Forfatter |
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
Hvor tykt er det neoprengummi der ligger i plinten? (Hjemmebyggeren slår til igen )
|
|
|
Et kort svar fra mig for én gangs skyld: 3mm.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
Der var en tråd på et engelsk forum, hvor en fyr prøvede at få en Denon DL103 til at spille ordentligt. Han opgav en Linn Ittok arm, til sidst røg den på en original Lenco arm og det var langt bedre end Ittok armen???Update: Nu med link: I don't like my DL-103! |
|
|
Lidt off-topic, men:
Rimelig interessant tråd for Denon DL-103 brugere og potentielle købere. Især hvis man har købt en DL-103 og er blevet skuffet. Det giver et indtryk af hvor forskelligt en PU kan opleves afhængig af hvilke arbejdsbetingelser man giver den. Tråden er p.t. på 23 sider så der trædes naturligvis lidt vande hist og her men der er nogle gode indslag iblandt.
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 01:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Rimelig interessant tråd for Denon DL-103 brugere og potentielle købere. Især hvis man har købt en DL-103 og er blevet skuffet. Det giver et indtryk af hvor forskelligt en PU kan opleves afhængig af hvilke arbejdsbetingelser man giver den. |
|
|
DL-103, i diverse udformninger, lader virkelig til at være en pickup der kan dele vandene. Selv ynder jeg at læse det engelske blad Hifi-World, og her er de fuldstændigt uforstående overfor den positive skare der følger 103 - den er ok, men kan slet ikke følge med moderne pickups.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den må have noget at byde på under de rette omstændigheder. Ellers var den vel ikke stadig så populær efter mere end 40 år?
Ligesom f.eks. Ortofon SPU og Decca PU'erne. Når noget bliver tidløst må det eje visse uomgængelige kvaliteter. Som sagt, under de rette omstændigheder men sådan er det vel.
Der er selvfølgelig andre PU'er med mere avancerede nåleslibninger der spiller mere nuanceret.
Som jeg forstår det (har ikke selv ejet en) er 103'erens styrke homogenitet og evnen at få instrumenter og stemmer til at klinge "rigtigt". Mere musik og mindre hi-fi måske?
Ifølge mange udsagn vil en arm med høj effektiv masse og en belastning på omkring 100ohm være et godt sted at starte. Som altid er der undtagelser der bekræfter reglen.
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 15 Juni 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du fået lejet tilbage det store udland? Og fået hørt på spillen? Vejret er pt. jo mest til at gnaske is, men det kunne da være du lige havde givet den et lyt.
Jeg skulle jo også lige prøve det der snurre rundt noget. Min Lenco nåede 2.05 minuter med fedt i lejet. Men en polering må jo alt andet lige give mindre støj.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gnaske Sun Lolly og se VM i bold.
Ja jeg har fået lejet tilbage. Tiden er på 3 1/2 minut nu hvilket jo er fint. Det vigtigste er at der ikke længere er den lave rytmiske støj fra lejet som der var før. Der kan også føles en vakuum-effekt nu hvis jeg trækker i spindelen men det skyldes vel at den forhøjede "endcap" nu er limet fast.
En polering giver kun mindre støj hvis dit leje støjer.
Lige nu lytter jeg til Chris Rea "Dancing With Strangers".  Med en dejlig skive som den (både musik og teknik) er det svært at blive siddende foran PC'en. Lige nu spiller den rigtigt godt.
Jeg har ellers haft lidt problemer med en vis hårdhed i lyden (nedre diskant?). Det meste af dette blev udbedret da jeg smed min Spacemat (Nottingham Analogue) oven på den pålimede gummimåtte. Nu er det også kun lige med nød og næppe at der er plads til vinylen. Jeg tror at jeg skal have dæmpet nogle resonanser/vibrationer. På trods af den øgede vægt er den nok mere kritisk over for omgivelserne end min "flydende" Thorens var.
Jeg skal nok have skiftet den tynde MDF plade der er en del af min Pro-ject pladespiller-hylde ud med noget tykt birke-Xfinér.
Jeg skal også lige have kigget på de fjedre som motoren er ophængt i. Den støjer en lille smule nu og det ved jeg at den ikke gør når den er pillet ud af Lenco'en så måske jeg lige skal kigge på de forskellige fjedre og deres placering (jeg har jo en reserve-Lenco som back-up så jeg har en del fjedre).
Det kan også være at jeg tester nogle andre fødder (lige nu står den på nogle store metal-bolte der er skruet op i plinten).
Det kan jo altid blive bedre...
Hvordan går det med din Lenco? Overvejer du nogle tweaks eller...?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har læst om trædimser skulle være gode som fødder, og fjerne hård lyd.
Mit leje har nu ikke rymisk støj, men et indkøb af et stetoskop må vel snart være det næste.
Jeg tror også underlaget måske kan være af større betydning. Min står på en træplade, der er spændt fast til reolsiderne, og den giver et skarpt knok når man tapper med neglen. Samme type træ sidder også i Ivar reoler, men det giver samme træ et mere afrundet knok. I Ivar reoler ligger hylden oven på nogle hyldeholdere. Selve plinten er jo lidt af samme system som din, så den er rimelig død.
P.T. er der ingen tweaks på beddingen. Jeg har kørt med et træarmrør et stykke tid, og det virkede lovende. Men ikke noget der haster.
Af lovende underlag til stereo, som også er til at betale er f.eks.
http://www.svalander.se/anlag/bank.htm
Man kunne måske få nogle ideer der.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tipset med træfødder, det vil jeg da overveje.
Det kan godt være at du skal forberede dig på lidt af et chok hvis du sætter et stetoskop til din Lenco.  Det er jo ikke ligefrem det mest tyste drivsystem...
Hvad med et grafit-armrør - taget fra en fiskestang?
Edit: Nå ja, det har du jo allerede prøvet (grafit = kulfiber).
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virker som kulfiberrøret har nogle resonanser der giver en vis hårdhed i lyden. Træ gav decideret lavere lyttetræthed. Men jeg skal have bygget en anden riaa før jeg gider eksperimentere mere med grammofonen, og det trækker lidt i langdrag. Lencoen larmer da mindre end min Garrard 401 gjorde
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu da du kører med træ-armrør minder din arm så efterhånden lidt om denne her?
Måske var din Garrard ikke i optimal stand? (smørelse, justering osv.) Jeg har aldrig set en i levende live men de skulle da vist være ret solidt bygget.
Holland spiller!....
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh, men til gengæld kunne jeg bruge Lencoens auto-stop  Der er iøvrigt lavet nogle DIY udgaver af den der lækre arm. Men det er et fremtidsprojekt........, jeg tror heller ikke jeg ville vælge et hult trærør, men udhule et trærør kun underneden. Det må give mindre resonans. Iøvrigt lægger Schorder trærøret i olie et par uger, det skulle gøre at de forskellige træsorter lyder ens. Garrarden var i ok stand. Den er lidt af en børste i forhold til en Lenco, som er mere elegant lavet. Det var sådan set heller ikke fordi jeg ville sælge Garrarden, men en jeg kender kender osv. Jeg foretrak lyden af Lencoen, men det er begge dejlige grammofoner.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg har også fra tid til anden set nogle 13" tonearme der mindede utroligt meget om Schroeder på eBay.
DIY Schroeder
Jeg har før hørt den iagttagelse at Lenco'en er mere elegant i sin simple opbygning men da jeg som sagt ikke har set en Garrard i kød og blod ved jeg ikke hvad dette betyder mere præcist?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, tjo Lencoen er lidt mindre fysisk. De har brugt noget energi på at holde pladespillere lav. Motoren er også mindre, leje og selve metal arbejdet er også mere spinkelt. Pladetallerken ser meget mindre ud fordi den er sænket ned. (De vejer ca. det samme, omkring 4 kg) Til gengæld har Lenco jo den fikse motor hvor rotoren er lejret i begge ender, og mellemhjulet så kører på undersiden af pladetallerken i stedet for siden, hvilket jo sparrer trykket på siden af lejet. Den bruger også langt mindre trækkraft fra fjederen til at holde mellemhjulet mod pladetallerkenen. Jeg ville nok gerne, hvis jeg kunne vælge, have haft en Lenco hvor metalchassiet var plant og tykkere, gerne yderligere forstærket med ribber. Motoren er helt fin, men jeg ville gerne have et mellemhjul der havde meget gummi i både brede og dybde, samt et højere pres mod pladetallerkenen. Men det er jo ikke sikkert det lyder bedre  Men til den pris min har er der jo ikke noget at klage over  Måske kunne man flytte værket over på en plan alu plade som topplade i stedet for med ok resultat?
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo steder som Svalander der genopbygger slidte mellemhjul. Dem kunne man vel også få til at "smække" en større mængde gummi på en standard? Jeg tror dog ikke det giver nogen mening...
Citat: "samt et højere pres mod pladetallerkenen." Kunne man ikke putte nogle stivere fjedre (dem i bunden) i motor-ophænget? Hvis det da er det du mener med et højere pres?
Min fjeder (til mellemhjulet) er blevet udskiftet med en elastisk snor.
Min motor bliver altså lidt varm når jeg lytter til musik sammenhængende over længere tid (jeg kan mærke det hvis jeg lægger en hånd på top-pladen ved motoren). Gælder det samme for dig?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Juni 2006 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Der er jo steder som Svalander der genopbygger slidte mellemhjul. Dem kunne man vel også få til at "smække" en større mængde gummi på en standard? Jeg tror dog ikke det giver nogen mening...
Citat: "samt et højere pres mod pladetallerkenen." Kunne man ikke putte nogle stivere fjedre (dem i bunden) i motor-ophænget? Hvis det da er det du mener med et højere pres?
Min fjeder (til mellemhjulet) er blevet udskiftet med en elastisk snor.
Min motor bliver altså lidt varm når jeg lytter til musik sammenhængende over længere tid (jeg kan mærke det hvis jeg lægger en hånd på top-pladen ved motoren). Gælder det samme for dig?
|
|
|
Jeg tænkte mere at der var et lille metalhjul i midten og så et par centimeter gummihjul. På min er der også en elastik, og lyden er jo noget fastere end når man bruger den medfølgende fjeder. Jeg kunne da prøve at stramme den elastik noget mere. Motoren bliver varm, 1800 rpm udvikler jo. Det gør Garrard motoren også, bliver lidt varm.
|
Til top |
|
|
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 589
|
Sendt: 18 Juni 2006 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha..Hvor lækkert. Der er gået seriøst tilværks..
Tillykke
Mvh.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2006 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rytmik.
Jeg tillader mig at takke på alles vegne.
|
Til top |
|
|
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 833
|
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hæj krenzler, det er godt nok ultra kram der! og meget interesant tråd, så den genopliver jeg liiiige 
ekspresfragt fra canada ... pttfff.. du er vist ungkarl, eh? (<-- ellers koster sådant et eventyr normalt cirka en gucci taske til den bedre halvdel )
kan virkeligt gode lide plinten og det var sådan noget jeg havde tænkt mig at lave til thorensen. det må blive i juleferien 
|
Til top |
|
|