Hej den myos
Jeg vil anbefale, at du sætter dig lidt ind i de forskellige lydformater, før du køber, for det vil være overkill at bruge mange penge på et anlæg til mp3. Mp3 er et komprimeret lydformat, hvis største (og eneste) fordel er, at musikfilerne ikke fylder meget. Jeg vil anbefale, at du ripper/downloader i tabsfri formater, FLAC eller ALAC. Tabsfri formater som de to fylder væsentligt mere, ca. 300-400 mb pr album, men til gengæld er lyden dss. cd. Dvs. 16 bit, 44,1 khz.
Jeg har selv et par AVI ADM9.1 som omtalt tidligere i tråden. Dem kan jeg varmt anbefale, men de ligger også lidt over dit budget (koster ca. 9.000 kr. for et par). Højttalerne er aktive (dvs. de har indbygget forstærker) og så er der indbygget en virkelig god DA-konverter, der laver digital signaler om til lyd. Dvs. sådan en konverter, der sidder i en cd-afspiller og laver cd'en om til lyd.
Som jeg forstår det, har du en bærbar og en mp3-afspiller and that's it?
Jeg vil anbefale denne
bundle fra Streamtech.
Den koster 6.000 kr. og består af en Squeezebox Duet, som er en DA-konverter, samt et sæt aktive højttalere (dvs. med indbygget forstærker). Til Squeezeboxen hører en vist nok ok fjernbetjening. Du kan også vælge et sæt med en lidt dårligere fjernbetjening (Squeezebox Classic), så bliver det lidt billigere. Du kan vælge både dyrere og billigere højttalere.
Nu har du lydanlægget klar, så skal du bare made den med musik. Det kan du gøre med en NAS, som en en eller flere eksterne harddiske med egen lille processor. Dvs. en mindre server. Den kan du have stående tændt 24-7 og dermed altid kunne høre musik uanset, om din pc er tændt eller slukket.
Streamtech har også NAS, men lidt pebrede. Vær opmærksom på, at NAS'en skal supporte Squeezebox ellers går fidusen af set uppet.
Du burde kunne få en NAS til 2.000 kr. Jeg vil anbefale en med to harddiske, der kører i raid 1, dvs. spejler sig, så du har en back up, hvis den ene harddisk dør.
God fornøjelse!