| Forfatter |
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 24 December 2006 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
piobyte skrev:
Hej Tante Berg og glædelig jul
Fandt lige dette bukket i neon fra 1978, det kan du ønske dig i julegave.

|
|
|
.......ikke en dårlig tekst som tatoo.Måske på hindi,for at få det moderigtige svaj........ __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 24 December 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nok foretrække en lidt mere kortfattet tatovering. Ellers kommer den til at flde hele din ryg __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2006 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske:Glædelig bag-jul.Havde nu tænkt mig noget mere diskret..... Men det er et fedt slogan
Havde en kammerat på visit igår som ikke havde hørt mine monitor's før.Han var imponeret,selvfølgelig  Ikke mindst da jeg satte en lp på.Og det til trods for at remmen på pladespiller ikke er helt optimal.Men det spiller bare alligevel!!  Han nævnte ikke noget og jeg synes heller ikke jeg kan høre andet end at nu holder den da hastigheden.Der er dog stadig de der 'dunk.....dunk'-lyde,hvergang samlingen rammer akslen.Men det er så lavfrekvent så hvis man ikke ved det i forvejen,så er det de færreste der ville hæfte sig ved det.Og snart er der ny rem fra Sverige
Jeg ved ikke.....er det kun mig der har bemærket en stigende interesse for vinyl,i venne- og bekendtskabskredsen?En svag,men stigende interesse......Det ville jo være herligt,hvis det var tilfældet.For så kommer der måske mere fra de store selskaber på vinyl(inkl. bagkataloget)  Håbet er lysegrønt __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 26 December 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
|
Tante Berg!
Dejlig tråd her. Jeg har et spørgsmål til dig. Det er der todelt forstærkersæt fra Tandberg, har du hørt det...duer det til noget. Jeg mener det er noget 80er og matcher vistnok designet fra din renoveret CD-player.
Mvh
Bradman
|
|
|
Synd med lukningen. Men jeg husker godt de der sæt og overvejede også dengang at købe....dog uden det blev til noget. Kigger man i dba...som du måske selv gør....så er det sparsom lidt Tandberg. Jeg så dog et sæt af de små højttalere som du selv har på Lauritz.com.....billige var de ikke...men fede i vintage organge/røde (kitch). De kunne have været frække som baghøjttalere i mit husmands SS.
Cheers og forsat god jul.
Bradman
|
| Til top |
|
| |
kvaal Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 26 December 2006 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg: Flott Tandberg oppsett du har der! Jeg har endel Tandberg selv. Jeg er norsk og er litt nasjonalistisk i denne sammenheng. Har du
prøvd ut "Sølvsuper 11". Det er en svært følsom radio som er god på DX, både på FM og AM. Husk å stille alle gamle Tandberg-apparater om til
240 volt, da holder de eda lengre. På Søvsuper og TR 200 (som forøvrig har renomme for fremragende hifilyd) gjør du det med en stor flat
skrutrekker som du bruker på en vender på baksiden av apparatet.
Mere om Tandberg: www.nrhf.no
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman: Jeg tror grunden til at man var lidt tilbageholden med at købe Tandberg dengang,var prisen.Det var RET dyrt. Jeg gav selv 42000 kr for 19 år siden for to stk 3009(monoblokke) og et stk 3008(forforstærker).....det var klart i overkanten af hvad der var sjovt at afdrage på hver måned......på en lærlingeløn=umuligt!Hvilket dog ikke var med i overvejelserne,da jeg købte sættet  Jeg kigger med,også i den blå avis,men det er for det meste noget ældre grej.For et par måneder siden var de to monoblokke på qxl,dog uden at opnå mindsteprisen,hvad den end har været.
Min egen 'teori' om hvorfor det er så forholdsvis sparsomt med det store Tandberg-grej til salg,er at folk helst ikke vil af med det,når først det er anskaffet.....  Det er påfaldende hvor meget af mit der er en-ejers(jeg er nr to),hvor det er familie til afdøde ejer der sælger ud.....jeg siger ikke mer'  Men det indikerer at folk er glade for deres Tandberg-grej. For der er solgt en del Tandberg gennem tiderne.EBay,især i Tyskland,er stedet at holde øje......
Og de små Fasett'er (ht) kan klart anbefales.De leverer FED lyd.Man bliver imponeret,især når man tænker på størrelsen.....og alderen(30 år)Også glædelig bag-jul til dig,Bradman
Kvaal:Tak  Jeg synes det er helt iorden at du er nationalistisk omkring Tandberg.Det er den bedste lyd jeg selv har hørt....i al den tid jeg har interesseret mig for vellyd.Jeg har endnu ikke hørt noget der seriøst kunne hamle op med Tandberg  Derfor er det så nemt at være mig.Jeg får vellyd,ligemeget om jeg hører lp,mc,cd,pc eller radio
Jeg har en Sølvsuper 11.Har ikke rigtigt leget med tunerdelen,men den lille forstærker imponerer(den er vist på 13 Watt i 8 Ohm......?).Forstærkeren er langt federe end Sølvsuper 12(som jeg også har).Jeg forstår ikke at der ikke er en 'Loudness'-knap på Sølvsuper 12,for at kompensere lidt for den lidt svage forstærker?
__________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
| Sendt: 26 December 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg fik du noget Tandberg i Jule gave ?
Eller også glædelig bag-jul fra janwa, håber at vi ses i det nye år.
|
| Til top |
|
| |
kvaal Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sølvsuper 11 har fast loudness som du ikke kan kople fra.
Her er et forum som brukes av Tandberg-intresserte i Norge: http://www.alternativaudio.com/forum/portal.php
Velkommen skal du være (du og andre danske)!
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2006 kl. 06:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Janwa:Glædelig bag-jul!Jeg har købt 'julegaver' til mig selv,året igennem.Ønsker mig ikke noget......  Du må komme og høre mit lille stereoanlæg,i det nye år.....du vil være solgt til stanglakrids
Kvaal:Jeg kender godt den side.Var lige inde og kigge,lige nu.Jeg synes de skændes for meget,i hvert fald der hvor jeg kiggede.Og jeg gider ikke skændes,og slet ikke om lyd.Her på 'min' tråd kan jeg sidde på min lyserøde Tandberg-sky og snakke med dem der gider høre om Tandberg-stille og roligt
Mht Sølvsuper11,så mente jeg at den havde 'Loudness'-knap.....men der tog jeg fejl....?Det er også et par måneder siden at den sidst så dagens lys.Det er lidt lige meget,når jeg nu har min lille TR2075'er som bare spiller og spiller  Men jeg mener nu at det er en direkte mangel at Sølvsuper 12 ikke har 'Loudness'-knap.....ellers et fedt apparat
Tandberg er ren hygge og lækker vellyd.Så er der nogle der foretrækker de 'ægte' Tandberg apparater(TR1000,TR200 og TIA300),og andre foretrækker 2000-serien(mig selv-så længe skalaen er blå).Og så er der dem der er til 3000-og 4000-serien og griner af os med de fede blå recievere  Det gør de bare.Det preller af som vand på en gås,her.Jeg spørger mig selv om jeg er tilfreds?Svaret ligger lige for:MON IKKE!!  Jeg har aldrig været så glad for lyden i mit hjem,som jeg er nu!  Det er kun detaljer,som mangler nu.Et par remme til mine båndoptagere,og en løs forbindelse i en mikrofon,så er der ikke mere at gøre,andet end at læne sig tilbage,nyde synet,og slå ørerne ud og lade eens yndlingsmusik fylde rummet  Det er stort......... __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
kvaal Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er mere krangel på de norske forum enn her. Det er noen som har svært sterke meninger om disse tingene, og som tåler lite, men det er
også endel folk som har stor kunnskap om Tandberg og Radionette (Tandbergs lillebror i Norge). (Sølvsuper 12 har loudnessknapp, se etter i den
sorte plast under volum og tonekontrollene. Sølvsuper 11 har fast innstillet loudness og ingen knapp)
Her er et godt sted for å kjøpe reserver til anlegget ditt: http://www.gpfweb.com/
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kvaal: Med hensyn til Sølvsuper 11,så kan jeg bedre forstå at den lyder så 'stor' som den gør,når den nu har permanent loudness  Jeg har kigget og kigget på min Sølvsuper 12,og den har altså ingen 'Loudness'-knap.Der er er hovedtelefonudgang,helt til venstre under power-knappen.Og så er der to knapper helt ude til højre,en 'Muting'-knap og en 'AFC'-knap.....Og det er ikke fordi der har siddet en knap med loudness.Og det er vitterlig en mangel,på et ellers velfungerende apparat.Jeg er 100% sikker.Min Sølvsuper 12 har aldrig haft en 'Loudness'-knap.Har du set en Sølvsuper 12 med 'Loudness'-knap?
Bare rolig,det er ikke kun oppe i Norge,at der er nogen der tager kritik ilde op.De er også her på hifi4all.Bare ikke her på tråden  Jeg har selv en rem af huden.......Jeg duer fx ikke til B&O.Jeg har dog for længst erkendt at fora med B&O ikke er noget for mig.Jeg kan tale lige så meget om min ikke-passion for B&O,som jeg kan tale om min passion for Tandberg  Det sidste er klart sjovest  Jeg ser lidt 'rødt' når jeg ser folk sælge Tandberg på især qxl,og de så skriver: 'Norges svar på B&O'.......  Det er helt forkert.Heldigvis tåler de to mærker ikke sammenligning.Tandberg lavede LYD og B&O lavede design(og det er meget mere idag,end i 70'erne),som nogen altså foretrækker fremfor fed lyd.Jeg fatter det ikke.....
Jeg kender iøvrigt godt ham Geir fra Tandberg-shoppen.Har dog læst at man skal være lidt forsigtig,da han sælger brugte(døde) dele.....Selv har jeg kun købt en håndfuld lamper engang.Og de var nye og tip-top iorden
Kvaal:Hvad med dig,har du hjemmet fyldt med Tandberg?Har du ikke et billede eller to af noget af det?Jeg vil rigtig gerne se din samling  Du er velkommen til at poste her i tråden min  Jeg ved at nordmænd er store samlere af Tandberg.For en uge siden kom der faktisk en nordmand her i mit hjem,for at hente en spolebåndoptager (Cross Field 3600 DX(XD?).Den første de lavede med Dolby. __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tante,
Angående B&O, så kunne det jo være sjovt at de ikke låste sig sådan fast med deres aktive højtalere, flere af dem er sikkert gode (har ikke hørt dem), men hvorfor ikke give køber mulighed for selv at vælge højtalere, de solgte i starten af 90érne nogle Beolab 200 effektforstærkere, som kunne tilsluttes alt og med en målt udgangs-effekt på 2*250watt i 4ohm over hele sq området , og du kunne bruge alverdens højtalere til dem.
Men jeg må lige skrive at det kan være der er noget som de har lavet jeg ikke kender til, men for det meste er det jo aktive højtalere.
Jeg har jo selv en masse B&O, men det er fra før den tid hvor man ikke skulle belastes med aktive højtalere, Beomaster 4400 2*75w 4ohm/ Beomaster 8000 2*150w 4ohm og Beomaster 6000 på 2*100w 4ohm, var jo noget af det sidste der sad noget godt effektdel i.
nu opgiver jeg også effekten, ved jo godt at det ikke betyder at der er dømt god lyd, men de er nu ikke helt dårlige de gamle Beomastere.
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kvaal:Måske du ved noget om min pladespiller?Det er en Tandberg TT5000.Spiller noget nær perfekt(den får snart ny rem).Men jeg ved at det ikke er en pladespiller som Tandberg selv har lavet.....hvad er de har sat i kassen?Er det Dual?Har vist også hørt nogen foreslå at det var en Lenko........Det eneste jeg ved er at Radionette også lavede den samme model.
Det er lidt sjovt at når jeg kigger i mit katalog over Tandberg 1977,så er min pladespiller deri.Og jeg kan jo se at at selv pick-up'en er den samme som på billedet(forreste halvdel er rød plast).Hvilket jeg er en kende imponeret over  For enten har sælger ikke brugt pladspilleren i henved 30 år,eller også har sælger haft en anden pick-up på,indtil den blev solgt.For min pick-up lyder frisk og spændstig
Det gør hele anlægget faktisk,og det er jo utroligt når man tager alderen med i betragtning,ik'?  Min reciever,mine Studio Monitor's og mine båndoptagere(310 MkII og 330) bliver mindst 31 år her i 2007.Min cd-afspiller bliver kun 19 år....... __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Poul-Erik: Jeg VED godt at de gamle Beomastere var gode....Selv mener jeg at filmen knækkede med B&O 5000.I guder.Jeg havde det selv dengang det var nyt.Jeg hadede den klods af en fjernbetjening!Og løb man tør for batterier,så var der næsten kun mulighed for at tænde og slukkke på anlægget.Jeg er til store knapper og drejeskala på tuneren.
Har et par kammerater der stædigt holder fast i deres B&O.......kønt er det ikke,og lyden er rigtig skidt  Jeg fatter dem simpelthen ikke!!
Jeg husker stadig med fryd hvordan vi engang lånte et komplet 5000-anlæg i en forretning,inkl Penta'erne med forstærker i bunden og det hele.Det stillede vi op her i stuen,ved siden af mit komplette Tandberg anlæg(3000-serien),inkl 2 monoblokke på hver 180 Watt i 8 Ohm.Der var alvorlige bøllebank til B&O  B&O kunne ikke hamle op med Tandberg.Ingen formildende omstændigheder!  Alligevel købte kammeraten det sk... B&O 5000-anlæg.....Han er idag ikke til ret meget musik.....det tror fa'en!  Jeg ville også miste interessen med sådan noget forfinet tøsegrej
Jeg ved positivt nu,at når jeg ikke har Tandberg,så drejer det sig om at få noget Tandberg.Og denne gang er det uden den ubehagelige bunke giro-kort,som fulgte med dengang man var ung og uerfaren __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvaal skrev:
Ja, det er mere krangel på de norske forum enn her. Det er noen som har svært sterke meninger om disse tingene, og som tåler lite, men det er også endel folk som har stor kunnskap om Tandberg og Radionette (Tandbergs lillebror i Norge). (Sølvsuper 12 har loudnessknapp, se etter i den sorte plast under volum og tonekontrollene. Sølvsuper 11 har fast innstillet loudness og ingen knapp)
Her er et godt sted for å kjøpe reserver til anlegget ditt: http://www.gpfweb.com/
 |
|
|
Såvidt jeg kan læse mig til så er det omvendt: Sølvsuper 12 har permanent loudness og altså ingen loudness knap, hvorimod SS11 mere korrekt er udstyret med loudness funktion, der kan til/fra-kobles. __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Walin:Nu har jeg lige kigget igen-igen.Hverken Sølvsuper 11 eller Sølvsuper 12 har en knap for 'Loudness'.Jeg har den første model af Sølvsuper 11,den med de helt runde knapper(efterfølgende kom den med de 'takkede' knapper i alu).
Mht lyden,så lyder det som om Sølvsuper 11 har 'Loudness' permanent,mens Sølvsuper 12 decideret mangler saft og kraft. Den kunne godt bruge enten en knap for 'Loudness' eller permanent 'Loudness',når nu der ikke er mere forstærker i den end som så  Den skal nu nok finde anvendelse.Jeg tænker på min mor,som konsekvent skruer ned for bas og helt op for diskanten __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tante,
Har du aldrig prøvet andet forstærker grej på dine monitor/højtalere, det kunne jo være når du først havde hørt en NAD 3020/NAD3130 på dine højtalere, at vi så måske kom til at oprette et firma og strikke en hjemmeside om NAD sammen, og glemme alt om Tandberg.
Nå, men har du prøvet andet på dine højtalere.
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Poul-Erik:Nej,ikke andet end Tandberg TR2075.Men jeg køber jo heller ikke andet end Tandberg,så det skal være folk der så skulle komme slæbende med en forstærker,hvis de ville høre hvad deres forstærker egentlig kan.....  De er et kæmpe hit,de Studio Monitor's!!
der var en kammerat på besøg(fra jylland) for nogle dage siden.Han havde ikke set dem før.Han sagde at han for ca 30 år siden havde købt lillebroren til dem(TL5020) for han syntes at de lød bedre.Jeg blev enormt nysgerrig,for det er lidt tilfældigt at jeg har de største Tandberg højttalere.Havde det været TL5020 der var på auktion,så havde jeg købt dem også. Min kammerat fortalte at hans nevø havde overtaget dem for 8 år siden,og han ringede sågar til familien for at høre til dem.Blot for at få at vide at de var afgået ved døden,for nogle år siden,da nevøen havde sprunget bassen i dem  Dem ville jeg altså rigtigt gerne høre.En TL5020 har også 12" bas,som Studio Monitor'en
Tandberg Studio Monitor:
Iflg HiFi-årbogen '78 vejer de 33 kg.....(synes nu at de fornemmes noget tungere)
Tandberg TL5020:
Vægt ca 17,5 kg
Svært for mig at tro på at de 'små' skulle være de store overlegne........
Det er altså creme de la creme __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
kvaal Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må nok bite i det sure eplet og bekjenne min feil. Hverken SS 11 eller SS 12 har loudnessknapp, men ifølge brosjyrene (jeg har
nesten samtlige fra -70 tallet)  så har begge to en fast innstilt loudnessfunksjon. Den er muligens ikke så virkningsfull på SS 12, siden du
hører slik forskjell.
Hyggelig å møte Tandberg-entusiaster i Danmark, vi er jo glad i Dansker i Norge og når de også er intressert i vår nasjonalarv er det bare
enda bedre!
Jeg har en mindre samling Tandberg. Den består av SS 11, TR 220, Huldra 10, TR 2030 (som jeg modifiserer), TB 6x (4 spor), TB 1200x(4 spor)
og TB 8 (4 spor) og et par mikrofoner.
Jeg kan godt like B&O, og jeg hadde en tid Beomaster 4000. En fremragende forsterker og radio for sin tid. Dere har jo også de dels gode
Ortofon pickupèr. VMS 20 mk II er en god pu - men jeg er ikke så glad i de andre vms typer.
Jeg har dessuten stor sans for de svenske Sonab/Carlsson høyttalere, og jeg har OD 11, OA 12 og OA 50.
I daglig bruk er Sonab OD 11, NAD 3020 (som jeg også synes er litt norsk), Dual 1219 og en eldre (modifisert) Denon cd-spiller.
Det jeg liker best med Tandberg er radioene (tunerdelen) og båndspillerene. Min 3020 er langt å foretrekke foran de Tandbergforsterkere jeg har,
og den kan jeg godt anbefale.
Jeg kan nok ikke få til så gode bilder som deg (Tante Berg) da jeg har Tandbergutstyret stablet i et verksted i kjelleren.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kvaal:Sådan er det at bo i lejlighed.Der er ikke så mange muligheder for at gemme klenodierne af vejen  Hehe.... jeg kan komme i tanker om mindst een mand der bliver glad for din kommentar om NAD3020....(Poul-Erik,læser du med?  ).
For mit eget vekommende skal jeg bare ikke ha' andet end Tandberg  Det er det eneste der har så stor 'herligheds-værdi',hos mig  Det er næsten lige så fedt som at ha' havudsigt
Kvaal:Det er lidt underligt at den SS12 spiller så forholdsvis 'tandløst' som den gør?Måske den permanente 'Loudness' er røget sig en tur?Det har i hvert fald undret mig meget at SS12 ikke kan slå SS11.For det kan den ikke. __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |