Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: højtalerpris kontra anlæg! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 30 December 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

jr-audiotone skrev:

Andre feks. grundlæggeren a Linn har altid holdt på at det du får ud, vil aldrig ville kunne blive bedre en hvad du får ind,- altså ligge fokuset på afspilleren, så forstærkeren, og til slut højtalerne.

Mvh. Johnny Rasmussen

Det holder så bare ikke i den virkelige verden hvor højttaleren uden tvivl er det komponent i hele hifi kæden som kan farve eller ændre lyden mest.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 December 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

jr-audiotone skrev:

Andre feks. grundlæggeren a Linn har altid holdt på at det du får ud, vil aldrig ville kunne blive bedre en hvad du får ind,- altså ligge fokuset på afspilleren, så forstærkeren, og til slut højtalerne.

Mvh. Johnny Rasmussen

Selvfølgelig kan det ikke det, det er logik og manden har helt ret. problemet er bare at det er ht og rummet der formidler musikken til dine øre, i et rum hvor der ikke er tænkt over, eller brugt penge på akustik, og med endda middelmådige højttalere vil du snildt kunne opnå dips og peaks på +-20dB i din frekvensgang i det hørbare område, samt have en masse uorden i fasen, så er det ret så ligegyldigt om det man sender ind er top i orden. I den situation vil jeg faktisk påstå at det er ligemeget om man bruge en Linn lp12 eller en dvd afspiller fra brugsen til 199 som signalkilde.

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 December 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Per N skrev:
90% af den lyd og klang et musik anlæg levere er afhængig af højttalere og akustik i rummet (hvis man forudsætter grejet ikke har defekter) Derfor bør man vel os bruge flest penge på højttalere og akustik hvis man vil have noget for dem.

Enig, rumakustik er noget vi fokuserer alt for lidt på desværre. Men det er også svært at dække hele dagligstuen til med rockfonplader uden at fruen begynder at klage

Rockfon eller lignende behøver ikke at skræmme nogen væk, man kan jo f.eks beklæde dem og man skal jo heller ikke smide dem op i hele rummet...

Jeg har selv brugt 6 plader (12 ialt limet sammen, samlet tykkelse 40mm, de hedder dog Ecophon, og er ikke helt som Rockfons plader men de virker efter hensigten) på min bagvæg og det er det eneste sted jeg har brugt dem, synes ikke de skæmmer min stue...

Vil man ha det meste ud af sine højttalere kræver det eksperimenter med placeringen, og skal en given ht spille godt så kræver den en vis plads fra bag og sidevæg, som mange desværre undlader, om det så er WAF, rummets opbygning eller noget helt 3 der spolere det, så kan selv de bedste ht'er lyde elendigt...

For mit vedkommende er det mit rum som desværre er meget smalt, bas problemer er holdt i ave ved både at dæmpe rummet og en god afstand fra bagvæggen, men reflektioner fra side  væggene er det som spolere det for mig, så jeg eksperimentere med mere eller mindre toe-in for at undgå at flytte ht'erne for langt fra side væggen..

On topic:

For mit eget vedkommende kigger jeg selv efter nye og brugte ht'er i 30-40K for et sæt, og derpå har jeg lyttet til forstærkere i samme prisklasse, der er noget af et ydelses hop fra min nuværende, men det er også et valg hvilken måde man vælger at opbygge sit anlæg, en lys højttaler fordre jo ikke at man ligeledes vælger for lyst udstyr, ditto mørkt og blødt udstyr til en rund højttaler, nok lidt forsimplet udlagt men det er det jeg for tiden leger lidt med..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

kenneth74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 30 December 2007 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

..lidt lyd fra mig..!   sjovt at læse denne debat  jeg syntes bare det er sjovt at se "hvor lidt" enhederne koster til højtalerne ....   og så se hvad de forskellige højtalere kommer til at koste når de er færdig bygget (jeg tænker på gamut osv)  ved godt det koster at designe "højtalerne" men stadig tænker man på "rå varenes pris"  så betaler man meget får piano lak osv..   jeg har selv nogle avance højtalere og prisen for enhederne alene  ligger på 60 % af hele højtalernes pris!

min mening er bare man hurtig kan betale for design finish  kontra yde evne..

Til top Vis kenneth74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth74

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 December 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Da jeg valgte højtalere, så valgte jeg dem ud fra følgende:

1: Hvordan de lød på mit anlæg jeg havde.

2: Om der var mulighed for at opgradere forstærker osv. Uden at skulle indvestere i nye højtalere i den nærmeste fremtid. ( indtil man får hifigitis igen )

Så som det ser ud nu, så koster min forstærker ca. det halve af højtalerne.

Så det jeg også vil anbefale som andre her i tråden er at lytte sig frem.

Kenneth74. Hvad vil du med dit indlæg til trådstarter? Slåskampen med priser m.m. kan du starte i din egen tråd.

Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen

mr denon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Sendt: 30 December 2007 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Høj pris er ikke = høj kvallitet
Til top Vis mr denon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr denon

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 December 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

mr denon skrev:
Høj pris er ikke = høj kvallitet

Det er nok mere rigtigt så snart højttalerne er samlet end det er for de enkelte stumper da det primært er materialeprisen dder koster her end det er udviklingen og en pæn finish.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Boegedal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 30 December 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hej rødder...

Der er mange regler, men de fleste stammer fra 70'erne eller deromkring...  Det er rigtigt, at man plejede at sige at højttalerne er det svageste led, så stykprisen på højttalerne skulle være lig med (eller mere) forstærkeren's pris.... det holder heller ikke hos mig, mit forstærkersæt koster i katalogpris kr. 60.000,- og mine højttalere koster 53.000... men jeg har heldigvis ikke givet det for det... Jeg har faktisk ofre lige meget på de 2 Euphonia, som jeg har givet for forstærkersættet   en anden regel er også, at ens kabler skal koste ca. 20 % af anlægget's pris uden kabler...

Hvis jeg skulle ofre kr. 120.000,- på højttalere, så er jeg sikker på min bedre halvdel ville få mig indlagt, eller finde en anden mand... en helt anden ting, højttalere til kr. 60.000,- pr. stk. er typisk for store til mit lytterum...

mvh. Jan

Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
Til top Vis Boegedal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boegedal

kenneth74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 30 December 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

... jeg ville nu ikke starte nogen slås kamp.   

Til top Vis kenneth74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth74

bridon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 December 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

at lytte sig frem er også den metode jeg har brugt, hvis det var muligt! og da jeg ligesom så mange andre også har en bedre halvdel der ikke mindst kigger på størrelsen men også prisen på højtaler(hvilket nok er godt); så må man bruge noget tid på og lede samt på at lytte! personligt har jeg aldrig givet de stor summer for højtaler, (mest købt brugt) og bestemt heller ikke på højtalerkabeler! (Dette er ikke for starte en ny diskusion) 

Til top Vis bridon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bridon

jr-audiotone
Branchemedlem
Branchemedlem

JR Audiotone

Bruger siden: 19 November 2007
Lokalitet: Norge
Sendt: 30 December 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
jr-audiotone skrev:

Mvh. Johnny Rasmussen

Selvfølgelig kan det ikke det, det er logik og manden har helt ret. problemet er bare at det er ht og rummet der formidler musikken til dine øre, i et rum hvor der ikke er tænkt over, eller brugt penge på akustik, og med endda middelmådige højttalere vil du snildt kunne opnå dips og peaks på +-20dB i din frekvensgang i det hørbare område, samt have en masse uorden i fasen, så er det ret så ligegyldigt om det man sender ind er top i orden. I den situation vil jeg faktisk påstå at det er ligemeget om man bruge en Linn lp12 eller en dvd afspiller fra brugsen til 199 som signalkilde.

Afspiller :Troika, intok, LP 12, Monster M 1000   Pris i 86        30.000-

Forstærker: Audiolab C og P; Monster m 1000    Pris i 86        16.000-

Højtalere: Mission 700 Egle  PRIS I 86   1.300-

Højtaler kabler monster 2,5 kvadrat mm

Mit anlæg i 86, gik vældig godt, spilde på det til jeg fik råd til Trapex XI, men selv efter at have koblet op XI, inså jeg efter tid at egle spilde bedre  på nogen ting, (Mere dynamisk og rytmisk) foretrak egle på Pop, rock ect, XI var bedre på Jazz og klasisk.

SÅ jeg ved ikke, Der er helt bestemt Mange veje til store lytte oplevelser.

MVH. Johnny Rasmussen

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 December 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Som det blev nævnt ovenfor er højere pris ikke per automatik lig bedre kvalitet/lyd. Indtil et vist punkt er det måske nok, fordi der er benhård konkurrence i low- til mid-fi segmentet, men er man ude over dette spiller design, positionering og branding mindst lige så meget ind. 

Jeg tror gerne på at et sæt højttalere til 4000 kr generelt er væsentligt bedre (måske endda dobbelt så gode) end et sæt til 2000. Men jeg vil have meget svært ved at købe den tanke at et sæt højttalere til 100.000 er dobbelt så gode som et sæt til 50.000. Jo højere op i luftlagene man kommer rent prismæssigt, jo mere betaler man for mindre og mindre hørbare forbedringer. Jeg taler her helt generelt uden skelen til specifikke produkter.

Derfor tror jeg såmænd godt at tommelfingerreglen som OP nævner til en vis grad kan bruges når man taler mainstream produkter, men jo mere eksotisk (læs: dyrt) grejet bliver, jo mindre bliver forskellene og dermed "reglens" værdi.

Under alle omstændigheder må og skal det komme an på en konkret lyttetest, da der altid vil være undtagelser fra den slags regler.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 30 December 2007 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

bridon skrev:
Jeg har et par gange fået at vide at højtalere skal koste det dobbelte af anlægget(forstærker) altså koster forstærken 30000 kr så skal højtalerne koste 60000 kr!!!

det mener jeg ikke nødvendigtvis holder stik. men hvad mener i?

Jeg mener, at det er noget komplet opspind. Man sammensætter sit anlæg, som man vil, og en billig NAD kombination vil lyde bedre med et par Nautilus 803 end med et par Dali.

Desværre er der megen overtro inden for dette emne, og få forsøg, hvor man tester billige ht med dyre forstærkere eller omvendt.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Boegedal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 30 December 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hej Johnny...

Jeg har også været den lykkeligere ejer af Audiolab 8000 C & P, men de indgik i en byttehandel til fordel for Holfi Pre NB1 S.E. for 2 år siden... har du stadig Audiolab...?

mvh. Jan

Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
Til top Vis Boegedal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boegedal

xeryus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 December 2007 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

i bund og grund må det vel komme an på ens priotering

jeg har muligvis prioteret atypisk af flertallet..

min fordeling ser sådan ud:

Surround Reciever: 10000

højtalere (5.0 setup) 19000

Subwoofer 25000

flertallet vil sikker bruge mindre på sub og mere på forstærker..

Til top Vis xeryus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xeryus

Rohlander
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 December 2007 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Mener også, at man bør skelne imellem om der er tale om gulvhøjtalere eller standerhøjtalere.

Ved gulvhøjtalere tror jeg typisk det er rigtigt nok med det forhold at højtalerne koster det samme eller mere end forstærker+cd.

Men ved standerhøjtalere der på nogen punkter spiller lige så godt og er lige så krævende som deres gulvhøjtalerstorebrødre dér mener jeg at man måske skal overveje om man ikke skal flytte lidt kapital væk fra højtalerne da man måske får mere ud af at bruge på måske især forstærkeren.

Endvidere er nogle tovejs højtalere meget sulte da de typisk er mindre følsomme og med højere impedans end gulvhøjtalerne i samme serie.

Det siges ihvertfald, at Gamut L3 som jeg har skulle være ret krævende - så skulle jeg nøjes med at ofre 37.000 på forstærker og cd i henhold til Gamuts listepris eller evt. kun 20.000 kr. i henhold til den tilbudspris jeg gav?

Hvis vi starter med at holde os til listepriser så kunne jeg selvfølgelig købe en Lyngdorf CD-1  til 12.000 kr. da jeg stadigvæk vil overvægte forstærkeren pga. Gamut L3 ikke er nem. Tilbage er der så 25.000 kr. til forstærker. Nad M3 kunne være et ok bud eller måske Marantz PM-11. Hvis jeg skulle have Accuphase vil jeg minimum op i E-308 (vil være bange for E-213 var for svag) og det er der ikke råd til i Danmark til 25.000. Endnu værre ser det ud hvis jeg ikke "sparer" på cd-en og vil have 18500 til både cd og forstærker. 18500 er vist ikke rigtigt nok i listepris til en integreret forstærker som skal drive en af de bedste standerhøjtalere. Gamut selv anbefaler deres integrerede monster til ca. 60000 eller deres endnu dyrere M200mk3 og D3i kombination.

Hvis vi kigger på reelle priser.....altså hvad jeg har givet for mine dele:

Gamut L3 20.000 (nye)

Accuphase E408 35.000 (demo)

Accuphase DP-67 19.000 (brugt)

Vil jeg kunne flytte nogle penge rundt og få bedre ydelse?

CD-en er vist ikke nogen fordel at spare på da den er et scoop til 19.000 så jeg vil opfatte den del som låst.

Forstærkeren kunne måske godt skiftes ud med en billigere og evt. også et bedre tilbud på en brugt Pathos Logos eller marantz PM11. Skulle ifølge tests ikke være helt så gode og ihvertfald ikke med helt så meget effekt som min E-408 men jeg har set dem brugt til under 15.000(vil dog ikke have haft fuld garanti så).

Så ville jeg så have 40.000 istedet for 20.000 til højtalere ved at spare 20.000 på at købe en brugt Pathos Logos,forstærker istedet.

40.000 vil så række ret langt på især brugtmarkedet af højtalere. Så vil da ikke afvise at jeg kunne finde en brugt højtaler til 40.000 som ville kunne gøre mit anlæg bedre end det er i dag samtidig med at jeg havde købt en brugt billigere forstærker. Ville dog qua mit ca. 20 m2 rum skulle være en mindre gulvhøjtaler.

Men det er måske også urimeligt at sammenligne mit demokøb af forstærker og nykøb af højtaler med brugte tilbud da jeg jo ikke ville have haft garanti.....og der er sgu noget ved at sidde med noget som ikke så mange har rodet for meget ved (at den Accuphase forstærker har været demo gør intet da den ikke har været demo i en egentlig gadebutik)

Hvad angår listepris på Gamut højtalerne så er den måske en kende i overkanten - især fordi de uden at blinke pludselig kan sælge dem til 20.000. Avance højtalere var vist også fra ca. samme selskab og de blev også pludselig sat voldsomt ned......Så vil ALDRIG købe f.eks. den Gamut integrerede da jeg ville være bange for at den ville komme på "brandudsalg" ½ år efter sat ned fra. ca. 60.000 til måske 35.000 - endvidere stoler jeg mere på langtidsholdbarheden i Accuphase produkter end hos Gamut produkter. Der er vist ikke noget andet mærke som jeg vil tro er mere langtidsholdbart end Accuphase. Ved da ihvertfald at mange E-405 og DP-65 har kørt i mange år uden at blive repareret.

Skal dog lige siges at jeg ikke tror Gamut går mere i stykker end så mange andre upcoming high end mærker..........jeg stoler bare klart mere på Accuphase´s mangeårige ekspertise.

Var også sammen med VU metrene med til at afgøre at jeg skulle have en E-408.

Når man køber så dyrt grej som kun langsomt bliver forældet så er det vigtigt at det ikke går i stykker om 10 år. Jeg vil ikke tænke lige så meget over den slags når jeg køber dvd-afspillere eller fladskærme. Hvis de kan holde en måske 7 år så er det fint med mig - til den tid kan det ikke betale at få dem lavet.

Martin Logan Spire
Soveværelse:
Hofli Integra 5.1
Holfi Xara NFB REX
Marin Logan Motion 4
Audio Physic Luna
Reserve:
Nad S300
Til top Vis Rohlander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rohlander

JR_audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Norge
Sendt: 01 Januar 2008 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Boegedal skrev:

Hej Johnny...

Jeg har også været den lykkeligere ejer af Audiolab 8000 C & P, men de indgik i en byttehandel til fordel for Holfi Pre NB1 S.E. for 2 år siden... har du stadig Audiolab...?

mvh. Jan

Hej Jan, nej jeg solgte dem for en del år tilbage sammen m platespilleren.

Plate spilleren blev solgt lidt i panik, da udvalget a plater blev mindre, i håb om at få nogen af pengene hjem.

Efter på har jeg indset at det var en fejltagelse a dimentioner.

Se du spiller på Holfi, det jeg har hørt derfra har faldet i smag hos undertegnede, synes specialt det er syn at Intergra 88 SE ikke mere er på programmet.

Håber du er tilfreds m anlæget dit.

Mvh og godt Nytår

Johnny Rasmussen
Til top Vis JR_audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JR_audio Besøg JR_audio's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes