Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 15:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: BOFA rørforstærker i container (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 17 August 2009 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Jeg ved godt det er blasfemi jeg nu kommer ind på,

http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p251_ Hammond-1650N.html

Den koster kun 750kr ca...jeg ved godt der ikker nogen som hopper på denne løsning nu, men man ved aldrig og så tror jeg hvis indgangs-trinnet bliver trimmet lidt på de 100pF så har man en fantastisk god forstærker.

Idéen er da god nok, men kan man være sikker på den er viklet i flere sektioner.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 August 2009 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at springe i målet. Efter at have ladet tingene falde lidt til ro, sidder jeg med fornemmelsen af at det vil kræve meget økonomisk at få forstærkeren up to date. Og i den sidste ende hænger man på udgangsimpedansen 20 Ohm, som rent faktisk er det største problem, som jeg ser det.

Nye rør skal der nok til. Har på fornemmelsen at dem der sidder i er trætte og hvis jeg skal have en til, til et stereopar, ja så skal de da have matchede rør. Hvad skal vi sige? Mit gæt er ca 3000 kr, hvis det skal være ordentlige rør. Dertil nye elektrolytter og overføringskondensatorer og igen, hvis de skal være af god kvalitet, så - ja et tilsvarende beløb. Altså i alt 6000 kr. Jaja, jeg ved godt at man kan få billigere ting men det ville ikke være rigtig god kvalitet. Og så kommer vi til at skaffe højttalere. På 20 Ohm. Her er mulighed for at sætte f.eks. 3 stk 8 Ohm bredbåndshøjttalere i serie, men vil det yde forstærkeren retfærdighed? Tror det ikke. Så kunne man satse på en topkvalitets bredbåndsenhed på 16 Ohm men hvordan vil den lyde, når forstærkeren ikke belastes korrekt? Den er ikke nem.

Det ville være synd at sætte en Hammond transformator på. Så er det jo ikke længere en BOFA-forstærker. I øvrigt er Hammond i USA regnet for en lavbudget-transformer. Jeg er ikke i tvivl om at der kan leveres udgangstransformatorer af næsten den kvalitet man ønsker, eller få viklet én specielt til forstærkeren i USA, England eller Tyskland. Ved ikke om vi har nogen herhjemme som kan mere.  Sowter, Electraprint, Magnequest er bare nogle få producenter.

Er næsten tilbøjelig til at sætte mit sæt på KSB, som jeg blev opfordret til i starten......

Mvh, Ole

Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Hov - glemte at rose de flotte billeder af det gamle udstyr. Fascinationen er der, det er helt sikkert.

Mvh, Ole

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 August 2009 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

tube mania skrev:
Jeg ved godt det er blasfemi jeg nu kommer ind på,

http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p251_ Hammond-1650N.html

Den koster kun 750kr ca...jeg ved godt der ikker nogen som hopper på denne løsning nu, men man ved aldrig og så tror jeg hvis indgangs-trinnet bliver trimmet lidt på de 100pF så har man en fantastisk god forstærker.

Idéen er da god nok, men kan man være sikker på den er viklet i flere sektioner.

Ja.....Due to the unique interleaving of the windings BOTH secondary windings must be engaged to meet specifications (see hook-up diagrams below

Og en her kendt rørforstærker producent bruger dem i sine forstærkere og de får skyld for at lyde godt

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 August 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Det er de, som Tube Mania skriver - og Hammonds trafoer er ikke dårlige. Men nogle påstår de billigere typer fra Edcor er endnu bedre...

http://www.edcorusa.com/Products/BrowseSeries.aspx?SeriesID= 32

Jeg har et par Edcor trafoer liggende, men har ikke fået testet dem endnu.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Tak, Mikkel.

Der kunne også være den mulighed at en rask mand viklede udgangstrafoens sekundærvindinger om. Måske bliver det for vanskeligt, og måske er viklingerne interleaved og, ja....

Nå, men må også skrive at jeg har aftalt at overlade den til et godt hjem mod kontanter, så jeg vil sige tak til alle jer som har været utroligt hjælpsomme. Det var i sig selv en spændende oplevelse at finde denne enhed, aktivere og teste den.

Med venlig hilsen

Ole, Vanløse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes