Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 13:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Bedste program til at rippe med? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 24 December 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Hmm, jeg er ikke klar over hvor hurtigt man kan kopiere via kabel fra PC til NAS/router, men det lyder da godtnok som om det ikke går alt for hurtigt. Der må dukke en computerekspert op her i tråden, som kan afsløre om tingene virker som de skal eller om der er nedsat "hastighed" på din NAS. Jeg har ikke selv forsøgt at kopiere på den måde du omtaler.

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 December 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

over 100mb LAN burde jeg teoretisk kunne kopiere med 12,5MB/sek og over gigabit LAN burde jeg teoretisk kunne kopiere med 125MB/sek (dette er dog nok lidt urealistisk da det er de færreste almindeligte harddiske som kan følge med selv hvis vi taler interne samt der vil opstå forskellige flaskehalse) og desuden så kører NAS'en efterhånden kun med omkring 2,4-2,5MB/sek
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 December 2008 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

db89 skrev:
Jeg tror simpelthen de har sparet for meget på den processor der sidder i den

TCP/IP er en meget processorkrævende netværksprotokol.

Prøv at installere lettere protokoller såsom IPX/SPX eller NetBEUI på klientmaskinen, hvis dimsen altså understøtter dem.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Hvad gør jeg hvis jeg kører MAC når der skal rippes?
Har prøvet MAX men det er ELENDIGT! Totalt ubrugeligt, og kan aldrig finde id3 tags.
(også de andre FLAC konsortiet henviser til)

DbPoweramp til pc har jeg prøvet, det er sindsygt godt, når man lige har fået det sat op - sæt skiven i det hele er rippet med cover, lagt på din server - det er for blæret. Meen har ikke PC mere. hmm..
Og ja har spurgt, for et år siden om der ikke snart kom en mac version, det gør der ikke...

Måske en af jer mac bruger kunne prøve det her:
Load cd
Itunes finder tags og omdøber cden der er loaded (importer ikke, bare luk når tags er fundet!)
På skrivebordet tryk på cden EN gang og "cmd+D"
så dubleres cden i en rasende fart til AIFF!
Og her er spørgsmålet så - hvis du ripper til AIFF gennem Itunes, tager det... raskvæk 4-5 gange så lang tid! Men bliver det bedre?? (mener heller ikke DbPoweramp rippede i fuld hastighed!)

Mht NAS har jeg en Synology DS 207+ super fedt interface, meeen nøøj hvor den støjer!! Har pakket den ind i to dyner, og kan stadig høre den i stille passager...

Til top Vis dude2005's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dude2005

MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Januar 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Hvis du med bedste program mener det program, som ripper alle dine skiver, også de slidte/ridsede, med færrest mulige
fejl, er der kun tre programmer som kan nævnes. Det er de eneste programmer, som benytter en såkaldt "secure ripping"
metode:

- Exact Audio Copy
- Plextools (kun for Plextor drev)
- dbPowerAMP

Jeg benytter selv de to første.

Lad mig lige understrege, at programmerne skal indstilles korrekt og drevet skal være velegnet til cd audio ripping.

Det er ikke særlig sjovt at have rippet 500 skiver for at opdage fejl på nogle af skiverne. Man bliver jo nødt til at rippe dem
igen eller lave kritisk gennemlytning for fejl. Ingen af delene er sjovt og jeg har prøvet begge.

Hvad er et velegnet drev?

Skal jeg ud og investere i et eksternt drev til min bærbare(min eneste PC) for at få det maximale ud af mine skiver?

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Januar 2009 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

MadMik skrev:
Hvad er et velegnet drev?

Skal jeg ud og investere i et eksternt drev til min bærbare(min eneste PC) for at få det maximale ud af mine skiver?

Jeg bruger oftest det indbyggede drev i min bærbare Toshiba PC. Jeg har ikke haft problemer med eet eneste musikstykke, når det er blevet rippet til FLAC formatet. Jeg har osse prøvet et eksternt Plextor drev. Det fungerer ligeså godt. Jeg bruger dBpoweramp til at rippe med.

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Januar 2009 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

dude2005 skrev:
Har prøvet MAX men det er ELENDIGT! Totalt ubrugeligt, og kan aldrig finde id3 tags.

DbPoweramp til pc har jeg prøvet, det er sindsygt godt, når man lige har fået det sat op - sæt skiven i det hele er rippet med cover, lagt på din server - det er for blæret. Meen har ikke PC mere. hmm..
Og ja har spurgt, for et år siden om der ikke snart kom en mac version, det gør der ikke...

Måske en af jer mac bruger kunne prøve det her:
Load cd
Itunes finder tags og omdøber cden der er loaded (importer ikke, bare luk når tags er fundet!)
På skrivebordet tryk på cden EN gang og "cmd+D"
så dubleres cden i en rasende fart til AIFF!
Og her er spørgsmålet så - hvis du ripper til AIFF gennem Itunes, tager det... raskvæk 4-5 gange så lang tid! Men bliver det bedre?? (mener heller ikke DbPoweramp rippede i fuld hastighed!)

Mht NAS har jeg en Synology DS 207+ super fedt interface, meeen nøøj hvor den støjer!! Har pakket den ind i to dyner, og kan stadig høre den i stille passager...

Kan man ikke gøre det på den nemme måde, ved at bruge itunes og så importere i f.eks. lossless.

dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2009 kl. 03:20 | IP-adresse registreret  

jack skrev:

dude2005 skrev:

Kan man ikke gøre det på den nemme måde, ved at bruge itunes og så importere i f.eks. lossless.

Nem.... Itunes er jo HELT vildt langsomt til at rippe, i forhold til den her måde!
En anden ting er, applelossless understyttes vist ikke af linn'en, AIFF er der altid problemer med mht cover, og ID3 tags - det er der aldrig med FLAC!

dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2009 kl. 03:25 | IP-adresse registreret  

db89 skrev:
over 100mb LAN burde jeg teoretisk kunne kopiere med 12,5MB/sek og over gigabit LAN burde jeg teoretisk kunne kopiere med 125MB/sek (dette er dog nok lidt urealistisk da det er de færreste almindeligte harddiske som kan følge med selv hvis vi taler interne samt der vil opstå forskellige flaskehalse) og desuden så kører NAS'en efterhånden kun med omkring 2,4-2,5MB/sek

Jeg prøvede for sjov, at sætte min Mac med cat 6e kabling DIREKTE til min synology ds 207+ der sendte jeg 18 gb film på ca ti min...
En god dyr gigabitswitch, så er du vel flyvende...

(over wifi til router og videre til NAS får jeg ca 3 mb sek... Der ville den have over 2 timer for at kopiere dem)

Håber det kan bruges.

The Canadian
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Le Martin - tager en pause!

Bruger siden: 08 Marts 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 03:32 | IP-adresse registreret  

Hey

Læse det nye nr af High Fidelity. Der er en artikel om SONOS på side 44. God læsning, med lidt spændning til sidst...

Til top Vis The Canadian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Canadian

MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2009 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har fulgt denne tråd, da jeg selv står til at skulle rippe hele min dejlige CD samling. Jeg hoppede på EAC, som jeg nu er gået igang med at sætte op! - ikke just det allermest intuitive - men det virker gennemført og godt. Men under opsætning af "Compression Options" har jeg lige et par områder, hvor jeg ikke aner, hvad jeg skal gøre:

Hvilken ekstern encoder skal jeg vælge at benytte når jeg beregner at rippe alt til FLAC og hvad skal User Defined Encoder sige?

Hvilken kvalitet skal jeg vælge - tænker på Bit rate - hvad er en god og høj nok kvalitet til kritisk lytning? Er 1024 (det højeste) f.eks. overkill?

Hvilken "file extension" skal jeg skrive og hvad er det udtryk for?

Mange tak!

MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2009 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Er der andet jeg skal være opmærksom på inden jeg begynder at rippe?

Hvad er metadata og skal jeg bekymre mig om ID3 tags når jeg ripper til FLAC

hifimiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale http://www.mediajukebox.com/ Det er et fedt, gratis program, der selv henter cover, har en god afspiller og ripper meget hurtigt.

Jeg har ikke prøvet DBpoweramp, men en efterhånden lang række andre såsom Mediamonkey (ok program), jetaudio, Winamp, EAC, Foobar, men til mit behov er mediajukebox bare lige i øjet (især da GUI'en er bedre end andet jeg har prøvet). Der sker dog ingen kalibrering af ripningen til drevet som i EAC og jeg har ikke installeret ASIO selvom programmet kører på en netbook, så de sande audiofiler vil jo nok ryste på hovedet ;o)

Til top Vis hifimiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifimiv

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes