OBS! OBS! OBS! OBS! OBS! OBS! OBS! OBS! OBS! OBS! OBS! OBS! Jeg er flyttet hertil
Januar 2005
Så er der kommet nye 'børn' i stuen. Et sæt
Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand er landet!! En længere billedserie kan ses på side 8 (Bedre sent end aldrig

). Billederne af højttalertilslutninger og afkobling fra gulvet er midlertidigt slettede - billederne af det overordnede set-up i bunden af indlægget, er stadig med de gamle højttalere! Der arbejdes på sagen...
09.12.2004
Så er der kommet lidt flere billeder - Bl.a. af de nye tiltag i 'vinyl-afdelingen'

Lyden ER bare mere naturtro på vinyl!!
Redigeret 31.10.2004
Så har jeg fået taget lidt billeder (Det tog jo kun lidt over et år

) - skal nok skifte dem ud efterhånden som evnerne vokser...
Mit anlæg er som følger....
Min Rega Planar 3 på toppen. Efter at have stået i flere år på en skole, fik jeg lov at købe den for en slik.
18/11-04:Motoren er blevet udskiftet, jeg har fået monteret en Tekni-fi K3 PU, armbasen er blevet løftet en smule og jeg har købt en Creek OBH-18 Riaa-forstærker, samt en Nottingham Analogue Spacemat. Der lyttes intenst i disse dage...
Dernæst min CD-afspiller - 'Super Njoe Tjoeb 4000', som er en modificeret Marantz fra firmaet AH! i Holland. En ingeniør fik lyst til at ombygge Marantz'en med et rør-trin i udgangen, og jeg fik lyst til at købe den. Rør har altid været noget jeg har haft lyst til at prøve, et eller andet sted i mit set-up. Rørene er 2 stk. 6922(6DJ8) dobbelt trioder - disse findes i utallige modeller hvilket giver mange muligheder for justeringer i lyden. Indtil videre har jeg kørt med 'JAN Philips 6922', men jeg vil - efter lang tids undersøgelser - gerne prøve et sæt 'Amperex PQ 7308 US White Label'.
At det er en 'Super' udgave betyder, at jeg, i forhold til 'Standard' udgaven, har fået AH!s netkabel monteret, at jeg har fået dæmperinge til rørene, at jeg har fået monteret AH!s 'Tjoeb Sjoes' - d.v.s andre 'fødder' til den og at jeg har fået en 'De-Mat' - en gummi-plade til at lægge oven på CD'erne i maskinen. (Spøjst lille effektivt gimmick). Desuden er der lavet en upsampler til afspilleren, hvilket bliver min næste opgradering af set-uppet. Interesserede kan læse mere
her. Afspilleren er anmeldt flere steder - bl.a.
her - og af 'menigmand'
her
'Kernen' i set-uppet består PT. af en HOLFI Integra 8AE (Den er opgraderet fra Integra 8, men ham jeg købte den af ville ikke ofre 1.000,- på en ny frontplade). Jeg har mange gode ting at sige om HOLFI, men den kan ikke rigtig følge med i bunden. Derfor står den også for snarlig udskiftning. Dog er jeg meget i tvivl om hvor jeg skal hen. Jeg er nok ikke til rør i udgangstrinnet, men vil samtidig gerne beholde den musikalitet som HOLFI repræsenterer. (Og så vil det nok altid være et problem, at opgradere en forstærker til nummeret større, uden også at ændre strømforsyningen - tag den HOLFI!

). Derfor er jeg MEGET i 'tænkeboks' omkring denne udskiftning. Nogle forslag? Selv tænker jeg noget i retning af Krell KAV-300 - men kan man bibeholde musikaliteten?
Det hele er forbundet med kabler fra TMC i Australien ('Yellow Label' fra CD'en, 'White Label' fra tuneren). Efter MEGET læsning på nettet om disse kabler, startede jeg med at købe et sæt signalkabler ('White Label') for nogle år siden, og har siden valgt TMC til resten af set-uppet. Jeg har haft flere såkaldt audiophile til at lytte på kablet, og rosen er da heller ikke udeblevet. Dog mangler jeg at sammenligne dem med kabler i den dyre ende - dette skal ses som en åben invitation! Selv synes jeg det var en voldsom opgradering fra mine AudioQuest type 6+ højttalerkabler, og fra mit AudioQuest Ruby signalkabel. Men det siger jo heller ikke alt om disse. Flere vil måske huske mit navn i.fht. omtale af disse kabler - jeg bliver ved. Besøg evt. TMC
her
Det hele står i et Audio Magic Xenta4 rack, som jeg lige har købt, og som jeg er meget glad for. Dog synes jeg at 3-benskonstruktionen fungerer bedre med højttalere end med racks. Det kan godt virke lidt 'vakkelvornt'. Hylderne er i kirsebærtræ, og det passer jo - indtil videre - til HOLFI'en. Udover det er det rart bare at have noget , som er pænere end min onkels gamle egetræsbord (ikke et ord om afkobling her!)
MINE BABIES!!!! Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand. Ja jeg er s*u glad for dem!! Efter at have hørt 'storebroder' Strauss - og efter at have ejet de 'gamle' Beethoven i et stykke tid - kom chancen for at rykke op i noget nær High End klassen, uden at skulle ofre de mange penge som Strauss og Mahler koster. Beethoven Concert Grand spiller meget bedre end Beethoven - på ALLE parametre! Det er som om at have fået en helt anden højttaler - i en helt anden klasse! Bunden er blevet dybere og renere. Mellemtonen en smule mere forward, uden at det gør andet end at blende fint med det andet. Toppen er blevet endnu mere detaljeret (Måske en af de største ændringer) og hele lydbilledet har fået en tand udad, opad og indad. Jeg kan kun give disse højttalere mine varmeste anbefalinger - især hvis man går og sukker efter et sæt Strauss el. Mahler!!
Mine Beethoven Concert Grand er afkoblet fra mit GAMLE trægulv, med fødder som er lavet af afdæmpningsplader fra køleindustrien (Store plader som bruges under kølemontre i supermarkeder). I forhold til mikrodynamik er de suveræne, men de mangler stadig noget i.fht. bunden. Måske er de lidt for hårde, men der bliver virkelig 'ryddet op' i top og mellemtone. Jeg mangler dog at afprøve et sæt SD-audiophil fødder el.a. - mere om det senere.
(Billede følger snarest)
Sådan her ser det ud med mine 'TMC Gold Reference Bi-wire' kabler på Beethoven Concert Grand. Jeg har afprøvet disse i single- og bi-wire version på Strauss også - der er ingen tvivl om forbedringen ved at køre med 'dobbeltslanger' selvom det er en single-wire terminal på HT!!!
(Billede følger snarest)
Da de 'gamle' WBT-stik på HOLFI'en ikke kan tage spader (uden at man skærer 'slidser' i dem), valgte jeg at få mine højttalerkabler monteret med WBT-0645 stik. For nylig har jeg læst at f.eks. Kurt Kubik synes det er noget af det værste han har hørt - er der nogle andre, som har erfaringer med disse? Det ser s*u da meget godt ud med al det guld eller.....
Herefter følger lidt bileder af rummet i forhold til set-uppet. Efter megen afprøvning (Læs bl.a. min post om Live21s besøg på side 4) står højttalerne 195 cm. fra hinanden, 96.5 cm. fra sidevæggen, 115 cm. fra bagvæggen, ca. 3 m. fra lyttepostionen - alt målt fra forsiden og midten af membranerne. Vinklingen er ikke målt, men tydelig på billederne. Lyttepositionen er ca. 80 cm. fra bagvæg. Rummet er 4,6X3,0X3,95 m. (LXHXB) - jeg spiller på langs af rummet! Gardiner er ikke i betragtning, da jeg og kæresten håber på en snarlig 'sammenlægning af hushold'. Brøstningerne under vinduerne er heller ikke ordentlig isoleret i.fht. bassen - nogle forslag (Når det tages i betragtning af det er en leje-lejlighed?)
CD-holderne er fra 'Tommy Larsen' design......
Til sidst lidt aftenstemning...
ALT hvad du måtte have at sige er velkomment!
hertil__________________
MvH. Dolkin.