Forfatter |
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej edge, sæt bare igang, gerne med samme udformning som Erling har bestilt. Så kan jeg altid selv sætte noget træ på hvis jeg får lyst. @Erling; Gad godt prøve Strange Kind of Woman fra Live in Japan på KLH'erne
|
Til top |
|
|
Peter ht-byg Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 170
|
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Hvad laver modstanden(100k) over kondensatorne i strømforsyningen? Er det for at aflade kondensatorne når forstærkeren er slukket? Bør man monterer en modstand igen efter ombygning til ny 500v kondensatore?
Mvh Peter
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt spørgsmål; men jeg satte for god ordens skyld en 100k modstand over mine nye 500v kondensatorer. Men vær opmærksom på, at det skal være en min 2w modstand, og den bliver rimeligt varm.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ingen modstand over:  Den drossel der sidder mellem kondensatorerne er dog skiftet ud med en lille en uden IE kerne. Den er så placeret lige efter ensretteren i stedet.
|
Til top |
|
|
Peter ht-byg Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 170
|
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvor vigtig er den drossel i strømforsyningen? Giver den meget? Har du et link til drosselspolen?
Mvh Peter
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den giver noget, men skal man for alvor have glæde af en drossel, så burde man nok gøre som på diagrammet ovenover og sættet en på flere henry, hvilket betyder IE kerne og en lidt større investering. Jeg ville bare sætte et sæt JJ caps i og så skifte dioderne til UF'ere. Derefter kan man jo prøve noget med en drossel hvis man har lyst. Det er omlægningen til ren parallelkobling der virkeligt skubber  Jeg mener at det var den her: http://www1.elfa.se/elfa~dk_da/go.jsp?s=dk-da&i=58-700-5 0Edit: Husk også lige et par foliekondensatorer over de JJ'ere. Jeg har ikke prøvet uden, men det er god latin og jeg kunne slet ikke forestille mig at lade være. More edit: Ikke muligt at linke direkte til komponenten. Varenummer: 58-700-50. Filterdrossel 1000uH/1A
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Hej Erling, tak for sidst. Jeg vil gerne se en 3500 kroners forstærker fra dagens danske konsummarked gøre det lige så godt
Vi fik iøvrigt også sammenlignet med originalen, ST 70, med helt friske lytter hele vejen rundt lød den rigtigt godt. Jeg kunne sagtens forestille mig at den er bedre end kineseren når den først bliver spillet til.
Men så skal man jo først lige finde én og dernæst bringe den op til køreklar stand. Kineseren er plug and play fra dag ét, og nem at modificere Jep, det var en varm anbefaling
|
|
|
Hej! Tror det er en meget subjektiv vurdering! - Men jeg giver dig ret!!!  Jeres sammenligning af den originale og "kineseren" lyder i øvrigt spændende! - I den sammenhæng må jeg dog sige at jeg jævnligt har set brugte Dynaco/Dynakit Stereo 70'ere til under 1000! - Endda på både ePay de og com... og da der er mere af den gamle loddelistemetode over dem er de ikke særlig svært tilgængelige, at modificere!!! Oki det giver lidt venten og der er altid den usikkerhed om rør og trafoer er ok... - Den jeg har vil jeg ikke sige prisen på! - Men kun sige den kostede mindre end mange giver for et par CD'er...  __________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nice! Og så er det jo ikke galt at have orginalen, der iøvrigt har rørensretter til forskel fra Kanøjseren. Jep, det er en klart subjektiv vurdering og jeg burde holde mig for god for den slags. Men et andet perspektiv: Hvor mange 3½ tusindkroners forstærkere fra dagens marked vil have relevans om 40-50 år?  En anden løsning er at få et kit hjem og så bare gå i gang.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter ht-byg skrev:
Hej.
Hvad laver modstanden(100k) over kondensatorne i strømforsyningen? Er det for at aflade kondensatorne når forstærkeren er slukket? Bør man monterer en modstand igen efter ombygning til ny 500v kondensatore?
Mvh Peter
|
|
|
Den kaldes en 'bleeder resistor'...skal netop forhindre farlig spænding på lytterne. Forestil jer den har været tændt kortvarig og rørene ikke bliver varme så kan der stå farlig spænding på dem i dage-vis...måske enda uge-vis. Det er ikke et problem hvis den har været driftvarm...så tager rørene alt strøm...det er heller ikke et problem i apparater med rør-ensretter.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen BoP! Det er rigtigt den har rørensretteren og de deraf følgende fordele, og ulemper! Men det vil vel altid være en balancegang...  Og min bemærkning omkring det subjektive var en provokation! - Hvem kan snakke om lyd, uden at det vil blive subjektiv?  Med hensyn til det med holdbarheden... Kan fortælle om et Tektronix 547 (oscilioskob) der blev bygget som en hybrid konstruktion med over 50 rørfunktioner, og svjh 23 halvledere (gider ikke finde diagrammet...) - Der faldt i hænderne på en samler. Han reparerede det og kunne konstatere det havde 5 transistorer og 3 dioder der var døde! - Men ingen rør!!! - Se det er en lille indikator med hensyn til stabilitet... - Snak i bare med TubeManiac om overbelastning af halvledere kontra rør...   Dog vil jeg være noget forsigtig med hensyn til at spå om fremtiden, og den udvikling vi er på vej mod... Bare tænk på de ting vi kendte da vi begyndte at rode med "Fi"...! - Uha det er gået stærkt... Men du har da ret vil man af med penge er det "let at købe et kit" det giver, bare, ikke helt den "patina" vi gerne vil stå med! - Selv måtte jeg hente en Leak Stereo 20 i England. Den var original men det betød også at de fleste stumper skulle skiftes... Original er den dermed ikke mere! - Men for pokker er jeg glad for den...!   Ja paradoxer er en ting vi hele tiden konfronteres med... - Må konstatere jeg selv er kommet til det er musikken der er den betydende faktor! Modsat en af mine venner der skuer mod teknikken! - Men sådan er der så meget...
__________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
 En bleedermodstand, kunne godt være at man skulle sætte én i. Jeg tænkte bare at det er spild af god energi. Men når man roder med forstærkeren, så sker det jo at man lige får den tændt, måler, slukker og skruer...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Den kaldes en 'bleeder resistor'...skal netop forhindre farlig spænding på lytterne. Forestil jer den har været tændt kortvarig og rørene ikke bliver varme så kan der stå farlig spænding på dem i dage-vis...måske enda uge-vis. Det er ikke et problem hvis den har været driftvarm...så tager rørene alt strøm...det er heller ikke et problem i apparater med rør-ensretter.
mvh |
|
|
Hej tube mania. Hvad er risikoen, jeg mener hvad eller hvem kan gå i stykker? Sådan en 100 k er nok en stor modstand, men hvis den bliver så varm som Erling beskriver, så går der altså meget energi til varme her, det syntes jeg ikke så godt om, ville hellere have noget lyd...
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare sæt en 5W 220k modstand i. Den brænder ikke så meget varme af (ca. 0,8W), og kan alligevel ret hurtigt få sænket spændingen til ufarlige niveauer.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
@Erling; Gad godt prøve Strange Kind of Woman fra Live in Japan på KLH'erne
|
|
|
Det har jeg lige gjort - det er godt nok autentisk.  Dynavox rør, KLH Five og Deep Purple Live in Japan.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ouw, Gillian og Blackmore i vild chase, jeg er helt skæv med det album.
High Fidelity nr 5 '08 har en artikel om 70'ernes store rockbands liveplader. Der kan man læse at "...albummet er optaget på en transportabel japansk 8-spors båndoptager...", og et eller andet sted har jeg læst at der er ingen efterfølgende studio overdubs. Nam!
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er meget fedt, hvor Gillan synger i duet med Blackmores guitar. Tror gerne, at det er den ægte optagelse direkte fra koncerten - man kan godt høre, at der ikke altid er den samme opløsning, som ved en studie optagelse. Men det er dæleme godt. Og for lige at holde os lidt til tråden, så kørte Blackmore sin Stratocaster igennem en Marshal Major forstærker med KT88 rør, som jo er i familie med Dynavox'ens EL34, og endnu mere med de rusiske 6P3S-E. så derfor må det jo lyde helt rigtigt.
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja man bliver jo sat tilbage i tiden med den slags musik, jeg til den gang, den næsten hver weekend stod på jobs med vores kopiband Blackrain der spillede DP og Rainbow numre
__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Ja, det er meget fedt, hvor Gillan synger i duet med Blackmores guitar.
Tror gerne, at det er den ægte optagelse direkte fra koncerten - man kan godt høre, at der ikke altid er den samme opløsning, som ved en studie optagelse. Men det er dæleme godt.
Og for lige at holde os lidt til tråden, så kørte Blackmore sin Stratocaster igennem en Marshal Major forstærker med KT88 rør, som jo er i familie med Dynavox'ens EL34, og endnu mere med de rusiske 6P3S-E. så derfor må det jo lyde helt rigtigt.
|
|
|
Hvis man skulle måle på 6P'erne, kunne man evt. gøre det tilnærmet som KT88? Ellers ser der ud til at være data her: http://www.erepco.co.uk/AudioTubes/fstechnical/6P3S,%206P3S- E.htm
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
6P3S-E er helt normale 6L6 rør, så du kan teste dem som 6L6GC eller 5881. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|