| Forfatter |
|
flaz Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1149
|
| Sendt: 07 Februar 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil KLART mene at der er noget at hente på højttalerkabler! - dog har jeg ikke hørt på så mange forskellige højttalerkabler, men hvilken forskel alligevel når man blot tænker på at det er ledninger det jeg har lyttet på, der synes jeg ikke altid at højere pris er lig med bedre lyd.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 07 Februar 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
| Hvis højttalerne og deres placering betyder 75%-af anlæggets samlede lyd og lydkildernes transducere (aftastere - tonehoveder og hvad har vi 15% - preamp/poweramp mv. de sidste 9,99 %, så kan kablerne måske lige snige sig ind og give 0,01 % i påvirkning af lyden. Jeg er fuldstændig overbevist om, at psykologien her er en fantastisk medvind for de, som sælger og fremstiller kabler.
Dette er selvfølgelig en lidt poppet opstilling, men dette er min erfaring gennem 35 år.
Dette kan selvfølgelig være en svær eén at sluge for folk, som har taget et prioritetslån hjem afdragsfrit for at kunne betale kabler - eller har lagt en karriere an på at sælge dem, men ...... |
|
|
HT 50%, transducere 30%, forstærkere 19%, kabler 1%, ellers ENIG
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 07 Februar 2008 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
fredmarantz skrev:
| Hvis højttalerne og deres placering betyder 75%-af anlæggets samlede lyd og lydkildernes transducere (aftastere - tonehoveder og hvad har vi 15% - preamp/poweramp mv. de sidste 9,99 %, så kan kablerne måske lige snige sig ind og give 0,01 % i påvirkning af lyden. Jeg er fuldstændig overbevist om, at psykologien her er en fantastisk medvind for de, som sælger og fremstiller kabler.
Dette er selvfølgelig en lidt poppet opstilling, men dette er min erfaring gennem 35 år.
Dette kan selvfølgelig være en svær eén at sluge for folk, som har taget et prioritetslån hjem afdragsfrit for at kunne betale kabler - eller har lagt en karriere an på at sælge dem, men ...... |
|
|
|
|
|
Hvad kalder du i denne sammenhæng en transducer? Ordet får mig til at tænke på højttalerenheder.
|
| Til top |
|
| |
Gymnasten Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 07 Februar 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faktisk rådgiver jeg en del om kabler profesionelt i andre sammenhænge og ved en hel del om elektromagnetisk feltteori kobling via kabler og lignende. Jeg har somme tider set nogle af de mystiske kabler og stik, som bliver tilbudt på HIFI-markedet til stakkels HIFI-amatører - og efter min opfattelse er det rent bondefangeri og ligner kvaksalveri. Jeg har aldrig set nogle videnskabeligt belæg for påstandene. Der er andre forhold som rummets beskaffenhed, placering i rum og højttalernes kvalitet, som har langt større betydning.
Der kan være lidt specielt at tænke over med meget lange kabeltræk (over 50 m), men ellers er der to andre ting som har betydning for højttalerkablet:
1) hvilket kvadrat der anvendes - med 10 m kabel og 4 ohm højttaler kan accepteres 5% tab - dvs. et 2,5 kvadrat kabel er OK. Det er her et spørgsmål om at kablet ikke bliver for varmt (ved meget høj lydstyrke) og jeg ville ikke gå over 0,4 ohm frem og tilbage.
2) De to ledere bør være snoet for at reducere kobling til andre følsomme signalkabler i nærheden.
Et sådant kabel får du sandsynligvis bedst og billigst som et almindeligt strømkabel fra din lokale elektriker.
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 07 Februar 2008 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
jazzman skrev:
fredmarantz skrev:
|
|
|
|
|
Hvad kalder du i denne sammenhæng en transducer? Ordet får mig til at tænke på højttalerenheder.
|
|
|
En transducer er:
ordet betyder på latin "overføre" - og tolkes i Hifi som en overgang fra et medie til et andet. FX fra lp-plade til pick-up (en overføring). Dette kunne være et tonehovede (fra bånd til elektriske informationer), En laser aftaster (fra CDskive-til aftaster) - en højttaler (fra elektriske impulser - via membran til lydbølger i luften.) - en radio (fra antennesignal til tunerens elektronik).
Når et anlæg spiller, så er der typisk et par transducere i gang, nemlig lydkilden - (gennem elektronikken - til højttalernes omsætning (transducing) til luften.
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2008 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gymnasten skrev:
|
Faktisk rådgiver jeg en del om kabler profesionelt i andre sammenhænge og ved en hel del om elektromagnetisk feltteori kobling via kabler og lignende. Jeg har somme tider set nogle af de mystiske kabler og stik, som bliver tilbudt på HIFI-markedet til stakkels HIFI-amatører - og efter min opfattelse er det rent bondefangeri og ligner kvaksalveri. Jeg har aldrig set nogle videnskabeligt belæg for påstandene. Der er andre forhold som rummets beskaffenhed, placering i rum og højttalernes kvalitet, som har langt større betydning.
Der kan være lidt specielt at tænke over med meget lange kabeltræk (over 50 m), men ellers er der to andre ting som har betydning for højttalerkablet:
1) hvilket kvadrat der anvendes - med 10 m kabel og 4 ohm højttaler kan accepteres 5% tab - dvs. et 2,5 kvadrat kabel er OK. Det er her et spørgsmål om at kablet ikke bliver for varmt (ved meget høj lydstyrke) og jeg ville ikke gå over 0,4 ohm frem og tilbage.
2) De to ledere bør være snoet for at reducere kobling til andre følsomme signalkabler i nærheden.
Et sådant kabel får du sandsynligvis bedst og billigst som et almindeligt strømkabel fra din lokale elektriker.
|
|
|
YES!!

Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja du kunne jo prøve med lidt lysnetkabel og så gøre dine egne erfaringer.Uanset hvad andre siger er de personlige erfaringer vel de bedste.At man så kan ændre opfattelse undervejs og evt. må erkende at man måske tog fejl eller var forudfattet, tja sådan er livet vel.
Måske er det mig men ønsker du hul igennem eller bare en "pæn" lyd tror lidt kabler peger lidt i den retning.Lysnetkabel er ikke så åbent vil jeg mene.
VDH SCS12 kabel vil være et godt valg hvis du ønsker noget i retning af åbenhed i lyden hvilket jeg vil mene er den rigtige vej at gå.Terminaler bør egentlig være af så lille masse som mulig noget kunne tyde på de massive klumper dræber dynamikken, uanset hvor fint det ser ud. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
google JREF så er der penge til nye kabler
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 02:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
...JA og jorden er flad.
Kan i kloge hoveder så fortælle mig,hvorfor man kan høre så store forskelle på to ens apparater,i en blindtest,som
er henv. er bygget med kobber komponenter og sølv komponenter.
Det virker som i er ikke er særlige åben for nye lytteintryk.Eller i bare har været uheldige med at finde nogle gode
kable,som give valuta for pengene.Fordi kabler er dyre er det ikke ensbetydende med at de er gode.
Selv min halvdøve far,der ikke interesere sig for Hi-Fi,kan høre forskel.
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 02:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
øhhhh - dét forstår jeg altså ikke så meget af -
Hvis det handler om at kunne høre forskel, så er det fint, hvis man kan det og så kan man jo købe ind efter det.
Jeg oplever ikke mig selv som én, der er fastfrosset i gamle lytteindtryk og ikke ønsker at åbne mine ører for nye lytteindtryk. Sagen er bare den, at jeg i 35 år har søgt rundt i nye lytteindtryk og har draget mine egne erfaringer. På et tidspunkt har jeg givet mig selv lov til at "settle down" i min favoritlyd med det udstyr, som jeg føler giver mig dén lyd incl. kabler. Jo - jeg har prøvet både det ene og det andet og synes også i enkelte tilfælde at kunne høre en lille forskel, men slet ikke altid af det gode. Jeg vil dog også lige bemærke, at det elektriske signal passerer voldsomt mange komponenter og mindre "kabelveje" inden i apparaterne. Disse komponenters og signalvejes beskaffenhed er af en langt større betydning end end et par flettede snore med "guld"-stik, lagt ud mellem forstærker og højttaler.
Jeg har også lært, at mange faktorer spiller ind i en lydoplevelse - hvoraf langt de fleste af dem er med til sløre kablers evt. påvirkning af lyden.Sindstilstand i lytteøjeblikket - sælgerens evner - lyttestedets behagelighed - musikken - gearets udseende - rummets momentane akustik - sult - tørst - osv
Det bliver simpelt for omfangsrigt at kaste sig ud i en større afhandling om, hvad der egentlig foregår i lytteøjeblikke - men jeg har for mig selv lært, at mine 2,5 kvadrat elektrikerkabel af alm. industrikobber ikke forhindrer mit anlæg i at lyde fremragende efter min smag.
venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
flechr8 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 03:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gymnasten skrev:
|
Du har ret i at kabler ikke er afgørende for lyden i samme grad som feks. forstærkere og højttalere. Vi kan også hurtigt blive enige om at visse fabrikanter sælger noget der minder om vodoo til stjernehøje priser. Endvidere er jeg også klar over at de videnskabelige belæg er begrænsede. Men det ændrer bare ikke på at selv min hustru (som er totalt ligeglad med hifi) kan høre tydelig forskel på feks. kobber og sølv kabler.... Nu er der sikkert en hel masse af jer der tænker at det bare er tom snak, for hvordan kan der være hørbar forskel når resistiviteten af de respektive metaller ligger så uendelig tæt?? Jeg kan desværre ikke forklare det. Jeg kan bare konstaterer at jeg har oplevet forskelle på rigtig mange kabler og har deltaget i en den blindtests.
Kvalitets forstærkere med en udgangsimpedans på omkring 0.02 Ohm er ikke usandsynligt. Hvis du så smækker et 0.4 Ohms kabel på bliver retur vejen set fra højttaleren væsentlig mere højimpedant = dæmpningsfaktoren forringes big time. Dette kunne måske være en medvirkende årsag til at forskellige kabler lyder forskelligt.
Et sådant kabel får du sandsynligvis bedst og billigst som et almindeligt strømkabel fra din lokale elektriker. |
|
|
__________________ Chuck Norris can judge your stereo by its cover
|
| Til top |
|
| |
Gymnasten Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
flechr8 skrev:
| Men det ændrer bare ikke på at selv min hustru (som er totalt ligeglad med hifi) kan høre tydelig forskel på feks. kobber og sølv kabler.... . Jeg kan bare konstaterer at jeg har oplevet forskelle på rigtig mange kabler og har deltaget i en den blindtests. |
|
|
Jeg er ikke i tvivl om, at det er det din kone og du oplever. Hvis man i forbindelse med videnskabelige forsøg vil anvende menneskers fornemmelser og følelser, så er kontrollerede dobbeltblindforsøg nødvendige. Placeboeffekter kan være meget dominerende. Man skal naturligvis også være sikker på, at der ikke bare er en fejl i kobberkablet...
flechr8 skrev:
| Kvalitets forstærkere med en udgangsimpedans på omkring 0.02 Ohm er ikke usandsynligt. Hvis du så smækker et 0.4 Ohms kabel på bliver retur vejen set fra højttaleren væsentlig mere højimpedant = dæmpningsfaktoren forringes big time. Dette kunne måske være en medvirkende årsag til at forskellige kabler lyder forskelligt. |
|
|
Nej, du er nød til at se på impedansen i hele strømkredsen - og her indgår højtaleren med omkring 4 ohm eller derover. Derfor bliver 0,4 ohm af mindre betydning - og o,02 ohm helt uden betydning. Men måling af udgangsimpedans fra en forstærker kan være relevant - og så bør den måling gøres ved omkring 20 kHz - og ikke ved en lav frekvens, hvor 0,02 ohm relativt nemt opnås. En måling ved 20 kHz vil helt sikkert vise at flere "fine" HIFI-forstærkere har en impedans på over 10 ohm - og det kan naturligvis betyde lidt.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
Kan i kloge hoveder så fortælle mig,hvorfor man kan høre så store forskelle på to ens apparater,i en blindtest,som er henv. er bygget med kobber komponenter og sølv komponenter.
|
|
|
Det lyder interressant. Har du nogen nærmere henvisning til den test ? Hvilket apparat er det som kan leveres med enten kobberkomponenter eller sølvkomponenter ?
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audio Note produkter,
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
??????????????????
Var det et svar på et af mine spørgsmål ? Hvis det var, vil jeg da gerne have det uddybet lidt mere. Har du ikke et eksempel ( modelnr. ) eller link til et sted hvor jeg selv kan læse om apparatet eller blindtesten ?
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
sorry,jeg gad bare ikke at skrive så på det tidspunkt.
Personligt har jeg sammenlignet A.N -K højtaler og A.N DAC 1-2- og DAC 3 med henv.A.N Lexus (kobber) og A.N Vx og Sogon (sølv).
Jeg havde 2 ens Audio Innovations S500 ,hvor den ene blev spækket med A.N sølv og den anden var ab fabrik.
Man får 2 forskellige udtryk.Om man bruge kobber eller sølv, er en smagsag.Men forskel det er der sgu'
Jeg synes at enten bør kun man bruge kobber hele vejen eller sølv hele vejen,ellers bliver det et meget forvirret lydbilled.Typisk vil sølv udstille
svaghederne i dit system.
Bruger man kun kobber, bliver lydbilled varm,kraftfuld-rigtig sårn så det swinger.I Sølv er præcision,naturlighed,drama,dynamik, detaljer og A-
HA oplevlser der er i højsædet.
Disse ord er baseret på Lexus og Sogon kabler
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
...JA og jorden er flad.
Kan i kloge hoveder så fortælle mig,hvorfor man kan høre så store forskelle på to ens apparater,i en blindtest,som
er henv. er bygget med kobber komponenter og sølv komponenter.
Det virker som i er ikke er særlige åben for nye lytteintryk.Eller i bare har været uheldige med at finde nogle gode
kable,som give valuta for pengene.Fordi kabler er dyre er det ikke ensbetydende med at de er gode.
Selv min halvdøve far,der ikke interesere sig for Hi-Fi,kan høre forskel. |
|
|
er jorden flad? hvem er 'man'? kan du høre forskel i en kontrolleret blindtest, ja så er millionen jo din. hidtil er der ingen, inklusiv kabel fabrikanterne, der har ønsket at stille op
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
og er du flink at linke til den blindtest du omtaler?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
Jeg havde 2 ens Audio Innovations S500 ,hvor den ene blev spækket med A.N sølv og den anden var ab fabrik.
|
|
|
Okay, så misforstod jeg dit første indlæg lidt. Jeg forstod ikke lige at det var dig selv der havde foretaget både modifikationen og blindtesten. Det gør det lidt svært at svare på dit spørgsmål, da vi ikke kender detaljerne omkring begge dele. Jeg kan dog se at du har skrevet lidt om modifikationen i en tidligere tråd, og kan deraf udlede at det må være en temmelig omfattende modifikation du har udført. Dermed kan der jo også være andre årsager til at lyden evt. er ændret.
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
diamondduck skrev:
Jeg havde 2 ens Audio Innovations S500 ,hvor den ene blev spækket med A.N sølv og den anden
var
ab fabrik. |
|
|
Okay, så misforstod jeg dit første indlæg lidt. Jeg forstod ikke lige at det var dig selv der havde foretaget både modifikationen og blindtesten.
Det
gør det lidt svært at svare på dit spørgsmål, da vi ikke kender detaljerne omkring begge dele. Jeg kan dog se at du har skrevet lidt om
modifikationen i en tidligere tråd, og kan deraf udlede at det må være en temmelig omfattende modifikation du har udført. Dermed kan der jo
også
være andre årsager til at lyden evt. er ændret.
|
|
|
vedr A.I s500 så havde den orginale forstærker så jeg hurtig kunne vende tilbage til udgangspunktet uden at skulle lodde det hele om.
De andre test er blevet fortaget hos anders (Audio Consult) igennem mange år
men iøvrigt er jeg rystet i min grundvold,fordi i ikke kan høre forskel-det virker da helt indlysende for mig
|
| Til top |
|
| |