Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 05:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Ky(H)nisk lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 48
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Nå jeg lovede jo at fortælle lidt om RGB-> Component converteren. Den lever 100% op til forventningerne, Jeg har sammenlignet DVD via component med DVD via Scart og converter og hvis der er en forskel, så er RGB converteren bedre. Det skal siges at det er en ret billig DVD afspiller jeg har testet med, men det rykker nu ikke ved at det ser ret godt ud! jeg bruger den til min playstation, da hverken LD eller VHS har RGB output!

Ellers gik aftenen igår med at få puttet mit nye ø16mm component kabel ind i kabelbakken sammen med de andre kabler bakken er 15x30mm og der er Supra HDMI/DVI, Supra S-video, Ø8mm composite og nu Ø16mm component men ikke noget luft længere jeg ville egentligt gerne have haft et VGA kabel med, men så kommer jeg til at få fat i en større kabelbakke! men er der iøvrigt ikk noget med at VGA ikke duer over 2 meter? jeg skal bruge mindst 5meter (evt PC skal ikke stå sammen med anlægget)

I lørdags fik jeg indstillet lidt lyd (igen) resultatet er at jeg nu deler fronter/subs lidt lavere (65Hz) og kører bagHT som "Large" dette har bevirket en mere homogen overgang til subberne, samt at jeg fik fjernet et peak jeg havde ved 40Hz (der var nok mange der syntes at det lyd fedt før, men det er langt mere neutralt nu) jeg har også genindført elektrisk korrektion +12Db ved 16Hz dette bevirker at der er linært subgengivelse ned til 20Hz og et let fald derfra, jeg kan ikke måle max SPL da hele huset(og mig) giver op før det forvrænger men jeg fastholder mine ca. 98dB under 20Hz konservativt

Næste punkt på programmet er mørklægning, for inden længe er det sommer og så får jeg virkeligt problemer hvis jeg ikke gør noget! Jeg påregner at købe rullegardiner og se om det er nok! jeg skal i øvrigt også have fruen til at sy et forhæng til indgangsdøren.

nå ja, og så vil vi have nye siddepladser, vi sidder ikke godt nok i vores stole, konstaterede vi i weekenden, da vi kørte Lord of the rings kavalkade (S.E. naturligvis)

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
er der iøvrigt ikk enoegt med  at VGA ikke duer over 2 meter? jeg skal bruge mindst 5meter

Jeg kører 10 meter uden problemer...

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

kyhn skrev:
er der iøvrigt ikk noget med  at VGA ikke duer over 2 meter? jeg skal bruge mindst 5meter

OK, så er det jo nok bare et spørgsmål om kvalitet. jeg har da iøvrigt selv brugt 5 meter nu jeg tænker over det godt nok med VGA/BNC men det gør jo ingen forskel!

jeg tror egentligt at jeg har kablet stadigvæk, så det er jo bare at skifte stikkene ud!

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
L.B. skrev:

kyhn skrev:
er der iøvrigt ikk noget med  at VGA ikke duer over 2 meter? jeg skal bruge mindst 5meter

OK, så er det jo nok bare et spørgsmål om kvalitet. jeg har da iøvrigt selv brugt 5 meter nu jeg tænker over det godt nok med VGA/BNC men det gør jo ingen forskel!

jeg tror egentligt at jeg har kablet stadigvæk, så det er jo bare at skifte stikkene ud!

Jeg bruger standard fra AV Connection = billigt og godt

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Huhm var lige inde og kigge lidt, det ser ud som om at 2m er det man vil garantere ved max opløsning, altså ikke noget der har hold i virkeligheden! så det havde jeg bare fået galt i halsen

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2006 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Og hvad skal man så lave så´en dag som i dag...  SPL målinger, selvfølgelig

+/- 4dB 15 til 100Hz og ca. 121dB ved 20Hz uden stress BOOM Baby faktisk så er subberne skruet 6dB ned på forforstærkeren og jeg har begrænset output af hensyn til mine svage forstærkere.

Men 10Hz ved lidt for højt niveau giver i øvrigt kvalme og svag hovedpine

nå ja og så er der lidt nye fotos på side et

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
Og hvad skal man så lave så´en dag som i dag...  SPL målinger, selvfølgelig

Jamen det er da klart

kyhn skrev:
+/- 4dB 15 til 100Hz og ca. 121dB ved 20Hz uden stress BOOM Baby faktisk så er subberne skruet 6dB ned på forforstærkeren og jeg har begrænset output af hensyn til mine svage forstærkere.

Utrolig flot frekvensgang, det må jeg sige

kyhn skrev:

LOL!! Godt man ikke har de problemer

kyhn skrev:

Altid godt - fed inspiration. Du har også fået grejet i racks - nice. Hvad med racket til stereo-stuen?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2006 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

L.B. skrev:
Utrolig flot frekvensgang, det må jeg sige

Ja det er ikke slemt når man tænker på at jeg har subberne placeret næsten i hjørnene, og eneste korrektion er ved 16Hz.  Max SPL var nu også lidt imponerende og jeg kan presse 7-8dB mere ud ved en reel SPL indstilling. men jeg overvejer om jeg skal have fat i en Eq. for at jævne det lidt mere ud, jeg har en lille dal og to toppe som jeg gerne ville have væk

kyhn skrev:

L.B. skrev:
LOL!! Godt man ikke har de problemer

ja det er nok lidt et bekvemmeligheds problem.

kyhn skrev:

L.B. skrev:
Altid godt - fed inspiration. Du har også fået grejet i racks - nice.

Ja jeg har prøvet lidt frem og tilbage, egentligt ville jeg have en forstærker ved hver højttaler, men et rack bag hver sub har lidt højere WAF og det er jo "kun" bagHT der får lange HT kabler på den måde. Min eneste bekymring er varme, 2 stablede Kl. A trin er umiddelbart ikke smart men der kan blive 20cm i mellem og jeg har blæsere på, så mon ikke det går!

L.B. skrev:
Hvad med racket til stereo-stuen?

Desværre er det ikke kommet hjem endnu, men jeg håber da på at nå det i år

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
kyhn skrev:

Altid godt - fed inspiration. Du har også fået grejet i racks - nice. Hvad med racket til stereo-stuen?

Så kom det endeligt hjem! så der er nye fotos på side 1! incl. fodpaneler

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2006 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
L.B. skrev:
kyhn skrev:

Så kom det endeligt hjem! så der er nye fotos på side 1! incl. fodpaneler

Jamen dog - det ser da rigtig fint ud. Alle komponenter ser straks bedre ud når de får lidt luft omkring sig i et flot rack

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Jamen dog - det ser da rigtig fint ud. Alle komponenter ser straks bedre ud når de får lidt luft omkring sig i et flot rack
Ja det hjælper lidt, faktisk så er det ved at være OK.

Jeg har netop modtaget VdH The clearwater tredobbelt til mine fronter i stuen, det bliver spændende at se om tredobbelt er et hit! 
"Ny" pre i næste uge (omend jeg skal til Århus igen) det bliver sjovt at se om jeg endeligt har fundet en pre der kan erstatte min gamle lux! Jeg er ikke for optimistisk, jeg har prøvet en del efterhånden, men jeg har ikke fundet noget der har den rigtige sound og som samtidig er god nok.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2006 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Kan dine fronter bi-wires? Hvis de kan, så læg dobbelt til bunden og enkelt til toppen...

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2006 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Kan dine fronter bi-wires? Hvis de kan, så læg dobbelt til bunden og enkelt til toppen...
Nix, de gamle B&W er no B***S*** men det bliver lidt sjovt at sammenligne dobbelt med tredobbelt! Om det er bedre er jeg lidt tvivlende overfor, men prøves skal det. I øvrigt så er det termineret som tredobbelt. Det ser ikke ud af meget, men OK det betyder jo heller ikke det store

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

der er sq blevet stil over musik biblioteket nu

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

-jan- skrev:

der er sq blevet stil over musik biblioteket nu

Ja det ser bedre ud, du havde jo ret i at det lige var det rack jeg manglede!

Og det kom jo ind i lupoen til sidst

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2006 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

L.B. skrev:
Nix, de gamle B&W er no B***S*** men det bliver lidt sjovt at sammenligne dobbelt med tredobbelt! Om det er bedre er jeg lidt tvivlende overfor, men prøves skal det. I øvrigt så er det termineret som tredobbelt. Det ser ikke ud af meget, men OK det betyder jo heller ikke det store

Jeg besluttede at det var i musiklokalet at testen skulle foregå og jeg fik da også leget lidt igår! Men der er et eller andet i mit musik setup som ikke længere spiller 
Jeg har, grundet placering, byttet signalkabler så jeg nu har Belden 1505 mellem pre og effekt og 102V special mellem DAC og pre! Før var det omvendt. jeg ved ikke om det er grunden, men noget er der galt. Jeg har prøvet CW som tredobbelt, med jumper til toppen. umiddelbart kan jeg pga de andre problemer ikke sige om det er godt. der er meget fin dynamik, men et eller andet stikker af! Strømstik/fase er kontrolleret og det er ikke der fejlen er. Jeg har fået lidt mere luft omkring højttalerne, men det burde jo kun være en fordel. jeg vil i aften prøve at skifte belden 1505 ud med et andet kabel for at se om det er der "fejlen" opstår.  jeg har også leget med afkobling af effekt/pre, og har som tidligere konstateret at pre skal afkobles (pt på coldrays) og NAD´en skal stå på sine egne fusser

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2006 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
kyhn skrev:

L.B. skrev:

Jeg besluttede at det var i musiklokalet at testen skulle foregå og jeg fik da også leget lidt igår! Men der er et eller andet i mit musik setup som ikke længere spiller 
Jeg har, grundet placering, byttet signalkabler så jeg nu har Belden 1505 mellem pre og effekt og 102V special mellem DAC og pre! Før var det omvendt. jeg ved ikke om det er grunden, men noget er der galt. Jeg har prøvet CW som tredobbelt, med jumper til toppen. umiddelbart kan jeg pga de andre problemer ikke sige om det er godt. der er meget fin dynamik, men et eller andet stikker af! Strømstik/fase er kontrolleret og det er ikke der fejlen er. Jeg har fået lidt mere luft omkring højttalerne, men det burde jo kun være en fordel. jeg vil i aften prøve at skifte belden 1505 ud med et andet kabel for at se om det er der "fejlen" opstår.  jeg har også leget med afkobling af effekt/pre, og har som tidligere konstateret at pre skal afkobles (pt på coldrays) og NAD´en skal stå på sine egne fusser

hvad er det der stikker af? Det er noget af det værste og kan drive mig til vanvid, men der er kun et at gøre. Starte fra en ende af. Det er derfor jeg bilder mig selv ind, at jeg skal holde op med alle de udskiftninger i anlægget og have flere konstante (læs: ting man ikke skifter) så man bedre kan genkende ændringer og hvad de gør.

Synergien i et anlæg kan være svær at finde, men det er på med hansken, eller Belden eller Vdh eller noget helt tredje .

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2006 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
 hvad er det der stikker af? Det er noget af det værste og kan drive mig til vanvid, men der er kun et at gøre. Starte fra en ende af. Det er derfor jeg bilder mig selv ind, at jeg skal holde op med alle de udskiftninger i anlægget og have flere konstante (læs: ting man ikke skifter) så man bedre kan genkende ændringer og hvad de gør.

Synergien i et anlæg kan være svær at finde, men det er på med hansken, eller Belden eller Vdh eller noget helt tredje .

Det er lidt svært at beskrive, måske en let forvrængning i overtoner, lyden er ikke homogen og man bliver lyttetræt. Bunden er fastere end den plejer at være men der mangler også noget. har du hørt en højttaler med løs forbindelse i terminalen, det er lidt den lyd jeg har nu det er lidt surt når nu synergien var rimelig på plads inden jeg fik nyt rack! jeg har endda delt det nye rack i digi til højre og analog til venstre for at afhjælpe støjindstråling! men jeg kommer til at lege lidt med signal kablerne, når nu jeg tænker over det så sagde KvK noget om belden 1505F som lød lidt som det jeg døjer med nu! med da han skrev det kunne jeg slet ikke genkende problemet.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2006 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Det lyder fornuftigt at starte med kablerne... good luck

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

nå ud røg belden 1505F, desværre så er det dem der ikke duer mellem pre og effekt men mellen DAC og pre spiller de fint, men er for korte... men lyden mangler stadigvæk lidt for at være på plads. Men det er heller ikke nemt med stik af og på hele tiden, tingene får jo ikke lov at sætte sig. Og så havde fruen slukket for CD afspilleren... men næste bud må være CW som dobbelt!  og et sæt 102V special 0,8m mellem pre og effekt!

<< Forrige Side af 48 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes