| Forfatter |
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Apropos indbyggede pladespillere og Thorens (som jo også har leget med Tandberg) så prøv at se denne spøjse fætter.
TD170 var bare en lidt anderledes udseende udgave af TD150.
Proton 3020 lyder jo lidt henad en vis NAD model... Var der ikke også noget med at Proton efterabede NAD? (eller var der et samarbejde?)
Poul-erik...?
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var vist lidt hurtigt ude. Phonocord Proton 3020 K har ikke noget at gøre med mærket Proton. Phonocord er navnet på fabrikanten som åbenbart var bosiddende i Lahr, Tyskland ligesom Thorens.
Phonocord/Thorens hos TheVintageKnob.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krenzler:Den du der har linket til,er vist tæt på at være unika  Gad vide hvordan såden et apparat lyder? Meget spøjst design. __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja,der er nok mere end et par stykker.Det er meget mig selv der skriver her,da der ikke er så mange der kan relatere til Tandberg.Det er synd.Anyway,jeg gør det gerne
om et par dage er der nyt.Min Huldra 10 kommer tilbage fra rep.Ifølge ham der har haft fingre i den er den klart over middel og i besiddelse af en fantastisk tuner:
Huldra 10(53,5 cm i bredden)
Min er så i egetræ __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne tråd er ikke som de andre med tilsvarende antal indlæg.De andre tråde bliver set af mange flere end denne.Jeg tror at denne tråd er for en forholdsvis lille skare.Men jeg foretrækker kvalitet fremfor kvantitet,så det går bra
Jeg kan så godt forstå hvorfor den ikke appellerer bredt.For grejet idag skal helst ligne noget fra en tandlægeklinik og højttalerne skal være høje og slanke(stor stor fejl....men hvad kan man gøre?).
Jeg kan høre at det skal være Tandberg.Dem der har hørt det er enige.Men det er ikke mange......desværre.De højttalere som jeg ser folk spiller på skriger til himlen,generelt.Det høje slanke design er design og INTET andet.Og de tweaker løs, men faconen og størrelsen af enhederne kan de ikke 'tweake' sig fra.Det er skidt,og producenterne skulle skamme sig
Jeg kan huske dengang jeg selv blev sluppet løs på 'markedet',og skulle ha' et ordentligt anlæg.Jeg havde Trapez X og valget faldt på Tandberg.Og det har jeg holdt fast i lige siden,til udelt begejstring for mig selv og folk der kommer her.Og ved at få de helt store Tandberg-højttalere,ja da ville begejstringen ingen ende tage  Om der skulle være en madamme der måtte have kvababelse over størrelse,facon eller udseende,tjah,hvad skal jeg stille op med det?Skal det lyde ordentligt,så ser det ud som det gør.Og det bliver der ikke lavet om på.Til gengæld er det svært at finde et set-up der slår mit,mht LYD.Og det er jo det som det hele drejer sig om.Fed musik,med FED lyd.Det er derfor jeg har det grej jeg har.Ikke nogen som helst anden grund.At jeg så kan lide udseendet af det,det er bare et held
Jeg er så glad for at jeg ikke ligger under for modeluner.Det er r*vkedeligt og lyder ikke godt. __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Virkelig fed svada!
Madammerne plejer da ellers ikke at klage over størrelsen.  (facon & udseende kan så diskuteres)
Uden at vide noget om det har jeg også en eller anden følelse af at der er noget "rigtigt" over en højttaler med bred baffel & passende store enheder: FED LYD.
Næh, hvis man lader designet diktere sit valg kan lyden vel ikke samtidigt være 1ste-prioritet?
UHA! Jeg glæder mig til at det snart bliver "Tandberg-Time".  Er Dr. T. fit for fight?
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Apropos indbyggede pladespillere og Thorens (som jo også har leget med Tandberg) så prøv at se denne spøjse fætter.
TD170 var bare en lidt anderledes udseende udgave af TD150.
Proton 3020 lyder jo lidt henad en vis NAD model... Var der ikke også noget med at Proton efterabede NAD? (eller var der et samarbejde?)
Poul-erik...?
|
|
|
Hej Krenzler,
Du er næsten inde på noget af det rigtige, Proton prøvede dengang i 80érne at efterligne lidt efter NAD, Den model de smed på marked i 1985 var PROTON 520, med ca samme udgangs effekt som NAD 3020B, og den blev fra deres side døbt NAD KILLER.
Jeg kan huske testen af den, jeg har den i et high fidelity fra 1985 eller 1986, den var ikke dårlig, men uden lige at kunne huske det hele så mener jeg ikke den helt levede op til det en NAD 3020B kunne.
Og problemet var jo også at PROTON 520 blev markedsført til en pris på 1995,- og er sådan en ikke bedre end NAD 3020B til 1395, så købte folk den ikke, men den var selvfølgelig en TANDBERG TR 2075 overlegen.
Men den kunne sikkert nok havde lavet lidt påstyr på hifi markedt, jeg mener at den efter en rum tid, tør ikke sige hvor længe men der blev den prissat til kun 1295,-, og havde Proton smidt den på markedet til denne pris kunne det måske godt have vendt lidt op og ned på det.
Min egen mening er at havde de smidt et læs af de 520ér på markedt til 1295,- så var de også blevet kendt for hvem PROTON var, og det mener jeg altid har været et problem for dem, hvis jeg feks. nævner ordet PROTON så tror folk her sku jeg snakker om Atombomber og altmuligt andet.
Skal lige nævne at de kom med nogle hammer gode forstærkere lidt senere, i 1986 kommer de med Proton D540 en super integreret forstærker, + deres effektforstærker Proton D1200 som jeg ikke idag ville undvære, jeg har jo både deres D540 og 2-stk PROTON D1200.
Sådan så den ud ::

__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krenzler: Du ka' tro at jeg er fit for fight!  Anytime,når det drejer sig om at demonstrere den bedste lyd jeg ved  Jeg kan godt nok blive lidt harm over udviklingen,måske især på højttaler-fronten.Jeg synes at det må være evident at små 5" eller 6" enheder IKKE kan levere som en 10" eller 12" enhed.Lige meget hvor høj og slank de laver kassen. Jeg tror at det er de 'slatne' højttalere der skaber 'tweakerne'.Jeg ville også være på tweaks,hvis jeg havde de høje slanke højttalere..... indtil jeg ville opgive(hurtigt) og få nogle RIGTIGE højttalere
Det der med WAF ville aldrig være et emne jeg gad at diskutere,da det er emnet LYD helt og aldeles uvedkommende.
Selv har jeg aldrig hørt ukvemsord vedr mit set-up,fra kæresterne.Aldrig  De har sjovt nok sat pris på god lyd og musik. Så de findes altså.
Når jeg kigger på hvad mange har af grej,så er det slående at der er så mange høje slanke højttalere i ret bare rum.Snakken falder iøvrigt hurtigt på kabler.......er det bare mig der synes at det er sådan?
Jeg tror simpelthen ikke på at en høj og slank højttaler med to 'basser' og en diskant kan levere den ønskede vare.Jeg har aldrig hørt en der ku'.
__________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Poul-Erik:Det der er klart 'off-topic'  Du har ikke nævnt din TR200 endnu......?Har du fået liv i den? __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
.......og så kom kammeraten med en båndoptager.En TCD310(1974).Med fuldt lys i.Formedelst 10 kroner  Nu er jeg noget af en flottenheimer,så den skal kammeraten have(gratis) __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 03:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for udredningen Poul-erik.
Næh, at smide en "giant killer" der er knapt så god & koster +50% ud på et NAD domineret marked var nok ikke den bedste gameplan hvis man ville have sit navn på landkortet.
Men du mener måske at D540 modellen er/var bedre end 3020'eren?
Jo den megen fokus på kabler & tweaks siger nok et eller andet om det manglende fokus & den generelle (ubevidste?) utilfredshed med lyden.
Når et eller andet udefinérbart bare ikke er på plads roder man rundt med alt muligt. Skulle man være så heldig at opnå komplet "rightness" hvor musikken bare spiller så ophører alle tanker om elektronikken - heldigvis.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 04:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brede bafler:
Technics SB-10000. 18" bas. 140kg.
Og JBL selvfølgelig:
Lansing Heritage.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krenzler:De højttalere ser meget interessante ud.18" bas i den JBL......der kan jeg altså ikke være med  Jeg har kun en lille 12" bas i min Studio Monitor.Men den lyder nu ganske tilforladeligt alligevel
Jeg er rigtigt spændt på hvad du siger til lyden her på kvisten.Og uden at det skal trække i den ene eller anden retning,så siger jeg det lige igen: Alt mit grej er over 30 år gammelt,undtaget min cd-afspiller,som 'kun' er 19-20 år gammel. __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov, er der ved at blive sat en lytteaften i sving? Hvorfor har jeg ikke set det noget før?
Hvornår bliver det, og har du plads til en Præst, Tante?
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tante  Jeg blander mig lige i tråden, da jeg er ret vild med dit Tandberg-gear. Måske denne annonce kunne være noget: Tandberg StudiemonitorsOg måske denne: Tandberg Studio Monitors - Opinions ?Jeg har desværre ikke selv mulighed for store højttalere pga min stues indretning (vinduesplacering og radiatorer). Det gik helt galt da jeg satte et par JBL L100 op - som forresten er feede  /Mirland
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mirland:Tak skal du ha'  Og tak for nogle meget interessante links.Dem har jeg ikke set før.Jeg må sige at jeg ikke selv har opdaget svagheder endnu,ved mine Studio Monitor's.Jeg har haft dem i ca 7 uger nu,og jeg er helt vild med dem
Det er ikke helt ude i skoven at sælger vil have £550(ca 6000 kr) for dem.Jeg fik dog mine for en slik,selv når jeg medregner broafgiften til Jylland.
Kniber det med pladsen?Jeg er selv af den opfattelse at hvis pladsen er trang,så er et sæt Tandberg Fasett ikke det værste bud på en meget overbevisende og velspillende højttaler.Jeg har to sæt,et i køkkenet og et i soveværelset.De spiller dælme godt!! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvtak  Nej, det kniber ikke med pladsen direkte men pga nævnte vinduer/radiatorer får jeg meget nemt rumlen og stående bølger i stuen - og det ødelægger alt. Jeg har valgt Linn Keilidhs fordi det er en lukket konstruktion og dermed ikke har en refleksport der står og skubber luft ud i de problematiske områder. Men det er ingen hemmelighed at jeg da helst ville have nogle mere klassiske højttalere ala JBL eller Tannoy. Jeg har aldrig hørt Tandberg andet end min fars gamle spolebåndoptager  /Mirland
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|