Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 14:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Strømfilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2014 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg er rigtigt glad for at der er kommet en del mod- medspil i tråden. Vil dog gerne opfordre alle til at holde en afslappet tone og ikke gå ind i en konkurrence om hvem der kan tisse længst p.g.a. egne ufatteligt store evner. :)

Hvis nogen har lyst at se billeder af Brinck print med komponenter, er der et sæt her. Man lægger mærke til at dette er en inkarnation af byggesættet, hvor en sikring blev betragtet som et domæne for tøsedrenge. Det må anbefales at sikre egne udgaver. Lige som denne også skal have det.

En anden ting er at der er klemmer til at føre Jordforbindelse med frem til stikdåsen. Dog ingen printbane til dette. Sikkert p.g.a. at vi her ønsker en fysisk rigtigt solid og tyk leder.

Forside:
http://www.flickr.com/photos/52442906@N02/14303691522/

Bagside:
http://www.flickr.com/photos/52442906@N02/14118915779/
Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg som nævnt ikke ekspert men for mig at se vil det diagram som Thomasss har postet virke uden at brænde elektrolytten af, da de 2 dioder i broen som han bruger vil kortslutte alt over 0,6 - 0,7 Volt. En elektrolyt kan vist holde til godt 1 volt når spændingen over den er vendt forkert. Uden store mislyde.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 30 Maj 2014 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet, at sætte et strømfiltrer på mit plasma og der sker ikke noget på billedesiden. Så det kan vist ikke betale sig, at benytte det her.

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Hmm, nu har jeg prøvet frem og tilbage mange gange og må indrømme at jeg ikke egentlig kan se forskel lige nu.
Det er lidt svært fordi der går adskillige sekunder fra man skifter over, til billedet dukker op igen. Man flytter hovedet, osv.
Vil dog prøve igen på mandag, når der måske er mere støj på nettet og se om jeg har taget helt fejl...
mvh

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Maj 2014 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

FLarsen skrev:
Og hvis der er DC "den anden vej" så er der VF minus spænding på kondensatoren. Det er den ikke beregnet til. Kunne du komme med en løsning hvor kondensatoren ikke brander af.

Jeg har lige ville prøve at se hvad producenterne siger angående det med at vende spændingen forkert på en kondensator. På DigiKey valgt jeg Kondensator - Aluminum (dem er der flest af) - 4700uF - HMD. De første 3 er fra Panasonic's FC serie og de skriver

Side 15. 5-2 Circuit Design
Precaution on design:Reverse voltage: Reverse voltage is not applied at ON/OFF etc.? Polarity is not reversed ?

Side 16: (2) Reverse voltage
Reverse voltage should not be Applied

Kilde:http://industrial.panasonic.com/www-data/pdf/ABA0000/A BA0000TE6.pdf
Fra:http://industrial.panasonic.com/www-ctlg/tech/tABA0000_W W.html

Thomassss. Du må undskylde hvis mit sprogbrug har virket fornærmende, men det er min overbevisning at dit design er forkert da det kan påtrykke diode 's "åbne" spænding den forkerte vej på kondensatoren.

Desuden har jeg bemærket at du kun bruger en diode som DC spærring. I den forbindelse skulle vi måske til at se på hvor meget DC der rent faktisk er i stikkontakten. Er der nogen der kan henvise til nogen tal ?
Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Siglon_V skrev:
Nu er jeg som nævnt ikke ekspert men for mig at se vil det diagram som Thomasss har postet virke uden at brænde elektrolytten af, da de 2 dioder i broen som han bruger vil kortslutte alt over 0,6 - 0,7 Volt. En elektrolyt kan vist holde til godt 1 volt når spændingen over den er vendt forkert. Uden store mislyde.

Hvor har du det med de 1 volt fra ? Kan du henvise til en forhandler eller producent ?

Den diode du bruger i dit diagram 1N5404 har en VF på 1,2V, og du har to i serie.
http://www.vishay.com/docs/88516/1n5400.pdf

Ved at måle henover kondensator / dioder vil man også kunne se om der spærres "nok" for DC. Jeg går ud fra at hvis du har 1,5VDC så vil du gerne spærre for det hele.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Maj 2014 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

FLarsen skrev:
Jeg har lige ville prøve at se hvad producenterne siger angående det med at vende spændingen forkert på en kondensator. På DigiKey valgt jeg Kondensator - Aluminum (dem er der flest af) - 4700uF - HMD. De første 3 er fra Panasonic's FC serie og de skriver........

Der er ikke mange kondensatorer der bryder sig om "reverse polarity" - hvorfor man normalt vælger bipolare kondensatorer til den brug -   man kan skyde genvej ved at koble 2 lytter ryg mod ryg, men deres kapacitet vil naturligtvis halveres.

blokering virker kun mod brummende transformere og den slags, det normale støjfilter skal jordes korrekt for at have nogen synderlig virkning

Aschwarz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Sendt: 30 Maj 2014 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Her er en grundig gennemgang af DC-fælden. http://sound.westhost.com/articles/xfmr-dc.htm
Til top Vis Aschwarz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aschwarz

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

FLarsen skrev:
Siglon_V skrev:

Hvor har du det med de 1 volt fra ? Kan du henvise til en forhandler eller producent ?

Den diode du bruger i dit diagram 1N5404 har en VF på 1,2V, og du har to i serie.
http://www.vishay.com/docs/88516/1n5400.pdf

Ved at måle henover kondensator / dioder vil man også kunne se om der spærres "nok" for DC. Jeg går ud fra at hvis du har 1,5VDC så vil du gerne spærre for det hele.

Hej FLarsen.

Nu har jeg ikke postet noget diagram, som udsætter elektrolytten for det du skriver. Ved ikke hvad det er for et du mener?
Det diagram jeg postede, har elektrolytterne back-to-back og dermed vil de ikke være udsat, selv om så ledespændingen på 2 dioder i serie er 1,5 V.
Når jeg slår 1N5404 dioden op, finder jeg de steder jeg har set, en ledespænding på < 1 V.
Vedr. elektrolytter, så står der her at man skal op på 1 - 1,5 V modsat polariseret spænding, for at de er i fare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrolytic_capacitor

Aschwartz

Tak for link'et. Det var faktisk der jeg tog mit diagram fra.

Mvh

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Sendt: 30 Maj 2014 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv lavet en udgave af Brinck filteret, med kraftigere dioder, sikring og andet printlayout. Det ser sådan ud:

Billederne er gamle - fra da jeg lige havde lavet første udgave af filteret for nogle år siden. Jeg glemte at føre jordledningen igennem. Det er rettet på den udgave jeg bruger i praksis. Jeg lavede filteret pga. DC støj - som fik en trafo i min forstærker til at brumme. Støjen / brummen er nu helt væk.
Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2014 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
FLarsen skrev:
Jeg har lige ville prøve at se hvad producenterne siger angående det med at vende spændingen forkert på en kondensator. På DigiKey valgt jeg Kondensator - Aluminum (dem er der flest af) - 4700uF - HMD. De første 3 er fra Panasonic's FC serie og de skriver........

Der er ikke mange kondensatorer der bryder sig om "reverse polarity" - hvorfor man normalt vælger bipolare kondensatorer til den brug -   man kan skyde genvej ved at koble 2 lytter ryg mod ryg, men deres kapacitet vil naturligtvis halveres.

Som producenten skriver.

Side 15. 5-2 Circuit Design
Precaution on design:Reverse voltage: Reverse voltage is not applied at ON/OFF etc.? Polarity is not reversed ?

Side 16: (2) Reverse voltage
Reverse voltage should not be Applied

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2014 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Siglon_V skrev:

Når jeg slår 1N5404 dioden op, finder jeg de steder jeg har set, en ledespænding på < 1 V.

Kan du huske hvor det var ?

Siglon_V skrev:
Vedr. elektrolytter, så står der her at man skal op på 1 - 1,5 V modsat polariseret spænding, for at de er i fare.

Kan du også finde en producent der skriver at det er ok på deres kondensator ?

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2014 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Siglon_V skrev:
Hej FLarsen.

Nu har jeg ikke postet noget diagram, som udsætter elektrolytten for det du skriver. Ved ikke hvad det er for et du mener?

Nej men det har Thomassss

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2014 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

FLarsen skrev:

Man får da trukket tingene ud af rette sammenhæng :)

Hvis man læser lidt længere frem i teksten står der :

citat:
"Special bipolar capacitors designed for AC operation are available, usually referred to as "non-polarized" or "NP" types. In these, full-thickness oxide layers are formed on both the aluminum foil strips prior to assembly. On the alternate halves of the AC cycles, one of the foil strips acts as a blocking diode, preventing reverse current from damaging the electrolyte of the other one."

prisforskellen er nok årsagen til mange vælger at benytte den mindre optimale måde, nemlig at koble 2 lytter ryg mod ryg, andre grunde kan jeg ikke komme i tanke op ...

Og som sædvanligt, skal man være forsigtig med at stole blindt på Wikipedia's sider - alle kan redigere i dem , også folk der ikke ved en bønne om tingene :)

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2014 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
FLarsen skrev:

Hvis man læser lidt længere frem i teksten står der :

citat:
"Special bipolar capacitors designed for AC operation are available, usually referred to as "non-polarized" or "NP" types. In these, full-thickness oxide layers are formed on both the aluminum foil strips prior to assembly. On the alternate halves of the AC cycles, one of the foil strips acts as a blocking diode, preventing reverse current from damaging the electrolyte of the other one."

prisforskellen er nok årsagen til mange vælger at benytte den mindre optimale måde, nemlig at koble 2 lytter ryg mod ryg, andre grunde kan jeg ikke komme i tanke op ...

Og som sædvanligt, skal man være forsigtig med at stole blindt på Wikipedia's sider - alle kan redigere i dem , også folk der ikke ved en bønne om tingene :)

FLarsen skrev:

Siglon_V skrev:

jan_stevns skrev:

Ja, du trækker ting ud af deres sammenhæng når du undlader Siglon's indlæg kommer det til at fremstå som om at vi er uenig. Må jeg gøre dig opmærksom på at jeg ikke er uenig i det du har skrevet om kondensator, og at jeg ikke kan se at du er uenig med mig.

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2014 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Hej Jan.

Mange tak for gode kommentarer om elektrolytter, samlet capacitans osv.
Håber alle som evt. bliver inspireret til at forsøge sig selv, vil bruge bipolare eller back-to-back koblede elektrolytter, da sikkerhed absolut må være prioritet nummer 1.

Hej FLarsen.

Jeg vil gerne holde fast i at jeg ikke selv har talt for andet end back-to-back koblede elektrolytter. Det bruges i det kredsløb jeg postede og det bruges i Brinck's filter.
Alt andet lige, MENER JEG at det kredsløb Thomasss postede vil virke men jeg agter ikke at forfølge sagen og vil slet ikke "finde et link hvor producenten anbefaler at reversere spændingen" over deres elektrolyt. Det ved vi begge 2 at ingen producent vil gøre. Ligeledes agter jeg ikke at finde link med anførsel af Vforward < 1 Volt. De 2 første jeg fandt havde begge denne angivelse. Har i øvrigt en idé i baghovedet om at silicium ensrettere generisk har en Vf på ca 0,7 V.
Som jeg skrev tidligere - vær venligst lidt mere afslappet over hvad andre skriver. Du har gjort dit synspunkt klart. Det er fint men brug venligst ikke tråden til at se om du kan få andre til at indrømme en fejl, eller endnu værre sætte fælder for dem (kan du måske finde en producent som, etc). Så - ro på.

Jeg sætter pris på alt input, både mod- og medspil og ønsker fortsat gerne begge dele. Netop derfor ønsker jeg ikke at potentielle indlæg udebliver p.g.a. der opstår en konflikt.

Hej canielsen.

Tak for billederne. Faktisk noget i retning af mine egne tanker om at "forbedre" lidt på filteret - hvis jeg kan lykkes med det.
Det jeg spekulerer på, er det lydmæssige resultat, da det er gået op for mig at komponenterne hver for sig farver den lyd ens musik-anlæg leverer. Har lidt en anelse om at opgaven hører bedst hjemme hos en rutineret elektronik-tekniker som har mange års rutine med forskellige komponenter under huden. Ellers kan man nok købe sig fattig i komponenter for at afprøve dem.
Dit printudlæg tilgodeser vel at der er masser af kobber, til at lede hovedstrømmene, samt at der er rigelig luft mellem banerne? Det billede af bagsiden af printet jeg postede, peger på at gå den vej, synes jeg.

Mvh
Ole

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2014 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

FLarsen skrev:
....Må jeg gøre dig opmærksom på at jeg ikke er uenig i det du har skrevet om kondensator, og at jeg ikke kan se at du er uenig med mig.

Det må du hjertens gerne - jeg ser ikke nogen uenigheder overhovedet, men nogle forskellige tolkninger af noget der vel mest er den samme tekst.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2014 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Siglon_V skrev:
Det ved vi begge 2 at ingen producent vil gøre.

Problemet er jo netop at visse producenter gør det, og slipper fint afsted med det.

Thomas's kredsløb burde virke - jeg så helst en ægte bipolar monteret , men det er bare mig.

*jeg* tror problemer med DC rest på lysnettet er ved at være et overstået problem, da de ting der genererede skævbalancen før i tiden er ved at være fuldstændigt uddøde.

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Sendt: 31 Maj 2014 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Siglon_V skrev:
Hej Jan.

Hej canielsen.

Tak for billederne. Faktisk noget i retning af mine egne tanker om at "forbedre" lidt på filteret - hvis jeg kan lykkes med det.
Det jeg spekulerer på, er det lydmæssige resultat, da det er gået op for mig at komponenterne hver for sig farver den lyd ens musik-anlæg leverer. Har lidt en anelse om at opgaven hører bedst hjemme hos en rutineret elektronik-tekniker som har mange års rutine med forskellige komponenter under huden. Ellers kan man nok købe sig fattig i komponenter for at afprøve dem.
Dit printudlæg tilgodeser vel at der er masser af kobber, til at lede hovedstrømmene, samt at der er rigelig luft mellem banerne? Det billede af bagsiden af printet jeg postede, peger på at gå den vej, synes jeg.

Mvh
Ole

Ja der er meget kraftige baner, så de kan holde til store strømme, og krav til sikkerhedsafstande mellem banerne er også overholdt + lidt til. Der er brugt print med tykkere kobber: 105u i stedet for det normale 35 / 70u - hvilket udover de meget brede baner, også er med til at sænke banernes indre modstand, så temperaturstigningen i banerne ved store strømme bliver endnu mindre.
Jeg arbejder med godkendelse af produkter til dagligt, så gældende sikkerhedskrav ryger automatisk med i mine egne projekter.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

Chrw
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Juni 2014 kl. 05:11 | IP-adresse registreret  

Jeg kan huske jeg byggede et par strømrensere fra Brink i 90-91 er der nogen af jer som ved om de kan fås endnu. Dem jeg byggede dengang er over alle bjerge. De strømrensere der er testet her, er alt for dyre.
Til top Vis Chrw's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chrw Besøg Chrw's Websted

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes