| Forfatter |
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 10 Februar 2013 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Chriss Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 672
|
| Sendt: 10 Februar 2013 kl. 03:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for indput. Jeg var ikke klare over, hvordan det var lavet. Antog bare at det var forsølvet kobber, da jeg havde læst, at der både var sølv og kobber i kablet.
Mener dog stadigvæk, at det er en fordel med rhodium spader frem for fx kobber eller guld spader, da rhodium bedre fremhæver ledeegenskaberne fra sølvet. Det er i hvert fald min erfaring med dette kabel. __________________ Stereo: Verity, Avalon & Pass
Bio: Avalon & Velodyne
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Februar 2013 kl. 03:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har set det nævnte flere steder som forsølvet kobber og det har irriteret mig hver gang men denne gang røg jeg altså på tastaturet  jeg bruger selv WBT 0610 Banana og spader forgyldt kobber på mine det fungere fint og jeg kunne faktisk ikke høre forskel på stik og det rå kabel. Men det er sikkert system afhængigt som så meget andet i denne hobby
|
| Til top |
|
| |
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
| Sendt: 10 Februar 2013 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved heller ikke hvor meget jeg kommer til at høre forskel på Stello/Mentor konfigurationen, men det er et forsøg værd alligevel. For mit
vedkommende, handler det nok mere om prikken over i'et  meeen.... Man ved jo aldrig.
Er dog sikker på at når jeg får samlet nogle strømkabler med god kraftig skærmning, at det giver en mindre påvirkning for resten af kabelrodet, der
ligger på kryds og tværs af hinanden (det kan unægteligt ikke have positiv effekt). Tror
ikke jeg kan høre det, da jeg heller ikke lyster en masse A/B tests.
Pointen er: alt kommer til at se bedre ud og tanken flytter rigeligt med bjerge. Er af denne "tro":
Quantum physics!!
|
| Til top |
|
| |
Chriss Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2013 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Real Wiz skrev:
jeg har set det nævnte flere steder som forsølvet kobber og det har irriteret mig hver gang men denne gang røg jeg altså på tastaturet jeg bruger selv WBT 0610 Banana og spader forgyldt kobber på mine det fungere fint og jeg kunne faktisk ikke høre forskel på stik og det rå kabel. Men det er sikkert system afhængigt som så meget andet i denne hobby
|
|
|
Min erfaring bygger på, at jeg tidligere har haft Van den Hul - The Inspiration, termineret med LOK SureGrip™ rhodiumbelagte kobber spader og Tannoy REF made by VdH, termineret med LOK SureGrip™guldbelagte kobber spader.
http://hificable.dk/produkter/21-bfabananspade/58-lok-suregr ip-gold-spade/
http://hificable.dk/produkter/20-rcaxlr/60-lok-suregrip-rhod ium-spade/
Min oplevelse var her, at der var mere "hul igennem" med Inspiration/rhodium. Da flere hævder at de 2 kabler er 100% ens, så tolker jeg at det må være rhodium spaderne, der gjorde forskelle.
Nu prøver jeg Tannoy REF igen, men med Oyaide SPSL rhodium belagte spader, så må jeg se hvad der sker Men du har selvfølgelig ret i, at det afhænger at resten af setupet 
Har også prøvet Black Magic Revelation signalkabler med henholdsvis Furutech rhodium og Furutech guld XLR stik. Det gjorde en kæmpe forskel på detalje niveau, men også på klang balancen. Så det skal matche resten af setupet. __________________ Stereo: Verity, Avalon & Pass
|
| Til top |
|
| |
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
| Sendt: 10 Februar 2013 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu når i snakker om Tannoy Ref. kablet hvad er så jeres mening om dette kabels lyd? Jeg har det selv med Chord Bananer og
er på det sidste kommet til at synes at det er et rimelig homogent lydene kabel men det har jeg ikke altid syntes ;-) Kan det
mon betale sig at skifte Chord Bananerne ud med LOK rhodium kobber spader?
|
| Til top |
|
| |
Chriss Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2013 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
rotelman skrev:
Nu når i snakker om Tannoy Ref. kablet hvad er så jeres mening om dette kabels lyd? Jeg har det selv med Chord Bananer og er på det sidste kommet til at synes at det er et rimelig homogent lydene kabel men det har jeg ikke altid syntes ;-) Kan det mon betale sig at skifte Chord Bananerne ud med LOK rhodium kobber spader? |
|
|
Jeg mener, at der har været en tråd herinde, hvor der er blevet skrevet en del om Tannoy REF ht-kablet. Min oplevelse med det tidligere var, at det i diskant og mellemtone området gav en super fed klang og rigtig meget "hul igennem" med den rigtige terminering. Jeg kunne bedst lide det til rockmusik sammen med et basstrækt signalkabel, som fx VdH MC Gold xlr eller MIT Terminator 1 xlr. Synes at specielt elektriske guitare lød fantastisk.
Det er mange andre kabler, som har bedre holografi, bedre detalje niveau og som går dybere i bassen, men så koster de ofte også en hel del mere...
Jeg kender ikke Chord Bananerne, så kan desværre ikke hjælpe der  __________________ Stereo: Verity, Avalon & Pass
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Februar 2013 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan også lægge Tannoy REF i ren bi-wire med to kabler til vær højtaler som jeg har gjordt. Det bliver bedre i de oven stående kategorier men det koste så også det dobbelte
|
| Til top |
|
| |
Chriss Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2013 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Real Wiz skrev:
Man kan også lægge Tannoy REF i ren bi-wire med to kabler til vær højtaler som jeg har gjordt. Det bliver bedre i de oven stående kategorier men det koste så også det dobbelte
|
|
|
Rigtig god måde at gøre det på 
Det er også min plan at lave det som single-wire til diskant og mellemtone. Så skal jeg have Black Magic - The Giant som single-wire til basserne. Jeg vil i første omgang prøve at kører det som bi-amping fra Vincent SP-998 monoblokke til B&W 802D. Er lidt spændt på om det bliver et hit, da jeg ikke har prøvet at bruge Vincentblokkene til bi-amping før. Håber at få det op og kører til på torsdag, hvor en af mine venner kommer forbi til et lyt. __________________ Stereo: Verity, Avalon & Pass
|
| Til top |
|
| |
Chriss Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2013 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde gang i mit andet setup i går. Det kan ikke levere det samme lydbillede og detaljer som med Avalon og Pass labs, men det kam spille rock med den fedeste bund Med McIntosh som forforstærker bliver det lidt mere tilbagelænet, men det gør ikke noget til de ofte lidt dårlige rockindspilninger. Der blev rocket til Kashmir, Soundgarden, Foo Fighters, Nirvana, Dire Straits, Guns N Roses mm 
Setupet kørte således:
Højttalere:
B&W 802D - Til låns fra hjemmebioen
Forforstærker/CD-afspiller:
Mcintosh MCD 1100
Effektforstærker:
Vincent SP-998 Monoblokke - Til låns fra hjemmebioen
Kabler:
Højttalerkabel
Bi-amping:
Black Magic Revelation (Furutech rhodium - spader/bananer) - sat op som single-wire - til diskant & mellemtone
Black Magic The Giant (Furutech rhodium - spader) - single-wire - til bas
Signalkabel
MIT Magnum M2 XLR (1,5 m)
Strømkabel
3 x Supra LoRad 2.5
Supra Lorad strømskinne __________________ Stereo: Verity, Avalon & Pass
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 781
|
| Sendt: 14 Februar 2013 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke ligefrem dårlige komponenter du har i dit back up anlæg
|
| Til top |
|
| |
Chriss Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2013 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
spped six skrev:
Ikke ligefrem dårlige komponenter du har i dit back up anlæg  |
|
|
Takker De spiller sku' også rigtig godt. Sjovt med to så forskellige setups, med så forskellig lyd, der begge spiller vild fedt.
Var ret spændt på hvordan Vincent SP-998 blokkene ville spille, når jeg satte dem op til bi-amping, men jeg tror faktisk at de spiller endnu bedre... __________________ Stereo: Verity, Avalon & Pass
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 15 Februar 2013 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Real Wiz skrev:
| Man kan også lægge Tannoy REF i ren bi-wire med to kabler til vær højtaler som jeg har gjordt. Det bliver bedre i de oven stående kategorier men det koste så også det dobbelte |
|
|
jeg har også hørt om en anden måde at terminere dem på, en måde jeg faktisk er noget nysgeri på, man skal bruge et 4 længder kabel til at lave et singel-wire kabel, de 4 leder i hvert kabel skal bruges til en pol på højtaleren, dvs. at det i praksis bliver lidt ala et chord signature ht kabel hvor hver pol er skærmet fra hinnanden. Tror det kan være en hammer fed løsning. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Februar 2013 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det dobbelt op i pris en gang til, Så ender vi på 840kr meteren for et sæt bi-wire kabel. Hvis du finder på at lave det må du godt skrive om dine indtryk
|
| Til top |
|
| |
Chriss Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2013 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
The Real Wiz skrev:
| Man kan også lægge Tannoy REF i ren bi-wire med to kabler til vær højtaler som jeg har gjordt. Det bliver bedre i de oven stående kategorier men det koste så også det dobbelte |
|
|
jeg har også hørt om en anden måde at terminere dem på, en måde jeg faktisk er noget nysgeri på, man skal bruge et 4 længder kabel til at lave et singel-wire kabel, de 4 leder i hvert kabel skal bruges til en pol på højtaleren, dvs. at det i praksis bliver lidt ala et chord signature ht kabel hvor hver pol er skærmet fra hinnanden. Tror det kan være en hammer fed løsning. |
|
|
Ja, det kunne være fedt at prøve. Og med prisen på Tannoy REF, så er det ikke for voldsomt. Synes ofte at tykkere kabel er = bedre lyd. Fx er Nordost Valhalla = 2 gange Nordost Tyr. Man skal dog lige være opmærksom på, at man skal have nogle store stik, for at der skal være plads til 4 kabler. Der kunne kun lige være 2 af de 4 ledere fra Tannoy REF kablet i de Oyaide SPSL spader jeg har termineret med... __________________ Stereo: Verity, Avalon & Pass
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2013 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chriss skrev:
dan a. skrev:
The Real Wiz skrev:
|
|
jeg har også hørt om en anden måde at terminere dem på, en måde jeg faktisk er noget nysgeri på, man skal bruge et 4 længder kabel til at lave et singel-wire kabel, de 4 leder i hvert kabel skal bruges til en pol på højtaleren, dvs. at det i praksis bliver lidt ala et chord signature ht kabel hvor hver pol er skærmet fra hinnanden. Tror det kan være en hammer fed løsning. |
|
|
Ja, det kunne være fedt at prøve. Og med prisen på Tannoy REF, så er det ikke for voldsomt. Synes ofte at tykkere kabel er = bedre lyd. Fx er Nordost Valhalla = 2 gange Nordost Tyr. Man skal dog lige være opmærksom på, at man skal have nogle store stik, for at der skal være plads til 4 kabler. Der kunne kun lige være 2 af de 4 ledere fra Tannoy REF kablet i de Oyaide SPSL spader jeg har termineret med... |
|
|
Hvis jeg skulle lave kablet på den måde jeg har ridset op så ville jeg bruge wbt crip sleevs og wbt nextgen stik, så er der ingen problemer med at have det i stikket og jeg ville være sikker på at alle lederne havde ordentlig fat. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 15 Februar 2013 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Chriss skrev:
dan a. skrev:
The Real Wiz skrev:
Man kan også lægge Tannoy REF i ren bi-wire
med to kabler til vær højtaler som jeg har gjordt. Det bliver bedre i de oven stående kategorier men det koste så også det
dobbelte |
|
|
jeg har også hørt om en anden måde at terminere dem på, en måde jeg faktisk er noget nysgeri på, man
skal bruge et 4 længder kabel til at lave et singel-wire kabel, de 4 leder i hvert kabel skal bruges til en pol på højtaleren, dvs.
at det i praksis bliver lidt ala et chord signature ht kabel hvor hver pol er skærmet fra hinnanden. Tror det kan være en
hammer fed løsning. |
|
|
Ja, det kunne være fedt at prøve. Og med prisen på Tannoy REF, så er det ikke for voldsomt. Synes ofte at tykkere kabel
er = bedre lyd. Fx er Nordost Valhalla = 2 gange Nordost Tyr. Man skal dog lige være opmærksom på, at man skal have nogle
store stik, for at der skal være plads til 4 kabler. Der kunne kun lige være 2 af de 4 ledere fra Tannoy REF kablet i de Oyaide
SPSL spader jeg har termineret med... |
|
|
Hvis jeg skulle lave kablet på den måde jeg har ridset op så ville jeg
bruge wbt crip sleevs og wbt nextgen stik, så er der ingen problemer med at have det i stikket og jeg ville være sikker på at
alle lederne havde ordentlig fat. |
|
|
Er det ikke generelt uheldigt at tilføje endnu et kontaktpunkt og endnu en stump materiale som strømmen skal igennem ved at
tilføje et sleeve? __________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2013 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morell skrev:
dan a. skrev:
Chriss skrev:
dan a. skrev:
The Real Wiz skrev:
Man kan også lægge Tannoy REF i ren bi-wire
med to kabler til vær højtaler som jeg har gjordt. Det bliver bedre i de oven stående kategorier men det koste så også det
dobbelte |
|
|
jeg har også hørt om en anden måde at terminere dem på, en måde jeg faktisk er noget nysgeri på, man
skal bruge et 4 længder kabel til at lave et singel-wire kabel, de 4 leder i hvert kabel skal bruges til en pol på højtaleren, dvs.
at det i praksis bliver lidt ala et chord signature ht kabel hvor hver pol er skærmet fra hinnanden. Tror det kan være en
hammer fed løsning. |
|
|
Ja, det kunne være fedt at prøve. Og med prisen på Tannoy REF, så er det ikke for voldsomt. Synes ofte at tykkere kabel
er = bedre lyd. Fx er Nordost Valhalla = 2 gange Nordost Tyr. Man skal dog lige være opmærksom på, at man skal have nogle
store stik, for at der skal være plads til 4 kabler. Der kunne kun lige være 2 af de 4 ledere fra Tannoy REF kablet i de Oyaide
SPSL spader jeg har termineret med... |
|
|
Hvis jeg skulle lave kablet på den måde jeg har ridset op så ville jeg
bruge wbt crip sleevs og wbt nextgen stik, så er der ingen problemer med at have det i stikket og jeg ville være sikker på at
alle lederne havde ordentlig fat. |
|
|
Er det ikke generelt uheldigt at tilføje endnu et kontaktpunkt og endnu en stump materiale som strømmen skal igennem ved at
tilføje et sleeve? |
|
|
i min optik er der ting der taler for og i mod, det er ganske rigtig at man tilføre et matriale som placeres i signalvejen og at denne sleev vil have et aftryk på lyden og set med de øjne kan man sige det er et minus. Omvendt så er man 100 % sikker på at alle core har fat i connectoren med en sleev og det er også der for jeg anser det for en fordel, hvos man loder er man også sikker på at alle core har fat, enkelte connectore er også udført så alle core har fat (de omtale oyaide er et eks) selv om de spændes på, langt de fleste connectore er dog lavet sådan at skruerne ikke udfylder hele huset og derfor vil der altid være core der ikke har ordentlig fat, så har har crimp og lodning en fordel, hvad har så mindst indflydelse på lyden, tin eller sleev ? en anden fordel ved sleev er at man som wbt kan lave en connector der acceptere et ret tykt kabel og så alligevel bruge den til tynde multicore kabler.
Jeg kan ikke give dig et svar på hvad der er best men det wbt har udviklet virker i min optik og det virker uanset om kablet er tykt eller tyndt, Tin virker også altid men der er nogle gange at "skrue" connectore ikke passer super godt på det kabel man lige har udset sig. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Chriss Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2013 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Setup II

Højttalere:
B&W 802D - Til låns fra hjemmebioen
Forforstærker/CD-afspiller:
Mcintosh MCD 1100
Effektforstærker:
Vincent SP-998 Monoblokke - Til låns fra hjemmebioen

Kører som bi-amping
Kabler:
Højttalerkabel
Bi-amping:
Black Magic Revelation (Furutech rhodium - spader/bananer) - sat op som single-wire - til diskant & mellemtone
Black Magic The Giant (Furutech rhodium - spader) - single-wire - til bas

Signalkabel
MIT Magnum M2 XLR (1,5 m)

Strømkabel
3 x Supra LoRad 2.5
Supra Lorad strømskinne __________________ Stereo: Verity, Avalon & Pass
|
| Til top |
|
| |
Chriss Forum Bruger