Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 01:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Music Reference (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 79
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Nu sidder den lige i skabet, du skulle høre det ift. da du var her sidst...

Ja, det kunne da godt være jeg skulle gi' dine Avalon'er en chance mere Hvis jeg tager toget, kan vi jo nyde en
Amarone til ...
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
Medlem skrev:

Ja, det kunne da godt være jeg skulle gi' dine Avalon'er en chance mere Hvis jeg tager toget, kan vi jo nyde en
Amarone til ...

Hov hov ikke al den drikken Amarone uden Jakobsen er med

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

Encore skrev:
Medlem skrev:

Amarone til ...

Eller mig.

Jeg medbringer gerne en god Barolo eller ligende også

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Pokkers, jeg må ikke drikke alkohol. Men så tager jeg kaffe med
Til top Vis kennethjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethjensen Besøg kennethjensen's Websted

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Jeg var lige inde og se på specs. på den smukke RM-200 og det slog mig, at den en forbavsende lav indgangsimpedans for en rørforstærker.
RCA 15Kohm XLR 30Kohm.
Til sammenligning havde dine M150 200Kohm.
Derfor bør man nok være varsom hvad man stikker den, teoretisk bør man måske vælge en ss forforstærker i stedet for rør.

Derfor kan valget af en rør forforstærker til en ss forstærker, godt være et sværrere valg.
F.eks. min egen Tron har ca. 1Kohm og min XA30.5 20Kohm og det går liiige! Jeg har haft kig på en Hovland HP100, men med 3-4Kohm går det nok galt!

Mvh.

Jeg tror du er lidt galt på den Milu, det har jo ikke noget at gøre med om det er rør eller transistor. Ohm er Ohm

30K Ohm i indgangsimpedans er meget fint. (Spec. var bl.a. noget af det den fik ros for under testen (målinger) i Stereophile. Ham der laver målingerne, konkluderer da også til sidst; "...it struck me overall as a well-engineered amplifier.")

Min forforstærker (Acute CD) skal blot have load > 0,6K Ohm! Så jeg er 50 gange over

Det er forresten meget usædvanligt at tingene ikke passer sammen i dag. Sidst jeg var ude for det, var med noget Holfi for 10-15 år siden. En forstærker som lød bedst med deres egen CD-afspiller, da der var noget specielt omkring deres ind/ud impedans.

Det vil ikke gå galt for dig med en Hovland HP100 til din Tron, den skal blot være > 1K Ohm

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Juli 2009 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

Hey Medlem

lækker slæde ... velkommen tilbage til rørklubben
Hvad er prisen??

håber den kan slukke noget af din hifi-tørst ... ellers knap en Amarone op

he he ... nå tilbage til noget seriøst  ...

jeg vil på det kraftigste anbefale dig at prøve noget nyt på strømkabelsiden
ikke fordi jeg kender dine VdH men har haft nogle "Aha" oplevelser på det sidste
større end oplevelser med signal/HT kabler
jeg har lige købt 2stk PS audio Statement strømkabler... de virker... især på CD'afspilleren
men har prøvet et andet strømkabel det virkede heftigt men prisen var også heftig
men skal uden tvivl have prøvet flere strømkabler før evt større investering der

MIT,Synergistic Research,Vertex AQ ...

prøv også hen til din strømfætter selvom det kan virke ulogisk der

Hej Jakobsen

F....k og jjrlqjrekrj6165736587660+´140097939759

Jeg havde lige skrevet et mega langt indlæg om det og det andet, og kom til at trykke på "back-knappen" på min pc - det gør jeg bare for f..king ofte  Den sidder forpu..... tæt på piletasterne

Belastende

Nå, men her er en meget kort version

Mange tak. Ja, rør det holder sku. Jeg kan ikke komme uden om det (endnu). Den har en hel sindsyg luftighed, speed og dynamisk klang samtidig med at den har en snært af groove og varme i mellemtonen  Det lader sig bare ikke gøre med f.eks. NuForce.

Listepris er 40K.

Ja, jeg skal muligvis prøve lidt mere med el-kablerne på et tidspunkt. Jeg har erfaring med, at spændingsregulatoren ikke giver noget på nogen kombinationer/apparater. Har lige haft rodet nogen timer med det, og kan foreløbig ikke høre en klap forskel  Der hvor jeg synes jeg klart kan høre forskel, er når der kommer jord på.

Da jeg har selvstændig el-gruppe, ægte jordspyd og ret stabil spænding (kun +/- 5 V), er det marginalt hvad spændingsregulatoren giver i nogen tilfælde åbenbart.

Men alt i alt, er det ikke de store sager jeg har opnået her hvor jeg bor nu. Det er sandsynligvis så lidt, det jeg kan opnå, at jeg måske ikke gider at rode med det

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Juli 2009 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
Medlem skrev:

Amarone til ...

Du er altid velkommen, jeg byder på Amarone så

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Juli 2009 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

Encore skrev:
Medlem skrev:

Amarone til ...

Nej-nej, du er velkommen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Jeg tror du er lidt galt på den Milu, det har jo ikke noget at gøre med om det er rør eller transistor. Ohm er Ohm

Min forforstærker (Acute CD) skal blot have load > 0,6K Ohm! Så jeg er 50 gange over

Det vil ikke gå galt for dig med en Hovland HP100 til din Tron, den skal blot være > 1K Ohm

Det lyder som om det har misforstået det lidt. Indgansimpedansen skal ikke bare være større end eller lig udgangsimpedansen. Det var noget man brugte i gamle dage i 600 ohm systemer... Indgangsimpedansen skal være meget større end udgangsimpedansen - normalt mindst 10 gange. Det passer fint med SS forforstærkere der typisk har en udgangsimpedans på 50-100 ohm og effektforstærkere der har en indgangsimpedans på mindst 2k.

Men rørforforstærkere har sjældent en udgangsimpedans på under 1k, så de skal belastes med mindst 10k for at fungere korrekt. De typer der ikke har en buffer i udgangen, kan have en udgangsimpedans på 5-10k. Desuden er buffertrinnet i forforstærkerne nogle gange dimensioneret lidt svageligt (lav strøm), så selvom udgangsimpedansen er nede på måske 600R pga. hård modkobling, kan de alligevel ikke klare belastninger under 100k uden åndenød. Det er altså ikke altid helt let at finde ud af. Men kig på hvad fabrikanterne anbefaler i deres tekniske data.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Juli 2009 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Jakobsen skrev:

Encore skrev:
Medlem skrev:

Amarone til ...

Eller mig.

Jeg medbringer gerne en god Barolo eller ligende også

Du er velkommen Pierre

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Juli 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:
Pokkers, jeg må ikke drikke alkohol. Men så tager jeg kaffe med

Hehe ok, det skal der også være plads til

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Juli 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Medlem skrev:

Det lyder som om det har misforstået det lidt. Indgansimpedansen skal ikke bare være større end eller lig udgangsimpedansen. Det var noget man brugte i gamle dage i 600 ohm systemer... Indgangsimpedansen skal være meget større end udgangsimpedansen - normalt mindst 10 gange. Det passer fint med SS forforstærkere der typisk har en udgangsimpedans på 50-100 ohm og effektforstærkere der har en indgangsimpedans på mindst 2k.

Men rørforforstærkere har sjældent en udgangsimpedans på under 1k, så de skal belastes med mindst 10k for at fungere korrekt. De typer der ikke har en buffer i udgangen, kan have en udgangsimpedans på 5-10k. Desuden er buffertrinnet i forforstærkerne nogle gange dimensioneret lidt svageligt (lav strøm), så selvom udgangsimpedansen er nede på måske 600R pga. hård modkobling, kan de alligevel ikke klare belastninger under 100k uden åndenød. Det er altså ikke altid helt let at finde ud af. Men kig på hvad fabrikanterne anbefaler i deres tekniske data.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Ja tak. Hmm, ja måske, men det virker nu heller ikke helt klart/rigtigt det du skriver

Du skriver "...Men rørforforstærkere har sjældent en udgangsimpedans på under 1k, så de skal belastes med mindst 10k for at fungere korrekt."

? Min rørforforstærker har mindre end 60 Ohms udgangsimpedans, den må være sjælden så

Du skriver "...Men kig på hvad fabrikanterne anbefaler i deres tekniske data."

Det har jeg netop tjekket, og min rørforforstærker har udgangsimpedans < 60 Ohm og anbefalet load > 0,6K Ohm.

Røreffektforstærker har indgangsimpedans på 30K Ohm.

Alt i orden.

Jeg er ret sikker på at Milu's Tron ville fungere med en Hovland HP100, om ikke andet kunne han jo lade det komme an på en prøve .

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 19 Juli 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Ja tak. Hmm, ja måske, men det virker nu heller ikke helt klart/rigtigt det du skriver

Du skriver "...Men rørforforstærkere har sjældent en udgangsimpedans på under 1k, så de skal belastes med mindst 10k for at fungere korrekt."

? Min rørforforstærker har mindre end 60 Ohms udgangsimpedans, den må være sjælden så

Meget sjælden. Og den snyder: "with a tube line amp using transformers". Udgangsimpedansen er i virkeligheden omkring 1-2k, og så bliver den kørt ned gennem trafoen. Så ja, lige din rørforforstærker har en usædvanlig lav udgangsimpedans.

Citér:
Jeg er ret sikker på at Milu's Tron ville fungere med en Hovland HP100, om ikke andet kunne han jo lade det komme an på en prøve .

Hvis forforstærkeren har en udgangsimpedans på 1k vil den belastet med 2-3k sandsynligvis forvrænge kraftigt ved fuld udstyring. Men det synes nogle jo også lyder godt

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2009 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

[/QUOTE]

jeg er ret sikker på det ikke virker ...

da både Tron og Hovland er en forforstærker.....

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Juli 2009 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Medlem skrev:

Meget sjælden. Og den snyder: "with a tube line amp using transformers". Udgangsimpedansen er i virkeligheden omkring 1-2k, og så bliver den kørt ned gennem trafoen. Så ja, lige din rørforforstærker har en usædvanlig lav udgangsimpedans.

Citér:

Hvis forforstærkeren har en udgangsimpedans på 1k vil den belastet med 2-3k sandsynligvis forvrænge kraftigt ved fuld udstyring. Men det synes nogle jo også lyder godt

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Spiller indgangsfølsomheden på effektforstærkeren ikke lidt ind her også? Hvis den er lav, f.eks. 1 V = fuld blæs, er det så ikke bedre end 2-3 V = fuld blæs? (I den kombination med impedanser ud/ind som ligger tæt på hinanden...)

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Juli 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:
[/QUOTE]

[/QUOTE]

jeg er ret sikker på det ikke virker ...

da både Tron og Hovland er en forforstærker.....

[/QUOTE]

HAHAHAHA  Jeg var sikker på at det var effekten Milu tænkte på - misforståelse...

Jamen, så er det sku da slet ikke noget problem med XA30.5'eren  Der er jo stadig et forhold 20K Ohm til 3-4K Ohm. Det ville jeg ikke tro skulle være noget problem...?

godt set forresten Jakobsen

PS: Hvad sker der liiige for dig med de citater...

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 19 Juli 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Spiller indgangsfølsomheden på effektforstærkeren ikke lidt ind her også? Hvis den er lav, f.eks. 1 V = fuld blæs, er det så ikke bedre end 2-3 V = fuld blæs? (I den kombination med impedanser ud/ind som ligger tæt på hinanden...)

Jo, det gør det bedre. Forforstærkeren kan selvfølgelig lettere levere 100mV end 500mV i en for lav belastning. Hvis effektforstærkeren ikke er en 2A3 SE type på 3W, skal den jo nok ikke levere fuld effekt til daglig - så fuld udstyring er jo nok ikke nødvendig.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Jakobsen skrev:

Hey Medlem

lækker slæde ... velkommen tilbage til rørklubben
Hvad er prisen??

håber den kan slukke noget af din hifi-tørst ... ellers knap en Amarone op

he he ... nå tilbage til noget seriøst  ...

jeg vil på det kraftigste anbefale dig at prøve noget nyt på strømkabelsiden
ikke fordi jeg kender dine VdH men har haft nogle "Aha" oplevelser på det sidste
større end oplevelser med signal/HT kabler
jeg har lige købt 2stk PS audio Statement strømkabler... de virker... især på CD'afspilleren
men har prøvet et andet strømkabel det virkede heftigt men prisen var også heftig
men skal uden tvivl have prøvet flere strømkabler før evt større investering der

MIT,Synergistic Research,Vertex AQ ...

prøv også hen til din strømfætter selvom det kan virke ulogisk der

Hej Jakobsen

F....k og jjrlqjrekrj6165736587660+´140097939759

Jeg havde lige skrevet et mega langt indlæg om det og det andet, og kom til at trykke på "back-knappen" på min pc - det gør jeg bare for f..king ofte  Den sidder forpu..... tæt på piletasterne

Belastende

Nå, men her er en meget kort version

Mange tak. Ja, rør det holder sku. Jeg kan ikke komme uden om det (endnu). Den har en hel sindsyg luftighed, speed og dynamisk klang samtidig med at den har en snært af groove og varme i mellemtonen  Det lader sig bare ikke gøre med f.eks. NuForce.

Listepris er 40K.

Ja, jeg skal muligvis prøve lidt mere med el-kablerne på et tidspunkt. Jeg har erfaring med, at spændingsregulatoren ikke giver noget på nogen kombinationer/apparater. Har lige haft rodet nogen timer med det, og kan foreløbig ikke høre en klap forskel  Der hvor jeg synes jeg klart kan høre forskel, er når der kommer jord på.

Da jeg har selvstændig el-gruppe, ægte jordspyd og ret stabil spænding (kun +/- 5 V), er det marginalt hvad spændingsregulatoren giver i nogen tilfælde åbenbart.

Men alt i alt, er det ikke de store sager jeg har opnået her hvor jeg bor nu. Det er sandsynligvis så lidt, det jeg kan opnå, at jeg måske ikke gider at rode med det

he he ja det er sindsygt træls .....

ja rør kommer man bare ikke uden om ... 
men når elektronik engang er blevet "godt nok" til digital forstærkning
er det nok tvivlsomt at rør bliver ved med at være "kongen" inden for forstærkning

jeg har også seperat gruppe med klangmodul og 2,5mm2 skærmet hele vejen til anlæg.. og ret stabil spænding ....
har også prøvet Exact power synes ikke den rykkede det helt vilde i mit tilfælde ..
dog havde den en positiv effekt ingen tvivl om det...
jeg ville nok nuppe en Purepower 2000i hvis det kom til det

det virker stadig over bevisende de sidste 1,5m fra fordelerdåsen og til CD-afspiller med et godt strømkabel...

vi kunne jo arrangere du prøver mit PS audio kabel... ikke fordi det er verdens bedste overhovedet..... men det er godt

ud over de andre producenter jeg nævnte tidligere skulle Echole være noget af det ypperste også

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:
jeg vil på det kraftigste anbefale dig at prøve noget nyt på strømkabelsidenikke fordi jeg kender dine VdH
men har haft nogle "Aha" oplevelser på det sidstestørre end oplevelser med signal/HT kablerjeg har lige købt 2stk PS audio
Statement strømkabler... de virker... især på CD'afspillerenmen har prøvet et andet strømkabel det virkede heftigt men prisen
var også heftigmen skal uden tvivl have prøvet flere strømkabler før evt større investering der

Ja, jeg synes også jeg har oplevet større forskel på strømkabler - og navnlig stik - end på signalkabler. Men OK, jeg har heller
aldrig haft deciderede skod-signalkabler på samme måde som mine strømkabler var for et par år siden.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Milu skrev:

Jeg var lige inde og se på specs. på den smukke RM-200 og det slog mig, at den en forbavsende lav indgangsimpedans for en rørforstærker.
RCA 15Kohm XLR 30Kohm.
Til sammenligning havde dine M150 200Kohm.
Derfor bør man nok være varsom hvad man stikker den, teoretisk bør man måske vælge en ss forforstærker i stedet for rør.

Derfor kan valget af en rør forforstærker til en ss forstærker, godt være et sværrere valg.
F.eks. min egen Tron har ca. 1Kohm og min XA30.5 20Kohm og det går liiige! Jeg har haft kig på en Hovland HP100, men med 3-4Kohm går det nok galt!

Mvh.

30K Ohm i indgangsimpedans er meget fint. (Spec. var bl.a. noget af det den fik ros for under testen (målinger) i Stereophile. Ham der laver målingerne, konkluderer da også til sidst; "...it struck me overall as a well-engineered amplifier.")

Det er forresten meget usædvanligt at tingene ikke passer sammen i dag. Sidst jeg var ude for det, var med noget Holfi for 10-15 år siden. En forstærker som lød bedst med deres egen CD-afspiller, da der var noget specielt omkring deres ind/ud impedans.

Hej Medlem.

Det var på ingen måde for at pointere noget galt med forstærkeren, eller at den skulle være noget galt med den - slet ikke.

Jeg var bare forbavset over en ret lav indgangs impedans, for en rørforstærker.

Jeg ville sådan set bare af med en fingerregel (nej fået det fortalt - ikke "opfundet" den).
Forholdet mellem en forforstærker skal helst være "faktor 25" eller derover.
Dvs. f.eks. min Tron forforstærker er på 1 KOhm og Pass effektforstærker har 20 KOhm altså noget under, dividerer man de 2 får man faktor 20. Hvis det nu var en ss forforstærker 100 Ohm, så var faktoren 250.
I tilfælde forforstærker Hovland HP-100, der er den vist 3-4 KOhm, altså faktor 6, og her skal man nok lige overveje det en ekstra gang - det går ud over frekvensgangen.
Derfor, kan et valg af rørforforstærker til et ss effekttrin, være  noget man måske skal være opmærksom på - en vigende frekvenskurve kan godt misforståes som værende musikalsk.

Det var bare det jeg ville, det tekniske er ikke mit bord.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

<< Forrige Side af 79 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum