Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 11:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: JBL vs 18Sound? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zmilet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Oktober 2014 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Hej herinde

Har efterhånden samlet lidt stumper til mit højttaler projekt.

Er blevet inspireret af Holger4 og velkommen`s projekter, og har lytter til Velkommen`s, og den bund kunne jeg bestemt godt lide.

Har kigget på følgende:

18sound 18w1400, som de ovenstående bruger
http://www.eighteensound.it/Portals/0/PDFs/18LW1400.PDF

JBl 2241
http://www.jblpro.com/pages/pub/components/2241.pdf

Kan jeg få en lige så god bund med JBL 2241, som jeg lyttede til hos Velkommen ?

Der skal spilles sammen med JBL 2405, og JBL 2445 med enten 2397 eller 2350 horn.

Håber der er en, som har nogle input omkring disse 2 enheder, som kan hjælpe mig videre i mit valg, evt. en som har hørt forskel på disse, eller andre forklaringer hvorfor lige den ene frem for den anden.

På forhånd tak

Mvh. zmilet
Til top Vis zmilet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zmilet

zmilet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2014 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Tilføjelse:

Der skal også spilles sammen med en nedre bas/mellemtone ala 10-12"

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Oktober 2014 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Prøv at kig på enheder fra precision devices og eminence også.

Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 21 Oktober 2014 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

go for den 18lw 1400 og så med en crown k2 el lign på....og så en 12mb1000 som jeg også bruger....så kan du fint bruge de jbl i toppen.... så kan 18sound tåle ca 400w mere, end den jbl....lidt mere følsom også....

velkommen.....ps valget er du jo selv om at tage
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Oktober 2014 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Der er ingen diskussion 18LW1400 er bare bedre end alt jeg har været i nærheden af til high power Hi-Fi. Hvis du bare skal have mest mulig SPL på bekostning af opløsning er der sikkert nye enheder med større Xmax etc, som vil kunne "slå" 18LW1400.
Da jeg i tidernes morgen testede forskellige 18" (12-14 forskellige "top" enheder) var det JBL der var dårligst på alle parametre og tager man højde for forlangt pris var de i en "klasse" for sig selv.
PD1850 og PD186 var også med i testen og specielt jeg havde store forventninger til PD1850, men den var kun ok og er den først lukket inden i en kasse og man ikke kan se magneten så er magien helt væk.

Gør som Holger og velkommen - det er det bedste råd.
Jeg er også på vej med et par nye high power "stue" højttalere med 18LW1400 i et "mini" subbashorn.

Mvh
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2014 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

godt skrevet Robert GS.....også hvad jeg har af erfaring ved at høre et hav af enheder..og er dælme glad ved alle mine 4 18LW1400.....hold op det rykker nu mit system efter jeg fik dem op med en 1" driver og 4 effekt på.....spørg bare Flemming Skov!!!!

velkommen!!!!

zmilet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2014 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

hmm tænkte jeg nok

Fik her i weekenden lyttet til et par JBL 4333, godt nok studie monitors, men synes bestemt der manglede noget punch i bunden mod mine Dali Grand, til gengæld var toppen meget mere detaljeret med en JBL 2405.

Og det som jeg søger, er en god, fast og stram bund, ikke bulder, men et tryk man kan mærke i mellemgulvet.

Derfor også denne tråd om man kan opnå det samme med en JBL 2241 mod en 18w1400 ?

Mvh. zmilet

zmilet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2014 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Vekommen: Det var også den jeg havde overvejet, eller også 12w1400

Robert: Takker for god viden, vil ikke sætte detaljerne over styr. Mine ideer har kørt på, at få en rigtig god top, og en god dyb bund som kan mærke i mellemgulvet, og dette synes jeg kunne med 18w1400. Men jeg har aldrig hørt JBL 2241, så derfor opstår mine tvivl, og kan se, at jeg kunne købe nogle brugt til fornuftig pris.

Alligevel tænkte jeg på JBL, for så kunne jeg måske bruge dem som lidt studie monitor samtidig. Ved godt det er svært til 2 forskellige ting.

Mvh. zmilet

Sannerud
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynamax

Bruger siden: 28 Februar 2014
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Oktober 2014 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Det er mere fair at sammenligne 18W1400 med JBL 2242H. 2241H var en mellemløsning og den bedste JBL er 2269H men er
ikke til at betale. 2269H kan købes ved www.lydrommet.dk i model ASB7118 (eller ASB7128 som dual 18"..).

Jeg anvender selv 4 x Electrovoice EVX180B da lyden er god men powerhandling er altså ikke 1000watt som i 18w1400, men
de står til udskiftning, og mine næste 18" enheder bliver disse (nedenstående link) fra acoustic elegance til en bagatel af
450$/stk (+fragt og moms) - dem bør du give en seriøs tanke:

http://aespeakers.com/aes_store/catalog/product_info.php?cPa th=23&products_id=118

Mvh Henrik

Til top Vis Sannerud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sannerud Besøg Sannerud's Websted

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo ikke nødvendigvis et must og et mål at enheden har stor xmax, men til at gengive den laveste ende må 18W1400 være at foretrække
grundet sin store membranvægt. Det passer godt til en kasse på 220 liter i refleksudgave som render ned til de 30Hz. Men min mening er dog at så
skal den ikke køre for langt op, allerhøjest omkring 60 - 65Hz.

Så kan du have et sæt 15" til at give det "kick" du evt. mangler da deres membran ikke behøver at være så tung. 2241 har en noget lettere
membran end 18W1400 som automatisk giver bedre højfrekvensegenskaber <200Hz. 18W1400 knækker af noget før og derfor mit valg at kun
laden den "tumle" op til de 65Hz.

Det er ikke nok at kunne have voldsom tung dybbas. Enheden skal også kunne stoppe brat (et godt stepresponse) og her er 2241 bedre for given
kasse

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

@ Flemming

Her er jeg så ikke enig - har du hørt 18LW1400?
Jeg har ikke noget problem med at køre den til 150Hz, der er absolut attack.
Skal det så være rigtigt godt putter man den i et horn og meget gerne et stort et.

Jeg har målt linear frekvensgang for 18LW1400 i mine "gamle" horn ml. 30Hz og små 300Hz og har altid delt ved 150Hz. Det var s.. rigtigt bas i mit univers.

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

hvis flemming ikke lige kommer ind robert....så har flemming 4-5 gange hørt 18LW1400 her hos mig, og jeg kører dem så kun til max 100hz hvor 18 sound 12MB 1000 tager over op til 600hz hvor  2" jbl 375 tar over.....synes bestemt jeg har attack i mine også....er det på skiven kommer det promte ud...kører med crown k2 her i 4 ohm til 2 18 LW 1400 i hver side....i 300litr tunet til 22hz, flemmings beregning

velkommen

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

øhhhh 300 litr til hver bas.....skulle så lige med ;-)

velkommen

zmilet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Tusinde tak for jeres meget brugbare indlæg.

Nu er JBL 2405 på plads, til det øverste af frekvensområdet, og JBL 2445, samt 2397 Smithhorn, ligger på loftet.

Håber i er enige med mig at ovenstående er noget jeg kan for noget rigtigt godt brugbart ud af, og at jeg kan få en rigtig detaljeret og virkelig god top ?

Til bund var jeg som beskrevet blevet inspireret hos Velkommen, nogle år tilbage, men hvordan bunden skal se ud, ved jeg ikke rigtig, men har næsten hele tiden været indstillet på noget 18" 18sound, samt en 12" 18 sound.

Om det så lige skal være 18w1400, ved jeg ikke,kan se de har nogle at vælge imellem, men jeg har desværre ingen forstand på det der med xmax, Fs, vas, osv

Om Jbl skal ind i også som værdig modstander ved jeg ikke, har kun hørt JBL 4333, og der manglede jeg noget dybde.
Jeg vil ikke have en bulder bund, men en god fast og detaljeret bund, som skal være så korrekt som muligt, måske det bliver svært at både bygge en Hifi højttaler og en slags studie monitor, kan være der skal 2 sæt til ?

Håber i forstår hvor jeg vil hen

Mvh. zmilet

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

der er ikke så meget at være i tvivl om.... 18Lw1400 og 12MB1000 + en crown k2 til bunden en nova hd8000 filter eller en fra robert... så er du kørende, vil du så mere bund på et tidspukt så er det bare en 18lw 1400 mere...de fåes forøvrigt hos thomann til knap 2400 bobs og 12" til ca 1450....

velkommen

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Jo jo, sågar ved de af dig nævnte banditter. I førstnævnte tror jeg ligefrem der sad 2241 i tcb'en på det tidspunkt.
Jeg antyder bare at prisen for den gode bas betales lidt i transient/præcisions egenskaberne i det interval? Men det er ubestridt en udmærket
basenhed, ingen tvivl om det!
Et morsomt musikstykke som Scaretale (Nightwish) kunne være en god prøve klud.

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Ovenstående var så et svar til Robert.

Velkommen, det er vist 21" du har fået et "hint" til. Dine 18" kasser havde du jo lavet :-)

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Ahh, en 2397, nice! Meget lineært horn. Jeg kørte den fra 600 - 700Hz af og det var, i bakspejlet, for lavt. Du bør holde dig omkring 1000Hz eller lidt
over og så går den fint op til en 7kHz hvor du kan skifte til 2405.....

zmilet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Takker igen

Flemming, vil du sige at en JBL 2441 er mere nøjagtig end 18w1400, eller bare mig der misforstår ?

Ikke at det er en dårlig ting, vil ikke farve lyden for meget, idet jeg leger med lidt remastering, så fejlene i musikken må jo gerne være tydelige. Men igen nok svært at få god fed punch, samt en højtaler der afslører de forskellige fejl, som i en rigtig studie monitor.

Faldt lige over denne 18TLW3000 fra 18sound, for mig ser den mere lineær ud

http://www.eighteensound.it/Portals/0/PDFs/18TLW3000.PDF

zmilet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Flemming tilføjelse:

Var jo også min plan efter vores sidste snak, at skaffe et par 2405, ved så ikke om det skal være 2397 horn, eller 2350, men nu prøver jeg med 2397, så er det jo nemt at skifte til 2350 bagefter, men har nok valgt 2397, fordi at det skulle være lineært, sådan forholdsvis.

Har jo også kigget længe på den 2405, der må jo være en grund den sidder i de store JBL monitor, som 4333, 4350 osv

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes