Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtalere og watt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Emi_one
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 02:46 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Jeg vil dog mene at de fleste effektopgørelser for højttalere i hifiklubben er realistiske. Der er dog så mange ting i det, for mine højttalere står til at kunne klare 400 watt peak, men det er absolut ikke det som kontinuerligt.  Jeg har et par store CV højttalere, og hvis vi siger de kan holde til 300 watt RMS (kontinuerlig måling der er relativt streng), kan jeg love dig for de sparker mere fra sig end et par Sony- eller Prosonichøjttalere fra Bilka. Men som det er sagt herinde tidligere, skal man lytte sig frem. - En højttaler der får for meget power, lyder enormt usund som du også selv havde oplevet. :) Jep, men en H/K 3480 som fodrer et par Gale 4040 er måske også lidt overkill...  Jeg tror det er disse, for de er præcis magen til, bare med et andet navn. Håber på nogle nye engang: http://hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/gulvfront/argon_6 140_hoejttaler_ahorn.htm

arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Info i indsigtsartikler "Lyd og højttalerbyg" 2. del. :

Afsnit: Højttalernes følsomhed / Højttalernes belastningsevne / Overbelsatning af højttalersystemer.

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Jeg vil dog mene at de fleste effektopgørelser for højttalere i hifiklubben er realistiske. Der er dog så mange ting i det, for mine højttalere står til at kunne klare 400 watt peak, men det er absolut ikke det som kontinuerligt.  Jeg har et par store CV højttalere, og hvis vi siger de kan holde til 300 watt RMS (kontinuerlig måling der er relativt streng), kan jeg love dig for de sparker mere fra sig end et par Sony- eller Prosonichøjttalere fra Bilka. Men som det er sagt herinde tidligere, skal man lytte sig frem. - En højttaler der får for meget power, lyder enormt usund som du også selv havde oplevet. :)

Har du da ikke hørt efter hehe. En højttaler kan næsten tåle hvadsomhelst i effekt hvis bare det er leveret af en forstærker der ikke klipper. Du må regne med at når du spiller med 300 watt RMS (sker aldrig medmindre man hører tekno og der kommer en monoton tone ) og du så skruer 3 db op, altså så du skruer op så du lige netop kan høre at der bliver skruet op, så er vi allerede oppe og lege med 600 watt uden man i grunden synes man har fået det store lydboost.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Emi_one
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Februar 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

arne rodahl skrev:

Info i indsigtsartikler "Lyd og højttalerbyg" 2. del. :

Afsnit: Højttalernes følsomhed / Højttalernes belastningsevne / Overbelsatning af højttalersystemer.

Det lader da til at man kan lære en del om højtalere ved at læse de artikler. Tror jeg vil gå igang næste weekend.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes