Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 17:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: mit måske kommende bio rum! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har idag været ude og kigge på hus med kvindfolket. I dette hus var der en kælder der var delvist sat i stand. Der var blandt andet et rum på 3,9m X 4,9M som jeg kunne få lov at bruge til at bygge en lille Biograf i.....der er desværre kun ca 2meter til loftet (og ingen penge til at sænke gulvet).

I dette biorum var det tanken at monteret et fastlærrede på ca 2meter i bredten. og så ellers lave 5.1 (tror 7.1 bliver for meget i rummet).

udstyret er Harman/Kardon AVR7000, Panasonic PTAE100, DVD (med progressiv scan), laserdisk, Video, HTPC. Højtalerene er endnu ikke bestemt på nær min hjemmebyggede sub. 

Kom endeligt med Ideér, gode råd osv med hensyn til projektet.

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

kiro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Hej Jonnravn

Det lyder da lækkert hvis i får et hus hvor du kan få lavet en ordentlig hjemmebio , den rumstørrelse du nævner minder meget om min egen hjemmebio, og det fungere fint med kun 2.02 meter til loftet selvfølgelig ville 2.3 da være bedre men jeg er faktisk godt tilfreds.

Mit råd er, bare klø på med hjemmebio byggeriet hvis det bliver det hus, det vil du ikke komme til at fortryde. 

Til top Vis kiro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kiro Besøg kiro's Websted

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2004 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Jeg håber vi køber huset, for jeg glæder mig som et lille barn til at komme i gang med at male, lave læred, føre kabelbakker, trække kabler, montere mørklægnings gardiner osv. osv...puha man bliver helt svedt ved tanken om alle de spændende ting man skal i gang med

er der ikke nogne der har nogle gode råd angående dæmpning af rummet?

Kim G
Branchemedlem
Branchemedlem

Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 10 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

1) 7.1 er helt oplagt til så lille et rum. Netop fordi du kommer til at sidde forholdsvist tæt på bagkanalerne giver det rigtig meget at få spredt følelsen af rum ud. Brug af dipoler vil (IMNSHO) helt klart også være en fordel. Jeg har selv 3,7*5*2,15, så jeg er rimelig bekendt med størrelsesforholdet. Og jeg har endda dristet mig til et 110" lærred, selvom det principielt er for stort.

2) Mht dæmpning, så kan kælderlokaler i beton eller mursten være et rent helvede for stående bølger. Jeg ville i videst muligt omfang fylde alle hjørner op med tung rockwool, bag en tynd trekantet finerplade (5-6mm). Jeg er selv i færd med at montere 50mm rockfon plader spredt på loftet, og har tilsvarende absorberende paneler ved første reflektions punkt på begge sidevægge, samt hele bagvæggen bag lærredet. Det virker.

Det hjælper også at bruge mere end en sub til LFE sporet, men så begynder det jo at koste.

Og så skal du selvfølgelig have rigtige biografstole

Venligst

Kim

Til top Vis Kim G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim G Besøg Kim G's Websted

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2004 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

tak for de inputtet kim. det med dæmpningen bliver i hvertfald nødvendigt på loftet, det er nemlig beton. på vægene overvejer jeg lidt at lave nogle dæmpeplader (fra gulv til loft ca 50cm i bredten) bestående af rockuld. 2 på forvæg, 2 på bagvæg, plus 2 eller 3 på begge side vægene. angående det med biografstolene så bliver det nok ikke aktuelt da jeg altid har fundet biostole utroligt ubehagelige. Det bliver nok nærmere et par sofaer....sorry.

Men hensyn til flere subs, så bliver det heller ikke aktulelt. der er simpelt hen ikke penge til at bygge flere (den jeg har består af en aktiv 12" XLS + 2 stk 12" XLS slaver, drevet af en 400W digital sub forstærker). Pengene vokser som bekendt, desværre, ikke på træerne.....ÆV!  

ralle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

ja der er da nogle der kan, he he he.

Jeg ville nøjes med et 5.1 surround anlæg, da jeg tror at 7.1 bliver for meget.

jeg har selv et 6.1 og det er rigtig godt i et rum på 4x3 meter.håber du for lavet din hjemmebio.

Rasmus

Rasmus Erichsen
www.hifi4all.dk
Til top Vis ralle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ralle

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes