Forfatter |
|
Crackhead Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 281
|
Sendt: 09 Januar 2016 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg leder lidt efter en god stereo-forstærker med HT-indgang, til at komplimentere min Yamaha RX-A3040. Pris max 40.000. Hvad vil i
anbefale og hvad er jeres erfaringer? Skulle jeg måske kigge efter ren effekt i stedet og bruge min receiver som pre? Eller er Yamaha'en
egentlig god nok i sig selv? Højttalere er Audiovector Sr3 AA. Musikstil er hård rock/metal.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 09 Januar 2016 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Crackhead skrev:
Eller er Yamaha'en egentlig god nok i sig selv? |
|
|
Det kan nok kun du selv afgøre - der er vel en grund til du eftersøger noget effekt hejs :)
Din Yamaha kan tilsluttes ekstra effektforstærkere, så det er nok den vej du skal gå.
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 09 Januar 2016 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Savner du noget når du anvender din yamaha i stereo mode? hvilke højttalere har du.
|
Til top |
|
|
Crackhead Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2016 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
exciter skrev:
Savner du noget når du anvender din yamaha i stereo mode? hvilke højttalere har du. |
|
|
Højttalere er Audiovector SR3 AA. Jeg savner nok noget bund klarhed.
|
Til top |
|
|
Superfrg Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 09 Januar 2016 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde en Parasound P5 & A21 på et tidspunkt som jeg var meget glad for.
Liste prisen er omkring 33K fra nyt.
P5 forforstærkeren havde både high & low pass til sub i stereo, super smart hvis man skal bruge det.
De har lavet en ny integreret til omkring 10K mindre som har lidt mindre kraft, men ser super god ud og folk taler rigtig godt om.
Hvis du skal bruge 40.000 kr. på en forforstærker og/eller forstærker ville jeg øremærke 25% af dem til noget akustisk behandling
af rummet, såfremt at det ikke er noget du har set på.
Jeg har opgraderet alt for meget grej til for mange penge, men det der har givet mig allermest har været at finde den optimale
højtaler & lytteplacering samt at få noget behandling ind i rummet, hos mig basstraps og første reflektioner samt bag min
lytteposition.
Jeg købte mit hos GIK acoustics som har mange fine intro videoer og intro pakker.
|
Til top |
|
|
Crackhead Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2016 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Crackhead skrev:
Eller er Yamaha'en egentlig god nok i sig selv? |
|
|
Det kan nok kun du selv afgøre - der er vel en grund til du eftersøger noget effekt hejs :)
|
|
|
Det har du ret i  Jeg vil bare gerne ha lidt input fra folk, som er gået samme vej. Især om der er et markant løft i lydkvalitet. ved at
koble en integreret, eller effekt på.
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 09 Januar 2016 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arh... Jeg skal lige være helt med. Du spiller hård rock og metal på et par mindre gulvhøjttalere til en pris på over 60K ?? Det er ikke for at være ubehøvlet eller noget i den stil. Jeg forstår godt at man kan spille al musik på alle anlæg, hvis man bare er tilfreds - fred med det. Men har du hørt din ynglingsmusik på et anlæg med power og nogle højttalere der kan flytte luft? jeg spørger bare - for det mener jeg er vigtigt at have prøvet, før den slags penge skal på bordet. Ellers har man sgu for mange af dem  Misforstå endelig ikke - jeg mener faktisk at hifi til en vis grænse er fri leg - men der er bare nogle grænser, som teorien sætter. Og hvis vi skal være dig behjælpelig med at få en bedre lydoplevelse, så er det nogle småting vi er nødt til at sætte på plads: Har du begrænset plads? Krav fra ægtefælde/kæreste om udseende eller udformning af udstyret på dit anlæg? Skal det bruges til andet end musik, dvs f.eks film eller bare have diverse tilslutningsmuligheder, som der skal tages højde for? Hvorfor købte du netop denne højttaler, med din musiksmag? Holder du mange fester? Håber dette kan være med til at vi kan hjælpe dig bedre i din søgen og spørgen - efter bedre lyd
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 09 Januar 2016 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Crackhead skrev:
Det har du ret i Jeg vil bare gerne ha lidt input fra folk, som er gået samme vej. Især om der er et markant løft i lydkvalitet. ved at koble en integreret, eller effekt på. |
|
|
Dit musikvalg in mente kan det måske ligefrem være et spørgsmål om du i virkeligheden ikke bare skal tænke i retningen af en potent sub ?? __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Crackhead Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2016 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital_Thor skrev:
Arh... Jeg skal lige være helt med. Du spiller hård rock og metal på et par mindre gulvhøjttalere til en pris på
over 60K ??Det er ikke for at være ubehøvlet eller noget i den stil. Jeg forstår godt at man kan spille al musik på alle anlæg, hvis man
bare er tilfreds - fred med det. Men har du hørt din ynglingsmusik på et anlæg med power og nogle højttalere der kan flytte luft? jeg
spørger bare - for det mener jeg er vigtigt at have prøvet, før den slags penge skal på bordet. Ellers har man sgu for mange af dem
Misforstå endelig ikke - jeg mener faktisk at hifi til en vis grænse er fri leg - men der er bare nogle grænser, som teorien sætter.
Og hvis vi skal være dig behjælpelig med at få en bedre lydoplevelse, så er det nogle småting vi er nødt til at sætte på plads:Har du
begrænset plads?Krav fra ægtefælde/kæreste om udseende eller udformning af udstyret på dit anlæg?Skal det bruges til andet end
musik, dvs f.eks film eller bare have diverse tilslutningsmuligheder, som der skal tages højde for?Hvorfor købte du netop denne højttaler,
med din musiksmag?Holder du mange fester?Håber dette kan være med til at vi kan hjælpe dig bedre i din søgen og spørgen - efter
bedre lyd  |
|
|
Jeg valgte mine højttalere på baggrund af, at jeg(imod hvad mange tænker om metal-fans) går ret højt op i, at få en naturlig og god lyd,
som produceren og mixeren havde tænkt sig at det skulle lyde. Jeg har ret begrænset plads. Min stue er ca. 18m2 og kvadratisk. Og
meget metal-musik er faktisk ret godt indspillet, med et højt dynamisk niveau. Jeg holder ikke mange fester og er ikke typen, som
"blæser vinduerne ud". Jeg har hørt højttalere fra B&W, Dali, Piega, Monitor Audio m.m. og er af den opfattelse, at SR3'erne er dem
overlegne. I hvert fald ud fra mine forudsætninger
|
Til top |
|
|
Crackhead Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2016 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Crackhead skrev:
Det har du ret i Jeg vil bare gerne ha lidt input fra folk, som er gået samme vej. Især om
der er et markant løft i lydkvalitet. ved at koble en integreret, eller effekt på. |
|
|
Dit musikvalg in mente kan det måske ligefrem være et spørgsmål om du i virkeligheden ikke bare skal tænke i retningen af en potent sub
?? |
|
|
Bryder mig sgutte meget om sub'er til stereo. Synes at de vrider lydbilledet på en unaturlig måde. Men det er nok et spørgsmål om akustik.
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 09 Januar 2016 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hård rock og metal kan sagtens nyde godt af et godt anlæg.
|
Til top |
|
|
Crackhead Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2016 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
pof@ skrev:
Hård rock og metal kan sagtens nyde godt af et
godt anlæg. |
|
|
Lige præcis
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Januar 2016 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Crackhead Jeg prøvede så vidt muligt at undlade generaliseringer - men antog at metal musik skal afspilles med lidt saft og kraft. Indrømmet det ikke er min musiksmag, så her må jeg bero mig på antagelser og andres lyster. Højttalerne er sikkert fine og hvis du er tilfreds, så vil jeg ikke bruge mere tid på at tænke på dem. Men jeg ville nok prøve en reel stereoforstærker - integreret eller pre+effekt. En surround-kasse er efter min erfaring - uanset pris - bare ikke god nok til musik. Bevares det kommer tæt på, men der mangler typisk noget, som måske først bliver tydeligt for nogen når det bliver testet direkte i A/B. Men prøv det - før du køber. Ang. sub - så skal du på ingen måde afskrive muligheden - så længe du minimum køber 2 stk og opstiller dem korrekt. Med 2-3 subs, så kan du få en bas der overgår stort set alle højttalere - fordi du udnytter akustikken. Se følgende video for dybdegående forklaring: https://www.youtube.com/watch?v=SCWL-zusyqwJeg ville klart gå ud og høre om ikke en forhandler vil låne dig en lækker integreret forstærker - der skulle være rig mulighed når du vil lægge 40K. Audiovector skulle efter sigende være letdrevne, idet flere bruger dem med små rørforstærkere uden problemer, så jeg ville ikke tænke på watt, men kvalitet. Og selv om din surround-kasser har koster ca 16K - så er den bygget til så meget andet også, at jeg tror du vil blive glad for et dedikeret stereo produkt  Prøv også at placere dit system assymetrisk, da du her måske kan undgå at begge højttalere anslår de samme rumressonancer, nu da dit rum har den uheldige udformning. Hvis du skal dæmpe dit rum lidt, så start med at eksperimentere med et stort blødt tæppe på gulvet imellem dig og højttalerne og eller dæmpning på væggene på sidevæggene, så reflektioner fra disse bliver undertrykt - det er de nærmeste reflektioner der forstyrre mest.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Januar 2016 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan også være en fordel at dæmpe bag højttaleren, grundet dens sikkert tætte placering til bagvæggen. Start med at sætte en dæmpende plade bag hver højttaler, for at se om det gør en forskel, som du selv mener at få noget ud af. Det kan gøres kunstnerrisk og elegant, så snart du har testet om det hjælper for dig og dine ører
|
Til top |
|
|
BLund Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 August 2014 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 201
|
Sendt: 09 Januar 2016 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med de højtalere og musiksmagen skal du nok over i et Naim forstærkersæt eller lignende
alternativt køb et gammelt sæt JBL, Klipsch eller NS1000, så er der lidt mere frit valg på hylderne af egnede forstærkere
|
Til top |
|
|
Crackhead Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2016 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naim tiltaler mig også, men det er dog lidt pebret, hvis man skal op i effekt, synes jeg. Jeg har luret en del på en Hegel H360 og på en
Yamaha A-S3000...
|
Til top |
|
|
Jens EK Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 205
|
Sendt: 09 Januar 2016 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hegel H360 er da et godt bud. Der er muskler og klarhed, som du
godt kan lide. Eller Musical Fidelity M6 500i. Jeg vil nu mene, at
Naim fint kan drive dem. Deres mindste er der fint med krudt i.
Men behov er jo forskellige.
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 10 Januar 2016 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|