Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 13:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround med start i stereo - reciever (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guineapig[DK]
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Status: Offline
Sendt: 18 April 2004 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Jah... jeg havde egentlig tænkt mig at købe et sæt pc surroundhøjttalere som lydanlæg til stuen, men efter at have læst og fået råd her på forum, og være blevet inspireret af jer entusiaster, har jeg valgt, at jeg vil have et "ordentligt" lydsystem 

Jeg har læst flere råd om, at man ikke behøver at købe et helt surroundsæt på én gang, og det tror jeg er meget fornuftigt. Hellere købe noget ordentligt, man er glad for i lang tid, end at købe billigt, og så skifte ud efter et år...

Derfor har jeg besluttet, at jeg til at starte med vil købe en surround reciever, og nogle ok fronthøjttalere.

Jeg har ingen intentioner om, at ville have det bedste og dyreste grej, det skal bare kunne levere en rimelig surround(5.1)- og stereolyd(skal bruges til film og musik).

Jeg spiller sjældent meget højt, men det sker da engang imellem

Jeg har max. 6000,- at gøre med... Nogen vil sige, at det er alt for lidt, men jeg vil ikke bruge mere. Jeg er altså ikke mega kræsen, men lyden skal være ok og uden skrat.

For de 6000,- vil jeg gerne købe en ok reciever(helst med radio indbygget) og et par fronthøjttalere, så jeg kan se film og høre musik i stereo.

Eftersom jeg er totalt ny indenfor området, ved jeg nada om, hvad jeg skal se efter, når jeg skal købe en reciever. Jeg ved ikke, hvilke mærker der er gode, og hvor meget man skal ofre for at få en ok lyd. Ej heller hvad en reciever skal kunne osv. osv.

Jeg har tænkt at bruge 3000-3500 på en reciever og resten på fronthøjttalere. Kan man få noget der er ok til de penge?

Hvis der er nogen der gider, må I meget gerne komme med forslag til hvilken 5.1 reciever jeg bør se på, og evt. hvor den er billigst(gerne links)... Jeg hader at købe noget, og så senere finde ud af at jeg kunne have fået det 25 procent billigere, hvis jeg købte det over nettet fx. Så er der selvfølgelig noget med service i forretningen osv, men jeg er på SU, og bliver nødt til at spare hvor jeg kan

Forslag til gode højttalere i nævnte prisklasse modtages også gerne med kyshånd

Jeg har kort kigget på en Yamaha RX-V740 reciever, er den ok? (kan vist fåes til omkring 3800,-)

Det blev da vist en længere redegørelse, håber der er nogen, der gider læse og svare alligevel

Vh Anders 

Til top Vis Guineapig[DK]'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guineapig[DK]

Guineapig[DK]
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2004 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Kom lige til at tænke på, om jeg også har brug for en forstærker, eller om recieveren er nok?

Vh Anders

Til top Vis Guineapig[DK]'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guineapig[DK]

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 April 2004 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Yamaha'en er nok godt nok. Du kan også kigge efter de andre mærker såsom NAD, Pioneer, Sony, Denon, Marantz.........osv.

Hvad det angår højttalere vil jeg købe brugt eller et sæt demo, fordi du vil få mest for pengene (Det er jo ikke det helt store budget du har).

Du har ikke brug for en stereo forstærker her og nu. Du har ikke så mange penge mellem hænderne så måske kunne det være en god ide at købe en stereo forstærker når du har sparet lidt sammen. Og hvis du virkelig mener, at du bør/skal have en stereo forstærker ved siden af reciveren, så bør/skal du vælge en reciever, som har pre-out.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 18 April 2004 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:

Yamaha'en er nok godt nok. Du kan også kigge efter de andre mærker såsom NAD, Pioneer, Sony, Denon, Marantz.........osv.

ehh... H/K ;-)

Hvad det angår højttalere vil jeg købe brugt eller et sæt demo, fordi du vil få mest for pengene (Det er jo ikke det helt store budget du har).

Enig, find noget brugt, evt osse en brugt reciver, du får ihvertfald mere for pengende på den måde, men der er jo intet som at købe noge NYT, så da jeg skulle ha' ny reciver lånte jeg lidt penge, og det har jeg IKKE fortrut...

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

Guineapig[DK]
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Ja, det er måske det billigste/fornuftigste at købe brugt. Men der er jo en vis form for sikkerhed i de 2 års "garanti" der gives ved ny-køb.

Jeg tror nok, jeg er mest tryg ved at købe nyt...

Ingen bud på reciever/højttalere?

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 April 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Jo da, Harman/kardon gør mig glad, og KEF's Q-serie eller noget system Audio (SA) men tag ud til nogle butikker og hør et eller andet, du skal jo derned aligevel, og man kan jo blive overrasket......(se så at komme af sted, istedet for at side indenfor(kan se du er online))

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 April 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Hvis du er nervøs over at købe uden garanti, så tjek www.dba.dk og se om ikke der er nogen der sælger en surroundreceiver der er under 2 år gammel. Det sker i hvert fald ret ofte. Og så kan man gerne spare 20-40% på den måde. Eller tjek Hifiklubben, TapeConnection osv. om de har noget demo som de sælger billigere (med fuld garanti).

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?emne=demotilb ud

Mht højttalere så mener jeg ikke at det er vigtigt at der er garanti på. Hvis bare man hører dem spille, ser at de er OK. Så skulle der ikke være noget problem. Det er sjældent at højttalere går i stykker de første 10-15 år.........

Til top Vis Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riis

Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 April 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Fandt lige denne her på dba.dk.

Måske det var noget. Her er der stadig garanti på

Harman Kardon AVR 2000, surrounforstærker, ca. 1/2 år gl., DTS, Dolby Digital, Pro Logic m.m

Til top Vis Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riis

Guineapig[DK]
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2004 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for svar

Jeg har været rundt og kigge lidt(både i butikker og på nettet)

Jeg tror, jeg har indsnævret mit dillemma omkring reciever til følgende:

Yamaha RX-V740 eller Denon AVR-1804

Hvilken vil I mene er "bedst"? Jeg ved godt det er svært at svare på, men det er rart at få svar, når man er ny inden for noget

Jeg har desuden besluttet enten at købe recieveren over nettet i Tyskland, eller købe en demo herhjemme. Der er dælme penge at spare ved at købe udenlands... og så vidt jeg har forstået, giver Hifi-klubben ikke rabat...

Jeg tror, at jeg køber højttalerne i Hifi-klubben. Der skal jeg så bare have fundet ud af, hvilke kæresten og jeg kan blive enige om

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 April 2004 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Guineapig[DK skrev:

Yamaha RX-V740 eller Denon AVR-1804

Hvilken vil I mene er "bedst"? Jeg ved godt det er svært at svare på, men det er rart at få svar, når man er ny inden for noget

Jeg har ikke svaret, men et lille praktisk tip. 1804, har så vidt jeg kan se på nettet ingen pre-out udover subwoofer - det har Yamaha'en (til gengæld er sub-crossover fast indstillet til 90Hz).

Dvs. hvis du skulle få lyst til mere power i stereo ved en evt. opgradering af HT'ere (tro mig det kan komme over een lige pludselig, især hvis man kommer herinde for tit) så kan du tilslutte en effektforstærker.

Derudover er der vist ikke meget forskel. Tjek evt. disse anmeldelser:

http://www.areadvd.de/hardware/denonavr1804.shtml

http://www.areadvd.de/hardware/yamaharxv740.shtml

Guineapig[DK]
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Det var super med de tests CHTT

Ud fra dem(det jeg forstod af det tyske - godt der er stjerner) hælder jeg nok mest til Yamahaen.

Når jeg så skal til at bestille, så skal jeg jo finde en forhandler der sælger den billigst muligt.

Er det "forsvarligt" at forudbetale via bankoverførsel? Har man reelt en chance for at få sine penge igen hvis de tager en i røven?

Jeg har nemlig fundet en mulig forhandler, men de sælger kun til udlandet via forudbetaling...

Så hvis der er en der har et link til en "billig" tysk forhandler, som er reel, vil det være super

Vh Anders

Guineapig[DK]
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Her er lige et link til ovennævnte forhandler - i tilfælde af at nogen skulle kende dem:

http://schnaepp.de

Vh Anders

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes