Forfatter |
|
mroerup Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 30
|
Sendt: 17 Januar 2016 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle Rør-folk herinde.
Jeg har behov for lidt hjælp vedr. en Thorhauge forforstærker, der suser/støjer i højre kanal.
Den har været ovre hos Thorhauge til service, og han konkluderede at problemet var mine GE NOS rør. Han anbefalede så nogle JJ ECC82 rør, og
dem købte jeg så. Problemet forsvandt så også straks...i ca. 3 måneder, men er nu kommet tilbage.
Dvs. at jeg nu har 3 sæt ECC82 rør. De medfølgene TAD-rør (som jeg ikke kender alderen på), nogle GE NOS-rør fra ABAudio, samt de nye JJ Gold.
I alle tilfælde har de kørt perfekt i nogle måneder (3-5), hvorefter støjen begynder. Det starter med at perioden med opstarts susen, bliver længere og
længere. Efter et par måneder, forsvinder den så slet ikke, meni ligger bare i baggrunden af højre kanal.
I perioder kan lydstyrken på støjen, så stige drastisk i et par minuter, for så langsomt at falde igen.
Et par gange har der også været nogle deciderede knald i højre højtaler, under en af disse perioder.
Støjen er i øvrigt ikke niveau-afhængig, og ændre sig ikke når jeg skruer på volume knappen.
Jeg tænker at noget må være galt, og det ikke kan være normalt at "slide" et sæt forforstærker rør op på få måneder.
Kan det være glædespændingen der er for høj ?
Obs. Jeg slukker normalt for alt udstyret, når jeg ikke bruger det. Jeg tænder nok for Hifi'en ca. 3-5 gange om ugen.
Jeg har egentligt været glad for Steen Thorhauges support, og dette skal ikke forstås som en kritik af ham.
Det ville dog være rart, om jeg kunne få noget hjælp til selv at identificere problemet. Eller evt. få fixet forforstærkenen af en eller anden i Kbh.
området.
Er der nogen herinde som har hørt om lignende problemer ?
På forhånd mange tak.
|
Til top |
|
|
Steen Thorhauge Branchemedlem

Thorhauge Audio
Bruger siden: 02 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 136
|
Sendt: 17 Januar 2016 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Send den over til mig, så skal jeg tjekke den.
MVH Steen
|
Til top |
|
|
mroerup Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 30
|
Sendt: 18 Januar 2016 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Steen. Det må jeg hellere gøre...
Er dog temmelig nysgerig efter at høre om du eller en anden, har en ide om hvad der kan være galt ?
Jeg er i øvrigt kommet til at smadre det ene JJ-rør. Der kom et ordentligt knald,, da jeg lirkede det op af soklen, kun et par sek. efter jeg havde slukket
forstærkeren. Der har åbentbart stadig været noget spænding på :-(
Hvor længe skal man egentlig vente, inden man kan fjerne et rør ?
Det betyder desværre at jeg nu ikke engang kan demonstre problemet, med de relativt nye JJ-rør. GE- og TAD-rørene støjer stadigvæk, men dem har
du jo allerede tømt defekte/slidte.
Mvh. Martin
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 18 Januar 2016 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da de store kondensatorer længe efter den er blevet slukket, indeholder en godt strøm, skal du vente en times tid, før du gør noget. Så burde de være afladet.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 18 Januar 2016 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
.....indeholder en god del strøm......skulle der stå.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
gabetta Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 386
|
Sendt: 18 Januar 2016 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet at bytte rørene til den anden kanal? Suser det så i den anden kanal?
Steen Thorhauge har sandsynligvis blot målt på dine rør og fundet det ene slidt, nu må han jo måle om forforstærkeren trækker for hårdt i
den denne ene kanal
|
Til top |
|
|

Thorhauge Audio
|
Sendt: 18 Januar 2016 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
rørene sidder i serie, første rør forstærker begge kanaler andet rør er buffer,
på bagpladen sidder der et advarsels skilt, læs hvad der står.
MVH Steen
|
Til top |
|
|
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
Sendt: 18 Januar 2016 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
mroerup skrev:
Er dog temmelig nysgerig efter at høre om du eller en anden, har en ide om hvad der kan være galt ?
Mvh. Martin |
|
|
Mon dog ikke Steen har de bedste forudsætninger for, at løse et evt problem på apparatet? Med mit kendskab til hans service... fejler den absolut intet.
Send den fluks afsted! __________________ So long and thanks for all the fish.
|
Til top |
|
|

Thorhauge Audio
|
Sendt: 25 Januar 2016 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forforstærkeren fejlede intet, ejeren havde fjernet begge riaa rør, hvilket bevirker at , både højspænding
og glødespænding stiger, det skal gå galt.
MVH Steen
|
Til top |
|
|
Bofa Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 August 2014 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 147
|
Sendt: 25 Januar 2016 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Steen Thorhauge skrev:
Forforstærkeren fejlede intet, ejeren havde fjernet begge riaa rør, hvilket bevirker at , både højspænding
og glødespænding stiger, det skal gå galt.
MVH Steen |
|
|
Hvorfor ?
|
Til top |
|
|

Thorhauge Audio
|
Sendt: 25 Januar 2016 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi gløde spændingen er lavet med en 15v regulator, og efterfølgende rc led, højspændingen er ikke reguleret
men med en choke og 2 rc led, ved halvering af strømtrækket vil spændingen stige.
MVH Steen
|
Til top |
|
|
Bofa Udelukket fra forum

|
Sendt: 25 Januar 2016 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok tak
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3356
|
Sendt: 25 Januar 2016 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Steen Thorhauge skrev:
Fordi gløde spændingen er lavet med en 15v regulator, og efterfølgende rc led, højspændingen er ikke reguleret, men med en choke og 2 rc led, ved halvering af strømtrækket vil spændingen stige. |
|
|
Det vil sige at problemet fremover kan forhindres ved at anvende stabiliseret spændingsforsyning uden brug af RC kredsløb til såvel glød- som forsyningsspænding på samme måde, som anvendes i transistoriserede kredsløb. Er det gamle traditioner der alene af nostalgiske årsager holdes i hævd, nu hvor transistoriserede spændingsstabiliseringskredsløb nemt kunne tages i anvendelse? Eller holder man fast i den forældede spændingsforsyningskonstruktion af hensyn til købere med transistorallergi?
Resultatet af det nuværende princip er at forandringer i et rør påvirker resten. Eller har jeg misforstået noget?
|
Til top |
|
|
Bofa Udelukket fra forum

|
Sendt: 25 Januar 2016 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
[QUOTE=Steen Thorhauge] Er det gamle traditioner der alene af nostalgiske årsager holdes i hævd, nu hvor transistoriserede spændingsstabiliseringskredsløb nemt kunne tages i anvendelse? Eller holder man fast i den forældede spændingsforsyningskonstruktion af hensyn til købere med transistorallergi?
|
|
|
Det har ikke en skid med transistorallergi at gøre, det lyder bare bedre med RC/LC forsyning. Faktisk bliver det endnu bedre med ensretter-rør i strømforsyningen, har sågar set drosselspoler i gløde-forsyningen  .
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 25 Januar 2016 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil tro ar steen laver det på den måde fordi han syndes det lyder best sådan __________________ Vi hører alle forskelligt
|
Til top |
|
|

Thorhauge Audio
|
Sendt: 25 Januar 2016 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder godt på denne måde, så hvorfor lave noget om, i min Intersection pre sidder der tre LC (choke) led
hver choke er på 9 Henry og kondensatorer på i alt 3960uf. jeg har solgt 41 forforstærkere, to i denne måned,
så noget må jeg have lavet rigtigt
MVH Steen
|
Til top |
|
|