| Forfatter |
|
thomas.larsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 201
|
| Sendt: 22 Marts 2012 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Kjeldsen skrev:
|
Du siger meget om at det ikke har virkning, men også at det har virkning men at udgiften er for stor, til at det kommer i produktion. Det er svært at finde ud hvad du mener, og iøvrigt ikke klædeligt at forumejer på den måde kritisere en til som har mange tilhængere og som netop ikke udspringer af et kommercielt bagland, men fra ægte nørder. Du har bestemt dig for at tweaks ikke gør en forskel og derfor hører du dem ikke (samme argument som du bruger, men med modsat fortegn)Personligt betyder forskellene så lidt, at jeg ikke gider jagte disse små forbedringer. For andre betyder de små forbedringer alt, og er derfor villig til at bruge penge og tid på det.
|
|
|
Jeg skriver ingen steder, at tweaks ikke har virkning. Men jeg nævner, at det lige så godt kan være éns hjerne, der spiller et puds! Der er forskel. Og jeg har ikke haft gavn af tweaks jeg selv har udført, eller afprøvet i lytterummet.
Hvorfor skulle jeg ikke have lov til at have en mening, og benytte mit eget forum? Skulle politikere heller ikke have lov til en mening blot fordi, at de sidder i folketing eller byråd...? Jeg hænger ingen ud, og holder tonen sober! Modsat visse politikere...
|
|
|
Sorry, men jeg blir altså nød til at komme med en kommentar. jeg lidt forvirret hr. Gige! Du skrev flg. tidligere....
Jeg deltager, fordi jeg selv har erfaring med diverse tweaks. Jeg har selv - i mine unge dage - været nødsaget til at tweake mine apparater, fordi økonomien ikke tillod at opgradere til bedre apparater. Men hver gang med en skuffelse, fordi tweaket førte til samme resultat... ingenting!
Herefter skriver du dette... Jeg skriver ingen steder, at tweaks ikke har virkning. Men jeg nævner, at det lige så godt kan være éns hjerne, der spiller et puds!
Først skriver du de ikke har givet resultat, og herefter benægter du at du har sagt tweeks ikke har virkning!
Det er muligt der er økonomiske grunde til producenterne ikke smider et godt strømkabel med i æsken, MEN MAN KAN ALTSÅ HØRE FORSKEL, så kan ikke forstå hvordan du kan sige dine tweeks ikke har virket.... Har du ikke afprøvet et godt skæmmet kabel eller?
Tilbage til emnet: Håber der er andre der har afprøvet linolie tweeket og som vil komme med feedback omkring dette, da jeg er lidt nysgerrig.
Mvh thomas __________________ Thomas
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 22 Marts 2012 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas!
Du misforstår det, jeg skriver. For at rette op på det, så lad os dele tingene op: Intern tweak & ekstern tweak.
Tråden her handler om interne tweak af apparater. Det har jeg også prøvet, uden at det var en forbedring.
Jeg har også afprøvet kabler i alle mulige afskygninger (ekstern tweak), og det kan skam både gøre bedre, værre, eller ingenting.
Derudover prøver jeg på diplomatisk vis, at dreje debatten over mod, at der måske også er en del forventningsglæde med i spillet, når nogen synes at deres tweaks gør tingene bedre (psykoakustik/Rosenthal-effekten).
Forstår du nu hvad jeg mener? 
|
| Til top |
|
| |
MSG1979 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 646
|
| Sendt: 22 Marts 2012 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se det er lidt sjovt at Hifi folk har den holdning, at fordi tingene ikke ændrer sig i ens eget setup og ens egne ører, så ændrer
det sig heller ikke i andres setup og andres ører!
Jeg gentager... Nogle kan smage om vinen smager godt eller ej, andre kan smage om den smager godt eller ej og dertil hvad
det er i vinen og hvad der ikke er i vinen.
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 22 Marts 2012 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det psykoakustiske element er et spændende emne. Alene det at ens opmærksomhed er skærpet når man "finlytter" kan fører til at man hører forskelle. De fleste har også erfaret at ens anlæg kan lyde ad h... til når man er meget træt og uoplagt.
En helt anden ting er at man vænner sig til forbedringerne af lyden - og måske derfor hele tiden er på jagt efter noget nyt. Udsagnet: "bedre" er det godes værste fjende" gælder vel i høj grad for hifientusiaster.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 22 Marts 2012 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2012 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
|
Hej Thomas!
Du misforstår det, jeg skriver. For at rette op på det, så lad os dele tingene op: Intern tweak & ekstern tweak.
Tråden her handler om interne tweak af apparater. Det har jeg også prøvet, uden at det var en forbedring.
Jeg har også afprøvet kabler i alle mulige afskygninger (ekstern tweak), og det kan skam både gøre bedre, værre, eller ingenting.
Derudover prøver jeg på diplomatisk vis, at dreje debatten over mod, at der måske også er en del forventningsglæde med i spillet, når nogen synes at deres tweaks gør tingene bedre (psykoakustik/Rosenthal-effekten).
Forstår du nu hvad jeg mener?  |
|
|
Som du har skrevet nu så gør jeg, men syns bare ik jeg lige havde set det som intern/Extern tweeks men blot at det var generelt, og du bragte det selv på banen mht hvorfor producenterne ikke leverede gode net kabler med... Og det er muligt det er for at holde prisen nede, men jeg har bare ALDRIG oplevet ikke at kunne høre forskel, uanset om det er strøm, rca, ht kabler, og selvfølgelig snakker vi apparater i mellem-High end klassen! Men psykoakustik emnet er helt Klart en faktor der også spiller ind, ingen tvivl om det.... Jeg synes selv at mit setup lyder bedst om aftenen hvor det er mørkt og persiennerne er trukket for, og helst med så lidt lys i stuen som muligt..... Crazy i know it __________________ Thomas
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 22 Marts 2012 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes mit anlæg lyder hamrerne godt når jeg har drukket en flaske rødvin, og røget en lille joint.
carsten
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2012 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
At anlægget lyder bedre om aftenen er vist en ret udbredt opfattelse. Nogle har ment at det er en fordel at elnettet efter normal arbejdstid ikke "forurenes" af store strømhungrende erhvervsmaskiner. Noget andet er at ens opmærksomhed på lydgengivelsen netop skærpes når synsindtrykkene dæmpes. Mon ikke de fleste lukker øjnene når der nærlyttes?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2012 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg blir sjovt nok "forvirret" når jeg lukker øjenene, men vi er jo så forskellige....
__________________ Thomas
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 22 Marts 2012 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Jeg syntes mit anlæg lyder hamrerne godt når jeg har drukket en flaske rødvin, og røget en lille joint.
carsten |
|
|
Helt sikkert - rødvin og en joint har MEGET-MEGET bedre indflydelse på musikoplevelsen end linolie  __________________ "What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
|
| Til top |
|
| |
Sonic Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 754
|
| Sendt: 22 Marts 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
carsten |
|
|
Kunne ikke blive mere enig med dig
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2012 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
|
carsten
|
|
|
Hvad vil du så helst - opgradere dit anlæg eller indkøbe flere "rusmidler"?
|
| Til top |
|
| |
Jubii Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2011 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 22 Marts 2012 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
CARS10 skrev:
carsten |
|
|
Helt sikkert - rødvin og en joint har MEGET-MEGET bedre indflydelse på musikoplevelsen end linolie
 |
|
|
Ja den er jeg med på
Hmmm måske man sku prøve at ryge linolie? DOBBELT EFFEKT!!!
Ej bar pjat, ingen der har prøvet duelunds kabler eller hva´?
|
| Til top |
|
| |
jacob steen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 22 Marts 2012 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det minder mig om "The Big Lebowski".. Hygge i badekarret med joints og levende lys, til lyden af hvaler på båndoptageren..
__________________ Mvh. Jacob
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 22 Marts 2012 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hahaha. Jeg tror det bliver status quo.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 22 Marts 2012 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig har "vi" da prøvet sølvkabler med silkeisolering dyppet i linolie - de har siddet der lige siden jeg købte det første
sæt af Steen D. Han havde nemlig en sikker hånd på rorpinden, med kursen sat mod mere vellyd for de samme penge, baseret
på sunde fysiske og matematiske principper.
Jeg har sjovt nok også hørt Kanonlyd's anlæg og det er utroligt hvor godt han har fået det til at spille!
Flat Earth Society fx, er en helt anden"trosretning"..
Mvh. Jens/Modifix - fra "Linoliebanden"- der kan bekræfte at elektrolytter uden PVC-isolering=snyltecapacitet...findes!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 23 Marts 2012 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man skal lave en ordentlig test, så skal det udelukkende være trænede ører. Udvælgelsen kan ske ved en test som sandsynligvis findes på diverse akustik/lydteknikeruddannelse.
Jeg har selv på et tidspunkt for mange år siden trænet intensivt på denne måde. Før træning var resultat 80/50 og altså ikke statistisk signifikant, man man kunne dermed påstå at jeg ikke kunne hører hvilken frekvens der blev fjernet fra musikken/lyserød støj eller om der overhovedet blev fjerne noget.
Der er klart nemmest at høre forskelle på lyserød støj, og sværest at høre det på musik. Frekvenshæv er nemmest at høre og frekvenssænkning er sværest. Efter intens træning fik jeg 10 ud af 10 rigtigt hver gang på musik og med frekvenssænkning.
Dette er blot for at vise, at tilfældig udvælgelse ikke fungerer i denne slags test, og det er ofte det man ser på forskellige fora og testresultater.
NB! Jeg skal advare mod denne intense træning og skærpelse af evnen til at lytte. Det tog flere år før jeg fik et normalt forhold til musikken, men er heldigvis idag kureret og kan bare nyde musikken og se det at bygge højttalere og samle forstærkere som ren hygge, og ikke som sådan et middel for større musiknydelse
|
| Til top |
|
| |
Jubii Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2011 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 23 Marts 2012 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
Selvfølgelig har "vi" da prøvet sølvkabler med silkeisolering dyppet i linolie - de har siddet der lige siden
jeg købte det første
sæt af Steen D. Han havde nemlig en sikker hånd på rorpinden, med kursen sat mod mere vellyd for de samme penge,
baseret
på sunde fysiske og matematiske principper.
Jeg har sjovt nok også hørt Kanonlyd's anlæg og det er utroligt hvor godt han har fået det til at spille!
Flat Earth Society fx, er en helt anden"trosretning"..
Mvh. Jens/Modifix - fra "Linoliebanden"- der kan bekræfte at elektrolytter uden PVC-isolering=snyltecapacitet...findes!
|
|
|
Da jeg på et tidspunkt åbnede min nyindkøbte aragon aurum, opdagede jeg at de 2 store originale lytter var skiftet i
strømforsyningen, og at der var en forskel på dem. På den ene af dem var isolering pillet af, men til gengæld erstattet af en
omgang alu tape, og efterfølgende et lag sort isoleringstape  Men heldigvis ikke lyttere af dårlig kvalitet
Jeg ku forestille mig at en tidligere ejer har prøvet at fjerne det kun på en kanal, og så blevet skuffet over resultatet. Og så
måske prøvet på genskabe den gamle lyd på en lidt mærkelig måde..
Jeg havde i forvejen læst lidt om tricket med silke og linolie, og overvejede at prøve det. Så derfor ville jeg lige pille
plastikket af i første omgang. Jeg havde ik regnet med en forskel på dette punkt, men blev grove overrasket.. Jeg havde
faktisk ikke lagt mærke til, at der var forskel på de to kanaler, men blev overrasket af en meget præcis stereo oplevelse, og
en ensartethed på de to kanaler, jeg ik tidligere havde lagt mærke til. Som jeg tidligere skrev mht. linolie, syntes jeg at
noget af "sprødhed" blev fjernet, til gengæld for noget ro/åbenhed. Jeg er stadig i tvivl om jeg helt bryder mig om det, men
det gør et eller andet..
Jeg har faktisk plastik til den ene liggende endnu, så må vist hellere teste for at se om mine "audiotive hukommelse" spiller
mig et puds
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 23 Marts 2012 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
NB! Jeg skal advare mod denne intense træning og skærpelse af evnen til at lytte. Det tog flere år før jeg fik et normalt
forhold til musikken, men er heldigvis idag kureret og kan bare nyde musikken og se det at bygge højttalere og samle
forstærkere som ren hygge, og ikke som sådan et middel for større musiknydelse |
|
|
Vil lige skynde mig at ønske tillykke. En farlig ting ved denne hobby er at man tit kan komme til at sidde og analysere lidt for
meget istedet for bare at nyde musikken
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 23 Marts 2012 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
|
carsten |
|
|
Det må jeg prøve, men kan kun være med på den første halv-del (Indlæg er rettet - emnet er linolie!)__________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |