| Forfatter |
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 25 Februar 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesperthomsen skrev:
Coltrane er min helt - især A Love Supreme og Giant Steps. Og My Favorite Things - den lyder altså af meget mere når han tager den i kærlig behandling end i musical-udgaven. Mener dog at han måske er lidt vanskelig at starte på - ville nok prøve lidt Sonny Rollins først. |
|
|
Coltrane er den bedste! Når han bare ikke spiller sopransax.
Hvad med Coltrane og Rollins sammen?
Det swinger. Og er ikke engang specielt svært tilgængeligt. Virkelig melodisk.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 27 Februar 2004 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine favoritter er på cd:
Finn Zieglers Hjørne live, med Jacob fischer, Jesper Lundgaard og Alex riel, den svinger det er med garanti!
Papa Bue's Viking jazzband:Canal street blues, rigtig god tradijionel jazz der bare svinger!
Jazz at the pawnshop, den er et must for en hver der kan lide god jazz,Arne domnerius og Lars erstand. Kanon garanti for fodstamp!
Så er der Lisa Ekdahl, her vil jeg nævne to jeg synes er fantastiske:
Lisa Ekdahl Peter Nordahl trio:Back to earth. Den skive hørte jer i en periode uafbrudt.
Lisa Ekdahl: When did you leave heaven. Og der kan jeg kun sige at det gør jeg når pladen er færdig. Den er iøvrigt også med Peter Nordahl trio.
Stan Getz. Cafe monmartre, Ja det er sku jazz.
PÅ lp:
Chet Baker:Candy. Ja sikke toner han kan frembringe Samtidig kanon god vinyl lyd.
Ben Webster meets Oscar peterson. en gammel verve plade med en lyd der kan holde selv i dag, musikken det er kunst! ingen mestre en sax som Webster gjore!
Jesper Thilo Quartet: Ja han kan også noget med sax'en, og så har han spillet med Webster.
Brunch Jazz. Med Klavs hovman, Bjarne Rostvold og Morten Højring. Det er en lp jeg fandt i en brugt kasse, men den er god, rolig jazz og lyden er rigtig fin.
Det var et par af mine bud.
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 27 Februar 2004 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige pt. sidder jeg og lytter til Jesper Bodilsen Trio, cd hedder "Mi Ritorni In Mente" - det er en fremragenden trio som forstår at spille sammen så det swinger, lige fra de stille mere "laid back" passager til det mere cool rytmiske udladninger, det gnistre virkeligt mellem de tre personligheder.
Den kan anbefales 
|
| Til top |
|
| |
obi jon kenobi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1197
|
| Sendt: 29 Februar 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke lige tid til at læse alle inglæggene igennem lige nu, så tilgiv mig hvis der her er tale om en genganger.
Nils Vinding Quartet. Det svinger fandme. Den mand kan noget med et par trommestikker. Disse cd bør minimum stå i enhver trommeslagers samling. Og der er også masser af god stemningsmættet jazz til "ikke musikerne". PT lytter jeg til "Wondering in Circles" som jeg lige har købt. F*CK den er god!!!
Nils Vinding på trommer, Thomas Clausen (!!!!!!) på klaver, Jens Jefsen på Bas, og Kurt Larsen på Harmonika. Især Harmonikaen giver musikken en helst speciel "Fransk fortovscafe stemning" og så er det altså bare musikere i topklasse!
Kan varmt anbefales. Jeg skal ihvertfald ud og finde noget mere med dem på mandag (selvom der allerede er minus på kontoen, og det ikke engang er den første endnu!) __________________
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 29 Februar 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pappa Bue
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 29 Februar 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bestilt næsten alt, som er anbefalet i tråden her fra mit bibliotek og indtil nu har jeg prøvet:
Kurt Elling, Jan Kaspersen, Eddie "Lockjaw" Davis, Alex Riel og The Dave Brubeck Quartet.
Det eneste jeg har fundet der passer min stil er det første nummer på Jan Kaspersen, Memo to the moon. Det svinger!
Den første Kurt Elling jeg har hørt foretrækker jeg stadig, men kun track 2 og 6!
Det skal ikke være noget, som får pulsen til at stige! Jeg foretrækker jazz som får pulsen til at falde.
Det værste jeg kan høre er blæsere som bare hyler afsted, så jeg er lidt skeptisk med Miles Davis, men afventer at mit bibliotek får den hjem...
Trio music track 1 og 6 holder også...
Kom nu med noget roligt, svingende jazz (især doven kontrabas)...
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 29 Februar 2004 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK! Charlie Haden (Bas) og Pat Metheny (Guitar) : Beyond the Missoury Sky - kan lulle dig i søvn til enhver tid - meget smukt musik i mine øjne. Prøv også førstnævnte "American Dreams". Prøv noget Stan Getz og Gilberto - her er et link: http://www.cdon.com/product.phtml?prod=20841 Det er stille bossa-jazz.
Prøv også Pat Metheny : a map of the world (fra filmen). det er guitar m. orkester.
Vores nationalhelt NHØP spiller en forrygende bas, men der er måske for meget gang i den til dig. Han er med på Søs Fenger "on holiday" (sammen med Doky og Riel, mener jeg faktisk) - også meget stille.
Norah Jones er der mange der kan lide - det er kedelig country, der til tider lyder lidt jazzet. måske kan du lide det.
Jeg skriver igen hvis jeg finder på flere.
MVH.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Februar 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MaltheK
Lulles i søvn? Nok ikke...men midt imellem lulle-i-søvn og hurtig puls 
NHØP har jeg hørt nogle stykker jeg kan lide, måske skulle jeg prøve at låne noget. Bl.a "Those who were", hvor Lisa Nilsson synger så smukt! Og det lyder som om der går nogen på taget (Taget fra Niels Nielsens IMF Test CD VOL 1 )...
Norah Jones, Flot, men så kedeligt, så kedeligt...
Niels Lan Doky: "haitek haiku" track 5 og 6. Det svinger altså bare på min måde! har hørt andet med ham, men det "rammer mig" bare ikke!
Pat Metheny: "a map of the world" prøver vi også...
Cæcilie Norby: "queen of bad excuses" har jeg og den er ret fed - langsom og feeeed bas - wow! (især track 6, Thick Blue Glass)...Her igen blue note selskabet som Kurt Elling. Det dutter bare!
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Februar 2004 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Queen of bad excuses er hendes mindst jazzede, og faktisk også hendes dårligste udgivelse mener jeg, hvis du synes om CN er det helt klart "my corner of the sky", hendes første (no name) og hendes sendeste "first conversation" ! Rigtig fede jazzplader, som virkelig holder i længden!
Der er jo også Randi Laubeks to første plader, men så kommer vi jo lidt væk fra jazzen, men de er bestemt også værd at købe!
Som vist også nævnt tidligere er der Diana Krall - hvis man kan lide hende er alle album faktisk rigtig gode. personligt synes jeg Look of love er meget god. Igen med stort orkester og jazz-besætning. Den skal du ha, hvis du er til det mere stille.
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 29 Februar 2004 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
|
...
Det skal ikke være noget, som får pulsen til at stige! Jeg foretrækker jazz som får pulsen til at falde.
...
|
|
|
Hej ppp_dk,
Så prøv:
Billie Holiday - Lady in Satin 1958.
June Christy - The Misty Miss Christy 1955.
Nancy Wilson & Cannonball Adderley - Nancy Wilson & Cannonball Adderley 1962
Alle tre er fremragende vokal jazz (lysår bedre end Norah Jones - efter min mening).
mvh
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Februar 2004 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er lige en mere, som du SKAL have: Mads Vinding Trio: The Kingdom. Det er en super jazz plade. Mange flotte stille, melodiske numre, men også nogle up-tempo, der virkelig svinger (Er der forøvrigt nogen, der gider at definere det begreb???) Mads Vinding er også en af vores allerbedste bassister, men han har vist kun lavet 2 cder, hvoraf den ene er en live-optagelse fra Jazzhouse i KBH.
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 29 Februar 2004 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
Kom nu med noget roligt, svingende jazz (især doven kontrabas)... |
|
|
Hej ppp_dk!
Prøv at kigge efter en bassør ved navn Ray Brown. Her tror jeg ikke, du vil blive skuffet!
Han har lavet en del skiver med bl.a. Oscar Peterson, hvor de fleste af numrene ikke er up-tempo.
Der findes også en god håndfuld solo skiver med ham - har dog endnu selv til gode at høre dem.
Mvh
G&S
|
| Til top |
|
| |
Carsten Olesen Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 29 Februar 2004 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
To forslag, som både swinger og som er lette at gå til:
Bill Evans: Waltz for Debby (En af verdens 5 bedste Jazz plader - Evans har aldrig været bedre - Doky er rent overflade i forhold til.)
Curtis Stigers: Secret Heart (ja - det er ham). Uovertruffent klaverspil og rigtig god vokal.
God fornøjelse
vh.
Carsten
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Februar 2004 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,
Kan kun tilslutte mig Old & Sour. Ray Brown er bassist på førnævnte This One's For Blanton med Duke Ellington på klaver - fremragende (og uden blæsere...).
Charlie Haden er også en fremragende bassist. Jeg så ham live i Falkoner Centeret med Pat Metheny og numrene fra Beyond the Missoury Sky var rigtig gode, men jeg kender ham bedst for sit arbejde med Ornette Coleman (det er nok ikke den genre - free jazz - du leder efter )
mvh
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Februar 2004 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Free jazz, nej det er nok SLET ikke mig. Det har det med at køre op i blærerøvstempo. Se hvor hurtigt jeg kan spille og I kan ikke følge med! 
Det der med intetsigende lydtapeter, hvor der kommer et trut i en tropet eller saks i tide og utide, nej du her står jeg af. Det er jeg slet ikke mig.
Jeg prøver også:
- Mads Vinding Trio, "The Kingdom"
- Duke Ellington/Ray Brown "This One's For Blanton"
- Bill Evans: "Waltz for Debby"
- Charlie Haden: "Beyond the Missoury Sky"
- et par Cæcilie Norby blev det også til...
Jeg tror at jeg vil genlytte Dave Grusin og Lee Ritenour senere, selv om de godt nok også kan blive lidt kedelig/ensformig...
Mange tak for de mange gode forslag - bliv endelig ved!
Mit bibliotek får travlt (igen).
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Februar 2004 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
|
Free jazz, nej det er nok SLET ikke mig. Det har det med at køre op i blærerøvstempo. Se hvor hurtigt jeg kan spille og I kan ikke følge med! 
...
Jeg prøver også ..... og Bill Evans: "Waltz for Debby".........
|
|
|
Hehe det er ikke helt galt mht. din vurdering af free jazz. Ifølge Torben Ulrich's bog "Jazz, Bold og Buddhisme" var free jazz bl.a. de sorte musikeres reaktion på at de hvide musikere begyndte at indvadere deres domæne. Så begyndte de (sorte) såmænd at spille endnu hurtigere og uden struktur/regler for at holde de hvide ude...hvis du engang får lyst til noget udfordrene jazz, så er Ornette Coleman fremragende. Shape of Jazz to Come er fantastisk - især rytme sektionen med Charlie Haden på bas.
Mht. Bill Evans og Waltz For Debby, så vær opmærksom på at der eksisterer to skiver med den titel. En med svenske Monica Zetterlund på vokal og en som er optaget live på Village Vanguard i 1961. Begge to kan stærkt anbefales og derudover er der Sunday at the Village Vanguard som er fra samme koncert serie som Waltz for Debby (live).
mvh
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
Jeg tror at jeg vil genlytte Dave Grusin og Lee Ritenour senere, selv om de godt nok også kan blive lidt kedelig/ensformig... |
|
|
Hej ppp_dk!
Så har du gravet de forkerte skiver op!
Dave Grusin og Lee Ritenour er nok nærmere at betegne som Fusion, idet vi her er ovre i end særdeles blandet genre med elementer fra jazz, rock, underholdning mv.
Dave har sammen med sin bror Don (hvor opfindsomt...) lavet en live skive, der helt sikkert er værd at gå efter (hvis du kan finde den). Dianne Schurr er også at finde på den, sammen med bl.a. den alt for tidligt afdøde Don Grolnik, Ernie Watts, Carlos Vega (også alt for tidligt afdød). Bassøren er Abraham Laboriel.
Skiven Mountain Dance med Dave Gruisin bør du eje - masterpiece! Det var bassøren Marcus Miller's debut (også en direkte skive), og han var kun 16 år gammel, da han bedrev denne milepæl. Det er vist gået denne klarinetspiller udmærket siden. Bror Don er også med. Og Lee Ritenour. De var vist én stor familie den gang. De byttede sikkert også koner.
Lee Ritenour's bedste udgivelser (synes mit sure hjerte) er:
Captain Fingers, In Rio (rent akustisk guitar) og Feel the Night. Sidstnævnte byder på nogle ret heftige ting, men det gør specielt også skiven Friends (JVC, 1979), der er en umådeholdent farlig musikoplevelse!
Originalt blev den udgivet som Direkte Skåret. Og nej, det har ikke noget med Schulstad Brød at gøre.
Den gang undertegnede blot var midaldrende, udgav bl.a. JVC en række af denne hersens slags plader. In Rio kunne fås i direkte skive. Og Mountain Dance.
Man optog ganske enkelt en hel pladeside af gangen i studiet. Men lagermediet var altså Master Matricen, ingen bånd eller andre fimsede dikkedarer her! Og lydkvaliteten? BOM, du!
Personalet på Feel the Night og Friends er stort set identisk: Lee Ritenour, Dave & Don, Abraham Laboriel, Steve Gadd, Steve Foreman, Ernie Watts, etc. De væmmelige, gamle drenge.
Da jeg fornemmer, at du er ved at checke storhedstiden for fusionsmusik ca. 1970-1980 ud, bør du bestemt også tage et lyt på Brecker Brothers' debut album Dentente. Den er en smule poppet, men ikke mere end at din mor stadig vil rynke på næsen af den. Denne var i øvrigt bassøren Mr. Miller's andet album.
Alle de ovenstående fås i dag på CD, men kan du få fat på Schulstad udgaverne som brugt (ca. 1.5 kg vinyl pr. stk.), er det langt at foretrække!
Vær i øvrigt opmærksom på, at Mr. Ritenour har lavet 2 Friends skiver. Den ene har hvid som baggrundsfarve, den anden blå. Gå efter den hvide, så er du garanteret en oplevelse. Den blå brænder jeg en dag ved lejlighed!
Hint: Pladekapellet har vist import på JVC i dag.
Mvh
G&S
Juleønsker: Virksomhedsbesøg hos SA, 20 tons jet fuel, Zippo lighter.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2004 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
Så fik jeg prøvet lidt mere:
Min favorit indtil videre er: NHØP, "Those Who Were" - især det sidste nummer 9, "Guilty, Your Honour" - det nummer har bare ALT!!!! hvad man kan forlange - skønt! sådan! basta! Total iorden CD!
- Jesper Bodilsen Trio: "Mi ritorni in mente" er også god, måske en anelse kedelig, i hvert fald stille - den får lov at køre lidt endnu...
- Fairfield Four: "Wreckin' the house" - det er utroligt som det svinger uden instrumenter (udover stemmebåndene)!
Cæcilie Norby: "First conversation" falder ikke helt i min smag - for kedeligt. Den har dog ikke fået chancen mere end ca 10 sek pr nummer...
Mange af de foreslåede musikemner i tråden venter endnu. Lad os håbe at der falder lidt flere guldkorn af...
mvh Peter
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2004 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ppp_dk,
Fedt at du melder tilbage - stor ros    
mvh
|
| Til top |
|
| |
obi jon kenobi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1197
|
| Sendt: 04 Marts 2004 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan lide NHØP - så SKAL du have fat i Misty Dawn !!!!!!!
Den er GENIAL!!! __________________
|
| Til top |
|
| |