Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 11:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: et ordentligt brød (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 August 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

fandt jeg på pladsen

en Roland Revo

foreløbig har jeg fundet frem til at det er en Roland Orgel forstærker med Højtalere

som ser ca. sådan udhttp://www.mypicx.com/uploadimg/2083267045_08112009_1.jpg

eller

http://www.mypicx.com/uploadimg/284188504_08112009_2.jpg

Der sidder en stor 15 " bas og pejer ned af og så vidt jeg kan læse mig frem til 4 eller 6 fuldtoner/mellemtoner  der pejer hele vejen rund

Om en RD120 man kan læse dette

One of the more realistic of the early Leslie simulators, Roland's Revo achieved this by an interesting mix of electronic modulation and psycho-acoustic speaker placement. Roland's design engineers hit on the idea of using multiple top end speakers arranged in a semi-circle. The signal pans through these in sequence simulating the sweep of a rotating Leslie horn quite nicely. Needless to say, not the sort of thing a Hammond/Leslie purist would even consider, let alone appreciate. (They're a staid, finicky lot!!;-) Like the MP700 Piano, the Revo is only now becoming popular as an effect unto itself, having finally shed it's comparisons with a mechanical rotating device. What is good about it however, is it's grunty power output, lack of moving parts, and it's ability to run both a straight amplification channel, and a separate effected channel. Also, the effected channel can be switched into Leslie simulation mode or Chorus mode. Nice!J Quite comprehensive in it's controls and facilities, it is now becoming extremely popular as a guitar or synth amplifier, as opposed to it's maker's original intention of a Leslie simulator.
jeg fik at vide at den virkede - stor som en kummefryser er den
men den har nogle indput stik  som minder lidt om et 380 volts stiks usædelige omgang med et scart stik og da jeg ikke har et Roland orgel er jeg da lidt på herrens mark

skulle der være nogen der kender den - er det min nye vintage center højtalere med roterende lyd eller er det noget der skal videre til en guitar entusiast ??

Min er en RD-150L - ser meget flot ud idnen i - pæne enheder og en flot kasse med elektronik med en pænt stor strømforsyning

75 wat rms - lyder ikke af så meget - ca 55 x 55 x 90 cm virker nu større - fandtes så også i trækabinet til permanent indstallation i bodega når rytme palle og hammond aage skulle underholde i fingerbøllet

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 August 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Til lykke med den r-l-b,

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med info eller den slags, men bare opfordre til at vi laver en Roland-klub sammen. Jeg har en Roland MV-30 Studio M Sequencer liggende:

Den er oldgammel, kører på 3½'' disketter og var oprindelig hundedyr.

Måske kan jeg lærer at 'spille' på den en dag?

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

jeg har lige fundet nogle billeder af den som passer bedre til hvordan den ser ud men jeg kan ikke lige komme til opload - imagescack er nede - til neste bogdag underholder vi squ med noget syncsynthretrorolandmusiksamplet på3½disketter :-)

Entusiast #1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 August 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Prøv med Mypicx.com Godt til albums også 

Og tillykke med dit Kæmpe fund hehe

Til top Vis Entusiast #1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Entusiast #1

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 11 August 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
...til næste bogdag underholder vi squ med noget syncsynthretrorolandmusiksamplet på3½disketter :-)

God idé, men husk at vi også skal ha' digtoplæsning (el. lign.) til!

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Sendt: 11 August 2009 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Aflever! jeg giver gerne en gang digt for at tage et lyt til begge.

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Entusiast #1 skrev:
Prøv med Mypicx.com Godt til albums også 

Og tillykke med dit Kæmpe fund hehe

tak for mypix linket det virkede hurtige en imagshack

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
r-l-b skrev:
...til næste bogdag underholder vi squ med noget syncsynthretrorolandmusiksamplet på3½disketter :-)

God idé, men husk at vi også skal ha' digtoplæsning (el. lign.) til!

PQR

Jeg havde tænkt mig at vi fik en til at imiterer Inger Christensen måde at læse op på - og så bare brugte et katalog fra Harald Nyborg

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 August 2009 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Et skægt fund! Vel egentlig  logisk, at der i årenes løb må have været nogle forsøg på at efterligne de meget populære Hammond B 2/3 Leslie højtalere. Men, selv med moderne digital teknik har det vist sig meget svært at fange den helt rigtige lyd.

Man kunne vel bruge den som festhøjtaler? Den kan sikkert spille rimeligt højt...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 12 August 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Højttalerne til de Berømte Hammonds BV-B2-B3 - C3 - A-100 - RT - M3 - L-100 osv er de lige så berømte Leslie Højttalere, men disse efterspurgte rotator-højttalere rummer modellerne 251 - 122-145-147 + mange flere. De nævnte er bare de mest eftesprgte - lyder fantastisk - og er netop toppen af poppen, når det gælder Leslie, men - JA - de arbejder jo med rigtig fysisk rotation coaxialt og den lyd er efter min mening umulig at emulere, når man tager den akustiske oplevelse med.

Men det er da en skæg Roland - den dér!! Den ligner noget fra omkring 1977-1980?Der er lavet mange forsøg på at efterlave noget der ligner Leslie-højttaleren, men man har nok ikke rigtigt kunne komme af sted med det pga. patenter mv.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 August 2009 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Jep! Mener at have hørt, at man nu om dage placerer en lille (men ægte) Leslie højtaler på scenen med en mikrofon tæt foran, hvorfra lyden så bliver sendt ud over PA'en. At gøre det rent elektronisk dur ikke.

En god Leslie kan vel heller ikke være helt billig? Der skal da være god, pålidelig mekanik i bæstet
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg jo så fungeret som lydmand i over 20 år - og har da noget mik'et Leslie op nogle hundrede gange, så jeg kan da godt fortælle, at der er flere måder at gøre dette på.

Noget andet, som jeg kan fortælle, er, at man aldeles ikke sætter en "lille" Lesliehøjttaler på scenen, men man sætter skam den ægte vare- typisk af én af de ovenfor nævnte modeller, som kræver tomandsløft. Derfter sætter man typisk 3 mikrofoner på - to til toprotor i 60-90 graders vinkel  - ikke for tæt på pga. vindslag - panorerer disse ud, så lyden bliver bred over PA-Hø/Ve.  sluttelig sætter man den tredje mik til bunden (15" bas), som også roterer, men af indlysende grunde holdes i mono/lige pan.

ellers kan man få enkelte elektroniske moduler/motherboards i dag, som kan emulere Leslielyden vildt godt (bortset fra den akustiske oplevelse) - her skal især nævnes Nord electro/stage mv. - disse er ganske enkelt fremragende "surrogater" og så skal der kun én mand til at bære.

Disse Nord er fine til PA-brug, da man ganske enkelt ikke får Lesliens særkende: den akustiske oplevelse, med på et PA - dette kan i sagens natur ikke lade sig gøre, men mange organister bruger stadig Leslien på Scenen af meget forståelige grunde - Det er simpelthen for fedt at lytte til. Jeg er samtidig heldig at spille med en fyr, som netop bruger en gaaaammel Hammond BV (B3's forgænger) samt en Leslie 251 - hele skidtet er på rør. Det er en ren nydelse. Big smile

Brugte gode (på rør!!!) Leslier koster typisk mellem 8000- 15000 alt efter stand og model. Der ER pålidelig elektronik og mekanik i bæsterne, men det skal selvfølgelig holdes i orden og passes.

Vh

Freddy

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Den Revo jeg har fundet er brugt og det kan man se udenpå uden dog er være grim - inden i er enheder som nye og forstærker rumklangs delen m.m. ser sprit nyt ud - kataloget jeg fik fundet på den japanske hjemmeside er fra 78 så det er meget godt ramt freddy

Da der stod at den er begyndt at bliver populær hos guitarfolket har jeg forespurgt hos nogle af dem så må vi se om de vil have den - ellers bliver den center højtaler i min hjemmebiograf - eneste problem er at min hjemmebiograf består af en laptop - som jeg dog selvfølgelig altid kan stille oven på REvoen

Hvordan er kvaliteten af de enheder Roland brugte - er det noget PA som ikke duer til Hifi?

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Jeg må sige, at fx jeg ikke aner, hvilke enheder Roland brugte til fx disse højttalere. Men ét kan jeg sige - og det er at man i den del af musikbranchen deler højttalere op i to segmenter:

Højttalere, som er egnede til instrumentbrug - - og højttalere egnet til PA-brug. Ingen af disse typer er noget, som man ser særrlig meget af i Hifi - dog m . visse undtagelser, nemlig JBL's compressiondrivere 1" - 1½" - 2"  og 15"  -  sprederne er tit anderledes.

Roland har haft nogle særdeles heldige hænder på mange produkter - ikke mindst i 70'erne, men....det har mere ligget på effektenheder som ekkomaskiner (RE201 mv.) og visse effektpedealer (CE-1). Desuden har de fremstillet enkelte guitarforstærkerklassiskere, som lyder temmelig godt og har gode enheder, som kan spille meget højt og rent, indbygget. Jazz chorus 77-120-160)

højttalerne i denne roland Leslie wannabee LOL må formodes at egne sig bedst til at side i den pågældende box - og man skal nok ikke gøre sig håb om, at de vil passe i Hifi-sammenhæng, men det gør bestemt ikke enhederne dårlige.

Vh

Freddy

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

jeg prøvede at sætte signal til den med et par kabler med rca-stik - disse hildt jeg så hen til et par af de forskellige "flade pinde" på indgangsstikke og lyd kom der - maget høj og ret rummelig lyd - monstro der skulle være nogen med viden om hvad der skal sluttes til de forskellige pinde på stikket ? 

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2009 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke umiddelbart en ide, men det er vel signal og styring - dedikeret til Roland-udstyr (ligesom revox-stik - osv. Hammond var selv stormester i at kunne sælge Hammondkabler til Hammondorgler og dette passede KUN til Leslie speakers (signal - styring- jord og de var i øvrigt forskellige alt efter hvilke modeller det skulle binde sammen).

Måske Roland har lavet det samme monopol-stunt med stikkompatibilitet til deres ting? Så må du bare ud på Ebay og kigge - eller få fat i et diagram, så du kan se hvad de forskellige ben skal bruges til og lave et skomagerstik - som elektrisk er fint og som kan passe til dine Hifi-ting - uden at originaliteten går fløjten på Roland'en. 

Vh'

Freddy

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes