren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2008 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu heller ikke jeg har kritiseret dem voldsomt, og jeg beklager hvis det virker sådan. Men derfor kan man jo godt mene at man ikke helt fik besvaret sit spørgsmål

Det jeg var ude efter var deres mening om hvad der ville være det bedste "trade-off" når nu jeg ikke har pladsen hvor den behøves. Plads er der jo nok af i stuen, men desværre er den murede pille ikke bred nok til der kan stå nogle gode gulvht. ved siden af tv'et, med mindre jeg vil have dem stående ud foran vinduet, og det vil jeg ikke. (så kan man mene om det hvad man vil ) Mine Dali Evidence 870 stod på den "forkerte" side af vinduerne, og lyden var ikke sammenhængende nok. De spillede mest ind i ryglænet på sofaerne

Masser af power...jeg havde såmænd bare en Onkyo 605/705 i tankerne, kan de ikke drive GS'erne?

En overgang overvejede jeg en HTPC og en effektforstærker, men penge er desværre et issue, så det bliver nok for dyrt, og det samme gør 2 subs. Jeg tror det må blive en PB12-Plus, og evt. GS'erne hvis jeg kan blive enig med sælgeren om dem. Så er jeg gået så lidt på kompromis som muligt. Er prisen fair på dem synes i, eller har i andre alternativer til MAX samme pris, inkl. standere?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 01 Februar 2008 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

mureren skrev:

Masser af power...jeg havde såmænd bare en Onkyo 605/705 i tankerne, kan de ikke drive GS'erne?

Det hjælper jo lidt at du kommer til at køre højttalerne som "small", men generelt, så er en mindre højttaler ikke mindre krævende af forstærkeren - tværtimod. Jeg synes klart du skal forsøge at finde kronerne til en 805, der er _væsentlig_ forskel på hvor meget juice du får i en 705 og en 805.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2008 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Mureren:

Jeg har selv en PB12+ og kan varmt anbefale den model - også til musik. Den har også en PEQ således du kan måle dig frem til det værste peak og fjerne dette i lyttepositionen.

AV Precision:

Mht dybbas lyde, så indeholder normal musik altså masser af information under 60hz. En basguitar kan spille ned til ca 36 hz, en harpe kan spille endnu dybere!

Dertil er der en masse moderne musik som har synthesized lyd, som kan være endnu dybere.

Derfor mener jeg ikke man skal negligere bas under 60hz. Dyb bas skaber en masse rumfølelse og understøtter musikken godt. Men det er selvfølgelig alt sammen med forbehold for subjetiv vurdering, smag og behag.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 01 Februar 2008 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Mht dybbas lyde, så indeholder normal musik altså masser af information under 60hz. En basguitar kan spille ned til ca 36 hz, en harpe kan spille endnu dybere!

Det er jeg helt med på, det var ikke min pointe at man ikke har brug for dybbassen, slet ikke - pointen var at der, uanset hvor heftig en subwoofer du har til at flytte luft under 80 Hz, også skal flyttes luft over 80 Hz. Jeg brugte PA-eksemplerne for at illustrere at man godt kan få oplevelsen af at der er masser af bas, selv om der ikke er et pip under 60 Hz (nogle koncerter gengiver ganske givet dybere bas end andre, ingen tvivl om dét). Mange har en tendens til at tro at jo mere man kan mærke bassen rive i buksebenene, jo dybere må bassen være.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2008 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Ok, fair nok, som jeg læste teksten troede jeg du mente noget andet. Ja punchen i bassen ligger ikke helt nede i det dybe omend det sagtens kan blafre buksebenene under explosioner i film fx. Ved ikke præcis hvor punchen ligger men mit bud vil være fra 40-80hz primært. Men det er rimelig kompliceret, da en tone består af flere dele en bare en sinus kurve på 40hz...

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Februar 2008 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Claus_DK skrev:

Det er jeg helt med på, det var ikke min pointe at man ikke har brug for dybbassen, slet ikke - pointen var at der, uanset hvor heftig en subwoofer du har til at flytte luft under 80 Hz, også skal flyttes luft over 80 Hz. Jeg brugte PA-eksemplerne for at illustrere at man godt kan få oplevelsen af at der er masser af bas, selv om der ikke er et pip under 60 Hz (nogle koncerter gengiver ganske givet dybere bas end andre, ingen tvivl om dét). Mange har en tendens til at tro at jo mere man kan mærke bassen rive i buksebenene, jo dybere må bassen være.

En dyb bas give dårlig mave og man bliver køresyg.

Bare spørg Sigma herinde om det.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

mureren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2008 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

I er fandeme nogen værre røvere med alle jeres gode råd...alt er større end jeg regnede med til en start

SVS PB12-Plus er bestilt, og ligeledes en Onkyo TX-SR805.

Så mangler der "kun" lige fronter og en recorder...og budgettet er allerede overskredet  Det får mig så til at spørge...hvis jeg kan finde nogle fronter som f.eks System Audio 1280 mkII der hverken er ret dybe eller brede, vil det så med succes kunne integreres ordentligt, eller er Monitor Audio GS10 / GS20 et bedre valg?

(jeg har ikke hørt System Audio 1280 mkII, kun de "gamle" 1280...men mon ikke det går)

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 01 Februar 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:
Ok, fair nok, som jeg læste teksten troede jeg du mente noget andet. Ja punchen i bassen ligger ikke helt nede i det dybe omend det sagtens kan blafre buksebenene under explosioner i film fx. Ved ikke præcis hvor punchen ligger men mit bud vil være fra 40-80hz primært. Men det er rimelig kompliceret, da en tone består af flere dele en bare en sinus kurve på 40hz...

Sådan kan du ikke helt stille det op - hvis du leverer det samme lydtryk fra den samme membran-areal ved 20 Hz, så vil du så afgjort få mere "punch" end hvis du gør det ved 40 Hz. Pointen i at et PA-system ikke gengiver den dybeste bas, er at så kan man nemmere levere et højere lydtryk i de højere toner.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 01 Februar 2008 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

mureren skrev:

Så mangler der "kun" lige fronter og en recorder...og budgettet er allerede overskredet  Det får mig så til at spørge...hvis jeg kan finde nogle fronter som f.eks System Audio 1280 mkII der hverken er ret dybe eller brede, vil det så med succes kunne integreres ordentligt, eller er Monitor Audio GS10 / GS20 et bedre valg?

Der vil sikkert være delte meninger om dette, men jeg tager gerne øretæverne: Jeg mener afgjort GS10 er en bedre højttaler end SA 1280, og jeg er overbevist om at den vil håndtere et rum af dén størrelse bedre, selv om det ville være oplagt at tro noget andet. GS20, jamen da endelig, men så begynder størrelsen jo også at være oppe hvor du har mange muligheder. Hvis du nu ER oppe i slanke gulvhøjttalere, så er der jo ikke andet end DLS R55 for dig at gå efter... DE kan håndtere et stort rum, bedre end de fleste forestiller sig - men igen, det kræver en _røvfuld_ af en forstærker... (godt du tog 805'eren, det bliver du glad for i længden!)

mureren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Pyyhh...du er altså benhård Otto....på den gode måde heldigvis, men desværre også på den dyre måde

Mener du at 805'eren kan håndtere både GS20 og DLS R55?

Og mener du virkelig at jeg får en bedre ht. i R55 end GS20? Designmæssigt (ja, det betyder lidt for mig..siger ham der lige har bestilt en PB12-PLus!) er GS20 bare SÅ meget pænere.

Og hvis du mener R55 er bedre, hvad er det så i DINE ører den gør bedre?

(og mig får du ingen øretæver af )

EDIT: R55'erne matcher jo også min RC55 som jeg er godt tilfreds med, og som en vis herre solgte mig sammen med et sæt Monitor Audio Bronze RFSX og et PV60

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Tillykke med bestillingen af PB12+ og Onkyo 805, det er nogle super gode produkter!

Bliver spændende at se hvad du ender med af højtalere. Har du fastlagt et budget der eller er du igang med at sprænge det også?

Ej seriøst, det er kanon at se du stepper op og køber noget fedt grej det bliver du gladest for i længden.

mureren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Budgetter er jo vejledende ikke sandt?  (jeg bliver iøvrigt 120 år gammel siger min bankrådgiver...før har jeg nemlig ikke betalt min gæld )

Jeg er i syv sind med de højttalere. Nu er det mest GS20 og R55 jeg hælder til, men de skal jo placeres helt op ad væggen og helt op af tv'et. Jeg kan ikke rykke dem frem fra væggen, for så kan jeg ikke se skærmen!

Any advice is welcome!

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Min anbefaling mht højtalere, vil være at tage rundt og lytte.

DLS har jeg lyttet lidt til hos Tapeconnection og det lyder meget godt synes jeg, deres Dynaudio er mere min stil dog.

mureren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2008 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Ork...jeg har lyttet og lyttet. TC sælger jo også D3 og T3 som jeg først havde i tankerne.

Det eneste jeg ikke har hørt er GS20.

Måske kører jeg til Århus i morgen og henter et sæt DLS R55.

Vi får se Bonde....vi får se  (er der andre end mig der kan huske hvor den sætning stammer fra? :-))

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2008 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Ok jamen så må du jo hente et par DLS R55ere! :)

Hvornår får du leveret de andre ting?

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum