| Forfatter |
|
Siglon_V Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 126
|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
På vej hjem så jeg en metalkasse som bl.a. via info her på siden er identificeret som noget filmforstærkergrej.
Det er en stor hammerlakeret metalkasse med et forforstærkermodul og et udgangsforstærkermodul V60.
Jeg kan se at udgangstrinnet kan stilles til enten 20 ohm eller 100V og går ud fra førstnævnte er beregnet til højttaler-tilslutning medens den anden er beregnet til trafo-opkoblede højttalere med lavere resistans. Jeg har endnu ikke haft tilsluttet forstærkeren til elnettet.
Nu et par spørgsmål, som jeg håber at der er en eller flere, som kan og vil hjælpe med.
a) Er mine antagelser om tilslutning til udgangstrinnet korrekte?
b) Skal der være tilsluttet højttaler eller i hvert fald belastnings-resistans for at forstærkeren ikke tager skade af at blive tændt?
c) Jeg synes ikke at kunne se perspektiver i at have den i min lille lejlighed. Hvordan prissættes sådan en? Det er jo nok liebhaveri, men måske nogen har en idé.
Der kan ses billeder her i denne folder. Brows lidt: http://www.sitecenter.dk/otc/nss-folder/mappe/
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige haft besøg af en fyr der havde 2 af dem - de skulle lyde helt vidunderligt
Sæt den på i i HIFI4All KSB under rørforstærker med et flot billede og links til flere billeder og info
Du skaql nok passe på bare at sætte den i - måske en rørkyndig her på fora vil hjælpee dig med at starte den op med en vario trafo så det hele ikke sige knald
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
dibbedut Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 103
|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke kan se perspektiver i at beholde så må den videre i systemet.
Mit bedste råd er at lade den være urørt og uprøvet og så lade køberen/entusiasten selv bestemme hvor blødt den skal startes op og tjekkes igennem for ikke at blive ødelagt.I de fleste tilfælde vil en så gammel sag være mere værd uprøvet og urørt.
Prisen flyver i vinden så bedste bud kunne være en mulighed.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siglon_V skrev:
|
a) Er mine antagelser om tilslutning til udgangstrinnet korrekte?
Ja, 20 ohm kan bruges til alm. højtaler, det er bare ikke optimalt da de fleste højtaler er på mindre end 8 ohm, V60'seren køre bedst med elektronisk deling fra 150 Hz og opefter.
b) Skal der være tilsluttet højttaler eller i hvert fald belastnings-resistans for at forstærkeren ikke tager skade af at blive tændt?
Hvis der ikke er signal på indgangen sker der ikke noget, men det er bedst med en belastnings-modstand i udgangen. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Siglon_V Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm, tak.
Jeg kommer jo nok til at prøve den af. Den med at en uafprøvet forstærker skulle være mere værd må du længere ud på landet med, dippedut. Jeg agter ikke at forære den væk til en "snu" bondemand. Der er intet på den som ser afbrændt ud. Lidt støvet men det er det hele og alle rørene ser ud til at holde vacuum. Fine sager i øvrigt, old-school G.E.C, Telefunken og Siemens. Kan få fat i 4 bredbåndsenheder fra kasserede ghettoblastere og lodde sammen i serie. Så skulle der være en belastning på ca 16 ohm hvilket burde være fint.
Og et af de gamle DIN-stik. Vor herre til hest, mon man kan finde dem mere.....? Ja, det burde kunne lade sig gøre.
Ja, og enten må jeg sætte den salg, eller vente til jeg finder en mere, så udgangsmodulerne kan drive hver sin kanal.
PHY-HP laver jo 16 ohm bredbåndsenheder og det har Lowther også gjort. Man behøver ikke nøjes med at lade den arbejde over 150 Hz skulle jeg mene. Mulighederne er blot indsnævrede til formodentlig en række bredbåndsenheder. Mange af dem blev i øvrigt installeret/leveret med en påskruet trafo mærket "100V" i 50'erne og først i 60'erne da transistoriserede forstærkere slog igennem, for at kunne dække begge typer forstærker. Udgangseffekten på transistorforstærkere var ofte så lav at der var brug for hver en Watt som kunne trækkes ud af dem, så svingspolen blev viklet med lav impedans.
En variotrafo kan jeg nok ikke skaffe, med mindre jeg bryder ind i min gamle skoles gamle fysiklokale og den går alligevel ikke.
Ole, Vanløse
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den kan være OK nu, men får den bare fuld skrue fra nettet kan den stå af efter få sekunder hvorefter du siger...nå den duede nok alligevel ikke . Så var den måske alligevel bedre inden AFP
Forresten kan man heller ikke høre om den er iorden...det er ikke nok at der er 'hul' igennem...næsten alt gammelt af den slags SKAL have nye overførings-kondensatorer og elektrolytter...mindst.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
dibbedut Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 103
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor stille spørgsmål i et forum når man selv synes man ved bedre?
Forære den væk til en "snu" bondemand??????
At du ikke som minimum vil bruge en vario til opstart siger det hele.I ukyndige hænder er en ældgammel rørting altid mere værd uafprøvet.
Pøj pøj!
|
| Til top |
|
| |
Siglon_V Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen du svarede jo alligevel ikke på mine spørgsmål, dibbedut. Du kom blot med en ny dagsorden. "dfms" er den eneste som har svaret på mine spørgsmål.
Tak for ønskerne.
Mvh, Ole
|
| Til top |
|
| |
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Du skal sgu lade være med at ødelægge den ved bare at give den fuld gas - det er synd.
jeg har prøvet det og gør det aldrig mere.
Du kan sikkert låne en vario her på sitet eller køre ud til en der har en.
Der er sikkert en der vil låne dig en - det er jeg sikker på.
Ellers sælg eller byt den til en der kan bruge den.
Jeg har flere gange sat gammelt grej til bud over en uge eller to. Det virker fint
Og der er ingen der snyder dig - det er jeg sikker på
Venligst __________________ Jesper
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siglon_V skrev:
|
En variotrafo kan jeg nok ikke skaffe
|
|
|
Hvis du har nogle gamle nettrafoer liggende, kan du starte med at gi' forstærkeren f.eks. 30VAC, 60VAC og 110VAC, den metode bruger jeg selv.
V60 har "ground lift" så når du tester forstærkeren, skal du forbinde stel til kabinettet:

når den sidder i kassen kan det være der er forbindelse i kabinettet, du skal måle på udgangsrørene(om alt er ok):

|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siglon_V :
Du har postet dit indlæg på et af de mest hjælpsomme og flinke underfora på hifi4all - når jeg og andre lægger ud med at sige at du måske kunne låne en vario trafo eller måske kunne få hjælp af en der havde en vario trafo mener vi det med de bedste hensigte
Du har 3 indlæg nu - prøv med de kommende at være mere i mødekommende - lyt til folk - vær lidt ydmyg - det vil klæde dig og du vil hurtigt finde ud af hvor utroligt langt folk herinde vil gå for at hjælpe hinanden
En ting er sikkert - der er absolut ingen fremtid i at kalde nogen for "snu bonderøve" bare fordi du ikke bryder dig om deres råd
velmenende hilsener r-l-b
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Siglon_V Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b, jeg glemte at sige tak til dig, for du gav mig et velment råd med den vario-trafo - og jeg har i øvrigt ikke skrevet at jeg vil hamre den direkte på 230V.
Hehe, jeg har heller ikke kaldt nogen for en "snu bonderøv" og det har jeg heller ikke tænkt mig. Jeg skrev at jeg ikke havde tænk mig at forære den til en "snu" bondemand.
Og i øvrigt - jeg er allerede benovet over så meget opmærksomhed mit indlæg har fået. Tak til alle.
Nu starter jeg med lidt forberedende øvelser, som at skaffe de højttaler-enheder samt et DIN-indgangsstik. Så må jeg lure lidt på den med spændingen. dfms, tak for info - super!
Med venlig hilsen
Ole, Vanløse
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Ole!
Fedt nok, hvis du kan bruge de afgivne råd, som du vil bruge. Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at dette jo ikke er en brevkasse, men et diskussionsforum, så derfor anser jeg det som helt naturligt, at de indlæg, som ikke passer dig, også kommer frem -
Jeg mener selv, at hvis man har fundet en dejlig gammel ting, som du i dette tilfælde netop har, som måske ikke har været i live i mange år, skal - nøjagtig som Dibbedutten + andre foreslår, i hændene på en meget rør-kyndig person først og vækkes blidt - samt måles igennem med evt. udskiftninger af centrale komponenter, som man har erfaring for er kommet ud af spec - inden man nærmer en sådan tingest til spænding fra lysnettet (men det skrev du jo heller ikke). Vi er bare mange, som frygter, at nogle gør det - med skader på udstyret til følge - vi har hørt om det mange gange og derfor "siddder" det lidt i os og vi vil gerne gøre rigtig meget for at undgå dette "på afstand".
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
D.Duck Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Da der ofte ofte her i forumet er diskutioner om hvordan man starter noget gammelt rørgrej op der måske ikke har været tilsluttet i mange år, vil jeg her beskrive en 100% ufarlig metode. Det farligste er de store elektrolyt kondensatorer i stømforsyningen der højst sansynligt trænger til en opformering. Hvis strømmen tilsluttes direkte vil der gå en meget stor strøm i disse kondensatorer med risiko for ødelæggelse. Ligeledes vil ensrettere, modstande og nettransformator også blive overbelastet. Jeg har bygget en meget simpel stømgenerator som jeg tilslutter kondensatorerne og dermed giver dem en meget blød opstart. Strømgeneratoren leverer en konstant støm på 5,10 eller 20 mA hvilket absolut ingen skade kan gøre. Generatoren tilsluttes på den første kondensator efter ensretteren og vil gennem de normale strømforsynings komponenter, formere alle kondensatorer i strømforsyningen på en gang. Der er ingen grund til at fralodde kondensatoren fra kredsløbet. Forstærkeren må ikke være tilsluttet lysnettet. Start med 5 mA og mål spændingen. Spændingen vil langsomt vokse op ( i grelle tilfælde måske over flere timer) Når den norminelle spænding er opnået stoppes. Hvis der ikke rigtig sker nogen stigning prøv med 10 mA evt. 20 mA. Hvis det ikke lykkes må du igang med en fejlfinding.
Der er selvfølgelig mange andre fejmuligheder man skal være opmærsom på ved opstart, som denne fremgangs måde ikke tager hensyn til, vær især opmærksom på strømmen i udgangs rørrerne.
Her er digrammet over strømgeneratoren. Komponenterne er ikke kritiske. Transistoren er en tilfældig højspændings type fra et farve-TV f.eks BU 508

Hovsa! Transistoren er ikke en pnp, men en NPN
Hvis forstærkeren evt. en dag skal sælges tror jeg du kan dele de intereserede i 2 grupper, HI-FI-nørderne (det er bestemt ikke negativt ment) og desiderede samlere for hvem 100% originalitet ofte er vigtigere en at maskinen kan spille. Hvis du bygger om eller forbedrer, så gem de gamle komponenter så forstærkeren evt. kan føres tilbage til originalen. Jeg hører nok selv til den sidste gruppe
Bofa V60 forstærkeren er opbygget af virkelig gode komponenter (Beyslag modstande, Philips Kondensatorer) og fejler sjældent noget. Den lille transistor i det automatiske bias kresløb er dog set defekt flere gange. I V60 eren er der 2 strømforsyninger "ovenpå" hinanden og kondensatorerne her skal hjælpes igang hver for sig.
Mvh Per H
|
| Til top |
|
| |
Siglon_V Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak, Per. Ja, jeg må absolut indrømme det. Siden her er jo en guldgrube af hjælpsomme mennesker.
Har også selv tænkt på at bruge min gamle strømforsyning, som kan levere 0 - 30 V max. 1,5 A. Hvis jeg indsætter en resistans som strømbegrænser mellem forsyning og elektrolyt, burde jeg kunne køre dem i hvert fald op til de 30 V uden problemer.
Den metode du beskriver, tiltaler mig. Hvordan er det dog med at have anodespænding på rørene uden glødespænding? Vil det ikke være en idé at udtage rørene, inden jeg opformerer elektrolytterne?
Vil også sige at det er dejligt at kunne gennemgå evt. problemer, inden jeg begynder at gå til makronerne. Nu har forstærkeren stået på stuegulvet en måned uden strøm og en uge eller 2 mere klarer den sikkert også sagtens. Selv om man saver 2 gange, så hjælper det jo ikke hvis man savede brættet for kort første gang. 
Med venlig hilsen
Ole, Vanløse
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rørene er ligeglade med anodespænding når de er helt kolde...jeg har en radio hvor tænd og sluk kun aktiverer glødespændingen...resten er på hele tiden og bruger self. ingen strøm i slukket tilstand. At der i andre tilfælde anbefales opvarmede rør inden tilslutning af anodespænding er en anden historie.
De 30V rækker ikke til noget somhelst...D ducks fine opstilling går til ca 300V
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
|
De 30V rækker ikke til noget somhelst...
|
|
|
Han skal starte med f.eks. 30V, og ende op med 220V !
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
En simpel løsning for en sikker opstart af gammelt rørudstyr - hvis man ikke lige har adgang til en variotrafo - er at anvende en glødepære i serie med strømforsyningen. Hvor man så starter ud med en med lav effekt, og så trinvis går op i effekt. Se dette link: http://antiqueradio.org/dimbulb.htm
|
| Til top |
|
| |
Siglon_V Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er en fin enkel måde at starte roligt op på, Erling. Mange tak skal du have.
Nu kiggede jeg på diagrammet og kan se at der er en enkelt kondensator, som er specificeret til 64 V og den vil jeg ikke udsætte for 300 V som i diagrammet ovenfor.
Derfor starter jeg alligevel op med min gamle strømforsyning og giver hver af de 4 grupper kondensatorer en time med 30 V spænding på, via en 100 ohm resistans og skruer stille og roligt op fra 0 V. Skal selvfølgelig checke at de er ordentligt afladet inden næste gruppe oplades.
De første 2 kondensatorer tog det uden at kny, blev ikke varme, boblede ikke og der løber ikke målbar strøm gennem dem, så jeg kører på. Derefter tror jeg at jeg bruger glødepære/gl.trafo-metoden og måler spænding som dfms angiver. Mon så ikke det går stille og roligt? Jeg kan også måle hvor meget spænding der er over forstærkeren. Det burde være muligt at ramme nogle rimelige værdier som dfms også angiver.
Mvh
Ole, Vanløse
|
| Til top |
|
| |
D.Duck Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ole
Det med glødepæren i serie med lysnettet er da en rigtig god ide, bare husk at du ikke kan sammenligne de spændinger du måler med spændingerne under normal drift.
Nu har indlæggene her kun drejet sig om effektdelen V60, men som samler af gammelt Bofa grej finder jeg forforstærkeren og kabinettet mere interessant. Kunne du engang ved lejlighed måske tage et par billeder af forforstærkeren (en fra toppen og en fra bunden) ?? Jeg ved godt at transistor forforstærkere som denne her - endda med de gamle AC 107 og AC 125 - ikke har den store interesse for HI-FI folket, men som sagt interesserer det mig meget.
Jeg tror ikke systemet stammer fra en biograf, men derimod tror jeg det er en mere komercielt forstærker til brug i lydanlæg på fabrikker, sportshaller og lignende. Den er også mærket "Bang og Olufsen" hvilket også tyder på den måske er solgt gennem radio-faghandlen. At den er forsynet med Din-stik tyder også et mere "almindeligt" anvendelse.
Mvh Per H
|
| Til top |
|
| |