Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 09:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny pickup / afløser for Kontrapunkt B (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:
Jeg kan godt anbefale den Ortofon kontrapunkt C.....den har jeg nemlig sæl

Den kører godt...har ingen sporingsproblemer og laver godt med luft omkring instrumenter og stemmer, samtidig med at den laver god 3 d effekt og en super basgengivelsen.....og den er ikke slem til at ridser og skrammer kommer med i gengivelsen. Den vil du ikke blive skuffet over......

C og nu også H er stadig med i tankerne, men jeg kigger også på prisen... Som min opstilling viser fører de to tyske shops dem åbenbart ikke, men af de andre pickup'er kan man fornemme at de danske priser er noget over de tyske. Det eneste af eksemplerne hvor priserne matcher nogenlunde er Rondo Bronze, specielt nu hvor jeg har set den på www.tapeconnection.dk til 4.500 kr.

Indtil videre har jeg ikke kunnet finde "officielle" anmeldelser af Bronze, men den private der linkes til giver da lovning om en fornuftig kvalitet. Det kombineret med at Rondo Red får mange rosende ord med på vejen gør at Bronze lige nu har førertrøjen.

Dr. Lyd skrev:
Iøvrigt kan du bytte din gamle Ortofon pick-up med en ny og få en klækkelig rabat.....Ortofon har bytteservice som du selv skriver

Ifølge en forhandler skulle det være 20% af den nye pickup's pris. Hvis jeg køber en Bronze er det kun 900, og så tror jeg at jeg hellere beholder Kontrapunkten...

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Januar 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:
Jeg ville måske kigge lidt efter de billigere Lyra modeller. Jeg har hørt Helikon som er blandt de bedste pickupper jeg har givet et lyt. Dorian er også blevet godt anmeldt i Sterophile, ligesom Argo også er en mulighed.

Jeg har lige læst testen af Dorian, og ja, den lover godt. Men så faldt jeg (nåh ja, ok, jeg søgte efter den) over en privat test af Argo på Audio Asylum ( http://www.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=vinyl&n=376989 &review=1) som nævner at en belastningsimpedans på 200 ohm ikke gav et særlig godt resultat - han var nødt til at gå op på 1000 ohm. Hvis også Dorian har det sådan, så nytter det ikke noget.

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Januar 2006 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Det bliver spændende hvad du finder på.
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Sendt: 19 Januar 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Jeg er sikker på du vil blive skuffet over at vælge en Kontrapunkt H. Du bør minimum gå op i en C'er. Jubilee er en kvalitetsklasse over og er klart toppen af den liste du skriver. Ligeledes vil du med garanti blive skuffet over Rondo'en.

Jeg personligt har det sådan at jeg som minimum skal have samme kvalitet næste gang jeg vælger pickup (og andet udstyr) - og gerne bedre. Og jeg tror du vil blive grueligt skuffet over Rondo'en i forhold til din B'er.

Hvis ikke det skal være Ortofon, så ville jeg søge mod Micro Benz (fås hos AudioArt).

En Ref 3 Copper koster såvidt jeg husker 10.000kr og spiller fint med 100Ohms belastning. En L2 fås for omkring 7000kr (de nøjagtige priser husker jeg ikke, men det er i den størrelseorden). Benz laver fremragende pickupper der efter min mening er uovertruffen prisklassen.

Jeg selv har en MicroBenz Ruby3 OpenAir, som er modellen over Ref3. En aldeles fremragende pickup. Som pickup nummer 2 har jeg en Ortofon Jubilee.

Mvh

Poul 

Til top Vis slotman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slotman

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Januar 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Hej Kim.

Har du overvejet at få din Kontrapunkt retipped? Expert Stylus i London kan gøre det for omkring 2.000. Og så bliver pick-up'en renset og set efter også. Sålænge ophæng, spoler mv. ikke har lidt overlast, så er det en billig(ere) måde at ha' dyr pick-up på.

Mvh. RolfeZ

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Hej Kim,

nu kan jeg se at du har en OL-arm. Så har du formentlig allerede talt med Gert fra High End Sound. Prøv at ringe til ham, og vende tingene med ham. Han har jo både OL, Ortofon, samt andre spændende pu-alternativer.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

slotman skrev:
Jeg er sikker på du vil blive skuffet over at vælge en Kontrapunkt H. Du bør minimum gå op i en C'er. Jubilee er en kvalitetsklasse over og er klart toppen af den liste du skriver. Ligeledes vil du med garanti blive skuffet over Rondo'en.

Jeg personligt har det sådan at jeg som minimum skal have samme kvalitet næste gang jeg vælger pickup (og andet udstyr) - og gerne bedre. Og jeg tror du vil blive grueligt skuffet over Rondo'en i forhold til din B'er.

Det har du jo selvfølgelig ret i - hmm...

Den ovennævnte private test nævner Rondo Bronze som at være bedre end Kontrapunkt B, som jo så igen får vældigt god kritik i det engelske Hifi-World, hvis skribenter jeg anser for at være velbevandrede indenfor vinyl. Men anmeldelser, såvel private som skribenters, er jo i høj grad subjektive. Jubilee er også særdeles interessant pga. den efterhånden lave pris i Tyskland.

slotman skrev:
Hvis ikke det skal være Ortofon, så ville jeg søge mod Micro Benz (fås hos AudioArt).

En Ref 3 Copper koster såvidt jeg husker 10.000kr og spiller fint med 100Ohms belastning. En L2 fås for omkring 7000kr (de nøjagtige priser husker jeg ikke, men det er i den størrelseorden). Benz laver fremragende pickupper der efter min mening er uovertruffen prisklassen.

Som nævnt har jeg også haft kig på Benz ACE (MK2), men den nævnes til ikke at passe så godt til 100 ohm - det betyder dog ikke at alle Benz har det sådan. Jeg vil da lige prøve at kigge lidt nærmere på dem.

En skam at AudioArt ikke har en hjemmeside, idet forhandlere af Benz kan være svære at finde online.

slotman skrev:
Jeg selv har en MicroBenz Ruby3 OpenAir, som er modellen over Ref3. En aldeles fremragende pickup. Som pickup nummer 2 har jeg en Ortofon Jubilee.

Så kan Jubilee jo ikke være helt tosset

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

RolfeZ skrev:
Har du overvejet at få din Kontrapunkt retipped? Expert Stylus i London kan gøre det for omkring 2.000. Og så bliver pick-up'en renset og set efter også. Sålænge ophæng, spoler mv. ikke har lidt overlast, så er det en billig(ere) måde at ha' dyr pick-up på.

Det ville selvfølgelig være en pris-rimelig løsning, men der er to ting der taler imod:

1. Nålen er faktisk lidt skæv, så måske den har lidt skade på et eller andet tidspunkt.
  2. Det kunne være interessant at prøve noget nyt og bedre

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Hej Kim,

Check Fremers anmeldelser i Stereophile ... han har måske nogle lidt sjove meninger, men han er nok den der prøver mest af det bedste analoge udstyr. Han plejer også at skrive om belastningsimpedans. Prøver lige at checke om jeg kan finde Dorian testen i et gammelt blad.

Hvad angår forskellene på Kontrapunkt A & B, og C & H, så giver de mere avancerede slipninger lige lidt ekstra luft i toppen. Det er dog min fornemmelse at H måske er at foretrække frem for B alligevel ... den virker mere homogen og dynamisk ... men har meget få erfaringer at tale ud fra.

Hvis jeg skulle skifte nu ville det blive en fra Rondo Bronze tror jeg ...

Ellers er der Scheu pickupperne ... de skulle også lyde ret så godt ...

SATMIT 

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:
Check Fremers anmeldelser i Stereophile ... han har måske nogle lidt sjove meninger, men han er nok den der prøver mest af det bedste analoge udstyr. Han plejer også at skrive om belastningsimpedans. Prøver lige at checke om jeg kan finde Dorian testen i et gammelt blad.

Tak, det ville være lovely  Det er vel den her du tænker på: http://www.echohifi.com/Ebay/whestps%5B1%5D%5B1%5D.20.pdf (Stereophile March 2005)? Jeg synes ikke lige at jeg kan se noget omkring impedansen...

SATMIT skrev:
Hvad angår forskellene på Kontrapunkt A & B, og C & H, så giver de mere avancerede slipninger lige lidt ekstra luft i toppen. Det er dog min fornemmelse at H måske er at foretrække frem for B alligevel ... den virker mere homogen og dynamisk ... men har meget få erfaringer at tale ud fra.

Jeg genlæste High Fidelity's test af C og H den anden dag, og da blev H i hvert fald fremhævet som værende et godt køb.

SATMIT skrev:
Hvis jeg skulle skifte nu ville det blive en fra Rondo Bronze tror jeg ...

Nu du selv nævner slibningen så hæfter jeg mig også ved at Rondo Bronze har en Gyger 80, dvs. det samme som Kontrapunkt B og C, så det viser vel egentlig ambitionsniveau'et, men cantilever'en m.m. har jo også noget at sige. Det kunne nu være sjovt at prale med Jubilee overfor vennerne: "Nude Shibata" slibning

SATMIT skrev:
Ellers er der Scheu pickupperne ... de skulle også lyde ret så godt ...

Dem havde jeg ikke skænket en tanke - det gør jeg nu.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Jep det er den anmeldelse jeg tænker på i Stereophile. Normalt vil han skrive hvis belastningsimpedansen er kritisk ... men check det ud med den amerikanske importør. Shelter 501 er også et emne ... jf. testen.

Det er også derfor jeg ville vælge Rondo Bronze ... den mere avancerede nål giver mere deltaljer i toppen end Kontrapunkt A. Gav dog kun 3000 for min Kontrapunkt A ... og til den pris, ja så spiller den fantastisk godt.

Prøv eventuelt Gert fra High End Sound, han er mange forskellige ting på hylden ... værd at prøve.

Jeg har personligt ikke så meget fidus til de tidligere top-modeller fra Ortofon, hvor jeg synes at toppen i flere tilfælde var for fremhævet. Ok de er da fede men til den pris ville jeg nok hellere over i Vdh ... så kører det for dig ....

SATMIT

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Visse Benz'er spiller klart mere frigjort i toppen når de belastes med højere ohm'sk værdi. Men L2 og Ref3 er lavet til at kunne spille fint med "standard-belastningen" på 100Ohm.

Jeg tror du skal op i en L2 for at få en pickup der distancerer sig fra Kontrapunkt B. ACE er en pickup der i pris og spillestil kan sammenlignes med A og H. Altså ikke super-krumme slibninger, og en meget agil og (ville nogen sige) anonym spillestil. A'eren er efter min mening lidt kedelig.

Hvis du virkelig skal op i kvalitet, er det værd at gå efter en REF3, som har en markant mere avanceret nåleslibning, og er i en helt anden liga end den mindre brødre.

En anden fordel ved Benz'erne er deres ualmindelige fremragende ombytnings/opgraderings service. Det koster (uanset model- fra ACE og opefter) 2500kr at retippe Benz'erne, hvor såvidt jeg er orienteret alle bevægelige dele bliver skiftet. Derudover har Benz også en ombytningsservice, hvor man for særdeles gode priser kan opgradere til større versioner.

Ortofon Jubilee er bestemt en fremragende pickup. Og OriginLive anbefaler den også som highend pickup. (Jeg har selv en Originlive Conqueror Mk2 tonearm, og havde en Encountor før), og Jubilee'en passer fint dertil. Jeg er dog heller ikke i tvivl om at Ruby3 Open Air er en bedre pickup (er dog også en del dyrere).

Til meldingen om at Ortofons tidligere pickupper var spidse i diskanten, vil jeg godt give ret i at modeller som 3000/5000 havde den "berømte" bakketop i mod toppen af frekvensområdet. Men fra Jubilee og til dels også Rohmann er det stort set passé.

Hvis ikke du kender siden, så er www.musicalsurroundings.com et godt sted at lære lidt om Benz'erne.

Mvh

Poul

Til top Vis slotman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slotman

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:
Jep det er den anmeldelse jeg tænker på i Stereophile. Normalt vil han skrive hvis belastningsimpedansen er kritisk ... men check det ud med den amerikanske importør. Shelter 501 er også et emne ... jf. testen.

Jeg hæftede mig - sikkert uretmæssigt - mest ved ordene om at den lød lidt mere begrænset i bredde/dybde, men det var selvfølgelig også op imod en noget dyrere pickup. Jeg må hellere læse Shelter-delen også...

SATMIT skrev:
Det er også derfor jeg ville vælge Rondo Bronze ... den mere avancerede nål giver mere deltaljer i toppen end Kontrapunkt A. Gav dog kun 3000 for min Kontrapunkt A ... og til den pris, ja så spiller den fantastisk godt.

Umiddelbart så lugter Rondo Bronze af at være et super-køb, men så er det at "det kan da ikke passe" tvivlen nager i baghovedet  Jeg gav selv 3500 for min Kontrapunkt B (købt af selveste Herr Duelund), så det var bestemt også et godt køb.

SATMIT skrev:
Jeg har personligt ikke så meget fidus til de tidligere top-modeller fra Ortofon, hvor jeg synes at toppen i flere tilfælde var for fremhævet. Ok de er da fede men til den pris ville jeg nok hellere over i Vdh ... så kører det for dig ....

Tidligere topmodeller fra Ortofon... Tænker du her på MC-modellerne? Kontrapunkt'erne er vel udmærkede? Hvis ikke det bliver Ortofon, så bliver det nok Benz eller Scheu, men det kan sagtens nå at ændre sig endnu

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

slotman skrev:
Hvis du virkelig skal op i kvalitet, er det værd at gå efter en REF3, som har en markant mere avanceret nåleslibning, og er i en helt anden liga end den mindre brødre.

Jeg begynder da at lune op ved tanken om Benz  En Ref3 lyder som en dejlig sag, men finanserne har selvfølgelig det sidste ord.

Jeg kan se at de to Scheu modeller laves af Benz, og de ser bestemt også interessante ud.

slotman skrev:
Ortofon Jubilee er bestemt en fremragende pickup. Og OriginLive anbefaler den også som highend pickup. (Jeg har selv en Originlive Conqueror Mk2 tonearm, og havde en Encountor før), og Jubilee'en passer fint dertil. Jeg er dog heller ikke i tvivl om at Ruby3 Open Air er en bedre pickup (er dog også en del dyrere).

Jeg synes at netop til prisen i Tyskland (6700 kr.) lader Jubilee til at være et rigtig godt køb. Hvordan ville den mon klare sig mod en Benz Ref3? Hvis Benz'en stikker af ville de ekstra kroner være en overvejelse værd.

slotman skrev:
Hvis ikke du kender siden, så er www.musicalsurroundings.com et godt sted at lære lidt om Benz'erne.

Tak!

CRISAA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Sendt: 01 Februar 2006 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at du skulle hoppe på en benz LP ebony, og så taler vi ikke mere om det!!
Til top Vis CRISAA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CRISAA

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Februar 2006 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

CRISAA skrev:
Jeg synes at du skulle hoppe på en benz LP ebony, og så taler vi ikke mere om det!!

Show me the money  Er det ikke synd at hoppe på den, så går den jo i stykker?!?

Ebony ville helt klart være lækker, ligesom LP, men... De er dælme dyre  Faktisk er jeg ved at undersøge om jeg kan få fat på en Benz Glider L2, må se om det kan falde i hak. Det kræver dog at jeg får tilpasset min RIAA, men det må jeg jo så få gjort.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Februar 2006 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne gøre opmærksom på at jeg fører tråden videre i http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=35870, da jeg efterhånden har snævret mig ind på Benz, og gerne vil høre Benz-ekspertens kraftige røst om mine tvivl  Håber det er ok.

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

rohman er kedelig og jubilee er oss lidt tynd - begge sporer fint,men er temmelig ferske i lyden!

dynavectoren er hurtig,slagkraftig og har mæle uden at mumle - superb bund der.

men det bedste kompromis er iflg min ydmyge mening an`s IO - især den gamle...

mvh slowon

ioanorion50kgturnaround8182816sn7845alkibiades

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Februar 2006 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:
rohman er kedelig og jubilee er oss lidt tynd - begge sporer fint,men er temmelig ferske i lyden!

dynavectoren er hurtig,slagkraftig og har mæle uden at mumle - superb bund der.

men det bedste kompromis er iflg min ydmyge mening an`s IO - især den gamle...

Tak for ordene. Lige nu er det Benz Glider L2 der har min gunst, både fordi den ny-reviderede version ser ud til at være et hit, og fordi priserne herhjemme på Benz øjensynligt gør dem til et røverkøb

pmoren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Hej Kim Petersen !!

Jeg spiller selv på end Ortofon Rohmann og T-2000 på end SME 20 med

SME serie 4 arm det spiller ret godt fin top og meget ro, så det folk har i mod

Rohmann kan jeg nu ikke finde ud af, har også end Jubilee, men kan nu best lide

Rohmann. Jeg var ude og høre end Ortofon hos meget gammle hifi ven ( 72 år ) han

hvade lige indkøbt sig end Rondo Red, og der må jeg sige at den spiller med end ro og

overblik og til lidt over 3000 kr er det et rigtig godt køb, end OC9er fra Audio Tecnica er

heller ikkke noget dårligt valg lidt dyre end Rondo Red, og lidt mere spids i lydden.

Og køb så et Vdh 502 signalkabel fra arm og Trafo eller stepup til forforstærkker for det

er nok det bedeste kabel til analog. Og jeg kan ikke lide Stepuper forstærkningen skal

være pasiv så trafo er godt.

Hilsen Poul Moren.

ps spiller på "gammlet rør grej og Tannoy HPD 385 "

Til top Vis pmoren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pmoren

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum