Emne: Ky(H)nisk lyd ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
Historien gentager sig måske her, idet nyt er ikke nødvendigvis er lig med bedre!  |
|
|
næ det er kun D300 hvor mkII efter sigende er bedre end den gamle
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wel her er en lille rapport fra roekulen  . Jeg har ikke noget valg mht. interface. Mine AA apparater er forbundet med I2S - punktum finale slut prut. XDP har nemlig ikke noget hul, hvor man kan proppe en RCA fidus i uden vold i overdrevne mængder.  Derfor har jeg foreløbigt fremstillet 2 stk I2S kabler. Det første er et audiokabel - 6 + 1 skærm. Det andet er Liycy 2X2x0,14, som er 6 + 1 skærm. Foreløbigt foretrækker jeg Liycy, men det er nyloddet og skal undersøges nærmere. Audiokablet lyder egentlig rigtig godt, men der er lidt varme ører der hænger ved det, så jeg kan nok ikke holde det ud i længden. Liycy er mildere, men stadig rigtig detaljeret og udstrakt. Jeg er spændt på, hvordan det udvikler sig med dagene. Anyway - stik kabler og lidt andet habengut kostede 83, noget + moms. Så er det da prøvet om jeg må sige. Allerede nu kan jeg dog konstatere, at også I2S er voldsomt følsom overfor kablernes egenskaber. Det havde jeg ikke helt troet, men sådan er det altså. Hvis nogen skulle mangle, så kan jeg da lige fortælle, at ARL sælger ud af diverse varer, som ikke i fremtiden vil indgå i sortimentet efter salget til ELFA. F.eks. købte jeg en stribe fornemme alu kabinetter derude til kr. 2 pr. stk. Jeg havde vist 10 stk med hjem, det billigste ville vist normalt have kostet omkring en hund + momme. Be fast, det går hurtigt.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej den størset fejl ved XDPen er nok at de fravalgte en S/Pdif mulighed. Jeg tror desværre er det forbindelsen det er galt med, måske stik eller selve interfacet. Men jeg skal da lige prøve med D300 som signalkabel og Belden til det andet, jeg har jo det hele på lager
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
nej den størset fejl ved XDPen er nok at de fravalgte en S/Pdif mulighed. Jeg tror desværre er det forbindelsen det er galt med, måske stik eller selve interfacet. Men jeg skal da lige prøve med D300 som signalkabel og Belden til det andet, jeg har jo det hele på lager |
|
|
Se det tror jeg ikke. Jeg regner ikke SP/DIF for godt, I2S både bør og skal være væsentligt bedre, hvilket jeg helt klart tror det er. Jeg tror bare ikke man kan vende de sædvanlige problemstillinger ryggen, blot fordi der ikke er kritiske impedanser og den slags. Lige nu sidder der LIYCY på mit sæt,og jeg må sørme godt nok sige, at det er lidt vildt. Jeg ved ikke om jeg på længere sigt vil vælge det kabel, men det er i hvert tilfælde lidt af en AHA oplevelse. Skal man beskrive lyden iforhold til det grå der fulgte med sættet, så er det mere dynamisk og der er klart flere informationer og så er det forbløffende rent. Jeg har tidligere forsøgt mig med LIYCY som netkabel, men her blev det simpelthen dumpt i lyden, men det virker som, at egenskaberne er langt bedre ved HF transmission. Jeg kan dog ikke helt konkludere noget endnu, men helt sikkert er det, at det har bemærkelsesværdige egenskaber som I2S kabel. Belden 9536 eller hvad det nu hedder er ligeledes et datatransmissionskabel med 6 ledere + 1 skærm. Om de lyder ens eller i retning af hverandre har jeg ingen idé om, men man har helt sikkert meget nemt mulighed for at afprøve alverdens ting på det sted. Stikkene der sælges i løs vægt er præcist de samme som du ser på AA kablerne, og de er også blot loddet til stikket med håndholdt kolbe. Mini DIN koster tilmed næsten nada, så mulighederne ligger lige for. Hvis man ellers kan finde det ben i mini DIN stikket, der transmitterer dataéne, s kan man jo også prøve med D300MKII og så et 4 ledere + skærm til resten, men med 4 ledere´s skærm åben i den ene ende. I øvrigt har jeg indtryk af, at det faktisk er ret vigtigt, at skærmen er en god leder. på AA´s eget kabel sidder der en fortinnet skærm, på LIYCY er det også fortinnet kobber, men jeg ar lagt den 6. leder sammen med skærmen, og jeg tror det er vigtigt at have en rigtig god stel her. Men måske du kan finde det ben der sender data, jeg kan ikke rigtigt se det på mine apparater, idet der sidder nogle invertere som 1. led i XDP og sidste i DTI. I øvrigt sender man via pulstrafo fra DTI, hvis man bruger SPDIF, så her burde der være rigtig meget at hente ved at anvende I2S i stedet.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
kyhn skrev:
nej den størset fejl ved XDPen er nok at de fravalgte en S/Pdif mulighed. Jeg tror desværre er det forbindelsen det er galt med, måske stik eller selve interfacet. Men jeg skal da lige prøve med D300 som signalkabel og Belden til det andet, jeg har jo det hele på lager |
|
|
Se det tror jeg ikke. Jeg regner ikke SP/DIF for godt, I2S både bør og skal være væsentligt bedre, hvilket jeg helt klart tror det er. Jeg tror bare ikke man kan vende de sædvanlige problemstillinger ryggen, blot fordi der ikke er kritiske impedanser og den slags. Lige nu sidder der LIYCY på mit sæt,og jeg må sørme godt nok sige, at det er lidt vildt. Jeg ved ikke om jeg på længere sigt vil vælge det kabel, men det er i hvert tilfælde lidt af en AHA oplevelse. Skal man beskrive lyden iforhold til det grå der fulgte med sættet, så er det mere dynamisk og der er klart flere informationer og så er det forbløffende rent. Jeg har tidligere forsøgt mig med LIYCY som netkabel, men her blev det simpelthen dumpt i lyden, men det virker som, at egenskaberne er langt bedre ved HF transmission. Jeg kan dog ikke helt konkludere noget endnu, men helt sikkert er det, at det har bemærkelsesværdige egenskaber som I2S kabel. Belden 9536 eller hvad det nu hedder er ligeledes et datatransmissionskabel med 6 ledere + 1 skærm. Om de lyder ens eller i retning af hverandre har jeg ingen idé om, men man har helt sikkert meget nemt mulighed for at afprøve alverdens ting på det sted. Stikkene der sælges i løs vægt er præcist de samme som du ser på AA kablerne, og de er også blot loddet til stikket med håndholdt kolbe. Mini DIN koster tilmed næsten nada, så mulighederne ligger lige for. Hvis man ellers kan finde det ben i mini DIN stikket, der transmitterer dataéne, s kan man jo også prøve med D300MKII og så et 4 ledere + skærm til resten, men med 4 ledere´s skærm åben i den ene ende. I øvrigt har jeg indtryk af, at det faktisk er ret vigtigt, at skærmen er en god leder. på AA´s eget kabel sidder der en fortinnet skærm, på LIYCY er det også fortinnet kobber, men jeg ar lagt den 6. leder sammen med skærmen, og jeg tror det er vigtigt at have en rigtig god stel her. Men måske du kan finde det ben der sender data, jeg kan ikke rigtigt se det på mine apparater, idet der sidder nogle invertere som 1. led i XDP og sidste i DTI. I øvrigt sender man via pulstrafo fra DTI, hvis man bruger SPDIF, så her burde der være rigtig meget at hente ved at anvende I2S i stedet. |
|
|
jeg kunne nu godt have tænkt mig at de have brugt to kabler, et til signal og et til resten. f.eks. et hæderligt coax med BNC og I2S til resten. Det er lidt bøvlet at få plads i mini DIN til to kabler, men problemet er at lokalisere siganl benet. (din tidligere beskrivelse er 6 pins så den holder nok ikke vand  )
http://cgi.ebay.com/Audio-Alchemy-Digital-Decoding-Engine-DD E-V3-0-Board_W0QQitemZ9706114814QQcategoryZ14978QQcmdZViewIt em her er lidt nøgenfotos af 3.0
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er skærmen jo også en pin af en slags, så der er faktisk 5 + en skærm = 6, hvlket det også fremgår af diagrammet på DDEV3.0. Jeg har bare ikke fundet ud af, hvilket der bærer signalet, men det skal jeg nu nok komme efter. Måske du kan hjælpe lidt. Problemet er, at jeg ikke har diagram på DTI og/eller XDP. Kun DTIPRO32 og DDEV3.0. Selve DIN bøsningen er ikke afbilledet, men kun numrene som jeg allerede har nævnt tidligere. Det vildog være betydeligt nemmere at bestemme hvilke ben der gør hvad, når man har et diagram i hånden. Der sidder sikkert en inverter som sidste eller første komponent i den, men de virker efter straight through princippet, så det modstående ben er det der sender signalet videre. Lyster du at se efter? Jeg har diagrammet om du måtte mangle ellers findes det lige her http://www.audioasylum.com/scripts/d.pl?audio/faq.html#schem atics
Det ser ud som om det er D0 på 74HC374, som burde ligge på ben 1
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
|
Nu er skærmen jo også en pin af en slags, så der er faktisk 5 + en skærm = 6, hvlket det også fremgår af diagrammet på DDEV3.0. Jeg har bare ikke fundet ud af, hvilket der bærer signalet, men det skal jeg nu nok komme efter. Måske du kan hjælpe lidt. Problemet er, at jeg ikke har diagram på DTI og/eller XDP. Kun DTIPRO32 og DDEV3.0. Selve DIN bøsningen er ikke afbilledet, men kun numrene som jeg allerede har nævnt tidligere. Det vildog være betydeligt nemmere at bestemme hvilke ben der gør hvad, når man har et diagram i hånden. Der sidder sikkert en inverter som sidste eller første komponent i den, men de virker efter straight through princippet, så det modstående ben er det der sender signalet videre. Lyster du at se efter? Jeg har diagrammet om du måtte mangle ellers findes det lige her http://www.audioasylum.com/scripts/d.pl?audio/faq.html#schem atics Mystisk, prøvede at rette din link, men der kommer altså et mellemrum i schematics 
Det ser ud som om det er D0 på 74HC374, som burde ligge på ben 1 |
|
|
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er avanceret elektronik - hva´? Det jeg gerne vil vide er dataénes vej ind i maskinen, men det er ikke helt lige til. I øvrigt er dte printlayout da suverænt, det har vist taget mere end en eftermiddag at lave. Når du så er i gang med at kigge, så kan du lige så godt kaste et blik på reguleringerne i den. Jeg har en fornemmelse af, at analogdelen i den kun får måske noget der ligner 8-10V. Prøv at finde reguleringerne og check hvad de hedder. Det er sjovt nok ganske symtomatisk for konstruktørerne af disse apparater, at de udmagrer dem i ny og næ. Rygterne vil vide, at de bliver langt bedre med mere passende forsyningsspæning. Efter hvad jeg har hørt, så skulle DDE3.0 ikke være helt skeløjet fra fødselen endda.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
lyden kan jeg ikke rigtig klage over, den er for så vidt lige i øjet. 3.0 er ikke perfekt, men den er alligevel bedre end så meget andet Den er virkeligt pænt bygget og tingene virker ret gennemtænkte. Sammen med DTI 2.0, 2 stk PS 4 og en 3560er så begynder tingene at lyde hæderligt Jeg har svært ved at pege på noget som skulle kunne give mere valuta for pengene end en AA/3560 kombi. Dog er 3560eren ikke perfekt, den har lidt unoder, en svag tendens til at spille på forkant. Alle steder jeg har hørt en 3560er er det samme lyd og jeg har leget en del med underlag og forskellige afkoblinger så det er ikke der hunden ligger begravet. Jeg har også prøvet lidt forskellige strømkabler, men igen uden held. men kan man lide det den gør så er det ret fedt og bestemt til at leve med
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
| lyden kan jeg ikke rigtig klage over, den er for så vidt lige i øjet. 3.0 er ikke perfekt, men den er alligevel bedre end så meget andet Den er virkeligt pænt bygget og tingene virker ret gennemtænkte. Sammen med DTI 2.0, 2 stk PS 4 og en 3560er så begynder tingene at lyde hæderligt Jeg har svært ved at pege på noget som skulle kunne give mere valuta for pengene end en AA/3560 kombi. Dog er 3560eren ikke perfekt, den har lidt unoder, en svag tendens til at spille på forkant. Alle steder jeg har hørt en 3560er er det samme lyd og jeg har leget en del med underlag og forskellige afkoblinger så det er ikke der hunden ligger begravet. Jeg har også prøvet lidt forskellige strømkabler, men igen uden held. men kan man lide det den gør så er det ret fedt og bestemt til at leve med |
|
|
Jamen undergivne forudsætninger tror jeg ikke jeg kan blive uenig med dig. Det med 3560, mener jeg ikke nødvendigvis er noget den gør, men nok om det. I2S standarden, sm du kan læse mere om her : http://www.semiconductors.philips.com/acrobat_download/vario us/I2SBUS.pdf#search=%22i2s%22 er en ret genial ting, men den er følsom overfor propagationsforskelle de forskellige komponenter imellem. Det gør, at den med én type kabel til data og noget andet til de andre, godt kan blive kritisk, fordi wordselect impulsen skal havne hos recieveren på rette tid, og her går det altså lidt småstærkt. Såehh måske det skal prøves, men der er god grund til at være lidt oppe på dupperne. LIYCY kablet som jeg bruger nu, er efter min opfattelse langt bedre end det originale I2S kabel. LIYCY er simpelthen langt mere udstrakt og nuancerer fantastisk. Der er fuld klangmæssig valuta i at købe en dyr violin nu, det kommer sørme ud af DACén. Der kan sikkert findes endnu bedre kabler, men jeg er blevet klar over, at det nok skal være noget der er lavet præcist til formålet, som jo er datatransmission ved pænt høj hastighed. Datatransmissionen mellem 3560 og AA foregår via pulstrafo i ringkerne design, det tror jeg på kan gøres bedre. Jeg overvejer lidt at tage en snak med dem her: http://www.scientificonversion.com/ Rygterne siger, at det de laver sparker boller. I øvrigt sidder der så endnu en trafo mellem DTI2 og DDE3.0, såfremt du bruger SPDIF. I2S er fri for den slags snavs  . I øvrigt kan jeg se der sidder én i SPDIF udgangen på din DDE3.0. Så du i øvrigt efter forsyningsspændingerne i den? Det link jeg lagde til Audioasylum indeholder også en modvejledning til DITB. Også her hæver de spændingen.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, desværre var låget lagt på inden jeg læste dit indlæg, så det må blive en næste gang. Det ser ud til at være ret fede trafoere de laver hos http://www.scientificonversion.com/ , bestemt interessant. Jeg læste lidt om en der prøvede at modde en marantz afspiller til at sende signalet ud til en XDP via I2S, men det så ikke ud somom at han fik det til at virke, der var en del forskellige komplikationer. Ideen var dog nok ikke så dum igen. Jeg skal lige hvae nærlæst det omkring I2S, det kan godt se ud til at du har ret i problemstillingen omkring dobbelt kabel. Længden på kablet skulle iøvrigt også være ret væsentlig efter hvad jeg har læst.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
| Nej, desværre var låget lagt på inden jeg læste dit indlæg, så det må blive en næste gang. Det ser ud til at være ret fede trafoere de laver hos http://www.scientificonversion.com/ , bestemt interessant. Jeg læste lidt om en der prøvede at modde en marantz afspiller til at sende signalet ud til en XDP via I2S, men det så ikke ud somom at han fik det til at virke, der var en del forskellige komplikationer. Ideen var dog nok ikke så dum igen. Jeg skal lige hvae nærlæst det omkring I2S, det kan godt se ud til at du har ret i problemstillingen omkring dobbelt kabel. Længden på kablet skulle iøvrigt også være ret væsentlig efter hvad jeg har læst. |
|
|
I2S burde være helt ufølsomt overfor kablet - eller i hvert tilfælde overfor impedanstilpasning m.m., som i virkeligheden er det sværeste af alt i digitalkabler. RCA bøsninger er jo ikke født som 75 Ohm kontakter. Hertil er der altid pulstrafoer involveret og så er man lidt ude på et sidespor allerede. Typisk skal der dog være én eller anden form for data buffer imellem drivværk og dac. Ofte sidder der invertere, som virker på en del forskellige måder alt efter type. Det typiske er, at den først afleverer en sample, når den har modtaget alle bitsene. Dvs. at der sidder en slags jitter udjævning i indgang og udgang. Jeg ved ikke hvor lange kablerne kan være, men i tilfælde af lange kabler bliver impedanstilpasning normalt meget kritisk.
|
| Til top |
|
| |
cvo2010 Forum Bruger

Tidl. cvo2004
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 243
|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go'daw Kyhn,
Apropos termineringen af VdH's Magnum på Coupé'en, er her et billede af hvorledes jeg har gjort, og jeg kan kun anbefale dig, at gøre det samme når du modtager dit Magnum.
Hullerne skal lige bores op i stikkene, 5,5 til 6,0 mm er perfekt.
Kablet fylder jo godt nok lidt mere end Clear-Water, men det faktum, at det ikke som CW'en skal ligge dobbelt er en dejlig ting.

Du kan godt begynde, at glæde dig til, at få Magnum på Coupé'erne, det er faktisk et "fedt" match.
Hilsen McPriest
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det ser jo herligt ud.
Jeg glæder mig bestemt også og håber på en snarlig ankomst, måske allerede i slutningen af næste uge!
Jeg er ret spændt på om dette er højttalerkabelet.
Tak for billederne, dte er jo altid herlig, det må du bestemt gerne fortsætte med
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er kablet ført direkte igennem det første sæt bananer og så videre til næste, hvor der efterfølgende er sat en kappe på det lange afisolerede stykke?
Og tillykke med kablet Michael - jeg er sku lidt misundelig 
|
| Til top |
|
| |
cvo2010 Forum Bruger

Tidl. cvo2004
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 243
|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
|
Er kablet ført direkte igennem det første sæt bananer og så videre til næste, hvor der efterfølgende er sat en kappe på det lange afisolerede stykke?
Og tillykke med kablet Michael - jeg er sku lidt misundelig 
|
|
|
Hej min dreng .
Det er ført direkte igennem det nederste stik, da jeg ikke bryder mig så meget om jumpere mellem stikkene, det er bare overflødige kontaktflader.
Isoleringen mellem bund og top er ikke lavet færdig, det skal lige trækkes sammen og forsegles med PVC, ikke for kablets skyld med hensyn til holdbarhed, men fordi det er mere færdigt på denne måde , og nævn ikke krympeflex, det er bandlyst i dette hjem.
Clear-water'en har jeg ligeledes lavet på denne måde, med en afsluttet og en gennemgående til diskanten.
Hilsen solformørkelsen fra den jyske østkyst
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yep, jfr beskrivelsen (og billedet) skulle det være tilfældet.
Tak for lykønskningerne, når nu det kan få mundvigene lidt op ad hos CVO, bliver man jo interesseret Desværre kan det jo ikke købes på hvert et gadehjørne, så jeg måtte jo (igen) søge hjælp hos "you know who" som bestemt mente at han vidst hvor der var 3.2 mono meter.
pyt tænkte jeg, så er det jo til den ene side, så mig fat i sælger som ganske rigtig havde 3.2m liggende! Men, men hvad endnu federe var så havde han yderligere 6m som jeg også fik lokket fra ham, så alt i alt får jeg forhåbentligt tilsendt 9.2m hæ-hæ
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
| så jeg måtte jo (igen) søge hjælp hos "you know who" |
|
|
Var det ikke en dansk popgruppe tilbage i 90'erne. Nå men anyway, hils dem 
kyhn skrev:
pyt tænkte jeg, så er det jo til den ene side, så mig fat i sælger som ganske rigtig havde 3.2m liggende! Men, men hvad endnu federe var så havde han yderligere 6m som jeg også fik lokket fra ham, så alt i alt får jeg forhåbentligt tilsendt 9.2m hæ-hæ |
|
|
Det er da alt for fedt - godt gået ! Jeg må igang på ebay.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|