| Forfatter |
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu lyttet på min Huldra 10 siden igår aftes.Og den spiller aldeles udmærket  Det er de bedste 25 Watt jeg endnu har hørt  Den må dog vige pladsen når der kommer folk imorgen,fredag.Det har jeg besluttet,efter at ha' hørt en masse musik som jeg ved hvordan kan/skal lyde.Imponerende er den dog,den Huldra,men den kommer slet ikke i nærheden af den bas som TR2075'eren er leveringsdygtig i.Så vi går lige til sagen imorgen!
Jeg vil kalde bassen i Huldra'en for 'forsigtig'.For det er ikke sådan at der ikke er bas,for det er der.Men den er lidt for vag,især når jeg gi'r den lidt på volumen.Selvfølgelig kan jeg trykke på 'loudness',men det bryder jeg mig ikke om på mine Monitor's.Det er alligevel FOR meget farvning af lyden.Så lige om lidt ryger min lækre TR2075 tilbage på sin rette plads,i centrum af mit setup
Og så vil jeg gå igang med at pudse og polere min Huldra,som i den grad trænger. __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg:
Hvis nu Huldra 10 skulle trække nogle meget letdrevne højttalere tror du så at den ville kunne charmere dig mere end TR 2075 med samme lette belastning? Ingen tvivl om at TR 2075 "vinder" med dine krævende basmonstre af nogle studiemonitorer men hvis denne effekt nu ikke var påkrævet?
Er Huldras mellemtone mindst lige så god som hos storebror?
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krenzler:Min egen vurdering er faktisk at Huldra'en er eminent i top og ned til et eller andet sted i mellemtonen.Derfra og ned er den ikke helt med mere.Ikke på Studio Monitor'erne,i hvert fald.Når det er sagt,så er jeg ikke et øjeblik i tvivl om at med mere almindelige højttalere,ja så er Huldra'en et sjovt,charmernde og meget velspillende bekendtskab.For den spiller altså rigtigt godt.Og I slipper ikke HELT for den,da den bliver sat sammen med noget andet grej jeg har
Jeg tror faktsik at den kan charmere dig også,Krenzler
En kort karakteristik af TR2075:Der er meget mere af det hele,især fra et eller andet sted i mellemtonen og ca tre etager ned til vi når stueetagen
Det fede ved Huldra'en er at den trods alt kan noget med de 25 Watt den har.Og så er det ikke en uvæsentlig detalje at det er den 'gamle' Tandberg-lyd som den leverer.Det er altså en lækker lyd.Hvis den kunne levere nogle flere Watt,så ville jeg nok foretrække den gamle lyd,hvis jeg skal være helt ærlig.Det er dog ikke en mulighed og jeg er udmærket tilfreds med min nymodens 31 år gamle TR2075  Man må jo også følge lidt med i alt det nye,ik'? __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'
Sjovt, jeg tror mere og mere på den sætning. Hvordan gør du det?
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krenzler:Hahaha  Jeg bliver bare ved med at promovere det lækre mærke,Tandberg  Hvorfor jeg gør det?Fordi det giver mig så stor glæde når jeg lytter til musik/radioens P1 på mit Tandberg.Det er og bliver det bedste jeg har hørt.Det giver mig dagligt gåsehud og det er der ingen andre anlæg(mærker) der har kunnet(ikke på daglig basis).Og så er det ikke så svært at skamrose Tandberg,når nu det fryder mig så meget som det gør.....Men nu kan du selv snart få syn for sagn.De sidste 23 sider er ikke frit efter fantasien __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige kigget på din elskede TT5000:
Den er faktisk ret pæn men gummimåtten er da ikke for køn?
Hvad med en af kork? Det er der mange der bruger og det skulle fungere ret godt. Sådan en kan man sagtens selv skære pænt ud af en passende tynd plade hvis man kan finde sådan en.
Her er en beskrivelse hvis det godt må være en smule avanceret. Jeg ville nok undlade label'en men det må være smag & behag.
Køn ikke?
Helt i trådens ånd er det selvfølgelig en Thorens TD150 (også kendt som Tandberg TT500). Her med Rega arm & Denon DL-103 pick-up.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja,jeg har set at flere har sådan en korkmåtte.Skulle det være bedre end en gummi-ditto?Jeg er jo sådan indrettet at jo mere originalt det er,des federe synes jeg det er.Er måtten mere 'død' end gummimåtten?Er det noget med at forandring fryder,med placeboeffekt og det hele?
Jeg er stærk modstander af tweaks......  Og nej,sikringerne ude skabet vil IKKE være nypudsede til imorgen(hahaha)
Min TT5000 er ganske overraskende.Det tror jeg at selv du må give mig ret i.......  Du,Krenzler,der ved alt hvad der er værd at vide om pladespillere.Du har ikke hørt en TT5000?Det har du snart __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg må jo blankt indrømme at det er TT5000'eren som jeg forventer mindst meget af (kan man sige det?) hvis vi kigger på dit Tandberg setup...
Men selvfølgelig: Hvordan skulle du kunne opnå denne vellyd med mindre at pladespilleren faktisk kan noget?
Nu tænkte jeg mest for syns skyld med den kork-ide men jeg vidste jo godt at du helst vil holde det originalt.
Hvilke apparater producerede Tandberg egentlig selv & hvilke dele outsourcede de? Receiverne lavede de selvfølgelig selv. Pladespillerne lod de Thorens, Dual, Garrard om. Hvad med resten (højttalere, båndoptagere)?
Er du ikke nysgerrig efter hvem der har stået for TT5000? Vi har været lidt inde på det men det er ikke blevet fastslået. Måske det er til at læse et sted på selve spillen?
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu var Walin her igår,og han var ret sikker på at min pladespiller var/er af mærket Dual.Der er,så vidt jeg ved,noget Philips i min cd-afspiller(lige hvad det er,ved jeg ikke) og der har vist nok også været lånt noget fra B&O i nogle af de gamle båndoptagere(mig bekendt ikke i kasettebåndoptagerne).
Højttalere lavede de selv i starten(det var det første produkt fra Tandberg i 1933-til biograferne).De har lavet rigtig mange enheder selv,men de sidste(heriblandt mine Monitor's) havde vist Seas(Ceas?) i basserne.Og andre fabrikater i hhv mellemtone og diskant.
Hvor de end har det fra,så er det hatten af for de valg de foretog
Og det er iøvrigt godt at du holder forventningerne nede......det er noget gammelt l*rt __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
| og der har vist nok også været lånt noget fra B&O i nogle af de gamle båndoptagere(mig bekendt ikke i kasettebåndoptagerne). |
|
|
I de gamle SPOLEbåndoptagere var der bestemt ikke noget B&O !!! . Og jeg er så gammel at der kun findes een slags båndoptagere og det er Spolebåndoptagere. I 60'erne var Tandberg enerådende i den høje "mainstream" ende - hvis man kan sige det sådan. Uagtet at B&O havde et par hits med et par skydepotentiometer udstyrede båndoptagere, så nåede de ikke Tandberg til sokkeholderne - hverken på specifikationer eller i brug. I Det store udland er Tandberg kendt for Båndoptagere-båndoptagere-båndoptagere og atter båndoptagere. Radioer, forstærkere, fjernsyn osv. var mest forbeholdt et begrænset skandinavisk/nordeuropæisk marked. __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Walin:Jeg tror dig  Jeg synes bare at nogen har fortalt mig at der var noget B&O indover(et eller andet sted).......men det gør ikke noget hvis det bare var et rygte
Jeg plejer at sige 'nåja og amen' når en eller anden MENER dit og dat,for tit og ofte er det noget med at Tandberg bare ikke må være FOR godt.Men mine ører har dog aldrig bedraget mig __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ja, SEAS er jo norsk. Jeg har SEAS bas/mellemtone enheder i mine Heybrook Quartet højttalere så jeg er da ikke helt fremmed for norsk vellyd.
Dual det er rigtigt. Armen mener jeg bestemt kunne ligne et job fra japanske Jelco som har produceret arme til mange forskellige. Og den Audio Technica pick-up du har siddende på er måske den der oprindeligt fulgte med som en del af pakken? I så tilfælde må den have fået ny nål en del gange.
Og næh nej, mine forventninger er ikke nede.... De er skam TÅRNHØJE.
Jeg forventer at blive omsvøbt af velvære som var jeg tilbage i mors mave.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når selveste Kong AVID's Volvere er god nok til en korkmåtte er din Tandberg det vel også eller hvad?
Edit: Undskyld at jeg sådan afbilder nymodens tingeltangel i denne tråd... det skal ikke gentage sig!
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er kun enig så langt at det ser da okay ud.Når nu man har forlagt sin gummimåtte  Jeg synes at det ligner noget med at man gerne vil sætte sit eget præg på grejet.......jeg vil ha' beviser! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ta'r sgu min Spacemat (som ligger & samler støv) med i morgen. Så kan vi prøve den...
Det er sådan en meget let skum-agtig måtte som Nottingham Analogue bruger på deres fancy rillefræsere.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Krenzler:Min egen vurdering er faktisk at Huldra'en er eminent i top og ned til et eller andet sted i mellemtonen.Derfra og ned er den ikke helt med mere.Ikke på Studio Monitor'erne,i hvert fald.Når det er sagt,så er jeg ikke et øjeblik i tvivl om at med mere almindelige højttalere,ja så er Huldra'en et sjovt,charmernde og meget velspillende bekendtskab.For den spiller altså rigtigt godt.Og I slipper ikke HELT for den,da den bliver sat sammen med noget andet grej jeg har
Jeg tror faktsik at den kan charmere dig også,Krenzler
En kort karakteristik af TR2075:Der er meget mere af det hele,især fra et eller andet sted i mellemtonen og ca tre etager ned til vi når stueetagen
Det fede ved Huldra'en er at den trods alt kan noget med de 25 Watt den har.Og så er det ikke en uvæsentlig detalje at det er den 'gamle' Tandberg-lyd som den leverer.Det er altså en lækker lyd.Hvis den kunne levere nogle flere Watt,så ville jeg nok foretrække den gamle lyd,hvis jeg skal være helt ærlig.Det er dog ikke en mulighed og jeg er udmærket tilfreds med min nymodens 31 år gamle TR2075 Man må jo også følge lidt med i alt det nye,ik'? |
|
|
He-he. Jeg har selv en Huldra 9 og 10 som jeg bruger i ny og næ på højttalere der normalt bliver trukket af en 3 watts rørforstærker, og der spiller især min 10'er rigtig godt. 9'erne trænger mere til en kærlig hånd, inden den spiller op til sidst bedste. Anyway, de modeller er AC koblet i udgangen, d.v.s signalet til højttaleren kører gennem en kondensator. Hvis den ikke er i tip-top orden, kan det nok give en lidt blød bas. Din TR2075 er DC koblet, d.v.s at signalet ikke behøver den kondensator som de andre, og det giver alt andet lige og normalt osv. en mere fast bund. Jeg vil nu støtte Krenzler i at du burde have en TT500 også. Og så er jeg sikker på at Krenzler snart er ude for at støve en Huldra 10 og en TR1000 op......................  Vi venter spændt på at høre ham ren og hjernevasket på lørdag  
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjul:Hahahaha  Jeg lover at jeg skal gøre mit til at ham Krenzler aldrig bliver HELT den samme igen
Jeg må sige at jeg er en kende overrasket(meget positivt) over den Huldra 10........jeg vidste det bare.Jeg måtte eje den.Selvom den ikke virkede ordentligt.Men Takket være Walin herinde fra,så er den atter i topform!  Det ender med at jeg har apparater overalt  Det er nu ikke noget mål,men jeg er meget ops på at de ikke bare skal stå og samle støv,for det dør de af,desværre.Den der Huldra 9 kender jeg ikke fra andet end billeder......
Jeg er edderspændt på hvad 'panelet' mener om den lyd jeg selv opfatter som den bedste til mine ører.Jeg gætter på at de kan li' det
__________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he...
Det der med AC & DC husker jeg at have skimmet hen over hos AudioKarma. Lyder mange moderne højttalere mon ikke bedst med en der er DC koblet? Mere kontrol - under alle omstændigheder?
Dengang at det var normalt med AC kobling (før '75?) tog højttalerproducenterne vel også hensyn til dette på en eller anden måde? Altså at grej fra samme tid ofte spiller bedst sammen?
Måske en god gammel højttaler med dejlig let papmembran?
Jeg er ikke sikker på at jeg ved hvad jeg snakker om... (help!)
Jeg tror nu nok at jeg går efter en TR 2055 eller 2075. Jeg skulle jo gerne kunne skrue op for Underworld, Tool eller lignende hvis jeg skulle få lyst.
Hjernevask??  Hva' er det nu lige det er???
|
| Til top |
|
| |
kvaal Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har åpnet en TB 84. Inne i den stod det en motor av merket B&O. På de større Tandberg kunne vi finne Pabst. Et visst samarbeid har det vært.
|
| Til top |
|
| |