Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 19:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Variabel dc til anode? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 November 2014 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har brug for lidt input til en udfordring som jeg står med!

Jeg er i den situation at jeg skal til at afprøve et rør kredsløb til en hovedtelefon forstærker. Til dette kredsløb skal jeg bruge 150 volt dc. Se, jeg købte denne: PS300 Den er jo alt hvad jeg har brug for til at forsøge med forskelige rørkredsløb.... Problemet med denne er at den ikke virker en dyt. Min bror som er tekniker kan ikke få den til at virke på justeringen og andre har prøvet ligeså!! Der er et eller andet riv ravende galt med denne elendige tingest.

Derfor har jeg givet op på denne og vil nu høre om der tilfældigvis skulle være en bruger her, som kender til en justerbar og reguleret, høj spændings forsyning som kit der er til at have med at gøre??

Alle forslag er mere end velkomne da jeg begynder at blive lidt desperat

Dbh
Henrik

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 November 2014 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Henrik, hvorfor sender du den da ikke bare herover, det kan s´gu da ikke være raketvidenskab. Kan godt se, at de ikke har diagrammet liggende på hjemmesiden, meeeeeeen???
Btw, har ikke glemt de 2 moduler, har bare haft så p***etravlt

Bofa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 August 2014
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 November 2014 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Måske denne her kan bruges:

Til top Vis Bofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bofa

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Sendt: 05 November 2014 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Bora : Den fandt jeg også i dag, jeg tænker at der er komponenter for under 100 kr. Da jeg selv har trafoen, diodebro og lytter. Den vil være god til
forsøg, men er ikke reguleret, måske er det ligemeget når det kun drejer sig en hovedtelefon forstærker.. men jeg tror sgu jeg prøver den

Hasse : jo diagrammet ligger på deres hjemmeside, klik på downloads og der kan du finde HV400 schematic .. Min bror mener simpelthen ikke at
kredsløbets design overhovedet kan komme til at virke efter hensigten.. Jeg er i tvivl, jeg er formentlig ikke den eneste i verden som har købt dette
kit!
Er Analog Metric virkelig det eneste firma i verden som tilbyder sådanne kit? Jeg kan ikke finde andet...

Jeg vil gerne give dig et kald i morgen hvis jeg må

Andre bud er også meget velkomne   

Mit anlæg

Bofa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 August 2014
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 November 2014 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Vingborg skrev:
men er ikke reguleret, måske er det ligemeget når det kun drejer sig en hovedtelefon forstærker.. 

Jeg troede du skulle bruge en variabel forsyning.
Nu ved jeg ikke med hovedtelefonforstærker men hvis det drejer sig "alm." effektforstærker, så behøver st.forsyningen ikke være reguleret.
Til top Vis Bofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bofa

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Sendt: 12 November 2014 kl. 06:35 | IP-adresse registreret  

Godmorgen

Jeg har bestilt de få stumper som der skal til for at lave ovenviste kredsløb - Der er jo ikke meget i det..
Jeg tænker at implementere et CLC led som filter da jeg har en udmærket 5H 500mA choke.. Jeg har også fra Analog Metric kittet både 220uF og
100uF lytter på 450 volt.
Og nu spørgsmålet: Alle de CLC led jeg kan finde på nettet, har en lille elektrolyt først og en større efter choke, feks. 100uF - 5H choke - 220uF.

I AM kittet som jeg har er det 2 ens lytter sammen med choke spole..
Er der en rød tråd eller er det fløjtende ligegyldigt med rækkefølge? Og skal hvad sker hvis man hæver værdien af lytterne i ledet eller
sænker dem?

Mange hilsner
Henrik

Mit anlæg

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Sendt: 18 November 2014 kl. 06:34 | IP-adresse registreret  

Godmorgen
Lidt update:
HV400 kittet fra AM kom sgu til at virke - Jeg skiftede alle modstande og kondensatorer til de eksakte værdier som stod på diagrammet og fik en
vores leverandøre på jobbet til at finde frem til nogle nye halvleddere. "Q1" transistoren er blevet erstattet af en mere drøj version. Resultat: den
virker nu på justeringen og softstart.. Men men, som min bror sagde, så vil den opføre sig som en værre gummi forsyning. Jeg gav den 4 x 1k
modstande i serie som belaster kittet med ca. 40mA ved 150 volt. Fjerner man disse, stiger spændingen voldsomt! Jeg gav den fuld skrue med
AC200 volt ind, her kom der ca. 290 volt DC ud. De 4 seriekoplede 1k'er blev smidt på og her bliver den belastet med ca. 72mA. Slam, og
spændingen faldt til 230 volt DC.
Kittet skulle kunne trække 300mA som reguleret psu og dette fænomen vil jeg bestemt ikke kalde for reguleret og jeg har helt droppet printet fra
Analog Metric!
Det viste diagram ovenover teksten her, er jeg i fuld gang med at bygge op
Jeg målte strømmen igår på rørtrinnet og det bruger 165mA ved 150 volt DC. Strømmen er konstant, med eller uden signal, højt eller lavt med
tonegenerator.. Dog er det skrevet at det ovenviste kredsløb kun kan trække 100mA så en løsning skal findes.. Måske et kredsløb til hver kanal
på samme ringkerne og CLC led
Men først skal det prøves af...

Vh
Henrik

Mit anlæg

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Sendt: 18 November 2014 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hej Vingborg.

Hvis du skal eksperimentere meget kan du spare dig selv for utallige ærgrelser og brændte komponenter hvis du anskaffer en variotrafo - evt. med skilletrafo. Med den kan du regulere AC-indgangsspændingen til enstretter m.v. fra 0 til 250V. På brugtgrej.dk er der ofte sådanne til salg for små penge.

Vh

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes