Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 17:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Thorens fra 124,125,126,150,160 etc. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

det ypperste af svensk hämslöjd fra 50erne - sjovt at ben, formen på tranformatterkassen og trævalg i den grad kan afslører herkomsten

være tryg mellemhjul - jeg er fortsat til vintage - men jeg har lige i en drøm (drømmer man om at konstruere hifi i vintagestil så er man sku langt ude) - drømt om præcist hvordan et diy rørforstærker sæt skulle se ud med tilhørende pladespiller, forforstærker  og højtalere.

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
det ypperste af svensk h�msl�jd fra 50erne - sjovt at ben, formen p� tranformatterkassen og tr�valg i den grad kan afsl�rer herkomsten

v�re tryg mellemhjul - jeg er fortsat til vintage - men jeg har lige i en dr�m (dr�mmer man om at konstruere hifi i vintagestil s� er man sku langt ude) - dr�mt om pr�cist hvordan et diy r�rforst�rker s�t skulle se ud med tilh�rende pladespiller, forforst�rker  og h�jtalere.

Drømme om vintage??? Så har du garanteret drømt om dette dejlige lyd og tv møbel:

Det er vist det man kalder et mareridt...................

Den lækre forstærker er nu heller ikke svensk, selvom sådan et par svenske højttaler og en gammel Thorens TD124 i Ortofon teak plint nu sikkert ville være en fornøjelse at have stående som retro anlæg sammen med den spøjse forstærker, (som er hemsløjd, men altså ikke svensk):

Så lige et par bløde flanelsbukser, ternet sutsko, grå cardigan med læderknapper, begynde at ryge pipe, og en tidlig plade med Jan Johanssons jazztrio, så er der vist dømt retro

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

herlig.Og så er det siste skuddet på stammen, som jeg har presentert behørig i
en annen tråd, The Thorens "Masterpiece" TD 224. Den skal få et plint av plexiglass så all den nydelige mekanikken kan synes.mvh Trond Kjetil
[/QUOTE]

er der nogen der kender prisen/vurdering af 224'en?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2008 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Drømme om vintage??? Så har du garanteret drømt om dette dejlige lyd og tv møbel:

det var mere noget i denne stil

Trond Kjetil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2007
Lokalitet: Norge
Sendt: 28 Januar 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

diamondduck skrev:

er der nogen der kender prisen/vurdering af 224'en?

Vel, jeg vet jo hva jeg selv betalte for min. Den kom meg på noen tusen norske levert fra England. Tror faktisk at jeg fikk den relativt rimelig. Det ble ikke produsert så altfor mange av disse.

Den spiller meget godt, men jeg vet ikke av andre omtaler enn et par fra 1963. Det kan jo være at dere danskere kan dra et stykke sørover og finne noen slike maskiner. Det er ikke så altfor ofte at de dukker opp på 'bayen.

Trond Kjetil
Administrerer Norsk HifiPedia og Norsk Hififorum
Til top Vis Trond Kjetil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Trond Kjetil Besøg Trond Kjetil's Websted

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Halløj i stuen!

Er der nogen der kan definere forskellen mellem TD-124 og TD-135 ?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2008 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Description

The Thorens TD-135 is a precision transcription turntable designed to function, for peak performance, solely with the Thorens BTD-12S professional tone arm.

While the BTD-12S tone arm is offered as a separate unit, the TD-135 is never sold separately.

Exceeding NAB standards for rumble, wow and flutter, the 4-speed motor unit features the same belt-idler drive, the same heavy, 12 inch non-magnetic turntable, and motor, the same variable speed control, and the same quality, precision and Swiss craftsmanship that have made other Thorens turntables famous for peerless performance.

No other integrated unit approaches the professional standards of the TD135 / BTD12S combination.

Accessories include the WBX wooden base, MBX mounting board, RTC-135 roll-top base and PU-921 plug-in headshell.

Description

A brilliant example of Swiss precision engineering and craftsmanship.

Superbly different, the TD124 offers a host of exclusive features never before achieved in any other turntable, meeting the most exacting demands of broadcasting.

It's durability and performance specifications exceed NAB standards for studio equipment.

In the TD124, Thorens has incorporated many outstanding features that open the way for discriminating music lovers to new and greater enjoyment from their music systems.

The turntable is unmatched for monophonic or stereophonic sound reproduction.

The drive system utilizes an extra compliant belt plus idler wheel to isolate any motor vibration and special shielding of the turntable flywheel, eliminates any induction of stray fields by magnetic pick-up cartridges.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

http://www.vinylengine.com/library/thorens/td124.shtml

http://www.vinylengine.com/library/thorens/td135.shtml

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Og fra Thorens-Info:

"TD 135 - War der TD 124 in erster Linie für den professionellen Einsatz in Studios konzipiert, wendete sich Thorens mit dem kleineren Bruder TD 135 eher an den "anspruchsvollen Amateur" (so der Prospekttext). Der 135er hatte einen leichteren Plattenteller, etwas kleiner dimensionierte Lager und musste ohne integriertes und beleuchtetes Stroboskop auskommen (Die Markierungen befanden sich auf dem Plattenteller). Die deutlichsten Unterschiede zum 124er waren jedoch das Chassis aus Stahlblech und der fest installierte Tonarm BTD-12 S. Das aufwendige Antriebssystem mit Riemen, Reibrad und Kupplung war dagegen nahezu unverändert übernommen worden. Wenn der Antriebsmotor durch Betätigen des Drehzahlwählers eingeschaltet war, konnte der Plattenteller durch Schwenken des Tonarms zur Schallplatte in Bewegung gesetzt werden. Weiterhin besaß der 135er eine Vorrichtung, die das Laufwerk wahlweise am Ende der Schallplatte abschaltete (der Schalter vorne halbrechts, Stellungen Manual oder Stop). Beim TD 135 Mk. II war der Tonarm BTD-12 S durch die Weiterentwicklung, den TP 14, ersetzt worden."
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Trond Kjetil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2008 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Ettersom jeg har begge her hos meg kan jeg også si litt om forskjellene mellom dem:

TD 135 har start/stopp koblet til armen på den måten at en beveger armen mot høyre for å starte spilleren. Spilleren stopper automatisk når nåla kommer til innersporet. Armbasen er helt integrert i chassiset til spilleren slik at en ikke kan montere ut armen og bruke den i en annen spiller.

Spilleren løfter ikke armen ved platens slutt, den bare kutter strømmen til motoren. Mellomhjulet blir stående mot drivspindel og tallerkenens innerside.

TD 124 har separat armbord, clutch for start/stop av tallerken og hastighetsvelgeren er koblet til strømbryteren. Den er helt manuell. Nesten 5kg tung ståltallerken/svinghjul. Overtallerken 0,5kg ca, aluminium.

Trond Kjetil
Til top Vis Trond Kjetil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Trond Kjetil Besøg Trond Kjetil's Websted

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svarene ! Jeg blev blot nysgerrig, da jeg sad og kiggede lidt efter en TD-124 og så dukkede der en TD-135 op. Jeg havde godt gennemskuet det med armen. Og allerede der røg min interesse adskillige grader nedad.

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Her lidt om om min Thorens TD-124 - billeder af hvordan man kan bygge en ny plint:

http://www.soundimage.dk/TD-124.htm

.... og her resultatet:

Hold da op  Den er godt nok flot lavet!

Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har en TD 147 Jubilee (med Record Interface Mat og pladestrammer) stående. Jeg har ikke brugt den i flere år, grundet defekte ledninger ved tonearmen/pickuphuset. Tonearmen kræver nok også justering ved lejerne. Pickuppen (Ortofon OM20 så hut jeg visker) skal også udskiftes.

Kan det overhovedet betale sig at reparere den + ny PU, eller skal den bare til lossepladsen ?

Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Peiter skrev:

Jeg har en TD 147 Jubilee (med Record Interface Mat og pladestrammer) stående. Jeg har ikke brugt den i flere år, grundet defekte ledninger ved tonearmen/pickuphuset. Tonearmen kræver nok også justering ved lejerne. Pickuppen (Ortofon OM20 så hut jeg visker) skal også udskiftes.

Kan det overhovedet betale sig at reparere den + ny PU, eller skal den bare til lossepladsen ?

Hvis du vælger lossepladsen, vil jeg blive beæret over at blive betragtet som losseplads.

Jeg er sikker på at man kan få en masse ud af sådan en spille - om ikke andet kan man blive en del klogere på pladespillere generelt.
Her er den med en rega-arm: TD147 Jubilee hos Vinyl Nirvana

Den ser da fin ud.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Peiter skrev:

Den ser da fin ud.

/vilmann

Tjae den er da fin, men det var nu mere lyden jeg tænkte på

Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Ja - med en bedre arm på det TD147 værk og noget tid/tålmodighed til justering af ophæng, arm og PU vil du ende med en rigtig fin vinylspille der er bedre end de fleste nye pladespillere i den knapt så dyre ende af skalaen (ingen nævnt ingen glemt).

Men det kræver selvfølgelig at du gider den slags. Thorens modellerne fra den tid er ganske "tweak-bare". TD147 er faktisk en TD160Super men bare med Thorens egen (ikke specielt ophidsende gode) ½-automatiske arm.

Kig i The Analog Dept.'s TD160 underafd. for en forsmag. Eller i deres Thorens galleri for inspiration.

Mvh.

Edit: Soundsupports sælger Thorens mounting plates hvis det skulle have interesse. Du kan bruge dem til TD160.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Kaptajn Haddock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 April 2008 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Hej.....øøøh, med jer.

Længe har jeg fulgt forummet med interesse, rent incognito, især den lune og gode stemning der hersker i vintage-trådene har jeg hygget mig med. Og da jeg da selv stædigt vedholder mig de analoge dyder, og ofte gennemtrawler diverse mere eller mindre snuskede sidegademarskandisere i håbet om, at få kastet liebhavervinyl i nakken til ingen penge, er jeg helt på jeres side - omend mit setup ikke kan siges at være vintage, bortset fra min pladespiller. Men hvem ved, med lidt held har jeg en Marant-reciever fra forne tider på vej.....

Og således magede det mig, her mens jeg mandag aften sidder og roder med lidt long playing plader, at jeg melder min ankomst på forummet.Og dette må vel være tråden at gøre det i.

For noget tid siden erhvervede jeg min en fin Thorens TD126 mkIII, til at afløse min ellers trofaste Planar3 - forandring fryder og 126'eren massivitet tiltalte mig. Der blev monteret en SME3009 s2 imp. og et Goldring 1042 søm, og så var jeg 'good to go'. Og lur mig om ikke jeg måtte erkende en markant bedre lyd fra denne gamle maskine. Placebo måske, men hey, det lyder bedre.....

Men efter gang på gang at læse, bl.a. her på forummet, om vigtigheden af, at maskineriet er vater melder lidt bekymring/undren sig. Det ku' godt se ud som om ophænget ikke helt er i vater. Det skråner ihvertfald nedad mod fronten, se billedet. Hvad skyldes det? Er det ophænget? Noget fnidder med en fjeder ell lign. Og kan det udbedres? Tør jeg gøre selv?

Her kan man se 'faldet'.....

Her maskinen i funktion....

Den slags bekymringer havde jeg ikke med Rega'en, som jo mere eller mindre er en spånplade med en glasplade ovenpå - den tjente mig dog fint i mange år. Håber forummets Thorens-intelligensia kan hjælpe mig.

Til top Vis Kaptajn Haddock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaptajn Haddock

Trond Kjetil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2008 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hvis du tar av spillerens bunnplate kommer du til tre store plastknotter du kan dreie. Disse regulerer fjærene. Ved hjelp av dem kan du få spillerens chassis i vater 

Trond Kjetil

Kaptajn Haddock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 April 2008 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Hej Trond.

Ok,  det lyder da ligetil. Det bliver jeg nødt til at prøve her i weekenden. Det er ikke fordi det er så meget den hælder, men det jo fedest at have maskinen indstillet bedst muligt.

Tak for hjælpen

Til top Vis Kaptajn Haddock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaptajn Haddock

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 April 2008 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige blevet nogenlunde færdigt med at bygge plinten og det hele til min Thorens TD150 mkII, Den er lavet af en gammel bordplade i eg. og dyvlet og limet sammen, der kommer lige et billede her:

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes