Forfatter |
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
edge skrev:
Update på cover/skjold til jeres rørslæder, jeg har ikke fået lavet en skid.... Tube kom i første række så han kunne komme videre med bamse-produktionen, og jeg er bundet med ordre der kom før jer.
MEN! jeg vil prøve at nå det inden ferien 29-30-31. |
|
|
Det er helt fint - vi står jo ikke lige og mangler skjoldet - så du tager bare den tid du behøver.
|
Til top |
|
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej edge,, træk bare vejret, min er alligevel gemt af vejen i et skab, så når en gang der bliver tid til det  I det mindste godt at tubes bamser er i produktion!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg i noget tid været overbevist om, at der var ugler i mosen. Det lød ikke som det skulle i mine ører, og jeg syntes at der virkede til at være noget med indgangstrinnet. Jeg målte nogle helt gale spændinger over anode/katode på de små rør, men jeg kunne ikke komme videre. Der var kun én løsning: instrumenter på. Der blev truffet en aftale med tube mania, han var vist lidt skeptisk, men han kom på arbejde gjorde han. Der var netop opstået højfrekvent selvsving på den ene kanal ved bestemte lydstyrker. Det havde jeg oplevet som nogle "plump" lyde når jeg skruede forbi disse områder mod max volumen. Denne lyd kom af at når den oscillerede, så trak den ned på DC'en. Der gik temmelig længe før tube mania kunne fastslå at der var en sammenhæng til værdien på det nye potmeter jeg havde sat i: 100 KOhm. Der er altså her en mulig grund til at kineserne har sat et mærkeligt 20 KOhm i, den har problemer med højere værdier. Løsningen blev en afkobling mellem indgangens ben 2 og ben 7 med en 470 pF. Det er den røde på tegningen.  Jeg krævede naturligvis en rigtig audiofil ting, tube sagde at han da havde en guldpen i skuffen som han kunne skrive lidt på den med, den var helt fin med mig. Det her er et problem som man sagtens kan have uden at vide det. Det kan ikke umiddelbart høres, men jeg var bare overbevist om, at den ikke performede som den skulle, og den skulle ihvertfald ikke have de der små mærkelige plump lyde når man skruede op. Nu er der dejligt hul igennem igen, akustisk jazz lyder helt perfekt
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Der gik temmelig længe før tube mania kunne fastslå at der var en sammenhæng til værdien på det nye potmeter jeg havde sat i: 100 KOhm. Der er altså her en mulig grund til at kineserne har sat et mærkeligt 20 KOhm i, den har problemer med højere værdier. |
|
|
Det har jeg også oplevet med f.eks. nogle af National's forstærker IC'er. Men det er ikke lige det man gætter på først.. Forstærkeren svingede vel når potmetret var i (elektrisk) midterstilling? Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var vist nok ved tre positioner tæt på hinanden at bølgerne gik højest, men i den sidste tredjedel af vandringen syntes jeg at huske. Det er rart at få det konstateret og udbedret, det var ikke bare mig der var ved at gå i selvsving  Åh ja iøvrigt, de der 6U8A klæder slet ikke forstærkeren, desværre. Så jeg kører videre på de kinesiske 6F2'ere.
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Det var vist nok ved tre positioner tæt på hinanden at bølgerne gik højest, men i den sidste tredjedel af vandringen syntes jeg at huske. |
|
|
Det passer fint. Det er der det elektriske midtpunkt er, og der udgangsimpedansen er højest. Så der er der jo mindst "styr" på forstærkeren - det burde jo heller ikke være nødvendigt  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Passer fint med at den netop kunne udstyres til max med en kilde udefra - uden at den oscillerede - hvis potten var på max.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en opdatering på Dynaens udvikling her i stuen.
Jeg kunne ikke helt forliges med lyden, syntes at den var en anelse for upræcis, nok hvad andre kalde dejligt rør-varm. Så jeg satte bias ned fra 370 mV til 340 mV. Den indstilling passer mig meget bedre. NHØP og Petrucciani på Jazzhouse 1994: Bassen står tørt og med stor præcision. Dejligt. Men hvad med klaveret? Dynavoxen har jo fra fødsel en noget uheldig betoning i mellemtonen, som kan gøre klavertoner hårde i klangen. Specielt hvis klaveret i forvejen er optaget med mikrofonen lidt for tæt på strengene. Men - klaveret står luftigt og ganske uanstrengt! Der er stadig varme men nu er der mere brillians og stor præcision.
At fyre bias op til 370 gør afgjort lydbilledet varmere, men jeg tror at det ofte gøres for at sløre forstærkerens mellemtonetendenser. Jeg er efterhånden overbevist om, at det var de serielle lytter i stømforsyningen der satte et uheldigt fingeraftryk og var skyld i dens mellemtoneproblemer.
|
Til top |
|
|
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 30 Juli 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
måske hører det en anden tråd til.
Kender du noget til forforstærkerne af ditto samme mærke.
Jeg kigger lidt rundt omkring og dynaxox forforstærkerne virker billige.
Hilsen __________________ Jesper
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Juli 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 30 Juli 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 30 Juli 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Men TPR 1'eren er da med rør hele vejen igennem.
Klang und Ton har også haft fingrene i dén, de mener at der er noget med koblingen der er uortodoks. |
|
|
Den ser også lidt uortodoks ud - og så er der 3 gange så mange rør som nødvendigt (efter min mening  )... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Juli 2009 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis den Yaqin er lige så god som den tube mania prober, så er det interessant! TPR 1'eren er koblet sådan her (med tak til frihu.com):  Men man kunne måske udnytte kabinet og trafoer til noget bedre?
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Hvis den Yaqin er lige så god som den tube mania prober, så er det interessant! |
|
|
Umiddelbart ser det med 4*ECC83 ikke så spændende ud efter min mening. Men det er jo det rør pøblen vil ha' 
Citér:
Men man kunne måske udnytte kabinet og trafoer til noget bedre? |
|
|
Der er sikkert kun en trafo. Men put et 6FQ7 i den midterste sokkel, og to EM80'ere i de andre to. Så kan du få et fint linietrin med indbygget rør VU-meter  Men er 2000,- ikke lidt dyrt? En nettrafo koster et par hundrede, og Edge kan da sikkert levere meget kasse for 1800... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 August 2009 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænker du har ret mcs_5. Fra bunden! Så ved man hvad man har og edge skal da også holdes igang
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 03 August 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
I siger bare til  __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 05 August 2009 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
edge skrev:
I siger bare til  |
|
|
Hej Mikkel! I forlængelse af denne lille diskussion. har du så nogle meninger om 12B4A? Har nogle stykker liggende, og kunne godt tænke mig at vide om de er egnede til audio...  Mvh. Tonni __________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 05 August 2009 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonni skrev:
edge skrev:
I siger bare til  |
|
|
Hej Mikkel!I forlængelse af denne lille diskussion. har du så nogle meninger om 12B4A? Har nogle stykker liggende, og kunne godt tænke mig at vide om de er egnede til audio... Mvh. Tonni |
|
|
12B4 skulle være meget vellydende som linietrin. Der er en del der har lavet dette lille kredsløb:
mvh.
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 05 August 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noise skrev:
Tonni skrev:
edge skrev:
I siger bare til  |
|
|
Hej Mikkel!I forlængelse af denne lille diskussion. har du så nogle meninger om 12B4A? Har nogle stykker liggende, og kunne godt tænke mig at vide om de er egnede til audio... Mvh. Tonni |
|
|
12B4 skulle være meget vellydende som linietrin. Der er en del der har lavet dette lille kredsløb:
mvh. |
|
|
Tak for diagrammet Noise! Men der er desværre, svjh, forskel på 12B4 og 12B4A... - Så derfor mit spørgsmål... Mvh. Tonni __________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 05 August 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonni skrev:
Noise skrev:
Tonni skrev:
edge skrev:
I siger bare til  |
|
|
|
|
mvh. |
|
|
Tak for diagrammet Noise!
Men der er desværre, svjh, forskel på 12B4 og 12B4A... - Så derfor mit spørgsmål...
Mvh. Tonni
|
|
|
Tja, en hurtig "google" på 12B4A giver da nogle resultater på projekter byggende på 12B4A rør, f.eks. dette: http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0902/levinso n.htm Så bruges kan det.
|
Til top |
|
|