Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 09:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 6.1 Surround problem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thyge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 April 2004 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe.

Jeg har en Sherwood 956-r forstærker som kan køre 6.1. direct sound. Jeg har lige købt et jamo a355pdd sæt + extra center.

På forstærkeren er der et direct 6.1. input og jeg har sat alle højttalere til men jeg kan ikke få den til at give lyd fra sig, hvilket er garanteret er fordi jeg ikke har sat et stik i 6.1. inputet.

Er der nogen som ved hvilket stik som skal ind i 6.1. inputtet (hvorfra) Mine ideer er sluppet op har prøvet stikket fra subwooferen, men det kan jo heller ikke passe da det er et input stik.

Er der nogen som kan hjælpe.

Til top Vis thyge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thyge

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 24 April 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

x
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 April 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

ja... som dfms siger, terminalerne, ikke noget med nogle inputs

det står på side 13 i din brugermanual

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 April 2004 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

thyge skrev:

Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe.

Jeg har en Sherwood 956-r forstærker som kan køre 6.1. direct sound. Jeg har lige købt et jamo a355pdd sæt + extra center.

På forstærkeren er der et direct 6.1. input og jeg har sat alle højttalere til men jeg kan ikke få den til at give lyd fra sig, hvilket er garanteret er fordi jeg ikke har sat et stik i 6.1. inputet.

Er der nogen som ved hvilket stik som skal ind i 6.1. inputtet (hvorfra) Mine ideer er sluppet op har prøvet stikket fra subwooferen, men det kan jo heller ikke passe da det er et input stik.

Er der nogen som kan hjælpe.

Hvis din DVD-afspiller har digital udgang (coaxial eller digital) kan du bruge et kabel til at tilslutte det til recieverens digitale indgang (coaxial eller digital). Mange foretrækker at forbinde DVD-afspilleren digital med receiveren, fremfor analogt som det vil være tilfældet med de 6.1 inputs du nævner.

Vælger du at tilslutte digitalt, er coaxialt bedre end optisk. Bemærk at du ikke bør bruge et vilkårligt RCA kabel -- det skal være beregnet til digital signaloverførsel og have en modstand på 75 Ohm.

Hvis du vil tilslutte DVD-afspilleren analogt til recieveren, skal din DVD afspiller have en decoder, altså 5.1 (eller 6.1) outputs. Så skal du have fat i analoge signalkabler (6-7 styk) og tilslutte DVD'en til recieveren.

Til top Vis kvestergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvestergaard

thyge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2004 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Hej tak for oplysningen, men det vil sige at jeg kun kan bruge direct 6.1. hvis jeg havde en dvd player eller noget andet externt.

Jeg vil nemlig gerne sætte evt mit tv og computer til og der virker alt fint i 5.1. surround, når jeg så trykker på 6.1. direct knappen er der bare ingen lyd.

Og l**t og pis at jeg har smidt manualen væk. men er lige flyttet og den er blevet væk.

Så det er MÅSKE en værre l**te forstærker jeg har købt mig for 2 år siden eller er det bare mig som stadig sidder og totalt dummer mig.

Det eneste jeg har gjort er at sætte begge center højttalere til center front højttaler udgang, men det giver jo ikke den rigtige effect.

Jeg er lidt nederen over at have købt en extra center til 1000 kr og så kan jeg ikke få den ønskede effect ud af det. BATTY

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 April 2004 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

du kan hente en ny manual på www.jamo.dk

thyge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2004 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Hej Kim Olsen

Jamo manualen har jeg skam, det er Sherwood manualen der er væk

og jeg tror det måske er fordi min forstærker har falsk varebetegnelse. Direct 6.1 surround sound, Jeg er ved at tro at den kun understøtter det hvis jeg bruger et af de direct 6.1. input som der er. Så det er lidt skidt at have købt en Sherwood 956-R 6x140 watt til 300 euro, så skal det garanteret gøres med en forforstærker, men det ved jeg jo ikke da jeg har smidt den manual væk

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 25 April 2004 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

x

thyge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2004 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Det er fordi det må være federe end at køre 5.1, ikke andet.

Desuden har jeg fået at vide at det var en god ide hvis man har stor afstand mellem sine baghøjttalere

Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 April 2004 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

thyge skrev:

Hej tak for oplysningen, men det vil sige at jeg kun kan bruge direct 6.1. hvis jeg havde en dvd player eller noget andet externt.

Jeg vil nemlig gerne sætte evt mit tv og computer til og der virker alt fint i 5.1. surround, når jeg så trykker på 6.1. direct knappen er der bare ingen lyd.

6.1 inputtet er hvis din DVD-afspiller kan afspille SACD, DVD-audio eller hvis du vil bruge dekoderen i afspilleren. Der er nemlig ingen receivere der har indbygget dekoder for SACD eller DVD-audio, derfor foregår dekodningen i afspilleren, og et sæt 6.1 inputs er krævet på receiveren.

Når du trykker på 6.1 direct input knappen, slår din receiver om til at modtage et signal fra 6.1 input stikkene. Men da du ikke har sat noget til disse stik, kommer der heller ingen lyd. 6.1 inputtet er lavet så du kan by-pass alt signalbehandling i receiveren og kun forstærke signalet på 6.1 inputtet.

Til top Vis Madhouse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madhouse

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 25 April 2004 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

x

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 April 2004 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

God idé, inden et eller andet brænder af.

thyge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2004 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

ok, så som jeg forstår det skal jeg have et stik som kan ga fra f.eks computer out og direkte ind i 6.1. inputtet. Jeg fandt manualen på nettet og den beskriver det hele meget godt, men det er ikke for godt beskrevet.

\Thyge

pulse83net
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

thyge skrev:

og den beskriver det hele meget godt, men det er ikke for godt beskrevet.

... what? ...

Til top Vis pulse83net's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pulse83net Besøg pulse83net's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

thyge skrev:

ok, så som jeg forstår det skal jeg have et stik som kan ga fra f.eks computer out og direkte ind i 6.1. inputtet. Jeg fandt manualen på nettet og den beskriver det hele meget godt, men det er ikke for godt beskrevet.

\Thyge

Nej, det er ikke nok. Dit lydkort skal understørre 6.1 output, dvs. der skal være indbygget DD og DTS dekoder i lydkortet. Er der ikke digital input i forstærkeren?

Hvad er det for et lydkort du har?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Thyge,

Prøv kort at forklare hvad dit endelige mål er... i stedet for specifikke fejl og spørgsmål.

Antager at du vil høre lyd optaget i 6.1

Hvad bruger du som lydkilde? Hvordan er den forbundet til din receiver?

For at kunne høre 6.1 lyd i modsætning til "kun" 5.1 lyd skal du levere enten A: et digitalt signal (enten dolby digital 6.1, eller dts 6.1 - hedder begge et eller andet med 'e') eller B: 6+1 analoge signaler til "direct inputtet". Dette input er du ikke tvunget til at bruge for at opnå 6.1. Det er et alternativ til digital inputtene for at "fremtidssikre" din receiver. Dvs et spørgsmål om hvor dekodningen af dvd signalet finder sted: i receiveren (digital input) eller i dvd-afspilleren (6.1 direct analog input).

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

thyge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2004 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg vil gerne høre lyd i 6.1 hvilket jeg ikke kan som situationen er nu.

Jeg vil gerne høre fra mit lydkort i computeren som ikke understøtter 6.1, men den er jeg med på at det så ikke virker. Jeg ved godt at jeg ikke fatter en pind, hvad angår kabler og hvordan man skal forbinde dem.

Det jeg ved er, at det eneste tidspunkt, hvor man på forstærkerens display kan se 6 højttalere og sub er, hvis jeg trykker på direct 6.1 knappen, som er en separat indgang lige som en aux indgang, der er bare kun et analogt input bagpå ved siden af alle de andre 6 indgange.

Derved ville jeg mene at der skulle gå et kabel fra lydkort til 6.1 inputtet bagi, uden at skulle bruge de 6 andre stik, der er lige ved siden af.

Kører jeg på nogle af de digitale videokanaler eller hvilken som helst anden kanal, kan man på forstærkerens display kun se 5 højttalere + sub.

Så ved jeg godt der er mange som siger man bare skal forbinde det digitalt, men der jo kun et analogt input. De digitale indgange tilhører KUN video inputene, hvor der jo på forstærkerens display ikke vises alle højttalere.

Det er det som jeg ikke kan regne ud hvordan jeg skal få lavet så jeg kan køre 6.1.

Det er lidt nederen at have købt en bagcenter jeg ikke kan få lyd ud af, og troede egentlig fra start af at det bare var at sætte højttalerne til og så vælge 6.1 surround.

forstærker bag:

SUB CH, center ch, rear ch, front ch inputs. Altså 7 inputs.

http://www.sherwoodusa.com/pdf/R956.pdf

På side 7 er det vist  men jeg fatter det ikke.

\Thyge

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 Maj 2004 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Ved hurtigt at skimme manualen igennem, ser det umiddelbart ud til at receiveren ikke understøtter dts-es, dvs 6.1 dts formatet, ej heller dolbys ditto.

Til gengæld kan du, hvis du kobler din pc digitalt sammen med receiveren, og sender dts eller dd signalet til receiveren benytte en surround effekt der hedder 6.1 surround, som i princippet gør det som dolbys 6.1 format gør.

Hvis du ønsker 6+1 diskrete kanaler er den eneste mulighed at benytte det føromtalte 6.1 direct input (analogt)

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

thyge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2004 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

hej Lars

Dvs jeg skal stikke 6 kabler i eller skal jeg kun stikke et kabel i selve 6.1 input ved du det.

Tak fordi du gad kigge på manualen.

\Thyge

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Du kan godt udnytte din bag-center. Du skal anvende et digitalt input via coax eller optisk. Når receiveren har fundet ud af at signalet er DD eller DTS, kan du trykke på DSP knappen, når 6.1 channel dukker op, skal du blot vælge denne. Dette kaldes også 6.1 Matrix og betyder bagcenter laves ud fra de to oprindelige bagkanaler.

Du kan ikke anvende 6.1 Discrete (dvs. via 6.1 input) uden en dekoder i enten DVD eller Computer, og i disse tilfælde skal du trække syv kabler.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes