Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 23:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digitalt fra pc til dac? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 02 Juni 2015 kl. 02:45 | IP-adresse registreret  

Skal have en god men også billig løsning ift at få et coaxial eller optisk signal ud fra min pc til min Forstærker med indbygget Dac. Jeg har et Asus m5a97 LE R 2.20 motherboard. Der skulle vist nok være et HD Bracket der hører til, men indtil jeg finder det nede i kælderen, hvad er der så af andre og bedre løsninger for at få et digitalt signal ud til min forstærker? https://www.asus.com/Motherboards/M5A97_LE_R20/overview/

Jeg tænker lydkort, men laver man det ikke mere for 200-250kr med SPDIF og Coaxial ud? Er det fordi alle motherboards har det indbygget, de digitale udgange? Jeg har som udgangspunkt ikke sådan en udgang lige nu når jeg kigger, men enten har jeg det liggende i motherboard-æsken et eller andet sted, eller også kan man sikkert udvide det med et modul til bundkortet.
Hvad skal jeg kigge efter som udgangspunkt?
Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando

Henrik B.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 April 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juni 2015 kl. 03:48 | IP-adresse registreret  

Der er en SPDIF-udgang på dit bundkort - se side 21 i manualen! Der sidder et 3-benet stik, på bundkortet, der hedder SPDIF_out. Man kan købe et bracket, som monteres på computerens bagside, og så forbindes med stikket på bundkortet. Alternativt skal man selv lave et kabel, som i den ene ende passer på stikket på bundkortet, og i den anden ende, er et phonostik, som passer ind i en DAC.

Alternativt kan man købe en USB->COAX/OPTISK omsætter.

M.v.h.
Til top Vis Henrik B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik B. Besøg Henrik B.'s Websted

rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2015 kl. 04:41 | IP-adresse registreret  

Ah på den måde. Et lille "kort" dvs en bracket forbindes på motherboardet med det lille stik der hedder Spdif, og så kører man digitalt ud. Håber den både har coax og spdif ud, så kan jeg se hvilket der giver bedste kvalitet. De har ikke den bracket umiddelbart på Proshop hvor jeg købte motherboardet. Kigger og ser om den er i æsken med motherboardet. 

Henrik B.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Juni 2015 kl. 04:48 | IP-adresse registreret  

Den er ikke i æsken, da der står i brugsforvirringen, at den skal købes separat.

M.v.h.
Til top Vis Henrik B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik B. Besøg Henrik B.'s Websted

Henrik B.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Juni 2015 kl. 04:52 | IP-adresse registreret  

Det lader til, at det er udgået. Men du kan købe det via ebay:
http://www.ebay.com/bhp/asus-spdif

M.v.h.

rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2015 kl. 04:58 | IP-adresse registreret  

Der er så ikke en SPDIF-bracket der følger med. Den må jeg lige finde ud af hvordan jeg får købt og hvorhenne. 

Henrik B.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Juni 2015 kl. 05:14 | IP-adresse registreret  

Der er alt hvad du skal bruge, i det link jeg har postet:
http://www.ebay.com/bhp/asus-spdif

M.v.h.

rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2015 kl. 06:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet en gammel Dac, og kører Usb til dacen og coax videre til min forstærker der har en dac indbygget. Ebay i Usa er nok lidt af et sats, ift porto og told og at få leveret varerne. Men måske bliver signalet "renere", hvis jeg går digitalt fra motherboardet til forstærkerens dac direkte.

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juni 2015 kl. 07:00 | IP-adresse registreret  

rajmando skrev:
Jeg har fundet en gammel Dac, og kører Usb til dacen og coax videre til min forstærker der har en dac indbygget. Ebay i Usa er nok lidt af et sats, ift porto og told og at få leveret varerne. Men måske bliver signalet "renere", hvis jeg går digitalt fra motherboardet til forstærkerens dac direkte.

Bruger du din Dac som hovedtelefon forstærker eller lignende, siden du kører gennem den først og siden til forstærkerens Dac?
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Juni 2015 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvad det er for en forstærker, men har de fleste forstærkere med indbygget dac, ikke mulighed for at man går direkte fra PC til
forstærker via USB? Hvis den mulighed er der, så er det helt sikkert den løsning jeg ville gå efter.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Sendt: 02 Juni 2015 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Med sådan en fætter her er du godt kørende:

http://www.nomono.dk/articles/fra-computer-til-dac

ver. 1 fås brugt for få hundrede kroner og er næsten lige så god.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2015 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

olepro skrev:
rajmando skrev:

Bruger du din Dac som hovedtelefon forstærker eller lignende, siden du kører gennem den først og siden til forstærkerens Dac?

Altså jeg bruger bare Dac´en nu, fra i morges, som usb-coaxial-forstærker løsning. Min forstærker har desværre ikke USB-indgang, ellers havde jeg bare gået direkte fra pc´en til forstærkeren, uden den ekstra DAC i mellem.
Så sparer jeg også penge i at investere i en konverter-boks af en art, eller lydkort/bracket(selvom det nok kun er få hundrede kroner det drejer sig om).

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Sendt: 02 Juni 2015 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

At købe en bracket fra ePay er ikke i sig selv "farligt". Holder du dig under 80 kroner plus porto, kommer der hverken moms eller afgift på. - Men hvad med at finde bracket'en her i DK? Dustin-home lader til at have det..?

Her bruger jeg en Asus Eee med asynkron USB over i min MHDT Havana til at streame radio og flac fra nas. Det går da mit usb-kabel er 1,8 meter langt. Men har ikke prøvet at bruge spdif fra pc. - Dette fordi mine primære signalkilder er pladespiller og CD.

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Sendt: 02 Juni 2015 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Hmm Det havde Dustin så alligevel ikke!

rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2015 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
Hmm Det havde Dustin så alligevel ikke!

Ja den var så udsolgt. Det er det rigtigt mange steder, jeg kiggede også lidt i går og rigtigt meget af det er udsolgt.

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juni 2015 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

rajmando skrev:
olepro skrev:
rajmando skrev:

Altså jeg bruger bare Dac´en nu, fra i morges, som usb-coaxial-forstærker løsning. Min forstærker har desværre ikke USB-indgang, ellers havde jeg bare gået direkte fra pc´en til forstærkeren, uden den ekstra DAC i mellem.
Så sparer jeg også penge i at investere i en konverter-boks af en art, eller lydkort/bracket(selvom det nok kun er få hundrede kroner det drejer sig om).

Det var fordi du skrev coax fra Dac til forstærker, men det var altså ikke digital coax, men phono til forstærker.
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2015 kl. 04:35 | IP-adresse registreret  

Jeg er gået videre og kører nu Optisk Toslink fra Dac´en videre til min forstærkers dac og det fungerer faktisk rigtigt godt. Jeg ved bare ikke hvad "maksimum" for min forstærker og højttaleres ydeevne er. Dvs jeg vil gerne opgradere mit setup, men jeg ved ikke helt hvor pengene bruges bedst. Jeg har et no-name usbkabel der går fra Motherboardet til Dac http://diykits.com.hk/Trends%20UD-10.htm. Kabelet har kostet 70kr ca usb2.0,  Dacen kostede 1000kr ca(meget svag indmad, jeg har aldrig fået stærk lyd ud af den så at sige, men som signalkonverter fra usb til optisk virker den tilsyneladende rigtigt godt), og så videre til min Marantz Pm6005 http://www.marantz.co.uk/uk/products/pages/productdetails.as px?catid=hifi&subcatid=amplifier&productid=pm6005
Den har indbygget dac, og så videre til mine Yamaha NS-555 gulvhøjttalere der kostede 2000 kr pr stk for 1 år siden: http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/hojttalere/NS555B/ yamaha-hojttaler-ns-555

Men jeg kan jo opgradere usb-kablet, men skal bruge 10 meter så det bliver et forlængerkabel. Til en bedre kvalitet med bedre isolering og indmad osv.
Og skifte dac´en ud med en anden konverter feks Usb til Spdif boks.
Forstærker og højttaler skifter jeg helst ud til sidst.
Nu tænker jeg på hele kæden fra computer til forstærker, er hvad jeg gerne vil opgradere. Men skal også kunne betale sig, forstærkeren kostede kun 3500kr ca, og højttalerne 2000 pr stk. Så begrænset hvor meget jeg vil investere i kæden op til forstærkeren.

Har desværre heller ikke andre venner som jeg kan låne udstyr af og lytte til i mit setup.
Jeg tænker en opgradering af usb-kablerne, og måske også et nyt toslink-kabel, ja og så er spørgsmålet hvor meget mere lyd jeg for ved at skifte min ret gamle Trends UD-10 Dac ud, da den jo bare sender usb-signalet videre i Toslink-form. Hvor meget mere kan man gøre ved det signal?

rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2015 kl. 05:00 | IP-adresse registreret  

Kan forstå, og har også læst det før, at en asynkron behandling af usb-signalet(eller hvad det præcist hedder, asynkron usb-dac er hvad jeg mener) er at foretrække.
Jeg vil helst købe en asynkron usb til Spdif konverter, og bruge min forstærkers dac. Den skulle være ja ret god, hvad det så vil sige præcis. Jeg foretrækker også så få konverteringer som muligt hele vejen rundt.
Men ja når jeg senere skal opgradere hifi, så køber jeg nye højttalere, ny forstærker og helst ny ekstern asynkron dac, men indtil da hvad med en asynkron usb til spdif konverter? Er pengene givet godt ud der mon? Jeg kan jo købe og returnere hvis jeg ikke er tilfreds. Der er nok ikke så meget andet for, end at investere i nye kabler og udstyr, og så teste det og se om det er pengene værd i mit setup.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes