| Forfatter |
|
Siglon_V Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 126
|
| Sendt: 11 Juni 2014 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chrw, de kan ikke købes længere. Du kan bygge en kopi.
|
| Til top |
|
| |
volleborg Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 11 Juni 2014 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chrw skrev:
| Jeg kan huske jeg byggede et par strømrensere fra Brink i 90-91 er der nogen af jer som ved om de kan fås endnu. Dem jeg byggede dengang er over alle bjerge. De strømrensere der er testet her, er alt for dyre. |
|
|
Bare som info: Jeg har set, at PS Audio Detect er sat ned til 3995 SEK
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 06 November 2014 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes en DC-trap gør et eller andet negativt ved lyden på mit anlæg, så jeg har skåret det ned til kun at filtrere strømmen, samt
transient beskyttelse.
Dette er simpelt men meget velfungerende, der er stor lydforskel med filter og uden filter. Man er ikke i tvivl om der er filter foran,
dynamik, detaljer og perspektiv nyder rigtig godt af filteret.
Og prisen er ikke vanvittig når man bygger selv, jeg har prøvet mange tweaks til flere penge, der gav væsentligt mindre lydforbedring.
|
| Til top |
|
| |
Søren Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 06 November 2014 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miav, kunne du ikke smide et diagram op eller et link til byggesæt på dine filtre.
Kunne godt tænke mig at rode lidt med det selv, men er der ikke noget med at der er forskel på hvilke apparater der får mest ud af et filter, klasse A trækker jo ens hele tiden og AB følger "musikken"
Har en ML no.31 samt en 35 og de har vist indbygget filtre så vidt jeg ved, men min kontrol-/effekt forstærker er rør samt en parasound HCA-2200II som er en transistor effekt, men som jeg husker det så er det klasse A der har den største gavn af filter er det ikke ?
__________________ Vh. Søren
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2014 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har brugt færdige filtre fra "Schaffner", dette er 9A Industrifiltre disse brilierer ved en ekstrem lav DC modstand, og en høj grad af
filtrering/dæmpning af højere frekvenser end 50/60HZ, allerede ved 100Hz er dæmpningen stor og alt over 1000Hz er helt afskåret.
Så har jeg brugt 2 stk. EMI filtre fra "Corcom" til henholdsvis pladespillere motorer og til Streaming PC'en.
Så har jeg sat 3 stk. 250V VDR modstande på for at fjerne transienter.
Jeg har ikke oplevet nogle af mine komponenter får åndenød, eller ikke har gavn af filtreringen. Kun positive erfaringer med disse typer
filtre.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 November 2014 kl. 07:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Chrw Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 07 November 2014 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siglon_V skrev:
| Chrw, de kan ikke købes længere. Du kan bygge en kopi. |
|
|
Tak for svar alligevel, så må jeg se om jeg kan finde et print layout et sted. For det er blevet svært fordi min motorik er væk (sclerose). Men jeg kan huske det var i bladet HIfi og Elektronik lige omkring 1990
|
| Til top |
|
| |
FLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
| Sendt: 08 November 2014 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aschwarz skrev:
Her er en grundig gennemgang af DC-fælden. http://sound.westhost.com/articles/xfmr-dc.htm
|
|
|
Conclusion
Figure 8 shows the final (and recommended) design. While electrolytic caps can withstand a small reverse voltage (around 1V is typical), in the
interests of longevity it is probably better to use the caps in series.
|
| Til top |
|
| |
Chrw Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2014 kl. 02:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
volleborg skrev:
Chrw skrev:
| Jeg kan huske jeg byggede et par strømrensere fra Brink i 90-91 er der nogen af jer som ved om de kan fås endnu. Dem jeg byggede dengang er over alle bjerge. De strømrensere der er testet her, er alt for dyre. |
|
|
Bare som info: Jeg har set, at PS Audio Detect er sat ned til 3995 SEK |
|
|
Ja de er nogle røvere, det må gi en fortjeneste der får medicinfirmaerne til at blive grønne af misundelse.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 November 2014 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2014 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du får ikke noget særligt ud af disse filtre, du skal nok lidt op i kvalitet. De filtre jeg bruger er godt nok udgåede modeller, men du skal bruge EMC/EMI typer som er multi stage filtre, og som beregnet til Process og Automations området, så er du sikret høj kvalitet. Du kan bruge typer som FN2415, FN2360, FN2090 eller FN2080.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 November 2014 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Får man noget ud af at anvende 1 netstøjsfilter pr. apparat eller er det lige så godt at anvende 1 stor (16-20 amp) hvor alle apparater er forbundet til ?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 08 November 2014 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bedst at bruge et enkelt stort, der kan trække de apparater man har.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 November 2014 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay men det bliver det jo også billiger af, men har bare ofte set at nogle bruger en pr apperat
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2014 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det gør nogle, men det er helt unødvendigt. Nøjs du blot med et enkelt. Jeg har et enkelt fra Peter Körner på mit anlæg. Ingen problemer dér. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 November 2014 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2014 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
De elektriske udgaver har jeg ikke prøvet, kun de passive typer. For at få gavn af et filter, skal der være noget "snask" på el nettet i det område du bor i. Nogle har ikke brug for et, andre har. Man skal ikke bare købe et og så på med det og så er den der bare. Nogle bor i et renere el miljø end andre. Så du er nødt til at få dem hjem og prøve dem af, for at se om du har brug for et. Jeg havde virkeligt brug for det, men det behøvede dog ikke at være sådan.
Hos mig fik jeg en fin ro og mere nuanceret udklingning på instrumenterne og mere ægthed på stemmer, da den øvre mellemtone faldt til ro og ikke stak frem på en massiv måde til tider. Bassen blev noget mere kraftfuld i anslagende med flere detaljer i spillet. Det hele var dog ikke som nat og dag, men ret hørbart trods alt. Du må på den og prøve nogle forskellig af på dit eget udstyr.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2014 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
......dit Mark Levinson skulle faktisk have et effektivt filter indbygget mener jeg.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 November 2014 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, det er ikke så længe siden jeg skiftede den, den begyndte at lægge, Eval Steensen ville have 2500kr + porto, fandt den hos RS online til 350kr så nogen tjener fedt på reservedele.
|
| Til top |
|
| |
Chrw Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2014 kl. 05:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang. den gode lyd så skal man huske at bruge den biligste nemlig en polsøger, og ven tushpen.
Man markere med tushpennen hvor strømmen kommer ind, på kontakten, det er der hvor polsøgeren lyser op. Så gør man det samme på fordeler stikket. Så skruer man kappen af sin forstærker, tuner, cd spiller osv. Så mærker man efter på transformatoren med et par fingre hvor den sitre mindst, ved at bytte om på stikket. Der hvor den sitre mindst er det rigtige. Mærk det af på stikket. Hvor strømrenseren skal sættes på efter dette lille trick, er der måske andre der har erfaring med. Jeg er ikke sikker. Men fordelen med polsøgeren er at der hvor den sitre mindst det er der hvor strømmen er i fase. Hvis man har adgang til et dobbelt strålet oscilloskop kan man direkte se det. Men hørbart er det, man får et mere stabilt stereo lydbillede.
|
| Til top |
|
| |