Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 10:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Et tweak der virker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Der er såmænd også producenter, der smider et anstændigt netkabel i kassen, inden den bliver lukket (fx Audia Flight)!

Og der findes også producenter der fylder olie på kondensatorerne (fx Mundorf - Silver/Oil - Silver/Gold/Oil)!

Men der findes også hjemmeoptimeringer, som er af en så tvivlsom karakter, at nok de færreste forsikringsselskaber vil dække, hvis der skulle gå ild i apparatet...

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Ja, men vi er enige om, at det fordyrer produktet, ikke sandt?

De produktnavne du nævner hører heller ikke til i den billige ende, så her kan det fabriksudførte tweak bedre betale sig!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Ja, men det er en del af debatten, at tweaks ikke altid er den tid værd, som det tager at udføre dem.

Men er det så akustikken hos kanonlyd, som er årsag til den store forbedring eller er det 20 liter linolie hældt ud over alle apparaterne? Eller er der andre tweaks i spil, og er det summen af dem alle, som gør resultatet? Og hvor mange timer er der brugt på at udføre disse tweaks.

Tid er en udgift hos producenter af hifi, og hvis udgiften ikke står mål med resultatet, så fravælges det. 

Du siger meget om at det ikke har virkning, men også at det har virkning men at udgiften er for stor, til at det kommer i produktion. Det er svært at finde ud hvad du mener, og iøvrigt ikke klædeligt at forumejer på den måde kritisere en til som har mange tilhængere og som netop ikke udspringer af et kommercielt bagland, men fra ægte nørder.

Du har bestemt dig for at tweaks ikke gør en forskel og derfor hører du dem ikke (samme argument som du bruger, men med modsat fortegn)

Personligt betyder forskellene så lidt, at jeg ikke gider jagte disse små forbedringer. For andre betyder de små forbedringer alt, og er derfor villig til at bruge penge og tid på det.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Ja, men det er en del af debatten, at tweaks ikke altid er den tid værd, som det tager at udføre dem.

Men er det så akustikken hos kanonlyd, som er årsag til den store forbedring eller er det 20 liter linolie hældt ud over alle apparaterne? Eller er der andre tweaks i spil, og er det summen af dem alle, som gør resultatet? Og hvor mange timer er der brugt på at udføre disse tweaks.

Tid er en udgift hos producenter af hifi, og hvis udgiften ikke står mål med resultatet, så fravælges det. 

Det er fuldstændig korrekt at jeg har akustiske tiltag som gør gengivelsen mere tør og studio-agtig, folk der har været i et studio kender tendensen og den er ikke altid attraktiv. Jeg har da også haft det oppe og nede mange gange og har haft svært ved at bestemme mig for om det skulle op eller ned, jeg har så valgt at lade det hænge, fordi det er en smule nemmere for mig at høre tweaks, hokus pokus og andre forbedringer med dead-end/live-end som jeg har beskrevet her plus mine tankerne omkring stereo og akustik Det er det er indlæg nr. 11 fra toppen.

Anlægget spiller ligeså godt uden disse akustiske tiltag men klangen ændre sig til det lidt mere levende. Men grundlæggende er der intet der ændre sig, og det vil drejer som smag hvad man foretrække.

Jeg bor iøvrigt i 60'er byggeri, rigtig beton-lejlighed, klapper jeg ved min lytteposition så siger det pift pift fra væg til væg, så det er begrænset hvor god akustiken er, min lokale hi-fi forretning har et "bedre" demo-rum" end jeg. hos dem er det intet der pifter frem og tilbage, men det rum er for tørt og studio-agtigt til min smag, det virker unaturligt.

Og hvorfor er det sådan at anlægget kan spille i et normalt rum, jo det er det fordi gengivelse nærmer sig den måde instrumenter opfører sig på. Instrumenter kan også spille over alt, men naturligvis med forskelligt klang-udtryk efter rummets beskaffenhed, men det er stadigvæk en kontrabas eller hvad det nu er uanset i hvilket rum den spiller.

Jeg har sagt det før rumproblemer eksistere stort set ikke hvis anlægget er iorden og har den rigtige balance, men alligevel er det første som de fleste tyr til diverse akustiske tiltag, tit er det bassen der driller, det prøver man så at lappe på med alt muligt akustik halløj i stedet for at gå til kilden af problemet.

Et anlæg skal virke i en normal akustik som er fornuftig at tale i, gør det ikke det, så er der noget galt! med anlægget.

Og her skylder jeg måske at fortælle hvad der er vigtigt for at opnår dette, for som Gige siger er lyden et produkt af det hele samlet. 

Det ved jeg fordi jeg som sagt er elektroniktekniker og derfor har bygget en masse apparater efter traditionelle principper. som de fleste hi-fi producenter også gør, har også igennem tiden investeret i en masse dyrt færdiglavet udstyr. Og jeg kom ikke ud af stedet i mange år, jo der var da forskel osv og hvad så.

Og så undre det mig at man overhovedet har berørt de andre tanker og problemstilinger i mit indlæg. Nej det skal lynhurtigt drejes hen til at det er nok bare akustiken der er særlig god hos mig, og det er så det som giver det hele, for det kan da ikke være alt det der "hokuspokus" som tråden bl.a. startede med.

Årsagen til den holdning skal jo nok findes i at det passer bedst ind i den traditionelle hi-fi entusiast verden. Det ville jo være ganske ubehageligt hvis der var noget om alt det der "hokus pokus". Typisk er det jo også således at når anlægget spiller dårligt ja så er det næsten altid akustiken som det er galt med, aldrig anlægget.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

Jubii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2011
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har testet det med delvis succes. Min cd afspiller fik et tykt lag smurt på undersiden, og forskellen var faktisk stor på mit setup. Jeg oplevede med det samme, at en del støj blev fjernet, og at der dukkede pænt mange nye detaljer op i musikken. Lyden bliver også mere analytisk, og havde faktisk svært ved at "nyde" musikken. Og jeg synes også at "sprødheden" i min ht´s diskant område svandt ind... Så det er endt med at ca 80% af linolien efterhånden er fjernet igen. Som det er nævnt tidligere i tråden, fjerner lyden sig fra det der tiltænkt fra producentens side, men i små mængder synes jeg det virker ok.

Men jeg kan slet ik forstå, at folk åbenbart ikke tør prøve.. I må da ha en gammel skrammel cd stående der kan bruges som test-objekt

Men nu fik trådstarter ihvertfald mine erfaringer med
Til top Vis Jubii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jubii

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Du siger meget om at det ikke har virkning, men også at det har virkning men at udgiften er for stor, til at det kommer i produktion. Det er svært at finde ud hvad du mener, og iøvrigt ikke klædeligt at forumejer på den måde kritisere en til som har mange tilhængere og som netop ikke udspringer af et kommercielt bagland, men fra ægte nørder.

Du har bestemt dig for at tweaks ikke gør en forskel og derfor hører du dem ikke (samme argument som du bruger, men med modsat fortegn)

Personligt betyder forskellene så lidt, at jeg ikke gider jagte disse små forbedringer. For andre betyder de små forbedringer alt, og er derfor villig til at bruge penge og tid på det.

Jeg skriver ingen steder, at tweaks ikke har virkning. Men jeg nævner, at det lige så godt kan være éns hjerne, der spiller et puds!  Der er forskel. Og jeg har ikke haft gavn af tweaks jeg selv har udført, eller afprøvet i lytterummet.

Hvorfor skulle jeg ikke have lov til at have en mening, og benytte mit eget forum? Skulle politikere heller ikke have lov til en mening blot fordi, at de sidder i folketing eller byråd...? Jeg hænger ingen ud, og holder tonen sober! Modsat visse politikere...

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig med Mikkel han holder tonen sober og er pænt velargumenteret, det ser jeg bestemt ikke noget problem i alle har lov til at have en mening det er trods alt et forum

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Jeg skriver ingen steder, at tweaks ikke har virkning. Men jeg nævner, at det lige så godt kan være éns hjerne, der spiller et puds!  Der er forskel. Og jeg har ikke haft gavn af tweaks jeg selv har udført, eller afprøvet i lytterummet.

Hvorfor skulle jeg ikke have lov til at have en mening, og benytte mit eget forum? Skulle politikere heller ikke have lov til en mening blot fordi, at de sidder i folketing eller byråd...? Jeg hænger ingen ud, og holder tonen sober! Modsat visse
politikere...

Er dette god tone? "Der er også nogen, der går med sølvpapirshatte for at undgå stråling fra rumvæsener"

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Det var et forsøg på, at være morsom... jeg beklager, at det ikke blev opfattet sådan

Jeg sætter straks en smiley på mit første indlæg... nå, det var der allerede!

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Manner, manner... Noget tyder på at Clevin's humoristiske klippe-klistre bande er igang med et frontalt raid-attack. Det her kan gå hen at blive ret så spændende læsning... Bare klø' på piger... Jeg labber det hele i mig

Husk også gerne at notere tweak for tweak; - hvad der sker og hvad i oplever, så der evt. kan spoles tilbage. Det gør det en del nemmere for menigmand, at se hvor filmen knækker i forløbet.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Linolie-banden... 

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Jeg synes også tone og debatten er helt iorden..

Man må nok have sig for øje, at forbedringer, ikke giver de samme lydmessige resultater fra et produkt til et andet. Det kan da godt være at en given olie smurt rundt i forstærkeren vil give en forbedring (jeg er lige glad) jeg gider bare ikke forringe prisen på produktet hvis jeg skal sælge igen, og skal forklare "jammen det er fordi det lyder bedre". I dette tilfælde vil blindtest være et minimum, derefter vil jeg stadig tøve med at smørre det ind, det er ikke derfor jeg lytter....

Desuden har jeg spurgt mig selv længe om; hvorfor det de dyre komponenter, der skal afgøre hvor godt, det skal lyde? Behøber det "rigtige" kredsløb have dyre komponenter? (hvis vi ser bort fra tolerancer)

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

tone og debatten er ikke iorden. Der spørges til noget helt specifikt, og bortset fra et enkelt svar er alle latterliggørelse af
voodoo tweaks og folk med sølvhatte. Der tages som så ofte ikke seriøst stillingtagen til det oprindelige spørgsmål.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Linolie er iøvrigt dejligt selvantændende, og den visuelle effekt starter op ret hurtigt, og måske derfor bygges der oftest i spånplade.... Men flot må det se ud, med gnister og gammelt indbo i flammer, mens der lyttes til "Ud og fisk". Har set så megen uintilligent og farligt tweaked skrammel, at det skriger up north. Intet forsikringsselskab i DK yder erstatning når naboens lejlighed er udbrændt og moster Fie's billedramme ligger på gulvet.

Cigaretter er ved lov blevet selvslukkende, - det bør alle hjemmefuskeres linolie, lim og klister- patroner også blive. Pludselig bliver verden et mere grønt og sikkert sted.

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Der burdes seriøst laves et "Super-Træf" kun for alle kendte tweaks, der under korrekte omstændigheder kunne blive afsløret, -eller bekræftet!  i ren A-B test

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Ot. Det er forsøgt før, men ingen stiller op. Test foregår udelukkende i den lokale Loge, og kun af indvidede medlemmer. Fremmede med anden etnisk høresans og lim-frie næser lukkes ikke ind i de klubber  HA og AKA47 befordrer skudsikre veste.... Hos limbanden er øjenværn mod varmlim-sprøjt obligatorisk  

Nok om det... Vil have flere TWEAKS nu, - før sengetid.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Nå, ikke mere OffTopic nu!

Tilbage til emnet som er: Linolie

Jubii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2011
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Ja, da der må der også være andre end mig, der prøvet det?

Men er der ellers nogen, der har prøvet duelund´s kabler? Det er jo samme princip med silke og linolie

Gad egentlig godt vide om de dur til noget.

Og så ikke mere små-religiøs snak, og frem med nogen erfaringer istedet
Til top Vis Jubii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jubii

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Linolie er fortrinligt til behandling af finerede højttalerkabinetter, som er blevet udtørrede og kedelige.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Det virkede så ikke! Emnet er linolie...

Der er slettet et par indlæg, som ikke handlede om linolie.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes