Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Tandberg setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 273
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

kvaal skrev:
Jeg har åpnet en TB 84. Inne i den stod det en motor av merket B&O. På de større Tandberg kunne vi finne Pabst. Et visst samarbeid har det vært. 

Kvaal, jeg vil meget nødig tro at det der var B&O motor i Model 84n . Jeg tror faktisk ikke B&O på noget tidspunkt har produceret motorer. Måske har Pabst OEM'et nogle motorer med påskriften B&O til B&O og måske har Tandberg aftaget nogle af disse - kan være at B&O og Tandberg har haft et indkøbs fællesskab omkring disse. Det er mit gæt at det hænger sådan sammen.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har siddet og lyttet og lyttet nu,på 75'eren.På lp.Det lyder simpelthen for fedt!! Men jeg ku' godt vænne mig til Huldra'en,må jeg sige.Faktum er at en Huldra 10 og en TR2075 er superfede recievere begge to.Hvis ikke man er helt oppe på lakridserne,så er en Huldra 10 et godt valgt til at formidle go' musik,på den fede måde

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

walin skrev:

kvaal skrev:
Jeg har åpnet en TB 84. Inne i den stod det en motor av merket B&O. På de større Tandberg kunne vi finne Pabst. Et visst samarbeid har det vært. 

Kvaal, jeg vil meget nødig tro at det der var B&O motor i Model 84n . Jeg tror faktisk ikke B&O på noget tidspunkt har produceret motorer. Måske har Pabst OEM'et nogle motorer med påskriften B&O til B&O og måske har Tandberg aftaget nogle af disse - kan være at B&O og Tandberg har haft et indkøbs fællesskab omkring disse. Det er mit gæt at det hænger sådan sammen.

Jeg tror også det må hænge sådan sammen.
B&O har aldrig gjort i masseproduktion, men altid holdt sig til den gode ende af prisskalaen. Masseproduktion har de ladt andre om, derfor kan jeg heller ikke tro, at B&O skulle producere noget så lavteknisk som en motor, som de kun kan tjene ganske lidt på og kun hvis de fremstilles i meget store mængder. At den kommer fra tyske Papst lyder mere realistisk. Det er jo dem der laver de bedste.

Tandberg i udlandet er også i min optik båndoptagere og ikke meget andet. De var berømmede for deres solide opbygning og finde lyd. Tandberg opfandt jo f.eks. Dyneq og Actiliniar principperne, som var særdeles inovative. Faktisk er det kun Dolby, DBX, Nakamichi, B&O og Tandberg der for alvor har bidraget med evolution af betydning til den analoge båndoptager. Alle andre har i større eller mindre grad blot opdimensioneret båndhastigheden og andre tiltag af samme skuffe. Støjreduktion, biasstyring og dynamisk EQ kom altså fra de nævnte.

Der hvor Tandberg og B&O har ét eller andet tilfælles er gearstangen, som begge brugte. Måske de har snakket sammen om den.

I min verden var Tandberg da også tunere i verdensklasse. Lande med bjerge skal bruge rigtigt gode tunere, så selvfølgelig er Tandberg dygtige til det. Vi havde også i mit barndomshjem et Tandberg farve TV. Et herredyrt apparat med en meget følsom tuner. Det kunne de også, billedet lignede dog i nogen grad det man ser på et Philips tv. Men den havde ikke sne på de traditionelt svage stationer. Lyden var også fin, ligesom designet var pænt og håndværksmæssigt lækkert.
Det gav i øvrigt først op i 2001
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

...
I min verden var Tandberg da også tunere i verdensklasse. Lande med bjerge skal bruge rigtigt gode tunere, så selvfølgelig er Tandberg dygtige til det. Vi havde også i mit barndomshjem et Tandberg farve TV. Et herredyrt apparat med en meget følsom tuner. Det kunne de også, billedet lignede dog i nogen grad det man ser på et Philips tv. Men den havde ikke sne på de traditionelt svage stationer. Lyden var også fin, ligesom designet var pænt og håndværksmæssigt lækkert.
Det gav i øvrigt først op i 2001

Helt enig KvK !  Når jeg nævnte Båndoptager så var det angående kendskabet og udbredelsen af Tandberg på internationalt plan. Som nævnt så har Tante Bergs Huldra 10 virkelig duperet mig på tunerdel. Min egen Kenwood af lidt bedre skuffe - kan overhovedet ikke følge med. Her hvor jeg bor skal den have en 1½m dipol for at spille stereo. Huldraen kunne nøges med en 20cm ledning stukket ind i coax bøsningen - totalt utilpasset impedans mv. men den var flintrende ligeglad og spillede P4 som var den betalt for det

Og ja - Tandbergs X-field teknik er stadig noget som jeg fremhæver. Min gamle 62X (som desværre trænger til et nyt afspillehovede) var fanatastisk. Nu står den i mindestuen og skuler ondt til en Revox, som egentlig ikke er nær så lækker selvom den også lyder godt.

mvh

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Jeg har siddet og lyttet og lyttet nu,på 75'eren.På lp.Det lyder simpelthen for fedt!! Men jeg ku' godt vænne mig til Huldra'en,må jeg sige.Faktum er at en Huldra 10 og en TR2075 er superfede recievere begge to.Hvis ikke man er helt oppe på lakridserne,så er en Huldra 10 et godt valgt til at formidle go' musik,på den fede måde

Så bare vent til du får opgraderet den pick-up på TT5000'eren. hæ-hæ

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Der sker da sandelig lidt her i tråden ! Tror ikke du behøver frygte de ikke kan li' lyden, Tante - jeg sidder allerede og glæder mig til Rammstein, Zombie osv. Det skal nok glide ned!

Hvis du er allermest til den gamle lyd, men mangler watt, så ligger en 1055 da vist lige til højrebenet. Den er jo med bolsjer i udgangen, og har alligevel 55 watt. Så bliver de heller ikke stærkere hvis det skal være den gamle lyd. Tror nu alligevel ikke den slår en 2075'er på de monitors. De to passer perfekt sammen.

Krenzler: Sådan en ac koblet fætter er ganske rigtigt lidt løs i bassen, og lyder rigtig godt sammen med lukkede højttalere. Det gir' lige lidt fylde i de nederste regioner, selvom den måske ikke helt har watt'ene til at trykke igennem. Tandbergs højttalere fra perioden er også netop lukkede, og det er jo nok næppe helt tilfældigt    . Og ja, det skal selvfølgelig være papirenheder . Hvad med Snell - Har de lavet nogle lukkede modeller? Legede selv med tanken om en Snell e sammen med min 55'er, inden jeg overtog Tantens trapezzer. Tror ikke den kombo ville lyde helt skidt!

S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Uha! Rammstein, Rob (White) Zombie. Der bliver gang i hytten! Ikke noget hi-fi pling pling muzak her!

Jeg ved ikke om den lille Snell K måske var lukket men det er så ikke den vilde bas man får...

Hvilke gode ældre højttalere med papmembraner er ellers værd at nævne? Gerne nogle man kan finde brugt til en OK pris?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Hvor meget er en fuldt funktionsduelig TR 2055 i pæn stand værd. Sådan et slag på tasken?

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

He, he - ja, det plejer at være festligt ! Der bliver nu hørt lidt af hvert, men du har noget at se frem til hvis du kan li' det der sparker. Zombie lyder simpelthen for VILDT på de monitors. Du drømmer ikke om hvor dybt de går, når han fyrer en intro af ! Det skal opleves..

Jeg trækker lidt en blank på egnede HT'ere, men ellers ville dali vel kunne bruges? De har da pap-membraner, og koster ikke det vilde. Det var da ihvertfald et sted at starte..

Pyh, det med priser er svært. Der kommer ikke så mange 55'ere til salg - faktisk flere 75'ere. Men når de kommer op koster de vel noget der ligner 140 euro på ebay.de. En 75'er ligger vel på noget der ligner 250-300 euro. Langt mindre end de er værd    . Problemet er at selvom sælger siger den virker, så holder det vist sjældent stik. Der vil næsten altid være lidt at kigge på. Men det kan da lade sig gøre, med lidt gå på mod, og hjælp fra folk her på sitet. Så kan man da få det til at spille igen. Jeg havde f.eks absolut ingen erfaring, med at pille i elektronik da jeg gik i gang - og jeg lytter da på Tandberg lige nu     . Men det kan godt blive lidt af en kamp..

S.R

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Hvor stort er springet fra TR 2055 til TR 2075?

Nu tænker jeg ikke kun på watt (som selvfølgelig kan være en fordel for ydelsen) men den generelle lyd & konstruktionen? Når jeg tjekker data hos nrhf.no kan jeg da se at de ihvertfald vejer omtrentligt det samme selvom det jo ikke siger så meget.

Er en TR 2055 næsten en TR 2075 eller er den store the mother of all?

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

75'eren har vist en del flere kræfter, men jeg mangler stadig at få min 75'er op at køre, så jeg skal ikke kunne sige det præcis, men det er nu mit indtryk. Mht opbygning er de nærmest ens. 75'eren har todelte tonekontroller (højre/venstre i samme knap), hvilket nærmest er lidt irreterende da man nemt kommer til at dreje dem uhensigtsmæssigt, og så har den AM bånd, og du kan vælge mellem tre sæt højttalere kontra to på 55'eren. Det er lidt i den dur - detaljer. Det eneste 75'eren har, som 55'eren mangler, og som jeg måske ville savne er mellemtonekontrol. Det gir' altså noget at skrue på den, så den er nok meget rar at ha' - men jeg lever nu fint uden i øjeblikket    

Selve opbygningen er nøjagtig lige så lækker, og den samme på en 55'er som en 75'er. Faktisk er 55'eren et halvt kilo tungere (hvilket jeg nævner for Tanten, når han dizzer min 55'er ) , og det må næsten bero på trafoen, som er det eneste der er virkelig forskelligt. I 55'eren er det en gammel type, der ligner dem der sidder i de gamle tandberg (huldra, tr 1000 osv) , bare større - mens det i 75'eren er en ringkerne. En 55'er står i hvert fald ikke tilbage for en 75'er i lækkerhed

S.R

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Lækkert! Tak for det.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Med fornøjelse! Vi ses i morgen - så kan vi jo også snakke lidt der .

S.R

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

S.R:Jeg frygter ikke at gutterne ikke kan li' det.Jeg 'frygter' kun flere konkurrenter på Tandberg-markedet(hahahaha)

Med hensyn til TR2075(1976) kontra TR2055(1977) så er 75'erens konstruktion ældst.En 55'er har samme fm-del som TR2075 MkII(1977). Ikke at jeg har konstateret noget skidt med den tunerdel der sidder i min TR2075'er
Jeg har også en knap til at 'justere' lysstyrken i displayet.Det har 55'eren ikke.Signalmeteret til tuneren kan bruges til 'power-reading' ved tryk på en knap Den er bare et overflødighedshorn sådan en TR2075.Lydmæssigt er de meget eens.Det er dog en rar følelse at ha' den største af de to,selvom en TR2055 ER lækker.Den er lige ud ad landevejen.Ingen overflødige features,hvilket ikke er at foragte.
TR2075:

og

TR2075 MkII:

og

Bemærk de forskellige knapper.'Viserne' på TR2075's alu-knapper er sorte og knapperne er riflet dybt.På MkII'eren er de rillede og bløde og viseren er alu som resten af knappen.Det eneste som jeg godt kunne tænke mig,som MkII'eren har er 'tone defeat'.Den har jeg ikke.Man kan ikke få det hele Og uden at vide det,så er det min fornemmelse at MkII'eren ligger tættere på en TR2080 end TR2075,sådan lydmæssigt.Og der skal jeg ikke nyde noget......
Jeg kan ikke huske om en TR2055 har de to bøjler som en TR2075 har på bagsiden.Jeg kan bruge min TR2075 som forforstærker hvis jeg skulle få de lyster Også kaldet overkill
Og så er det nu HELT sikkert at vi også skal høre Huldra 10 i løbet af aftenen.Uden alt for meget hurlumhej med ledninger.Jeg har tænkt!!
Og det hele vil være gennemvarmt,da det vil stå tændt og være i brug,fra nu(ca 11 timer før start)

Walin:ja,med hensyn til pick-up,så er jeg helt blank.Jeg synes dog at den lyder rigtigt godt,den der sidder på nu.Men henad vejen er det da en jungle jeg vil gå på opdagelse i(med din og Krenzler's og sikkert flere's hjælp)

Krenzler:Du kan også tælle knapper for der ER forskel på TR2055 og TR2075:

S.R's TR2055

TR2075(ikke min)

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Januar 2007 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Uha! Rammstein, Rob (White) Zombie. Der bliver gang i hytten! Ikke noget hi-fi pling pling muzak her!

Jeg ved ikke om den lille Snell K måske var lukket men det er så ikke den vilde bas man får...

Hvilke gode ældre højttalere med papmembraner er ellers værd at nævne? Gerne nogle man kan finde brugt til en OK pris?

Den lille K'er er en trykkammer og lyder virkelig godt. Meget bedre og strammere end f.eks J modellen der er en bassrefleks. Jeg er jo personligt ejer af et sæt trykkammer-kasser (Linn Keilidh) og jeg synes absolut ikke der mangler bund i sådan en konstruktion. Men det er en helt anden bund end med refleks. Mere stram og hurtigt afsluttet hvis man kan sige det sådan.

Hvis jeg stod og manglede små kasser ville jeg købe det sæt Audio Note AN/K der er til salg her på siden. De er ikke ilde.

/Mirland

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Ja de er sgu flotte - ingen tvivl om det. Så 2080'eren er en af dem med gult display ikke (a no no)?

TR 2075 kan altså nærmest beskrives som et overflødighedshorn af ekstra features som man egentlig godt kan undvære.

2055'erens 55 (Tandberg!) watt tror jeg godt jeg kunne leve med.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke hørt en TR2080,men den er fra 1978 og ganske rigtigt med gult display.Men jeg har hørt to TR2045(fra samme serie) og de fik begge klø af min TR2025 S.R har en TR2060 og den er da udmærket,men den er ikke en værdig pendant til TR2055,slet ikke.Så det jeg har hørt med gult display når altså ikke dem med blåt display til sokkeholderne.Og jeg er bange for at man kan indkludere TR2075 MkII,selvom den er blå..........men jeg ved det ikke.Det er bare en fornemmelse jeg har.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Rigtigt, 75'eren har også preout, og det har 55'eren ikke. Det ville heller ikke være dårligt at ha'. Om ikke andet, så gør det fejlsøgning en tand nemmere.
Er helt enig i at mk1'erne spiller bukserne af mk2'erne. Faktisk spiller tantens lille 2025 langt bedre end min 2060'er. De har af en eller anden grund (ringere komponenter?!) slet ikke de samme nosser som mk1'erne. De lyder noget fersk i det, når man sammenligner. Faktisk er sådan en 2025 slet ikke dårlig, omend man da godt kan høre den mangler lidt watt og kontrol i forhold til de store drenge. Men den spiller altså rigtig charmerende! Jeg ville helt sikkert også holde mig fra dem med hvid skala - det er de blå der er noget ved, og så skal de vist helst ha' de dybt riflede knapper med sorte visere. Det er mit indtryk, selvom det er lidt svært at sige helt generelt, da de åbenbart løbende brugte forskellige komponenter. Tror endnu ikke jeg har set to der er helt ens, selvom det lyder utroligt..

Tante: er der ikke noget med at 2075 mk2 er identisk med en 2080, pånær det blå display? Det mener jeg at ha' læst et eller andet sted. Et af dine kataloger måske?

S.R

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

S.R skrev:
Tante: er der ikke noget med at 2075 mk2 er identisk med en 2080, pånær det blå display? Det mener jeg at ha' læst et eller andet sted. Et af dine kataloger måske?

------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------ ---------------------
Det er ikke fra et af katalogerne,men ellers er jeg ret sikker på at du har ret.Tror ikke at de udviklede en ny forstærker og bare gav den 5 Watt mere.Tandberg var meget konservative mht til opgivelser.En TR2055 yder som minimum 55 Watt og en TR2075 yder minimum 75 Watt.De yder noget mere irl

Jeg sidder lige og laver nogle lækre højttalerkabler.Af den fineste kvalitet.Kun det bedste!!En meget lang 220V ledning klippet i to meget forskellige længder.Det er bare så vi kan høre Huldra'en uden at jeg skal flytte rundt på ret meget

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:

Jeg sidder lige og laver nogle lækre højttalerkabler.Af den fineste kvalitet.Kun det bedste!!En meget lang 220V ledning klippet i to meget forskellige længder.Det er bare så vi kan høre Huldra'en uden at jeg skal flytte rundt på ret meget

Uha-da-da, det bliver rigtig Retro med de HT-kabler . Nu bruger du forhåbentlig ikke grå lysnetledning, den farver lyden mere end den hvide .  Ja i min ungdom havde man specielle HT-ledninger som var i mindre kvadrat end alm. lysnetledning. Jeg opgraderede i 60'erne til lysnetledning - det var helt vildt . Men helt ærligt - så fortjener fru Huldra altså noget bedre, men dine gæster er nok i stand til at abstrahere fra denne vanære.

mvh og god fornøjelse!

<< Forrige Side af 273 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes