Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 16:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: LCD vs. Plasma (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lund@DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg skal til at købe fladskærms tv, men kan ikke finde ud af det med Plasma og LCD..
Jeg ved at hvis det skal være over 36" bør man købe Plasma, og det er faktisk det jeg vil.

Men er det stadig sådan at Plasma ikke lever ret længe, og er det stadig sådan at de laver brun in?
Har også hørt noget om at de udsender en dårlig stråling, men aner dog intet om dette..

Kan i ikke fortælle mig lidt om det, og svare på mine spørgsmål. Det ville være dejligt

MacBook Pro - 2.2 - 2GB
Til top Vis Lund@DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lund@DK Besøg Lund@DK's Websted

bøje
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 02:00 | IP-adresse registreret  

Det er kun Panasonic der laver Plasma under 37" men de er selvfølgelig også gode de nye modeller. Plasma kan stadig få burn in men det kan LCD osse få det tager bare meget langtid. Levetiden er lang på plasma (kan være alt kan jo gå istykker) 40-60.000 timer på de gode modeller. Men jeg kan ikke se at der skulle være noget galt i at købe en 40" LCD fx Samsung M61 men det er jo en smagssag jeg har ikke nogen favorit længere (før var det plasma) det må komme an på dit behov, hvis du påtænker at bruge PC (HTPC) på skærmen vil jeg dog anbefale at købe LCD. God jagt!

Mvh. Crede

Til top Vis bøje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bøje

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

Hvor har du de "rygter" fra?
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

ninjo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Såvel LCD som plasma bliver hele tiden bedre og mange mener nok stadig, at når det gælder de store skærme fra 40" og opefter er plasma stadig bedst, men forskellen bliver stadig mindre. Hver type har sine fordele og ulemper. Personligt mener jeg, at billedgengivelsen på plasma virker lidt mere "ægte" end på LCD, og plasma håndterer alm tv bedst, bl.a. fordi LCD er mere kritisk med hensyn til perfekt antennesignal. Til gengæld er LCD bedst ved PC-tilslutning. Levetiden synes jeg ikke du skal spekulere så meget på. Udviklingen går så hurtigt både med hensyn til kvalitet og priser, at det tv, du køber i dag, nok om nogle få år er blevet henvist til børneværelset.

Men et godt råd: Gå ud og kig i butikkerne og bedøm selv, hvad du kan lide, men de skal vise både alm. tv og dvd (IKKE tegnefilm!) Og undlad at købe de allerdyreste modeller - du vil bare ærgre dig, for priserne fortsætter med at falde.

God jagt.

Til top Vis ninjo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ninjo

Lund@DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Okay..

Hvor længe skal et billede stå stille på skærmen før at den laver burn in på en plasma?

MacBook Pro - 2.2 - 2GB
Til top Vis Lund@DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lund@DK Besøg Lund@DK's Websted

ninjo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2006 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

På mit 2 mdr. gamle Samsung PS-42S5H har jeg heldigvis endnu ikke oplevet burn-in. TV-et har forskellige skærmbeskyttelsesfunktioner: Pixelskift, helt hvid og signalmønster. Jeg vil tro, at der er risiko for burn-in, hvis man altid ser samme kanal med logo i hjørnet, men hvis man kører "helt hvid"- funktionen med mellemrum, er det formentlig muligt at undgå det. 

Lund@DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2006 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

ninjo skrev:
På mit 2 mdr. gamle Samsung PS-42S5H har jeg heldigvis endnu ikke oplevet burn-in. TV-et har forskellige skærmbeskyttelsesfunktioner: Pixelskift, helt hvid og signalmønster. Jeg vil tro, at der er risiko for burn-in, hvis man altid ser samme kanal med logo i hjørnet, men hvis man kører "helt hvid"- funktionen med mellemrum, er det formentlig muligt at undgå det. 

Ja, jeg kan se på produktbeskrivelsen at den har anti burn-in funktion. Det er vel et kvalitets mærke om man vil?

MacBook Pro - 2.2 - 2GB

ninjo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Samsung PS-42S5H har anti burn-in funktion, der i den danske menu hedder skærmbeskyttelse, og det er jo, som du siger, en kvalitet ved skærmen.

Apropos indbrænding kan det også ske på LCD-skærme. I min lokale Kvickly havde man i lang tid et 30" LCD tv kørende med samme skærmbillede - vistnok en menu til en dvd-tegnefilm. En dag jeg kommer ind i butikken er skærmen slukket, men konturerne af tegnefilmsmenuen ses ligeså tydeligt på den slukkede skærm. Det kan man da kalde effektiv indbrænding!!

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Lund@DK skrev:
Okay..

Hvor længe skal et billede stå stille på skærmen før at den laver burn in på en plasma?

På mit philips 9966  var 30 minutter nok....  og jeg nåede at have 3 stk

Men på andre skal der meget længere tid til - men som man læser her   er der en del der oplever det på plasma.

Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes