Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 13:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Effektforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pingvinfod
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2014
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 19 November 2014 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Hej Hi-fi Freaks :)

Jeg vil igang med at bygge en effekt blok i stereo. 2* mono modul. Mit budget er omkring 2000,- kr. Det er første gang jeg skal lave en
forstærker. Jeg køber det som samle kit så man selv skal lode det sammen.

Inspiration har jeg fra den gamle som har bygget en forstærker på Beomaster diagram med 2n-3055 transistorer.

Mit krav er at det er noget HIFI grej, med god power i, og minimal THD (støj) Det skal være med traditionelle transistorer (MOSFET), ikke Chip-
amp. Den skal trække 2 Dali 850

Mit kendskab til elektronik er ikke det helt vilde. Jeg ved groft sagt, hvad de forskellige komponenter gør. Det er i hobby stadiet.

Jeg er igang med at læse Jan Soelberg's bøger (Anvendt elektronik 1-2) og har bestilt en Hi-fi gør det selv bog også.

Jeg har kigget på nogle forskellige moduler på Ebay, (Power amplifier board)

Til disse moduler skal jeg have købt:

-Køler plader (anodized)

-Speaker protection/Soft-start

-Ringkerne trafo

-Indgangs-filter med lytter (strømforsyning) m. ensretter dioder.

Evt. en DSP (digital sound processor)

Og et Alu-case

diverse RCA indgange, HT-terminal, Net-stik, kabler, kontakt, afbryder.

Hvis der er andet jeg mangler må i meget gerne sige til :)

Jeg er lidt i tvivl om hvilke power amp boards jeg skal vælge, jeg vil self. gå efter bedst kvalitet. Helst class AB.

Er der nogen af Jer der har erfaring med disse moduler fra ebay?

Jeg håber i kan hjælpe mig til rods i, hvad man skal vælge. Eller hvis i har nogle gode ide'er til noget, så bare kom med det!

På forhånd tak

Vh.

Pingvinfod

Til top Vis pingvinfod's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pingvinfod

pingvinfod
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2014 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget på følgende:

L20

http://www.ebay.com/itm/121397188584?_trksid=p2055119.m1438. l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

L12

http://www.ebay.com/itm/190748369204?_trksid=p2055119.m1438. l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

L15

http://www.ebay.com/itm/400569742930?_trksid=p2055119.m1438. l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

HI-FI DIAMOND DIFFERENTIAL

http://www.ebay.com/itm/151062501427?_trksid=p2055119.m1438. l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

L150W

http://www.ebay.com/itm/161199096883?_trksid=p2055119.m1438. l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

L7

http://www.ebay.com/itm/191410566311?_trksid=p2055119.m1438. l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Goldmund

http://www.ebay.com/itm/251437708751?_trksid=p2055119.m1438. l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

AM60

http://www.ebay.com/itm/141328221094?_trksid=p2055119.m1438. l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 November 2014 kl. 05:55 | IP-adresse registreret  

bare så du er klar over det .. de forstærker moduler du linker til kommer som bygge sæt ..   ( dele en en pose uden tegning  .. så skal du selv  samle dem

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 November 2014 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Det er spændende at kaste sig ud i selvbyg-verdenen. En af udfordringerne for den uerfarne - især med elektronik - er at man ofte er på herrens
mark, hvis man har samlet skidtet og det så alligevel ikke virker. Den situation skal man være forberedt på - mentalt og økonomisk.

Når det er sagt, så er man også nødt til at kaste sig ud i det, hvis man vil lære noget. Hvis det derimod handler om at få noget der virker til en god
pris, er der mere fornuft i at købe brugt udstyr.

En anden ting; du skal nok regne med at lægge told og moms til prisen på de kits, du kigger på.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

pingvinfod
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2014 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
bare så du er klar over det .. de forstærker moduler du linker til kommer som bygge sæt ..   ( dele en en pose uden tegning  ..
så skal du selv  samle dem

Jeg kan se at der er et skema med til nogle af dem, f.eks. L15 er der en tegning med, over hvor komponenterne skal være :)

De bliver en smule billigere når man selv skal samle.

Vh.

Pingvinfod

pingvinfod
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2014 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Det er spændende at kaste sig ud i selvbyg-verdenen. En af udfordringerne for den uerfarne - især med elektronik - er at man
ofte er på herrens
mark, hvis man har samlet skidtet og det så alligevel ikke virker. Den situation skal man være forberedt på - mentalt og økonomisk.

Når det er sagt, så er man også nødt til at kaste sig ud i det, hvis man vil lære noget. Hvis det derimod handler om at få noget der virker til en
god
pris, er der mere fornuft i at købe brugt udstyr.

En anden ting; du skal nok regne med at lægge told og moms til prisen på de kits, du kigger på.

Ja, det bliver spændende når det ikke virker og man skal til at fejl finde, det er der man lærer noget synes jeg :)

End til videre har jeg været heldig med dele fra Hong Kong, hvad angår told og skat. Dog ikke med beløb over 200-300 kr. (har ikke prøvet)

Jeg håber på at de moduler,er noget der virker, og er noget der kan spille op til fest :D
Jeg må arbejde med det, ind til jeg er tilfreds!

Vh.

Dawid

pingvinfod
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2014 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Er der en der har en idé til hvilket modul man skal vælge?

Jeg har snakket med LJM fra Hong Kong. Det er ham der har lavet print-kortene og Han mener jeg skal bruge L15.

Har lige spurgt hvad han synes om L150W og L15-2

Han mener ikke jeg skal vælge L12-2

L7 & L12 er til mindre plads, og L15 er best, hvis plads ikke er et problem.

Vh.

Pingvinfod

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2014 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

http://www.ebay.com/itm/121397188584?_trksid=p2055119.m1438. %20l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

denne har jeg selv samlet .. her i sommers .. mest for sjov .. og den har spillet lidt på mine mangnepan ..  syntes den spiller fint den den lave pris

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 19 November 2014 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ikke specielt stærk i det her, men skal man ikke stille tomgangsstrøm på sådan et udgangstrin?
Eller er det klaret med noget elektronik..
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2014 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

pingvinfod skrev:
Er der en der har en idé til hvilket modul man skal vælge?

Jeg har snakket med LJM fra Hong Kong. Det er ham der har lavet print-kortene og Han mener jeg skal bruge L15.

Har lige spurgt hvad han synes om L150W og L15-2

Han mener ikke jeg skal vælge L12-2

L7 & L12 er til mindre plads, og L15 er best, hvis plads ikke er et problem.

Vh.

Pingvinfod

hej  er der endelig noget bestemt grund til at, du vil bygge den forstærker selv .. .?? det bliver ikke billigere at bygge selv med mindre , du finder nogle moduler i den dyre / bedre ende..

de l20 moduler du linker til .  er  i samme klasse som denne færdig forstærker
http://www.behringer.com/EN/Products/A500.aspx

dog vil jeg ikke tro at du kan bygge den lige så billigt selv 

pingvinfod
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2014 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]hej  er der endelig noget bestemt grund til at, du vil bygge den forstærker selv .. .?? det bliver ikke billigere at bygge selv med mindre ,
du finder nogle moduler i den dyre / bedre ende..  de l20 moduler du linker til .  er  i samme klasse som denne færdig forstærker
http://www.behringer.com/EN/Products/A500.aspx dog vil jeg ikke tro at du kan bygge den lige så billigt selv  [/QUOTE]

Det er enlig mest bare for at prøve at bygge noget, og se om man kan få noget godt ud af det. Men hvis de moduler er for ringe, så er det måske
ikke bøvlet vær. ( har ingen idé om hvor gode de er )

Har du evt. nogle forslag til nogle bedre/dyrere moduler?

Kan se den koster omkring 1400,- den Behringer, hvis jeg skulle lave en selv ville de måske lige blive en anelse dyrere. Men man har til gengæld
prøvet at arbejde med det.

Har du dokumentation for at de ligger i samme klasse?

Vh.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2014 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

hej

nej  det her jeg ikke  ud over begge dele  bliver lavet i kina.. og har begge to til at stå hjemme ved mig ..

jeg vil ikke sige at det er dårlige forstærker, for det syntes jeg ikke de er ..   og slet ikke til den pris..   jeg har selv købt groundsound moduler .. kan se de ikke sælges løst mere..  måske skal man stadig købe de, hvis du ringe til dem..

det du skal regne med er at lave en ordenlig strømforsyning ..  og det er ikke billigt at lave sådan en ..
strømforsyningen i mit effekttrin .. koster 1500 for trafo 1000 va  20 stk  RIFA PEH til 118 kr stykket  og lidt små dele  som ikke koster så meget .. så en små 4000 kr for strømforsyningen.. der til komme kabinet og forstærker moduler

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 November 2014 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Det er friskt gjort, at kaste sig ud i et DIY projekt med Jan Soelbergs bog og inspiration fra en hjemmebygget forstærker med kvasikomplementær to gange 2N3055 eller MJE2955/3055 komplementær forstærkere på maksimalt 60W. Herfra til en forstærker strømforsynet med 2x70V. Jeg har været turen igennem og er på vej til endnu et lignende projekt bygget helt fra bunden.

Jeg tænker på hvordan du starter forstærkeren op uden det hele går op i flammer og røg. Dit budget på 2000,- kroner rækker ikke, hvis du vil lave det helt færdig med tilstrækkelig strømforsyning og et tilhørende anstændigt kabinet. Alene ringkernetrafoen koster mere end halvdelen af dit budget og vil du have elektrolytter i en fornuftig kvalitet og størrelse er der bud efter flere hundrede kroner til dem alene.

Så fik jeg det projekt ødelagt. Men ..... tilfredsstillelsen ved selv at have lavet den OG DEN SPILLER er en berusende følelse, kan jeg garantere dig! Du skal være omhyggelig og påpasselig i al det du foretager dig under opbygningen. Korte ledninger, omhyggelig afkobling af strømforsyningsspændingerne, så forstærkeren ikke går i selvsving eller bliver ustabil under belastning. Der er mange vigtige detaljer, som er forudsætningen for et godt resultat.

Jeg foreslår dig at alliere dig med en, som har erfaring med opgaven og som ejer en variotrafo, den dag forstærkeren skal startes op. Sikringer kan ikke redde transistorerne, hvis der er en fejlmontage et sted.

Beringer A500, som omtales, er diagrammæssigt helt forskellig fra forstærkeren du har tænkt dig at bygge. Beringer A500 anvender kun en vikling med 80V AC til hver kanal fra trafoen. En atypisk konstruktion. Normalen er, at der anvendes to viklinger, hvor den ene ende af hver lægges til et fælles midtpunkt (stel). Herfra udspringer højttalernes minus. Bortset fra dette; kan du nå lydresultatet fra A500 er du godt på vej til noget brugbart, du kan arbejde videre med. Jeg har en stående 40 cm fra mine fødder, så jeg kender den rigtig godt. Den er en del af min stald af sjove konstruktioner og fabriksbyggede ditto. Min 41 år gamle DIY forstærker med 2N3442 som udgangstransistorer overhaler den med flere længder i lydkvalitet og musikalske detaljer.

Har jeg ikke taget modet fra dig med denne svada er det blot om at klø på. Og endnu engang ... vær omhyggelig! Pøj, pøj.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

pingvinfod
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2014 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hej  nej  det her jeg ikke  ud over begge dele  bliver lavet i kina.. og har begge to til at stå hjemme ved mig ..  jeg vil ikke
sige at det er dårlige forstærker, for det syntes jeg ikke de er ..   og slet ikke til den pris..   jeg har selv købt groundsound moduler .. kan se de
ikke sælges løst mere..  måske skal man stadig købe de, hvis du ringe til dem.. det du skal regne med er at lave en ordenlig strømforsyning .. 
og det er ikke billigt at lave sådan en .. strømforsyningen i mit effekttrin .. koster 1500 for trafo 1000 va  20 stk  RIFA PEH til 118 kr stykket  og
lidt små dele  som ikke koster så meget .. så en små 4000 kr for strømforsyningen.. der til komme kabinet og forstærker moduler

Nej trafoer koster satme med alt det kobber der bliver brugt ;)

Ang. lytterne, så har jeg jeg selv den teori at de ikke behøver at være af det "ypperste" Bare de overholder spændingerne. Jeg personligt synes
ikke der er den vilde forskel. Men det er der nok forskellige meninger om ;)

Jeg vil selv ofre 1500 på forsyning til udgangene, incl. lytter og bro.

pingvinfod
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2014 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

Udgangs modulerne jeg regner med at vælge er et sæt LYNX 3.01

Er der nogen der har erfaring med dem? :)

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 November 2014 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Citér:
Ang. lytterne, så har jeg jeg selv den teori at de ikke behøver at være af det "ypperste" Bare de overholder spændingerne. Jeg personligt synes ikke der er den vilde forskel. Men det er der nok forskellige meninger om ;)

Heldigvis at du "kun" selv har den. Vi andre har allerede fået en anden erfaring. Og erfaringen er, at de skal være istand til af aflevere strømmen prompte. Ellers bliver lyden forvrænget og kedelig.

Teknisk set sker der det, at hvis lytten ikke afleverer strømmen med det samme, når den skal, så falder spændingen over forstærkerkredsløbene, som derved ikke længere arbejder i sit optimale område.

En simuleret test kan udføres på denne måde:. Byg trafo-diodebro-lytter op som den ene del og forstærker op som den anden del (uden store lytter!). Disse to dele skal jo kobles sammen med nogle ledninger for at kunne fungere. Men det, man så kan prøve, er at variere længden af disse ledninger. Gerne helt korte og så 10 meter lange.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2014 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

pingvinfod skrev:
lille_smed skrev:
hej  nej  det her jeg ikke  ud over begge dele  bliver lavet i kina.. og har begge to til at stå hjemme ved mig ..  jeg vil ikke
sige at det er dårlige forstærker, for det syntes jeg ikke de er ..   og slet ikke til den pris..   jeg har selv købt groundsound moduler .. kan se de
ikke sælges løst mere..  måske skal man stadig købe de, hvis du ringe til dem.. det du skal regne med er at lave en ordenlig strømforsyning .. 
og det er ikke billigt at lave sådan en .. strømforsyningen i mit effekttrin .. koster 1500 for trafo 1000 va  20 stk  RIFA PEH til 118 kr stykket  og
lidt små dele  som ikke koster så meget .. så en små 4000 kr for strømforsyningen.. der til komme kabinet og forstærker moduler

Nej trafoer koster satme med alt det kobber der bliver brugt ;)

Ang. lytterne, så har jeg jeg selv den teori at de ikke behøver at være af det "ypperste" Bare de overholder spændingerne. Jeg personligt synes
ikke der er den vilde forskel. Men det er der nok forskellige meninger om ;)

Jeg vil selv ofre 1500 på forsyning til udgangene, incl. lytter og bro.

det er da dit ejet valg om du ønsker at spare på pengene  der hvor de virkelig betyder noget,, jeg har tidligere selv forsøgt med den billige lytter .. joo de spiller da.. den ikke perfekt.. og levetiden på den er også en helt anden..  .. jeg har da en ide om at min strømforsyning  skal holde de næste 20 år .. så det  kun er mine moduler jeg kan finde på at skifte

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes