| Forfatter |
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B.Vebjørn Tandberg gik på pension 30 maj 1974.Da var han 70 år gammel.Han var ungkarl og havde INTET andet end 7 fabrikker rundt om i Norge.Så selv efter at han var færdig med at svinge dirrigentstokken,så dukkede han op på fabrikken dagligt.......til stor irritation for den nye ledelse.I 1978 blev Tandberg erklæret konkurs og i august blev Vebjørn Tandberg fundet død i sin bil,med motoren i tomgang.....Det tålte han nok ikke.Det var hans livsværk.
Jeg har bogen om ham og han er dælme ikke helt almindelig  Men et fantastisk menneske med hjertet på rette sted overfor medarbejderne.Fagforeningerne krævede meget mindre end Tandberg gav medarbejderne!!Ikke kun på lydsiden satte Tandberg standarden!Respekt!
Nå,et lille sidespring  Lækker sag du har på vej! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tarup:Hehe....  Jeg ved det ikke,men jeg tror faktisk ikke at jeg havde været så meget til lyd,hvis ikke det havde været for Tandberg.Jeg har sagt det før,det er som om konstruktørerne havde mine ører i tankerne da de sagde god for deres frembringelser.Jeg ELSKER Tandberg!Men det havde du vel gættet allerede? __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Krenzler:Du nævnede noget om 'massen' på armen på min TT5000......den er jo hul.Jeg er ikke helt med på det der 'massen'....?  |
|
|
Man snakker om en tonearms effektive masse. Det har vel noget at gøre med vægten af selve armrøret + hovedet. En SME III f.eks. har en lav eff. masse på 5g. (som standard). En Rega RB250/300 er medium tung (ca. 12g) og en Audio Technica AT-1005 MkII er tung (20g.).
En let arm skal helst parres med en pick-up med et blødt nåleophæng (høj kompliance/eftergivenhed). En tung arm skal så selvfølgelig helst parres med en stiv PU (lavkompliant). Armens effektive masse, nålefanens eftergivenhed og PU'ens egenvægt (inkl. skruer) giver så efter en udregning en systemresonans (Hz).
Ved denne givne frekvens vil PU'ens ophæng nærmest begynde at gå i selvsving. Det anbefales at denne frekvens ligger omkring de 10Hz. Bliver systemresonansen alt for lav (tung arm + blød PU) kan pick-up'en blive forstyrret af ujævnheder i vinylen eller fodtramp (4-6Hz). Bliver resonansen for høj (let arm + stiv PU) kan nålen blive forstyrret af basinformationer i rillesporet.
En blød Ortofon MM PU fra deres OM serie f.eks. i en tung Lenco arm (som den der sidder på Mellemhjulets L 70) er nok ikke nogen god ide. Resonansen vil ligge under de 6Hz og det er problematisk.
Det er ikke noget man bør kaste sig over med anal iver men det er godt at vide så man undgår de værste "fejlparringer". Der kan læses og regnes i de følgende links:
The Analog Dept. - Cart/Arm Matching.
Van den Hul - Phono FAQ Appendix 2.
G.C. Audio - Tonearm/Cartridge Capability.
Cartridge Database - Tools. Resonance Calculator øverst til venstre kan bruges til udregningen. Det kræver lige at man kender alle data...
Så kan jeg vist heller ikke koge mere suppe på det ben.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krenzler:Jeg er sikker på at du er u-udtømmelig på dette punkt  Uden tvivl,du er ham jeg skal snakke med når en udskiftning er ved at være under opsejling!For jeg må tilstå at når det spiller,det hele som det gør lige nu,ja så går jeg ikke op i noget vedrørende lyd.Men det kommer helt naturligt,når noget er ved at være slidt.Jeg har et lille projekt på bedding.....udskiftning af tre remme på tre båndoptager(Tandberg  ).Men det er ikke sådan at de slet ikke virker.Idag spiller jeg på min TCD 310 MkII.Det lyder fantastisk.LP'er jeg optog for nogle måneder siden.Det er kanon!!!  Min cd-afspiller er ganske uinteressant i aften.Der er bånd på!! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som om at du er hvor du skal være - lykkens pamfilius.
"If it ain't broke, don't fix it". Er det ikke det man siger?
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krenzler:ENIG!Ikke pille ved noget der bare spiller  Og stik lige den her: Jeg hører både mine plader (et nummer af hver kunstner på båndet) og min båndoptager,på en og samme gang  Med bind for øjnene ville ingen kunne fortælle mig præcis hvad for en kilde vi hører(FM,cd,mc,lp eller pc.....eller live?  ).Det er Tandberg i en nøddeskal!!
Nemlig,ja __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må lige tilføje at billederne her er af MIN pladespiller.Billederne er som den så ud på eBay,og som den ser ud idag.Det er endnu et lækkert købt fra 2006
Lækker sag(TT5000):
__________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 07:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tante,
Nu må du alså se at få prøvet sådan en NAD 3130 eller 3020/3120 på dine studio monitor så du kan komme på andre tanker end det der Tandgreb øøh Tandberg.
Kan du ikke se det, du er ved at ødelægge det for os andre, det ender jo med at hifi4all lukker alle andre tråde for at få plads til din, og med din vellykkede jernevask skulle det ikke undre mig at de skifter navn til TANDBERG4ALL.
Jeg har rodet lidt med min TR-200 men kan ikke få liv i venstre kanal, kunne man bare få nogen til at kigge på det, mod betaling selvfølgelig, men sende den til rep herover ville jo nok ikke have den helt store effekt tror jeg, jo kun at jeg bliver sikkert over 1kg. mønter fattigere.
Jeg er jo desvære heller ikke den store tekniker, men jeg har dog igår skiftet remmene på min Beocord 8000, så nu raser den afsted igen.
Jeg har lige lavet en hel billede serie af mit NAD, nu har jeg taget det i så god kvalitet så med det prg. jeg bruger viser det godnok at de kun fylder 29kb, men når jeg skal uploade står der at de er på ca. 56kb., FOR EN I H...... hvor har jeg snart bøvlet med de max 37kb de må fylde.
Hvad bruger i andre af program til at krympe/skrumpe eller hvad man nu skal kalde det.
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Poul-Erik:YES!!Tandberg4all ville være kanon  Indtil videre må vi dog 'nøjes' med at være her,hvilket jo heller ikke er så ringe endda.Uden dette site ville mange af os bare stå og hænge på gadehjørnerne
Med hensyn til billede-formindskning,så bruger jeg Microsoft Picture Manger.Det virker!  Du højreklikker bare på billed-ikonet og så 'Åbn med.....'
Jeg ser frem til billeder fra din lille samling NAD
Ja,man går og ærgrer sig lidt over at man ikke er elektronikmekaniker eller noget ingeniør-noget.Surt sjov med din TR200....Jeg mener iøvrigt at der er sikringer i TR200?På bagsiden af apparatet,ved højttaler-terminalerne......?Jeg ku' selvfølgelig også lette mit luksuslegeme og grave den frem fra gemmerne.....Prøv lige at tjekke.Jeg mener at den har sikringer.Så vil jeg herfra krydse fingre for at det bare er det,som din TR200 fejler __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tante,
Det er faktisk den jeg bruger til mine billeder, den viser de fylder under 30kb, når jeg så skal uploade så er der 57kb, og det fatter jeg ikke en s... af.
Jeg kan godt beskære dem noget mere, men det er ikke det jeg er ude på for så har mine billeder ingen upload værdi.
Jeg har set et eller andet lille prg. herinde engang, men kan ikke huske hvad det hed.
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Poul-erik skrev:
| Jeg har set et eller andet lille prg. herinde engang, men kan ikke huske hvad det hed. |
|
|
Kunne det være http://www.irfanview.com/
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uhauha.....Her gik jeg og troede at min tredje Tandberg-båndoptager(TCD310 fra 1974) var i stykker.Har lige haft låget af den,og bånd i.Den kørte.Så ind og sætte den til mit 'main setup' og hold da op hvor der er LYD i!!  Så nu skal den op på min 'Tandberg Wall of Fame'.Det kan godt være at det er lidt i overkanten med tre båndoptagere,men når nu den ene er federe end den anden,så må de hænge der til jeg eventuelt bliver træt af at se på dem(det kan godt ha' meget lange udsigter  )
Mere om lyden,når jeg er færdig med at rode med værktøj og ledninger
Tandberg overrasker igen-igen,på den fede måde __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
| Så nu skal den op på min 'Tandberg Wall of Fame'. |
|
|
Kanon fedt  Skal vi ikke se et billede?
Du virker glad for denne smiley ... 
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B:  Ja,jeg synes at denne smiley bedst understreger hvordan jeg har det med Tandberg  Det er godt nok vildt at se på.3 superfede båndoptagere af mærket Tandberg.En TCD310,en TCD310 MkII og en TCD330.Fuldt lys i dem alle tre,vellyd ud over alle grænser.De er alle tre i noget nær MINT!!Det eneste der skal gøres nu,er udskiftning af remme i dem.Men selv som de er nu,er de simpelthen for fede at høre på,og ikke mindst at se på
De har snart karakter af 'udstilling',men det er det nu ikke.
Og nu kan jeg nærmest køre ræs med dem......hvilken en spoler hurtigst?  For der er dælme drøn på.Jeg har endnu aldrig set en båndoptager der klarer at spole et bånd igennem hurtigere end en Tandberg.
Nu er mit set-up ved at være så højt,at ledningerne snart ikke kan nå ned i min reciever.Men indtil nu går det lige
Billeder kunne komme på tale i meget nær fremtid.Beder kammesjukken om at ta' kamera med imorgen
Og nu er det tid til at høre BÅND!  Det er der vist ikke så mange her på sitet der gør mere.Det må være fordi de ikke har Tandberg........? Tandberg's båndoptagere er da i en fantastisk kvalitet.Det er lige til at blive rigtig glad i låget af __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tante,
Jeg høre faktisk meget bånd, jeg har en masse gode bånd som jeg selv har optaget fra 80érne og 90érne, jeg bruger både en Beocord 8000 ovenpå og hernede en Beocord 9000 (som selvfølgelig er din/dine Tandberg overlegen ) til at afspille med. så bånd er for mig noget jeg forbinder med selv at have være der.
Da jeg i 1982 fik mit Beosystem 8000, ikke at forveksle med det 8000 der findes idag, dengang var deres 8000 system en Receiver på 2*150w 4ohm og 21kg, + beocord 8000 & beogram 8000, højtalerne var Beovox MS 150 og et stort systemrack.
Jeg ved ikke hvor mange døgn jeg har brugt på at optage bånd, de lyder ikke så godt mere, men de fungere og det er sagen.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Poul-Erik:Jeg har lige siddet og hørt ca en halv side på et bånd,på den sidst ankomne båndoptager.Og jeg må sige at det er ret imponerende hvor god lyden er i den gamle høvl(og utroligt at båndene lyder så godt!).Du skriver at dine bånd ikke lyder så godt mere......det er ikke tilfældet her.Kunne det skyldes valget af båndoptager-mærke?
Men masser af respekt,Poul-Erik,at du også er til de go'e gamle bånd.Hold k*ft hvor er jeg lykkelig for at jeg aldrig har smidt mine bånd ud  Jeg har godt 100 bånd(masser af TDK).Og som du,så har jeg brugt adskillige døgn(måneder) på at optage,før i tiden.Og det tror jeg faktisk at jeg kommer til igen  Der raser en 'retro-feber' i Danmark lige nu.Og jeg må da i al beskedenhed sige,at jeg vist er helt fremme i skoene,hvad retro angår
Mit Tandberg-setup er nu nået mandshøjde.Og det skal ikke være højere,for så kan jeg ikke nå........med mindre jeg også får indkøbt et par '70'er plateau-sko/støvler  Lige nu har jeg ikke lyst til sølvglimmerstøvler med måne og stjerner på
Ha,det er simpelthen ved at være et af de vildeste anlæg jeg har set - lige her i stuen! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg brugte dengang mange af de billige ferrobånd, og i 80érne havde jeg ikke en Beocord 9000 til at optage på, den var i den tid alt for dyr for mig.
Jeg har flere af TDk de blå metalbånd + mange af de bedre som ikke lyder dårligt.
Så det var nok mig der udtrykte mig lidt forkert, og den dag idag kunne jeg da godt tænge mig at de dengang var blevet optaget på en Beocord 9000, det ville lyden kun være blevet væsentligt bedre af.
Beocord 8000 som jeg brugte dengang havde ikke HXpro eller Dolby C, og kunne heller ikke indstille/måle sig automatisk til bedst mulig ydelse af båndet som Beocord 9000 kunne, men en Beocord 9000 den kostede alså 9995,- dengang.
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Poul-Erik:YES!!Tandberg4all ville være kanon Indtil videre må vi dog 'nøjes' med at være her,hvilket jo heller ikke er så ringe endda.Uden dette site ville mange af os bare stå og hænge på gadehjørnerne Med hensyn til billede-formindskning,så bruger jeg Microsoft Picture Manger.Det virker! Du højreklikker bare på billed-ikonet og så 'Åbn med.....' Jeg ser frem til billeder fra din lille samling NAD
Ja,man går og ærgrer sig lidt over at man ikke er elektronikmekaniker eller noget ingeniør-noget.Surt sjov med din TR200....Jeg mener iøvrigt at der er sikringer i TR200?På bagsiden af apparatet,ved højttaler-terminalerne......?Jeg ku' selvfølgelig også lette mit luksuslegeme og grave den frem fra gemmerne.....Prøv lige at tjekke.Jeg mener at den har sikringer.Så vil jeg herfra krydse fingre for at det bare er det,som din TR200 fejler  |
|
|
Hej igen,
Det undre mig godt nok det her, nu har jeg været oppe og tage nogle nye billeder, nu fylder de kun 109kb, før fyldte de 1mb, men stadig kan jeg ikke forstå når jeg højreklikker på mit billede og går ned i komprimer billede, så vises der : Original : 109kb, og komprimeret 33,4kb. sååå gemme, gemme, gemme inden det vokser, når det så er gemt fylder det hvergang ca. det dobbelte, alså fra 57-66kb, og hvorfor end i H gør det det.
hvad er det jeg gør forkert, jeg kan ikke tage dårligere billeder med mit kamera, det står nu på 640*480 TV format.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet IrfanView?
Du vælger File & Open... hvorefter du finder billedet på din PC.
Derefter vælger du Image & Resize/Resample...
Jeg bruger selv "Set new size as percentage of original".
Når du så gemmer det nye billede (File - Save as...) kan du ovre til højre vælge Save quality (og dermed hvor meget billedet kommer til at fylde). Husk at give det nye billede et nyt navn så du ikke kommer til at overskrive det gamle.
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Krenzler,
Det prøver jeg lige.
|
| Til top |
|
| |