| Forfatter |
|
brian-s Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 05 April 2012 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne godt tænke mig at forsøge mig med nogle nye strømkabler.
Tænker at ville prøve Nordost Brahma, eller noget Transparent..
Har I erfaring med hvad der evt måtte være det bedste valg?
Transparent har jo sådan en boks på kablet, som (vil jeg tro ) laver noget filter funktion. Og det er vel godt på strømsiden.??
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 06 April 2012 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som udgangspunkt så vil alle skærmede strømkabler give dig mindre støj ("sort baggrund"), jeg ville personligt selv undgå noget med elektronik komponenter i signalvejen, medmindre vi snakker om et UPS lignende monster der filtrerer strømmen, alt andet har sjældent nogen god indflydelse på lyden.
Hvilket kabel det er bedst er op til dig og dit anlæg at vurdere, det bedste at gøre er at finde ud af hvad du vil opnå, mere bas, diskant eller mere luft i lyden, og så gå efter et kabel der har de egenskaber.
|
| Til top |
|
| |
brian-s Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2012 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med at undgå elektronik i signalvejen, er der også andre end dig der siger. Men hvorfor mener du at det er dårligt?? Transparent har denne elektronikboks i alle deres kabler, og Transparent anses jo for at være en af verdens mest seriøse kabelfirmaer. De bruger jo også lystigt disse kabler på flere udstillinger rund om i verden. Så helt skidt kan det da ikke være.?
|
| Til top |
|
| |
kennlh Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 988
|
| Sendt: 07 April 2012 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil anbefale dig at kigge efter noget Furutech eller PS Audio, der synes jeg men får value for money...
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 02:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørgsmålet er om man skal give så mange penge for et strømkabler, bevars Furutech eller PS Audio kable og stik er flotte, ja så flotte at det næste er synd at gemme dem bag anlægget, så man betal rigelig for en flot designe og finish.
Tænk bare på hvilken kable der er trukket i vægge og væg kontakten, her er det ikke tale om high-end, og det derfor kan betale sig at bruge samme kable type til hele anlæg, men nogle gode pro stik (som jo ikke koste en formue).
Alt andet er voodoo og placebo.
Det er ikke for at tage drømme fra dem der kun kan se Furutech og/eller PS Audio som det enste rigtig vej, men for os anden vi lad fornuften sejre.
|
| Til top |
|
| |
jmk74 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2012 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 03:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor voodoo osv?
Prøv at læse denne beskrivelse, så du måske ikke ser på (veksel)strøm på en måske lidt for simpel måde.
http://www.gcaudio.com/resources/howtos/powercords.html
Hvis du ikke kan høre forskel er det jo bare godt for dig, så sparer du de penge. Men lad dog dem der kan høre en forskel bruge de penge de syntes er rimelige på det.
Forsøg selv, hvis du ikke har prøvet.
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 03:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strøm kabler er ikke voodoo og placebo så se bort fra indlæg fra folk der bare ikke vil høre forskellen  Gaab hvor er det trætene at de alt tid har sådan en kløen i fingrene. Nå men nok om det. Jeg holder med Kennlh  og kan anbefale både Furutech og PS Audio som jeg selv bruger, Men der er mange gode kabler der ude Nordost og Transparent er fine bud og Shunyata er et andet rigtig godt bud tjek dem ud.
|
| Til top |
|
| |
Maximilian Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hepper på hvidt komfurkabel fra silvan - 3*2,5mm2
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja ok den her jeg ikke prøvet, har du selv sammenlignet det med andre kabler af lidt mere kendt mærke ?. Efter min erfaring har stikkene mindst lige så meget at sige som selve kablet, så hvad har du brugt ?
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
HOLBERG Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1987
|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
gone4it Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 165
|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til brian-s
Jeg har helt den opfattelse, at filteret i Transparents kabler er til stor gavn. Ikke mindst fordi der kan være en masse HF støj, som ellers ville gå baglæns, og forurene andre apparater.
Har selv adskillige af slagsen.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Klassen Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Brian
Jeg har et Nordost Vishnu (næsten lige så godt som Brahma) til salg hvis du selv vil danne dig et indtryk ;=)
De bedste hilsener
brian-s skrev:
Transparent har jo sådan en boks på kablet, som (vil jeg tro ) laver noget filter funktion. Og det er vel godt på
strømsiden.?? |
|
|
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Holberg, Tak for en spændende link, her er jo endelig nogle kabler, der både virker seriøse og kan erhverves for menneskepenge. Hvordan oplever du dem lydmæssigt ift andre strømkabler?
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
gone4it skrev:
|
Til brian-s
Jeg har helt den opfattelse, at filteret i Transparents kabler er til stor gavn. Ikke mindst fordi der kan være en masse HF støj, som ellers ville gå baglæns, og forurene andre apparater.
Har selv adskillige af slagsen.
Mvh
|
|
|
Er det ikke kun et indgående filter der håndterer støj i 50/60 hz området, det der er specelt ved disse filterkasser er at man via artikuleringspunkter med passive komponenter forsøger at påvirke resistance (R), capacitance (C), inductance (L) så båndbredden bliver lige stor i hele det hørbare område. Det virker sikker helt fint, men jeg syntes det er en meget dyr løsning på et problem der ikke voldsomt stort hvis man bruger et kabel af god kvalitet og korrekt tykkelse. Jeg har prøvet en del kabler fra MIT og det eneste jeg har lært er at de billige modeller lyder svampet i bassen ligesom alt muligt andet kabel der ikke egner sig som højttalerkabel, og det er jo lidt modstridende når man nu læser at disse kabelkasser med indbygget filter netop er løsningen på dårlig lyd.
I min verden er disse filterkasser bare et fordyrende led, og for at få noget godt skal man betale meget mere end hvis ved vælger at gå med et traditionelt kabel uden filterkasse.
Det der er bestemmende for hvordan et kabel lyder er kombinationen af resistance (R), capacitance (C), inductance (L), dielectric (isolering), og så hvordan hvordan dine komponenter er påvirket af disse faktorer, nogle forstærkere er ikke særligt følsomme over for kabler, men andre er meget. Hvis vi tager capacitance (C), så er de fleste kraftige og velbyggede forstærkere ikke specielt følsom over for at (C) er høj, mens på mindre forstærkere så vil samme kabel lyde lidt bas-svagt.
Hvis man gider at sætte sig lidt ind i R,C,L osv(jeg er heller ikke super ekspert ), så kan man godt finde kabler der spiller meget bedre til en brøkdel af de penge det som disse pragtkasser fra MIT og transparent koster, som ydermere ikke engang vil oplyse specifikationerne på deres kabler, I wonder why
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Hey Holberg,
Tak for en spændende link, her er jo endelig nogle kabler, der både virker seriøse og kan erhverves for menneskepenge. Hvordan oplever du dem lydmæssigt ift andre strømkabler?
|
|
|
Uden at sige noget grimt om disse kabler, (jeg bruger dem selv ), så er de fleste af disse tyske netkabler baseret på skærmede ölflex kabler i en fancy strømpe, det er derfor tit meget billigere at købe disse kabler løst og så selv samle dem.
Jeg syntes ikke der er den store forskel til mit VDH mainsstream til 2300kr, eller MIT shotgun AC1 til 5000. Nå ja det selvsamlede ölflex/wattgate kabel har kostet ca. 350.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gennem flere år brugt netkabler fra Synergistic Research.
Det er imo mærkET!!!
P.t. har jeg deres topmodel på prøve. Og det er for vildt hvad det kabel giver!!!
Jeg kan også varmt anbefale T3. Det er virkeligt et godt netkabel. Synesgistic giver alt det gode uden at tage, og det har jeg ikke oplevet ved andre netkabler, uanset om vi snakker dyre netkabler fra PS Audio, Nordost eller andre velrennomerede kabler...
PS Audio og Nordost er gode! Synergistic er bare endnu bedre imo
Så buddet herfra er uden tvivl Synergistic Research!!!
De forhandles af Activ Hifi i Esbjerg.
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dk11706 skrev:
TRX850 skrev:
Hey Holberg,
Tak for en spændende link, her er jo endelig nogle kabler, der både virker seriøse og kan erhverves for menneskepenge. Hvordan oplever du dem lydmæssigt ift andre strømkabler?
|
|
|
Uden at sige noget grimt om disse kabler, (jeg bruger dem selv ), så er de fleste af disse tyske netkabler baseret på skærmede ölflex kabler i en fancy strømpe, det er derfor tit meget billigere at købe disse kabler løst og så selv samle dem.
Jeg syntes ikke der er den store forskel til mit VDH mainsstream til 2300kr, eller MIT shotgun AC1 til 5000. Nå ja det selvsamlede ölflex/wattgate kabel har kostet ca. 350.
|
|
|
ölflex... Tak for et godt ''clue''  På trods af, at jeg har for en formue grej, så er jeg ikke rigtig hoppet på strømkabel-vognen, idet jeg synes forskellene er så minimale, at jeg har svært ved at høre dem. Men da jeg har stik vil jeg da prøve at købe noget af det ölflex kabel..!
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hedder faktisk Lapp ölflex, jeg købte det her til ca 1/4 del af hvad de danske forhandlere vil have for samme kabel.
http://www.audio-direkt.de/Webshop/shop/index.php?cPath=121& amp; amp;SESS=4b2c08ea02d21f23ccdba5532adf34d1
Husk at skærmen skal monteres sammen med jord i den ende der går i stikkontakten, i den ende der går til CD/forstærker osv. skal den bare klippes af.
Ellers så søg på google med følgende "samlevejledning af diy netkabel", så kommer der et link til guide.
PS. Til prisen er det godt, men det kan ikke sammenlignes med dyre nordost kabler eller lignende, der får man noget mere, om det er bedre er en smagssag, men 400 for diy mod 5000+ for noget super lækkert der kun kan 10-15% mere er fint nok til mig.
|
| Til top |
|
| |
-KP- Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 737
|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klassen skrev:
Hej Brian
Jeg har et Nordost Vishnu (næsten lige så godt som Brahma) til salg hvis du selv vil danne dig et indtryk ;=)
De bedste hilsener
brian-s skrev:
|
Transparent har jo sådan en boks på kablet, som (vil jeg tro ) laver noget filter funktion. Og det er vel godt på strømsiden.??
|
|
|
 |
|
|
Vishnu kan på ingen måde måle sig med Brahma.
Vishnu 3 x extruded silver over 16 AWG 99.999999% OFC solid core.
Brahma 5 x 16 AWG Silver-Plated 99.99999 OFC.
|
| Til top |
|
| |
brian-s Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE>Hvis man gider at sætte sig lidt ind i R,C,L osv(jeg er heller ikke super ekspert  ), så kan man godt finde kabler der spiller meget bedre til
en brøkdel af de penge det som disse pragtkasser fra MIT og transparent koster, som ydermere ikke engang vil oplyse specifikationerne på deres
kabler, I wonder why[/QUOTE]
Hmm her er jeg ikke helt enig.
Har godt nok kun prøvet højtalerkablerne fra Transparent.
Har sammenlignet dem med Nordost, Bertram, nle, audioquest, alle super gode kabler, i ca. samme prisklasser.
Men Transparent har bare noget ro i lydbilledet, som de andre ikke har.
Men om man kan lide det, er jo individuelt.
|
| Til top |
|
| |