Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 01:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Bedste program til at rippe med? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 19 December 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hej folkens
Jeg har fået til opgave at sætte et SONOS system op sammen med en NAS og her en af dagene skal jeg så igang med at lægge musikken over fra CD, men hvilket program er egentligt det bedste til at rippe? Skal lægge 200 CD'er over og har en 1TB NAS til rådighed så har tænkt mig bare at lægge dem over i WAV-format så der ikke bliver noget bøvl med FLACK og der burde jo være plads nok. Normalt har jeg bare brugt Windows Media Player til at rippe med til mp3 osv, men er der forskel på hastigheden alt efter hvilket program man bruger og kvaliteten? Og programmet skal være gratis.

Mvh
David

PS: og glædelig hi-fi jul

Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 December 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

hva med Media player? synes det har været ude mærket de gange jeg har brugt det? nået du kan anbefale det SONOS og NAS?

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2008 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

tror bare det bliver det igen så, det kender jeg også godt. Nu er det godtnok ikke hjem til mig selv og har endnu ikke nået at lege med det Sonos og NAS, men bliver en passiz Zonestation og så en Lacie 1TB NAS til ca 1200kr, den kan vist godtnok ikke fungere som meget mere end fil, ftp og medieserver men burde være fint til behovet og den kommer alligevel ikke til at være koblet på nettet.

PS: det er denne NAS

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 December 2008 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

fedt design

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 December 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne nævne DBPoweramp som kandidat til bedste ripper, det koster lidt knaster, men så bliver det dælme ikke meget bedre...

http://www.dbpoweramp.com/

EDIT:
Arh, læser jo ikke hvad jeg svarer på, du vil have gratis. Der findes også en DBPoweramp Free, men skal du have adgang til securerip databasen og AMG databasen skal der lægges lidt penge.
Windows Media Player er sikkert også fin til dit behov...

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2008 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

er skam bare i orden McFrede, tak for forslaget og ellers kunne jeg nok godt nøjes med en 21 dage trial da jeg så er færdig med projekt. er bare ikke lige helt med på det der med AMG osv... Det er bare vigtigt at alle data med kunstner osv kommer med og også gerne cover billedet hvs muligt.

Serritzlev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 December 2008 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

slettet.

Til top Vis Serritzlev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Serritzlev

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2008 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Serritzlev skrev:

Easy CD-DA Extractor, the Swiss Army Knife Of Digital Audio is ALL-IN-ONE music converter that rips Audio CDs, converts audio files from one format to another, edits metadata of audio files and burns Audio CDs, MP3 CDs and DVDs, and Data CDs and DVDs.

http://www.poikosoft.com/

Hvad ellers om jeg må spørge.

tror jeg vil prøve det, tak

Serritzlev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008
Sendt: 20 December 2008 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

slettet.

Til top Vis Serritzlev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Serritzlev

kimroper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 December 2008 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ny Exact Audio Copy er ganske udemærket og gratis

kan hentes her
Til top Vis kimroper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimroper

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 20 December 2008 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

En smule OT...

Den Lacie... er den så støjfri som de skriver? Det må kun være disken der larmer her.

I manualen står:

Your LaCie Network Space also includes UPnP AV media server functionality, allowing you to play your music or videos from any UPnP AV-certified player connected to the local network.

Kan den så bruges i forbindelse med Squeezebox?
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 December 2008 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Hvad er det galt med FLAC ??

Så for du metadata med, det gør du da ikke med WAW. Jeg FLAC'er med EAC - det virker perfekt.

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

Kenneth S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 December 2008 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

McFrede skrev:

Jeg vil gerne nævne DBPoweramp som kandidat til bedste ripper, det koster lidt knaster, men så bliver det dælme ikke meget bedre...

EDIT:
Arh, læser jo ikke hvad jeg svarer på, du vil have gratis. Der findes også en DBPoweramp Free, men skal du have adgang til securerip databasen og AMG databasen skal der lægges lidt penge.

DBPoweramp er et rigtig godt program, som jeg ville foretrække i stedet for media player. Man har mange flere valgmuligheder, også selvom man kun bruger gratis-versionen

If it works, don't fix it

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 20 December 2008 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Man har altså adgang til Securerip databasen og adgang til kunstner info med den gratis dbpoweramp. Man får dog ikke ting som cd-cover fra AMG med, og man ka ikke rippe til MP3 da de er en af de få der rent faktisk benytter en licenceret mp3 encoder. Men flac/ogg og andet opensource klare den fint.

Kenneth S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 December 2008 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:
Man har altså adgang til Securerip databasen og adgang til kunstner info med den gratis dbpoweramp. Man får dog ikke ting som cd-cover fra AMG med, og man ka ikke rippe til MP3 da de er en af de få der rent faktisk benytter en licenceret mp3 encoder. Men flac/ogg og andet opensource klare den fint.

Det kommer an på hvilken version man bruger, hvis man bruger en ældre version af dbpoweramp, kan man sagtens rippe til mp3 :)

If it works, don't fix it

Sportsguitarist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 December 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

EAC er fint, men kræver en smule pilleri, før det spiller (det er dog meget, meget fleksibelt). DBPowerAmp er klart mere brugervenligt og intuitivt at gå til. Som med så meget andet, kan man ikke både få bedst og gratis...
Til top Vis Sportsguitarist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sportsguitarist

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2008 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
En smule OT...

Den Lacie... er den så støjfri som de skriver? Det må kun være disken der larmer her.

I manualen står:

Your LaCie Network Space also includes UPnP AV media server functionality, allowing you to play your music or videos from any UPnP AV-certified player connected to the local network.

Kan den så bruges i forbindelse med Squeezebox?

Såvidt jeg kan se har den vist ingen blæser så burde kun være selve disken som larmer. Såvidt jeg har forstået så kræver Squeezebox noget speciel software installeret så man derfor enten skal have musikken på en PC elller en større NAS som har kræfterne til at kunne trække det.

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2008 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:

Hvad er det galt med FLAC ??

Så for du metadata med, det gør du da ikke med WAW. Jeg FLAC'er med EAC - det virker perfekt.

Jeg har skam intet imod FLAC, men er bare for at gøre det mest muligt brugervenligt for dem som jeg ordner det for.

Regner med at skulle igang imorgen med at rippe og hvis det så viser sig at jeg ikke kan få div info om cd'erne med og gerne cover-billede må jeg se hvad jeg så gør. Jeg har ikke engang fået hele stakken af cd'er ednu så aner heller ikke om nogle af dem mon er "hjemme-blandede" eller lignende så jeg skal til og intaste data manuelt (det håber jeg godtnok ikke på at jeg skal igang med).

Mange tak for de mange svar og dejligt at se lidt forskellige synspunkter, men lyder til at jeg skulle tage et kig DBPowerAmp

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Sendt: 20 December 2008 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

db89 skrev:
Hej folkens
Jeg har fået til opgave at sætte et SONOS system op sammen med en NAS og her en af dagene skal jeg så igang med at lægge musikken over fra CD, men hvilket program er egentligt det bedste til at rippe? Skal lægge 200 CD'er over og har en 1TB NAS til rådighed så har tænkt mig bare at lægge dem over i WAV-format så der ikke bliver noget bøvl med FLACK og der burde jo være plads nok. Normalt har jeg bare brugt Windows Media Player til at rippe med til mp3 osv, men er der forskel på hastigheden alt efter hvilket program man bruger og kvaliteten? Og programmet skal være gratis.

Mvh
David

PS: og glædelig hi-fi jul

Jeg troede selv, at jeg var en helt, da jeg gik igang med at rippe mine mange cd'er i Microsoft's Windows Mediaplayer, det var jo super enkelt ...jeg skulle bare skifte cd hvergang skuffen kom ud efter endt ripning til WAV format, men efter at have udført arbejdet, må jeg nok erkende at jeg er træt af de mange cd's som mangler id ( meta data ). Der er simpelthen for mange af cd'erne, der nu er betegnet, som ukendt og det er et mareridt, at skulle navngive det hele efterfølgende.

Dog vil jeg sige at WAV formatet tiltaler mig ( kan bruges i mange typer afspillere ), selv om det fylder mere i størrelse end FLAC. Omvendt er MP3 formatet, for mig kun en nødvendig onde, for at få min "gåmand" til at virke, da den ikke vil kendes ved hverken FLAC eller WAV formatet.

En fordel er at det så er nemt at konvertere WAV til MP3 i Windows Mediaplayer.

Og i lige måde mht. jul  

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 20 December 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

McFrede skrev:

EDIT:

Jeg har installeret dbpoweramp og  rippet 50 CD'er til FLAC nu ... Det har ikke kostet mig en øre! Forstår ikke hvorfor i siger det koster penge?

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes