Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 15:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Pass, Verity & Avalon hos Chris (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 38
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 September 2012 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Du kunne også prøve for sjov, at sætte ganske almindelige billige kabler på dit setup. Almindelige sorte kabler til under en hund som signal kabler og så højttaler kabler til 30-40kr meteren. Her får du så en mere lukket og tæt gengivelse som ikke udstiller pladernes mangler. Her tror jeg så mange typer rock får mere drev. Bare en tanke.

Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 September 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Du kunne også prøve for sjov, at sætte ganske almindelige billige kabler på dit setup. Almindelige sorte kabler til under en hund som signal kabler og så højttaler kabler til 30-40kr meteren. Her får du så en mere lukket og tæt gengivelse som ikke udstiller pladernes mangler. Her tror jeg så mange typer rock får mere drev. Bare en tanke.

Jeg bruger faktisk forskellige signalkabler til at tune musiken lidt. Det hjælper dog desværre ikke meget i forhold til basniveau.

Bio: Avalon & Velodyne
Til top Vis Chriss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chriss

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2012 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Flere af Audioquest's ht kabler fra sidst i ½ 5's erne, så som Midnight har en stor varm bas som vil noget. Ligesom signal kablet Ruby fra den tid også giver pondus her. Spillestilen på Ruby er dog lidt til den romantiske side, men det kunne da være noget.  

Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2012 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

DPetersen skrev:

Et meget fint setup, og herligt at man går efter 2 setup's der skal passe lige til ens smag både lyd- og musikmæssigt. Det ville jeg ønske jeg kunne også, men pt. er jeg gået på kompromis med flere små ting.

Til et rum på 25 kvm. har jeg et forslag til en højtaler til jazz, og acoustic guitar.

Harbeth SHL5. Er faktisk at foretrække i rum på netop den størrelse, også frem for storebroderen M40.1. Du har jo mulighed for at lytte til begge højtalere.

Lidt få beskrivelser af SHL5 højtaleren ifølge mig. Ingen imponatoreffekt, den dybeste bas kan den af fysiske grunde ikke give, gengiver følelser i musikken og den vokser med opgaven. Bedre grej, bedre lyd...tjaa afslører kæden foran.

Men søger du at kunne spille højt (koncertniveau) med autentisk gengivelse af det hele, så er højtaleren ikke den rette. Det er den simpelthen fysisk alt for lille til.

Men blot et forslag

Er i øvrigt meget enig med Pierre. Kabler kan have en meget stor indflydelse, og er ikke noget man "bare lige" sammensætter med sit anlæg.

Takker for input. Ja, Harbeth er nogle super lækre neutrale højtalere. Jeg kunne godt tænke mig at hører de store M40.1. Tror dog ikke at de får lov til at fortrænge mine Avalon

Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2012 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Cardas Clear xlr og Cardas Clear Light ht kabler er kommet hjeme til demo i dag. Så glæder mig til at give dem et lyt i morgen

Savklinge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 September 2012 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Chriss skrev:
Cardas Clear xlr og Cardas Clear Light ht kabler er kommet hjeme til demo i dag. Så glæder mig til at give dem et lyt i morgen

Hej Chriss!

Ja jeg VENTER LIDT SPÆNDT  på hvad du har at sige om de kabler ????

M V H    SAVKLINGE

Til top Vis Savklinge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Savklinge

Sirper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 September 2012 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Hej chriss

Jeg har prøvet cardas clear light højtalerkabel på avalon, så jeg er også lidt spændt på at høre hvad du mener om kablet. Der
siges dog, for få fuld udbytte af højtaler kablet bør man, have signal kablet mellem forforstærker og effektrin med og det havde
jeg ikke.

mvh

Per
Til top Vis Sirper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sirper

Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2012 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Jeg er rystet over disse Cardas Clear kabler. Det har ændret en del på, hvad jeg gik rundt og troede om mit setup og kabler generelt. Jeg har ALDRIG oplevet et kablet, der kan lave så VILD en bund  Alle tanker om et sekundær rocksetup er droppet.

Pierre - Jeg må sige at du havde ret. Jeg har hørt rigtig mange forskellige kabler, men aldrig noget der var i nærheden af at kunne lave en bund som disse CARDAS Clear. Takker mange gange for tippet. Det har sparet mig rigtig mange penge på et ekstra setup

Også en stor tak til Jensen, som har lånt mig kablerne til demo.

Jeg vil gerne vente lidt med at komme med en mere uddybende deskrivelse af lytteindtryk, da jeg også har måtte flytte mine højtalere meget længere ud fra væggen. Så er i gang med at teste og har ikke fundet den optimale opstilling endnu...

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 September 2012 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Godt at du er ''på rette vej'' igen Chriss  

Jeg har haft en sindsyg periode på arbejde, så har ikke fået skrevet, kun fulgt lidt med på sidelinjen og tænkt, at det med to set-up's er et skråplan (og en dårlig løsning)...

Det er et interessant fænomen: ''Hifi referencen'' går mere og mere i retning af det tørre, stramme og præcise. Det er lyd i denne retning, som mange opfatter som ''neutral'' og ''troværdig''. Paradokset er bare, at denne lyd er ret langt fra, hvordan instrumenter, stemmer og musik faktisk lyder, når det gengives live. Musikken gengivet live er ikke tør, præcis og med ''pin-point perspektiv''. Den er mere varm, rodet, dynamisk og levende... Nu har jeg rodet med hifi i 30 år og det har nok taget mig de første 20 af årene at erkende, at det er min egen hang til perfektionisme, som drev mig i retning af mere præcision, mere tørhed osv osv. Jeg var vældig god til at bilde mig selv ind, at det var vejen mod en lyd, der er autentisk og naturtro.

Glæden ved musikken forsvandt dog ved at jagte de idealer, og hvorfor mon det? Mit svar er, at det er fordi det tørre og præcise er at søge i en forkert retning ift, hvad musik egentlig er. Musik består af anslag og ikke mindst af pauser mellem anslag. Det er måden, følelsen, intentionen i anslagene, timingen og måden pauserne holdes, som definerer musikken. Og musikken skaber stemninger, flow, følelser, dramaer og meget andet hos dem, der hører det. Lidt som et maleri eller anden kunst har et liv hos maleren mens det skabes, og et andet liv, som folder sig ud hos den, som kigger på kunstværket. Det skaber nye billeder, nye stemninger hos beskueren - eller lytteren i tilfælde af at lytte til musik live, eller foran anlægget.

Nu spiller jeg selv i et band, og jeg går tit til koncerter.

Når jeg vælger komponenter til mit anlæg i dag, og når jeg engang imellem tweaker (noget jeg hader), så forholder jeg mig KUN til, om musikken er levende, om der er nerve, om jeg bliver rørt følelsesmæssigt, om det lyder i retning af, hvordan stemmer og instrumenter lyder live osv osv... Jeg er totalt ligeglad med præcisionen i lydbilledet osv, for min erfaring er, at hvis jeg bliver rørt af musikken, så er alle de vigtige ting på plads, også perspektivet og andre ''hifi ting''.

Pierre og jeg har tit talt om dette paradoks mellem at jage en mere og mere tør lyd, og samtidig erkende, at man kommer længere og længere væk fra musikken og lyden, som den er i den såkaldte virkelige verden. Da jeg for nylig anbefalede Cardas kabler var svaret da også: ''Jeg hader Cardas, det er for mudret og slet ikke stramt nok''... Dejligt, at det rodedede vinder indpas    der er musik nede ad den mudrede og rodede vej, som ikke er tør med tørt på...

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2012 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

TRX850

Det dér med præcision i lydbilledet perspektiv er nu også urealistisk og noget pjat. Du kan ikke i virkeligheden til en f.eks klassisk koncert udpege de enkelte instrumenter med ørene, kun se  dem. Det bør i stedet lyde som afrundede helheder.

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 22 September 2012 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

TRX850

Det dér med præcision i lydbilledet perspektiv er nu også urealistisk og noget pjat. Du kan ikke i virkeligheden til en f.eks klassisk koncert udpege de enkelte instrumenter med ørene, kun se  dem. Det bør i stedet lyde som afrundede helheder.

Jeg ved ikke rigtig, om jeg skal læse dit indlæg som en bekræftelse på det jeg skrev, eller som et modargument... Lad mig derfor bare sige: Ja jeg er ganske enig, og det du fremhæver er netop et konkret eksempel på det jeg forsøger at formidle... 

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2012 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
allanowich skrev:

TRX850

Jeg ved ikke rigtig, om jeg skal læse dit indlæg som en bekræftelse på det jeg skrev, eller som et modargument... Lad mig derfor bare sige: Ja jeg er ganske enig, og det du fremhæver er netop et konkret eksempel på det jeg forsøger at formidle... 
Som det første.....

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 22 September 2012 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Ahh... Glimrende, det var også sådan jeg tænkte dit indlæg skulle forstås. Og det er nemlig en rigtig interessant oplevelse du nævner med at lukke øjnene til en klassisk koncert og erfare, at det er øjnene og ikke ørerne, der kan placere instrumenterne... Det hele er mindre præcist, mere afrundet, mere flydende...

Og i virkeligheden er det ofte ''det uperfekte'', det som skaber oplevelsen... Hjemme ved anlægget gør vi alt for at jagte perfektion og dermed komme af med ''det uperfekte'', som faktisk er dét, der skaber musikken og stemningen. Interessant paradoks.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2012 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
Ahh... Glimrende, det var også sådan jeg tænkte dit indlæg skulle forstås. Og det er nemlig en rigtig interessant oplevelse du nævner med at lukke øjnene til en klassisk koncert og erfare, at det er øjnene og ikke ørerne, der kan placere instrumenterne... Det hele er mindre præcist, mere afrundet, mere flydende...

Og i virkeligheden er det ofte ''det uperfekte'', det som skaber oplevelsen... Hjemme ved anlægget gør vi alt for at jagte perfektion og dermed komme af med ''det uperfekte'', som faktisk er dét, der skaber musikken og stemningen. Interessant paradoks.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 September 2012 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Chriss skrev:

Jeg er rystet over disse Cardas Clear kabler. Det har ændret en del på, hvad jeg gik rundt og troede om mit setup og kabler generelt. Jeg har ALDRIG oplevet et kablet, der kan lave så VILD en bund  Alle tanker om et sekundær rocksetup er droppet.

Pierre - Jeg må sige at du havde ret. Jeg har hørt rigtig mange forskellige kabler, men aldrig noget der var i nærheden af at kunne lave en bund som disse CARDAS Clear. Takker mange gange for tippet. Det har sparet mig rigtig mange penge på et ekstra setup

Jeg vil gerne vente lidt med at komme med en mere uddybende deskrivelse af lytteindtryk, da jeg også har måtte flytte mine højtalere meget længere ud fra væggen. Så er i gang med at teste og har ikke fundet den optimale opstilling endnu...

Jamen jeg sagde det jo!

Fedt at du kan lide Cardas Clear, de klæder Avalon rigtigt flot og JA. Det har en ultra fed bund.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 23 September 2012 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Chriss skrev:

Jeg er rystet over disse Cardas Clear kabler. Det har ændret en del på, hvad jeg gik rundt og troede om mit setup og
kabler generelt. Jeg har ALDRIG oplevet et kablet, der kan lave så VILD en bund  Alle tanker om et
sekundær rocksetup er droppet.

Pierre - Jeg må sige at du havde ret. Jeg har hørt rigtig mange forskellige kabler, men aldrig noget der var i nærheden af
at kunne lave en bund som disse CARDAS Clear. Takker mange gange for tippet. Det har sparet mig rigtig mange penge på
et ekstra setup

Jeg vil gerne vente lidt med at komme med en mere uddybende deskrivelse af lytteindtryk, da jeg også har måtte flytte
mine højtalere meget længere ud fra væggen. Så er i gang med at teste og har ikke fundet den optimale opstilling endnu...

Jamen jeg sagde det jo!

Fedt at du kan lide Cardas Clear, de klæder Avalon rigtigt flot og JA. Det har en ultra fed bund.

Det er så nu du skal have de Herbies futter under højtalerene, de vil hjælpe dig med at tøjle det extra bass output i bunden

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 September 2012 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Tillykke med Cardas Clear!
Er helt enig med dine observationer, det er et magisk Cardas kabel.
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne

Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2012 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Har nu købt Cardas Clear xlr signalkablerne

Har som skrevet Cardas Clear Light højtalerkabel til demo og synes at det lyder fantastisk. I kombi med signalkablerne sker der virkelig noget med lydbilledet.

Tænker dog at jeg også vil have Cardas Clear højtalerkablet. Det er vel endnu bedre?

SMAJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 September 2012 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:
... Og i virkeligheden er det ofte ''det uperfekte'', det som skaber oplevelsen... Hjemme ved anlægget gør vi alt for at jagte
perfektion og dermed komme af med ''det uperfekte'', som faktisk er dét, der skaber musikken og stemningen. Interessant paradoks.

Det er faktisk meget godt skrevet
Til top Vis SMAJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SMAJ

Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2012 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:
Godt at du er ''på rette vej'' igen Chriss  

Jeg har haft en sindsyg periode på arbejde, så har ikke fået skrevet, kun fulgt lidt med på sidelinjen og tænkt, at det med to set-up's er et skråplan (og en dårlig løsning)...

Det er et interessant fænomen: ''Hifi referencen'' går mere og mere i retning af det tørre, stramme og præcise. Det er lyd i denne retning, som mange opfatter som ''neutral'' og ''troværdig''. Paradokset er bare, at denne lyd er ret langt fra, hvordan instrumenter, stemmer og musik faktisk lyder, når det gengives live. Musikken gengivet live er ikke tør, præcis og med ''pin-point perspektiv''. Den er mere varm, rodet, dynamisk og levende... Nu har jeg rodet med hifi i 30 år og det har nok taget mig de første 20 af årene at erkende, at det er min egen hang til perfektionisme, som drev mig i retning af mere præcision, mere tørhed osv osv. Jeg var vældig god til at bilde mig selv ind, at det var vejen mod en lyd, der er autentisk og naturtro.

Glæden ved musikken forsvandt dog ved at jagte de idealer, og hvorfor mon det? Mit svar er, at det er fordi det tørre og præcise er at søge i en forkert retning ift, hvad musik egentlig er. Musik består af anslag og ikke mindst af pauser mellem anslag. Det er måden, følelsen, intentionen i anslagene, timingen og måden pauserne holdes, som definerer musikken. Og musikken skaber stemninger, flow, følelser, dramaer og meget andet hos dem, der hører det. Lidt som et maleri eller anden kunst har et liv hos maleren mens det skabes, og et andet liv, som folder sig ud hos den, som kigger på kunstværket. Det skaber nye billeder, nye stemninger hos beskueren - eller lytteren i tilfælde af at lytte til musik live, eller foran anlægget.

Nu spiller jeg selv i et band, og jeg går tit til koncerter.

Når jeg vælger komponenter til mit anlæg i dag, og når jeg engang imellem tweaker (noget jeg hader), så forholder jeg mig KUN til, om musikken er levende, om der er nerve, om jeg bliver rørt følelsesmæssigt, om det lyder i retning af, hvordan stemmer og instrumenter lyder live osv osv... Jeg er totalt ligeglad med præcisionen i lydbilledet osv, for min erfaring er, at hvis jeg bliver rørt af musikken, så er alle de vigtige ting på plads, også perspektivet og andre ''hifi ting''.

Pierre og jeg har tit talt om dette paradoks mellem at jage en mere og mere tør lyd, og samtidig erkende, at man kommer længere og længere væk fra musikken og lyden, som den er i den såkaldte virkelige verden. Da jeg for nylig anbefalede Cardas kabler var svaret da også: ''Jeg hader Cardas, det er for mudret og slet ikke stramt nok''... Dejligt, at det rodedede vinder indpas    der er musik nede ad den mudrede og rodede vej, som ikke er tør med tørt på...

Jeg er stadigvæk meget novice i forhold til hifi grej. Jeg synes dog, at når jeg bruger både Cardas Clear signal og højtalerkabler giver det utrolig præcision og perspektiv i lydbilledet, samtidig med at det er dynamisk, autentisk og naturtro. Hvis jeg bare skifter et af signalkablerne (fx CD-afspiller til forforstærker), så koster det i lydbilledet. Med Clear er der dog kommet lidt mere kant på, hvor mine andre kabler giver en lidt mere luftig lyd.

Nu har jeg ikke hørt Cardas Clear på andet end mine Avalon Eidolon, som er en meget neutral højtaler. Men forestiller mig, at disse kabler ikke er et godt match til alle setups. Er spændt og lidt bekymret for, hvor godt de vil matche til B&W 802D, som er en at mine foretrukkende hård rock / grunge højtalere...

Er enig med dig i, at der er meget forskelligrettede tendenser inden for hifi. Jeg vil ikke gøre mig til dommer over hvad der er rigtig eller forkert. Synes at det er fedt, at man kan søge den lyd man selv foretrækker. Jeg kan selv finde elementer, der drager mig både inden for den audiophile lydbillede retning, det voldsomt dynamiske, det meget naturtro og livlige mm. Synes ofte at det også afhænger at musiktype og indspilningstype / kvalitet, samt hvad jeg lige er i humør til

Det er således meget forskelligt hvad der rør og tænder mig i forskelligt musik og forskellige indspilninger. Og nogle gange er det sku' lige meget om det er uvirkeligt, så længe jeg synes at det er fedt

<< Forrige Side af 38 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum